Zuid Amerika verlichting


S

smidsy

Guest
Beste allemaal ik wil mijn aquarium gaan upgraden, met nieuwe verlichting.
Nu ben ik nieuwsgierig naar welke verlichting jullie boven en zuid-amerika aquarium zouden plaatsen. Ikzelf zat te denken aan een RGB en aan een witte ledstrip. Welke raden jullie aan? Ik wil er ook een controller bij voor de zonsopkomst en ondergang.
Op hoeveel % zouden jullie de lichtsterkte zetten, zodat de planten wel blijven groeien?
 
Strips? ik zou gewoon balken kopen (JMB of HVP bijvoorbeeld)
gaan een stuk langer mee, en is allround degelijker.
ook voor plantengroei zijn strips vaak niet toereikend genoeg.

ik zou de verlichting eerder zoeken in de Kelvin waarden.
3000-4500 vind ik vaak mooi bij Zuid-Amerika. wellicht met wat rode leds er tussen.
 
Strips? ik zou gewoon balken kopen (JMB of HVP bijvoorbeeld)
gaan een stuk langer mee, en is allround degelijker.
ook voor plantengroei zijn strips vaak niet toereikend genoeg.

ik zou de verlichting eerder zoeken in de Kelvin waarden.
3000-4500 vind ik vaak mooi bij Zuid-Amerika. wellicht met wat rode leds er tussen.

Je bedoelt tl balken waar leds inzitten?
Tja wat zijn planten die een beetje daar vandaan komen... ik plaats zowieso wat waterpest en wat zijn nog meer goede en snel groeiende planten... wat zijn nog goede planten tegen alg?? Haha
 
Denk dat ikzelf voor mijn volgende DIY build weer ga voor bridgelux.

Maar kant en klaar zou ik gaan voor HVP of JMB strips.
Als je een giga budget heb kan je kessils nemen voor mooie spot werking
 
Ik bedoelde trouwens niet van die slappe strips hoor haha
 
met balken bedoel ik gewoon dit soort dingen:

dus geen klik in TL meuk ect.

ik hoor je geregeld over "alg", in meerdere topics :)
helemaal aan alg ontkomen is een unicum hè!
licht ook meer dan alleen aan je verlichting en een aantal snelgroeier :)
Haha,ik weet dat alg niet alleen met verlichting te maken heeft, maar t KAN (hoeft niet) wel er iets mee te maken hebben, ik wil gewoon een mooie verlichting die ik ook kan dimmen, waar een mooi kleuren spectrum inzit, welke bijvoorbeeld mijn beoogde bestand van neon's of laetacara of nannakara's corydoras panda, en l nummer kunnen laten fonkelen en schitteren, dat is me tot nu toe nog nooit gelukt...
 
Haha,ik weet dat alg niet alleen met verlichting te maken heeft, maar t KAN (hoeft niet) wel er iets mee te maken hebben, ik wil gewoon een mooie verlichting die ik ook kan dimmen, waar een mooi kleuren spectrum inzit, welke bijvoorbeeld mijn beoogde bestand van neon's of laetacara of nannakara's corydoras panda, en l nummer kunnen laten fonkelen en schitteren, dat is me tot nu toe nog nooit gelukt...
Dan moet je het idee van strips gauw verlaten en een goede kwaliteit ledbalken aanschaffen. Het is zaak om te kiezen voor overwaarde, dimmen kan namelijk altijd. Mocht je later een hogere lichtintensiteit nodig zijn omdat je planten gekocht hebt die hierom vragen en je hardware kan dit niet aan dan krijg je snel spijt van je eerdere keuze. Ga dus voor kwaliteit! Bij een foute keuze die nu wellicht goedkoop lijkt zal dat al heel snel duurkoop zijn doordat je alsnog betere vervanging moet kopen. Blijf weg van de aanbieders die dus strips aanbieden!
 
Dan moet je het idee van strips gauw verlaten en een goede kwaliteit ledbalken aanschaffen. Het is zaak om te kiezen voor overwaarde, dimmen kan namelijk altijd. Mocht je later een hogere lichtintensiteit nodig zijn omdat je planten gekocht hebt die hierom vragen en je hardware kan dit niet aan dan krijg je snel spijt van je eerdere keuze. Ga dus voor kwaliteit! Bij een foute keuze die nu wellicht goedkoop lijkt zal dat al heel snel duurkoop zijn doordat je alsnog betere vervanging moet kopen. Blijf weg van de aanbieders die dus strips aanbieden!
Misschien heb ik de verkeerde woordkeuze gebruikt...
Die van jmb zien er goed uit, en welke van hvp zijn aan te raden? ik had de volgende ook gezien is dat wat?

Deze heeft clips die je aan de huidige balken kan hangen, hoe bevestig je de andere balken?
 
Er zit nu een white, en een ultra bright lamp in (ook led tl) van superfish

Haha dan is alles een verbetering xD

Heb je nog de oude tl fittingen erin zitten?
Anders zou je het dimbare misschien kunnen schrappen en ledtl erin kunnen zetten van bv Philips of osram
 
Haha dan is alles een verbetering xD

Heb je nog de oude tl fittingen erin zitten?
Anders zou je het dimbare misschien kunnen schrappen en ledtl erin kunnen zetten van bv Philips of osram
Nee er zitten van die dingen in waar je de led tl balkeb in kunt klikken....
 
Wat staat er op de adapter?
IMG_20190718_211019.jpg
 
Daar heb je er maar één van? die één Amperé lijkt me dan wel wat weinig voor 2 led buizen.
 
Hoe zou ik die dan moeten aansluiten... ik kan dan neem ik aan niks met kleur... alleen maar de lampen harder en zachter laten branden neem ik aan?
 
Hoe zou ik die dan moeten aansluiten... ik kan dan neem ik aan niks met kleur... alleen maar de lampen harder en zachter laten branden neem ik aan?
Dan heb je sowieso één zwaardere adapter nodig ter vervanging van de twee die je nu hebt.
En dan kun je de twee buizen afzonderlijk dimmen van elkaar.
 
Ligt eraan hoeveel watt de buizen zijn, 1 amperé is blijkbaar genoeg voor één buis, dus denk aan een adapter van 20 volt en 3 amperé
 
En daar sluit ik dan beide balken op aan ?
 
Ja zo ongeveer, de adapter sluit je aan op de TC420, en vervolgens komen de balken ieders op een apart kanaal van de TC420.

De RGB strip even wegdenken,

276572
 
Ja zo ongeveer, de adapter sluit je aan op de TC420, en vervolgens komen de balken ieders op een apart kanaal van de TC420.

De RGB strip even wegdenken,

Bekijk bijlage 276572
Maaar... dan hoef ik alleen de stroomkabel door te snijden en die op de controller aan te sluiten?en dan de nieuwe adapter op de controller en dan in t stopcontact?
 

Terug
Bovenaan