Zuid Amerika verlichting


Kun je daar ook alles op instellen en moet dat via de pc, of alleen via die afstandsbediening?
 
Als ik die bestel, dan moet ik er nog een adapter bij aanschaffen, die eerder gepost werd is die goed genoeg voor de 2 balken?
Is het allemaal in te stellen met de afstandsbediening, of moet t via de pc....
 
Jawel, maar die kan dan ook alleen gebruikt worden over hun RGB systeem
Oke duidelijk, maar de controller uit jouw linkje is ook over de min gestuurd, dus deze is dan ook niet te gebruiken, er staat wel PWM in de omschrijving maar dat is het niet.

Typische toepassingen:
Deze gecontroleerde is gebruikt om gecontroleerd de enkele kleur strip, kan verbinden 3 stuks enkele parallel, zijn DC12-24V, 4A/CH, "COM" is de Gemeenschappelijke +, CH1/CH2/CH3 is drie-Poort.

Deze heeft ook gewoon een gezamelijk plus (COM), en de kanalen zijn dan de Min.
 
Wat is het verschil tussen de tc 420 en de door jou geplaatste controller?
Een TC 420 wordt met een tweeaderige aansluiting over de min aangestuurd. JMB balken, althans de niet RGB soorten worden met een drieaderige kabel aangestuurd, de plus de min en een gele PWM aansturing. Hieronder zie een paar plaatjes hoe zo'n controller er eigenlijk uitziet. Plaatje 1, de controller met de afstandbediening die overigens met infrarood werkt. Plaatje twee, goed te zien is dat men werkt met een drieaderige aansluiting. Ik heb het ding even opengedraaid voor jullie: Plaatje drie laat zien hoe e.e.a. verbonden is. Plaatje vier ook, ook kan je zien dat deze controller gemodificeerd is, het was kennelijk een rgb controller dus drie kanaals zoals de chinese versie!
IMG_20190719_134652.jpg
IMG_20190719_134727.jpg
IMG_20190719_135101.jpg
IMG_20190719_135110.jpg
 
Als ik die bestel, dan moet ik er nog een adapter bij aanschaffen, die eerder gepost werd is die goed genoeg voor de 2 balken?
Is het allemaal in te stellen met de afstandsbediening, of moet t via de pc....
Wanneer je de controller gebruikt die ik aangaf, dus NIET de TC420, dan kun je met de afstandbediening programmeren. Je bent een adapter nodig van 12 volt. Wanneer je de 30 Watt balk koopt wordt de formule P=U x I dus 30 = 12 x I . 2,5 ampere per balk ben je minimaal nodig. Ik zou daar wel wat boven gaan zitten en kiezen voor 8 Ampere voor twee 30 Watt balken.
 
Nee, als ik Benvo moet geloven (en dat doe ik) dan heb je een PWM dimmer nodig, en dat dat kastje op zijn eerste foto.
Die van van zijn link lijkt er sterk op maar dat is ook een soort van TC420 alleen dan in het wit met afstandsbediening.
 
Maar, dan de hamvraag.... welke kan ik wel gebruiken?
 
Nee, helaas niet hé.
Bij Ali kan ik deze ook niet vinden, zijn allemaal TC420 lookalike's
 
Het kan goedkoper natuurlijk, als je een beetje handig bent bouw je de boel weer om naar TL, ledstripjes erbij voor in de ochtend en avond...klaar is Smidsy. :D
Dan kost het max. 75 euro.
 
Nee, helaas niet hé.
Bij Ali kan ik deze ook niet vinden, zijn allemaal TC420 lookalike's

Haha helaas haha... maar de balken die ik er nu op heb, kunnen ook wel op die 'dure' controller....
 
Ja maar dan moet ik als ik die jmb lampen koop aan t eind van t jaar een nieuwe controller kopen...
 
Wacht even, ik dacht dat je doelde op de TC420. Maar er is inderdaad ook een andere controller verkrijgbaar zie onder:

https://nl.aliexpress.com/item/32832367400.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.274f2e0eN6cGpT

Overigens waren, in ieder geval, eerdere controllers van JMB ook omgebouwde exemplaren. Oorspronkelijk kennelijk bedoelt voor 3 kanaals RGB verlichting. In mijn controller, die ik overigens niet meer gebruik, is te zien dat men e.e.a. heeft gewijzigd in twee kanalen d.m.v. doorverbindingen.
Oke duidelijk, maar de controller uit jouw linkje is ook over de min gestuurd, dus deze is dan ook niet te gebruiken, er staat wel PWM in de omschrijving maar dat is het niet.

Typische toepassingen:
Deze gecontroleerde is gebruikt om gecontroleerd de enkele kleur strip, kan verbinden 3 stuks enkele parallel, zijn DC12-24V, 4A/CH, "COM" is de Gemeenschappelijke +, CH1/CH2/CH3 is drie-Poort.

