Zweefalg


Hoe zit het dan als de po4 <0.5 en no3 niet meetbaar is? Wat ik zo hier lees zou je dan algen moeten kunnen verwachten, maar heb ze niet?
De vraag is of de testset correct is en een po4 van 0,5 is vaak voldoende. Tekort aan nitraat geeft niet snel algen zover ik weet maar voor planten is het wel nodig want die verbruiken nitraat. Soms meet men ook geen nitraat omdat de planten alles gelijk opnemen.
 
Meting is express al gedaan met 2 verschillende sets. 1x Colombo en 1x JBL
Hoeveelheid planten is minimaal, tov de hoeveelheid water.
 
Ik denk niet dat algen alleen opduiken als er tekorten zijn voor planten. Soms zie je dat planten het nog redelijk doen en geen algen vertonen maar dat je wel op je hout en stenen opeens allemaal algen krijgt. Dat komt volgens mij omdat de plant nog "redelijk" groeit en de lag zich daar ndan nog niet gaat vestigen en zich eerst besteld op dode objecten in de bak.
Puntalg zie je soms juist op de ruiten terwijl je die niet ziet op de planten. Hoe komt dat dan? Regelmatig heb je door invallend daglicht daar meer licht en tov dat licht onvoldoende co2 en dan zie je enkel op de ramen wat puntalgen terwijl de planten algenvrij blijven.


Ook in bakken zonder planten zie je net zo snel algen. In veel bakken met Malawi s zie je vaak juist algen omdat men daar geen voeding toevoegt en er weinig co2 is en dan heb je snel groene stenen en ramen. Zelf denk ik dat er algen ontstaan als er onvoldoende voeding voorhanden is tov de hoeveelheid licht.
Punt alg zie je met name vaak, en dat is een bekend gegeven, waar er ook een fosfaat tekort is. (CO2 kan ook een rol spelen.) Let op: Een fosfaat tekort voor planten! De grens voor alg ligt veel lager. Om een fosfaat tekort te creëren voor alg moet je al onder een grens van zo'n 0,035 zitten. En dat is wanneer onze testers allang een waarde van nul aangeven. Planten vereisen toch een minimum rond de 0,5 mg/l om nog een enigzins groei te kunnen hebben. In bakken zonder planten zie je inderdaad algen ook omdat de vereiste fosfaat levels voor die algen er veelal wel zijn. Dit is maar gewoon mijn idee hoor, opgedaan door wat ik in de loop van al die jaren heb opgedaan.
 
Punt alg zie je met name vaak, en dat is een bekend gegeven, waar er ook een fosfaat tekort is. (CO2 kan ook een rol spelen.) Let op: Een fosfaat tekort voor planten! De grens voor alg ligt veel lager. Om een fosfaat tekort te creëren voor alg moet je al onder een grens van zo'n 0,035 zitten. En dat is wanneer onze testers allang een waarde van nul aangeven. Planten vereisen toch een minimum rond de 0,5 mg/l om nog een enigzins groei te kunnen hebben. In bakken zonder planten zie je inderdaad algen ook omdat de vereiste fosfaat levels voor die algen er veelal wel zijn. Dit is maar gewoon mijn idee hoor, opgedaan door wat ik in de loop van al die jaren heb opgedaan.
Toch zie ik af en toe bij de Fusion ook een paar puntjes op het glas terwijl de po4 op 1 zit. Zou meer dan genoeg moeten zijn maar ik denk dat de hoeveelheid licht ook bepalend is met een bepaalde hoeveelheid po4. Of eventueel wat nh3/4 wat ik niet meet maar ja met de Manen is de bak best belast.
Het is ook niet meer dan mijn gedachte door bevindingen.
 
Ik heb nog even zitten denken hoe de alg nou is veroorzaakt want dat uurtje zon alleen leek me een beetje sterk.

Ik heb me waterwissels nu 2 of 3 x gedaan pas na 21 dagen, op basis van mijn waterwaardes, ik meete alleen no2 ipv no3 waardoor de waarde laag bleef denk ik waardoor ik het zo uit stelde. Dat zorgt natuurlijk weer voor een opstapeling aan vuil en overtollig voedingstoffen.

Verder zag ik dat de bak een beetje groenig werd. Om dit te compenseren want ik dacht dat het de lamp was ben ik de lamp anders in gaan stellen om het groene "licht" te onder drukken, wat het natuurlijk alleen maar erger maakt. Me lamp stond ook best lang aan.

Ik ga het nu even anders aan pakken, ik heb co2 geïnstalleerd, nu +/- 2 bellen per seconden op 350 liter, mijn co2 indicator blijft alleen nog blauw. Sochtends als die net aan staat schieten de bellen trouwens heel rap door de bellenteller heen, soms wel 10 per seconden, is dat normaal bij het opstarten ? Mijn co2 gaat een uur voor het licht aan en een uur voor het licht uitgaat uit.

Verder heb ik mijn licht aangepast:
Screenshot_20220512-200742_Chrome.jpg


En ben ik begonnen met even wekelijkse waterwissels van 25%.

Bij de waterwissels voeg ik vloeibare plantenvoeding toe na ratio van het verwisselde water.

Verdr heb ik de spraybar van de filter uitlaat gehaald en zo gericht dat er wel stroming is door de bak, maar met minder oppervlaktewater verstoring.

Mijn bak heeft momenteel met name een baardalg probleem, maar ik heb ook groene als op sommige planten en het hout en op de ramen. Het is geen ramp want de bak ziet er nog prima uit, maar het moet niet uit de hand gaan lopen.

Ik denk met name dat de herstelde balans de planten goed gaan doen, sommige zijn al een tijdje slecht aan het groeien, dus ik denk met wat ik hier gelezen heb dat de algen "vanzelf" weg gaan.

20220512_200723.jpg

Als mensen nog (opbouwende) tips hebben hoor ik het graag.

Qua visbestand zitten er
5x maanvis
3x diamant gourami
+/- 20 neons
10 corydora pandas
1 ancistrus
6x zebraslak
15-20 neocaradinia garnalen
 
Het is inderdaad afhankelijk van bv je kh en het aantal liters dus ik zou ook sturen op de dropchecker.
 

Terug
Bovenaan