Ik zou willen reageren met,,diepvriesvoer altijd spoelen zeker bij zwarte muggelarven, daar zit veel vuil tussen en komt volgens mij uit redelijk verontreinigende vanggebieden.
Mijn aanpak was een diepvriesblokje in een glas water en laten ontdooien vervolgens enkele minuten later het water uit het glas langzaam weggieten en onder de kraan opnieuw vullen met water, dit herhaalde ik soms wel 3x met doorroeren tot er geen zichtbaar rond wervelend vuil meer tussen de zwarte muggen larven aanwezig was.
Met runderhart van welke leverancier dan ook het zelfde procede, maar ik liet het blokje of een afgebroken stuk van een plak intact en haalde dit niet uit elkaar maar liet dit ook in een glas ontdooien, je zult zien dat na ontdooien er zich een rode uitgelekte substantie zich onder op de bodem van het glas zichtbaar was is, mag ik dit bloed noemen?.
Ik zou zelf na ontdooien van het runderhart het voer in de bak laten zakken waar de minste stroming aanwezig is, de vissen vinden het toch wel als het voer in de waterstroom terecht komt gaat het inderdaad overal op liggen, zoals vermeld de planten.Maar je moet als discusliefhebber wel inschatten hoeveel runderhart ( of overig voer) ze op een gegeven moment aan kunnen.
Discusvissen ( de wat oudere) zijn rustige en statige eters ( in tegenstelling tot de jonge) en dat kan zomaar een uur duren dat eten,,totdat de buik dermate rond is en ze weer even genoeg hebben, bijkomend feit is dat ze met een volle buik snel gaan ademen, maar dat is onschuldig.
Blijft er te veel voer op de planten liggen en dat is na 1-2 uur niet weg dan geef je te veel, hou ze een beetje hongerig, er gaat geen enkele discus dood van te weinig voer.Een lekkere snack is voor de discus zeg maar een keer per week levende artemia, verder ben en was ik geen voorstander van overig levend voer.
Ik lees nog wel eens iets over een opruimploeg, dat is een verkeerde benadering coreadorus snuffelen wel over de bodem maar kijk eens naar het eetgedrag veel wat de bek in gaat verdwijnt vaak weer door de kieuwen ze kauwen het voedsel wel, maar veel gaat dus weer retour.
Bij een discusbak is eigenlijk een bioloog met oppervlakte afzuiging in de bak een must anderzijds blijf je jaar in en uit last houden van een vetlaag die ook door droogvoer wordt veroorzaakt, of je moet op een omslachtige manier ( mogelijk) de waterlijn afzuigen.
Een spraybar in een gezelschaps bak oke, maar niet in een discusbak.Mijn bak heeft vele jaren gedraaid op een bioloog en een jbl filter, beide uitlaten zaten rechts achterin en spoten het uitgaande water verticaal omlaag.De inlaat van de jbl zat 20 cm.Boven de bodem aan de andere zijde.
Natuurlijk had in het begin ook bodemvuil maar door het temperament van de vissen, de onderlinge rangorde bepalen gingen ze slaan met de vinnen veel stofvuil van de bodem dwarrelde omhoog wat toch op een gegeven moment weer richting inlaat en filter ging.
Het overige bodemvuil werd elke week afgezogen.
gr bert