Zuid Amerika verlichting


Ik vrees van niet, daarbij is ie ook erg prijzig, en je gaat er maar iets op voorruit met wat je nu hebt.

Maar het hangt ook af van je plantenkeuze.
Ik dacht dat deze niet zulke goede kwaliteit waren...
 
De Superfish ook niet nee, maar de Hpv is nagenoeg hetzelfde.

Was jou aquarium standaard uitgevoerd met TL verlichting?
Ow ik dacht dat hvp juist wel goed stond aangeschreven, en helemaal de goldline....

Nee die balken zijn er later ingezet...
(Niet door mij..)
 
Zou ik daar aan een genoeg van hebben dan,of moeten er meerdere boven een 120cm bak?
 
Zou ik daar aan een genoeg van hebben dan,of moeten er meerdere boven een 120cm bak?
Zou ik daar aan een genoeg van hebben dan,of moeten er meerdere boven een 120cm bak?
In het geval van een 120 cm. bak zou ik kiezen voor de 100 cm. balken. Je kan natuurlijk beginnen met een balk maar afhankelijk van je plantenbestand ben je er wellicht meerdere nodig. Er zitten zo'n 100 lumen per watt in deze balken v.w.b. de witte leds bij de gekleurde moet je uitgaan van de helft. (Ik heb er dus drie balken op een meterbak.)
 
In het geval van een 120 cm. bak zou ik kiezen voor de 100 cm. balken. Je kan natuurlijk beginnen met een balk maar afhankelijk van je plantenbestand ben je er wellicht meerdere nodig. (Ik heb er dus drie op een meterbak.)
Deze balk heeft volgens mij alleen wit en rode leds... zijn voor de kleuren geen blauwe nodig dan?
Wat zou je er nog bij plaatsen?
Van deze kan ik de kleuren toch wel appart regelen?
 
Deze balk heeft volgens mij alleen wit en rode leds... zijn voor de kleuren geen blauwe nodig dan?
Wat zou je er nog bij plaatsen?
Van deze kan ik de kleuren toch wel appart regelen?
De kleuren van een wit/rode of blauw/witte balk zijn niet apart te regelen maar dat hoeft ook niet. Door een manier van lichtprogrammeren heb ik bijvoorbeeld dat er in de ochtend wat roder licht is en de avond wordt afgesloten met meer blauw in het licht. De 100 cm. blaken zijn er ook met wit/blauw en wit/rood. zoals je kan zien op deze ook al eerder gegeven koppeling:

Hieronder foto's van het morgenlicht, overdag en avondlicht.
Schermopname (56).png
Schermopname (57).png
Schermopname (58).png
 
De kleuren van een wit/rode of blauw/witte balk zijn niet apart te regelen maar dat hoeft ook niet. Door een manier van lichtprogrammeren heb ik bijvoorbeeld dat er in de ochtend wat roder licht is en de avond wordt afgesloten met meer blauw in het licht. De 100 cm. blaken zijn er ook met wit/blauw en wit/rood. zoals je kan zien op deze ook al eerder gegeven koppeling:

Hieronder foto's van het morgenlicht, overdag en avondlicht.
Bekijk bijlage 276583Bekijk bijlage 276584Bekijk bijlage 276585
Ik zag idd bij die dat je rood wit en wit blauw zou kunnen kiezen...
Zou een combi van die 2 dus in totaal 2 balken en van beide een kunnen nemen en fan de rode wat meer in de ochtens laten branden en minder % de blauwe en dit in elkaar laten overlopen meer naar de avond, is dat wat je bedoeld?
Ben je dan niet beperkt in je kleuren??
 
Hier nog even het verschil met 40 watt 5050 smd led, en 40 watt TL
Aan de 40 watt TL heb ik net voldoende, dus je kunt zo al zien dat dat met de ledstrips echt niet goed gaat komen.
P7190006.JPG
P7190008.JPG
 
Hier nog even het verschil met 40 watt 5050 smd led, en 40 watt TL
Aan de 40 watt TL heb ik net voldoende, dus je kunt zo al zien dat dat met de ledstrips echt niet goed gaat komen.
Bekijk bijlage 276587 Bekijk bijlage 276589
Je bedoeld dat ik niet genoeg heb aan een balk van de jmb?
Dat ik daar teweinig licht opbrengst van heb?
Zou een rgb balk en dan een wit rode en een wit blauwe van jmb dan een optie zijn.... of denk ik nu verkeerd en is 1 rgb met 1 witte ook voldoende?
 
Ik zag idd bij die dat je rood wit en wit blauw zou kunnen kiezen...
Zou een combi van die 2 dus in totaal 2 balken en van beide een kunnen nemen en fan de rode wat meer in de ochtens laten branden en minder % de blauwe en dit in elkaar laten overlopen meer naar de avond, is dat wat je bedoeld?
Ben je dan niet beperkt in je kleuren??
Dat bedoel ik. En waarom zou je beperkt zijn in je kleuren? Dit lijkt mij wat natuurlijker en het werkt uitstekend voor, in ieder geval, mijn planten. Je kan ook kiezen voor RGB maar dat betekend sterke beperking van de mogelijk lichtintensiteit in ruil waarvoor je dan een discobak kan maken. De vraag is of je dat mooi moet vinden maar die keuze is aan je zelf. Tenslotte zijn er ook mensen die allerlei beeldjes in een bak zetten en dat mooi vinden. Smaken verschillen.
 