Deze heeft ook gewoon een gezamelijk plus (COM), en de kanalen zijn dan de Min.
Nee, dat is niet zo.
Op de V+ en de V- komt de adapter te staan. Op com de plus draad van de led balk de min van de ledbalk komt ook op de V- te staan. Op de drie kanalen komen de gele draden te liggen. Hier is namelijk sprake van echte PWM niet over de min, lees maar eens 256 stappen wat overeenkomt met 8 bit. Kijk ook maar eens terug op de open controller van de foto die ik meezond van mijn eigen controller. Daar zitten de aansluitingen zoals die ik hier ook aan gaf. Omdat dat een JMB gemodificeerde controller is, men heeft drie kanalen naar twee gebracht, zie je de gele draden bij elkaar zitten. De controller verschilt dus wel degelijk en is geschikt voor Ts.
 
Zelf ben ik zeer tevreden met de Led Solar Natur van JBL.Misschien dat je eens langs een verkooppunt moet langsgaan om de instelbare kleuren effecten te gaan bekijken,de instelbaarheid is via een afstandsbediening is te regelen van 2700k-400k-6700k.Er is maar een nadeel bij deze veelkleurige handmatige instelling van deze led en dat is vooral de aanschafprijs.
Maar vooral de 2700k instelling geeft een warme oranje tint,en dat moet je natuurlijk wel mooi vinden,ik vind in ieder geval wel dat het erg mooi is.

Deze Led is ondermeer te regelen via een als ik het goed verwoord wi-fi instelling waarbij er zelfs onweer kan worden nagebootst,of je dit wenselijk vind is maar de vraag,zelf vind ik van niet.Ook is een controller voor deze Led best wel prijzig,zelf gebruik ik nog geen controller en speel een beetje met de lichtinstelling via de afstandsbediening,

Wat ik wel ervaar is dat onder deze Led er een bealging plaatsvind in de bovenste waterlagen,ik heb daar wel eens op het forum een vraag over gesteld.En @tuinkabouter was het met mij eens en gaf zelf ook aan dat led verlichting vaak net te laag boven het wateroppervlak ligt terwijl de fabrikant 5 cm.Voldoende vind.

Nu is de lichtsterkte natuurlijk met de afstandsbediening te regelen en na zo'n 3 maanden krijg ik het een beetje door,er is eerder gesproken over kijklicht en hoe wij dit ervaren,de laatste weken gebruik ik handmatig een mindere lichtsterkte,dit lijkt op het oog minder maar is zeer waarschijnlijk toch genoeg om de algvorming te verstoren terwijl de planten wat opknappen.

Een veel geplaatste opmerking in het verleden vertelde ons nog wel eens dat we het zonlicht niet kunnen immiteren en dat lijkt mij een waarheid,maar toch lijkt het mij dat we met Led misschien iets sterker zitten in de lichthoeveelheid in tegenstelling met het gebruik van wat verouderde T5 verlichting,en mijn vraag aan jullie is zijn jullie het daar mee eens.

Van @tuinkabouter onder andere begrepen dat we er goed aan zouden doen om qua spreiding van Led deze misschien,maar niet altijd mogelijk iets hoger moeten hangen/plaatsen maar ja dat moet natuurlijk ook mogelijk zijn.

Zelf heb ik nog op mijn verlanglijstje staan om de lichtkap en de verlichting in de toekomst wat meer omhoog te brengen.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
 
Nee, dat is niet zo.
Op de V+ en de V- komt de adapter te staan. Op com de plus draad van de led balk de min van de ledbalk komt ook op de V- te staan. Op de drie kanalen komen de gele draden te liggen. Hier is namelijk sprake van echte PWM niet over de min, lees maar eens 256 stappen wat overeenkomt met 8 bit. Kijk ook maar eens terug op de open controller van de foto die ik meezond van mijn eigen controller. Daar zitten de aansluitingen zoals ik hier ook aan gaf. Omdat dat een gemodificeerde controller is, men heeft drie kanalen naar twee gebracht zie je de gele draden bij elkaar zitten. De controller verschilt dus wel degelijk en is geschikt voor Ts.
Oké bedankt voor de uitleg, als je zo naar de aansluiting kijkt zou je het niet zeggen namelijk, en kan daar dan OOK een normale ledstrip op aangesloten worden? zoals je dat op de TC420 aan zou sluiten?

Ps, het getoonde aansluitschema klopt dan ook niet, daar zitten de min draden van de Led's gewoon op CH1 enz.
 