Nee met de die balk van Hpv
Dat bedoel ik. En waarom zou je beperkt zijn in je kleuren? Dit lijkt mij wat natuurlijker en het werkt uitstekend voor, in ieder geval, mijn planten. Je kan ook kiezen voor RGB maar dat betekend sterke beperking van de mogelijk lichtintensiteit in ruil waarvoor je dan een discobak kan maken. De vraag is of je dat mooi moet vinden maar die keuze is aan je zelf. Tenslotte zijn er ook mensen die allerlei beeldjes in een bak zetten en dat mooi vinden. Smaken verschillen.
Ik ben meer van de natuurlijke uitstraling en er komt niks van kunst (behalve de achterwand) in mijn bak... dus als ik 1 witte met rood, en 1 witte met blauw zou kiezen, kan ik die op een controler aansluiten en dan door de ene balk veller en de andere minder vel te laten schijnen de kleuren mooi en natuurlijk laten verlopen waardoor er toch een mooie kleur ontstaan.... begrijp ik t zo goed?
En met de 2 balken van jmb heb ik voldoende licht erboven hangen? En dan hebben we t denk ik.over de 4500k variant toch?
 
Ruim voldoende, Benvo gebruikt nog meer maar sommige van zijn planten hebben dat nodig, plus dat hij Co2 gebruikt.
Top,bij co2 hebben de planten meer verlichting nodig? Ik ben van plan dit niet toe te voegen....
 
Screenshot_20190719-125156.png


Haha duur grapje, maar wel kwaliteit!
En dan nog de adapter en de 2 aansluitkabels van t begin van dit topic?
 
De Led controller hebben ze ook in China, daar kost ie nog geen 2 tientjes.
 
Ik ben meer van de natuurlijke uitstraling en er komt niks van kunst (behalve de achterwand) in mijn bak... dus als ik 1 witte met rood, en 1 witte met blauw zou kiezen, kan ik die op een controler aansluiten en dan door de ene balk veller en de andere minder vel te laten schijnen de kleuren mooi en natuurlijk laten verlopen waardoor er toch een mooie kleur ontstaan.... begrijp ik t zo goed?
En met de 2 balken van jmb heb ik voldoende licht erboven hangen? En dan hebben we t denk ik.over de 4500k variant toch?
Wanneer je kiest voor de balken uit de community serie, 100 cm. variant dan kun je uitrekenen tot hoeveel lumen je komt per balk. In dit zal dat 2700 lumen per balk zijn dus voor twee balken 5400 lumen, een goede start dunkt me.
De Led controller hebben ze ook in China, daar kost ie nog geen 2 tientjes.
Pas op: Patrick. JMB werkt met de drivers in de balken! Het systeem kán werken met een TC420 maar dan wel met aanpassingen in die controller!
 
JMB werkt met de drivers in de balken!
Is dat zo ja? de controller die ze aanbieden lijkt sprekend op de TC namelijk, of hebben ze deze dan aangepast?

De balkjes zijn 2,5 dik, lijkt me sterk dat daar een driver inzit?
 
Andersom, meer verlichting vraagt meer Co2 ;)
Wanneer je kiest voor de balken uit de community serie, 100 cm. variant dan kun je uitrekenen tot hoeveel lumen je komt per balk. In dit zal dat 2700 lumen per balk zijn dus voor twee balken 5400 lumen, een goede start dunkt me.

Pas op: Patrick. JMB werkt met de drivers in de balken! Het systeem kán werken met een TC420 maar dan wel met aanpassingen in die controller!

Welke aanpassing zou er gedaan moeten worden dan??
 
Is dat zo ja? de controller die ze aanbieden lijkt sprekend op de TC namelijk, of hebben ze deze dan aangepast?
Wacht even, ik dacht dat je doelde op de TC420. Maar er is inderdaad ook een andere controller verkrijgbaar zie onder:

https://nl.aliexpress.com/item/32832367400.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.274f2e0eN6cGpT

Overigens waren, in ieder geval, eerdere controllers van JMB ook omgebouwde exemplaren. Oorspronkelijk kennelijk bedoelt voor 3 kanaals RGB verlichting. In mijn controller, die ik overigens niet meer gebruik, is te zien dat men e.e.a. heeft gewijzigd in twee kanalen d.m.v. doorverbindingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik doelde ook op de TC420, die uit jouw link is ook niet veel anders?
Die, uit mijn link hierboven werkt direct omdat deze ook werkt met een rechtstreekse PWM stuurkabel, dus niet over de min. (De ledbalken van JMB werken met een drie-aderige aansluiting, rood +, zwart - en geel PWM sturing.)
TS heeft bovendien het voordeel dat dit een driekanaals controller is, in tegenstelling tot de eenvoudige versie van JMB zelf die tweekanaals is. Dus hij kan nog een derde balk rechtstreeks aansluiten.
 
(De ledbalken van JMB werken met een drie-aderige aansluiting, rood +, zwart - en geel PWM sturing.)
Oké, duidelijk, dus de controller die ze bij JMB aanbieden is dan speciaal voor de JMB balken? (aangepaste TC420 eigenlijk?
 
Wacht even, ik dacht dat je doelde op de TC420. Maar er is inderdaad ook een andere controller verkrijgbaar zie onder:

https://nl.aliexpress.com/item/32832367400.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.274f2e0eN6cGpT

Overigens waren, in ieder geval, eerdere controllers van JMB ook omgebouwde exemplaren. Oorspronkelijk kennelijk bedoelt voor 3 kanaals RGB verlichting. In mijn controller, die ik overigens niet meer gebruik, is te zien dat men e.e.a. heeft gewijzigd in twee kanalen d.m.v. doorverbindingen.

Wat is het verschil tussen de tc 420 en de door jou geplaatste controller?
 

Terug
Bovenaan