Laatst bewerkt:
Oké bedankt voor de uitleg, als je zo naar de aansluiting kijkt zou je het niet zeggen namelijk, en kan daar dan OOK een normale ledstrip op aangesloten worden? zoals je dat op de TC420 aan zou sluiten?
Dat weet ik niet ik heb dit nooit geprobeerd. Feitelijk dimt het door mij aangegeven ding niet over de min maar werkt met een stuurstroom die de ingebouwde driver aan het werk zet. Wanneer je daar toch de min op aan sluit weet ik niet wat er zal gebeuren. De 12 Volt die de JMB balk vraagt loopt helemaal buiten de controller om en blijft dus feitelijk constant op de balk.
 
Ik had mijn teks hierboven nog aangepast, als je kijkt naar het aansluitschema klopt dat dus voor geen meter, de minpolen van de Led's zitten daar gewoon op CH1 enz.. en dus niet samen op de V-
Aansluitschema is dus van een TC420, vandaar mijn verwarring.

Dat weet ik niet ik heb dit nooit geprobeerd. Feitelijk dimt het door mij aangegeven ding niet over de min maar werkt met een stuurstroom die de ingebouwde driver aan het werk zet.
Niet aan te raden dus?
 
Laatst bewerkt:
Dat had ik wel gezien maar in de beschrijving geeft men aan dat er sprake is van een "PWM klasse niveau van 256" , een moeilijk omschrijving van iemand die waarschijnlijk geen idee heeft wat dit wil zeggen. Maar 256 stappen wil zeggen dat dit PWM signaal een 8 bits signaal is. Ik weet niet of je iets weet van binaire stelsels? Met 1 bit heb je twee mogelijkheden; 0 of 1. Met 2 bit heb je al vier mogelijkheden; 00, 01, 10 en 11. , enz. Zo heb je in 8 bit 2^8 = 256 mogelijkheden. Het schema heeft men denk ik zo maar ergens afgehaald. Of mogelijk is het ding te gebruiken, zoals jij zei met een tweeaderig systeem. Dat men rare combinaties maakt komt trouwens wel vaker voor bij onze Chinese vrienden. Toch denk ik dat het zit zoals ik vertelde omdat mijn officiële controller, zelfs ook uiterlijk qua opdrukken, hetzelfde is dan de Chinese versie. Bij JBM heeft men alleen alles gemodificeerd. Je zie zelfs dat ook hier sprake was van RGB. Op mijn foto's van mijn controller is dit nog te zien.
IMG_20190719_135110.jpg
 
Dus als ik t goed begrijp,moet ik om mijn huidige balken te kunnen dimmen de tc 420 nemen... ( al dan niet uit china).
En voor de nieuwe jmb balken zal ik de cobtroler uit bovenstaand vericht kunnen gebruikeb,zonder aanpassingen?
Ik denk dat dit zo is. Natuurlijk heb ik daar geen bewijs voor, ook ik moet het doen met de gegevens die ik uit mijn eigen JMB controller kan halen en de beschrijving van de Chinezen. Die, en daar heeft Patrick weer gelijk in, elkaar qua aansluiting dan weer tegenspreken.
De TC 420 zou altijd te gebruiken zijn, in het geval van de JMB balken met aanpassingen.
 
Ik denk dat dit zo is. Natuurlijk heb ik daar geen bewijs voor, ook ik moet het doen met de gegevens die ik uit mijn eigen JMB controller kan halen en de beschrijving van de Chinezen. Die, en daar heeft Patrick weer gelijk in, elkaar qua aansluiting dan weer tegenspreken.
De TC 420 zou altijd te gebruiken zijn, in het geval van de JMB balken met aanpassingen.
Stomme vraag waarschijnlijk, maar wat moet er dan worden aangepast, aangezien ik niet de handigste ben...
Kan ik mijn balken er schade mee aanbrengen?
 
Ik weet niet of je iets weet van binaire stelsels? Met 1 bit heb je twee mogelijkheden; 0 of 1. Met 2 bit heb je al vier mogelijkheden; 00, 01, 10 en 11. , enz. Zo heb je in 8 bit 2^8 = 256 mogelijkheden
Ja dat wist ik wel (zo ongeveer)
Het schema heeft men denk ik zo maar ergens afgehaald.
dat zou goed kunnen idd, gebeurd wel vaker.
Of mogelijk is het ding te gebruiken, zoals jij zei met een tweeaderig systeem. Dat men rare combinaties maakt komt trouwens wel vaker voor bij onze Chinese vrienden
Kwestie van proberen is daar de enige manier voor dan. :juggle:
 
Kan ik mijn balken dan beschadigen?
Ik denk eerder de controller, maar dat weet ik (en @benvo) dus ook niet zeker.

Zou wel gaaf zijn als het werkt, want dan kun je normale Led verlichting in 256 stappen dimmen (denk ik) ipv 100 zoals bij de TC420
 

Terug
Bovenaan