Wat is er nieuw

Zweefvuil met diepvries voer

Het diepvries voer gaat er als een bevroren blok in, ze eten het in stukken op, daarbij komen er dus losse stukjes vrij die dan door de uitlaat van het filter door de bak gaan dwarrelen.
Die kan je niet tegenhouden lijkt mij. Op een begeven moment liggen de zwaardere stukjes op de grond en gaat de schoonmaak ploeg een de gang. Echter beland er ook veel op de
bladeren en het hout en valt er niet vanaf. Het filter is een biomaster 850 en zou dus voldoende capaciteit moeten hebben om dit schoon te trekken.

Door het diepvries voer en de poep van de discus moet je des minimaal 1 keer in de week water verversen .

Wat zou ik specifiek aan Raoul nog moeten vragen ?
 
Ik voer het ook in de zeewaterbak en dan zet ik de filter/pompjes even uit want anders vliegt het ook door de bak. Maar ja dan niet vergeten om de boel weer aan te zetten😉
 
Is een idee maar werk alle dagen en duurt wel even dat alles op is 😊
 
Je moet niet meer voeren dan ze in max 5 min op kunnen eten.
 
Dat begreep ik echter gaat het er gevroren in de en de ene keer duiken ze er meteen op af en is het zo op. De andere keer blijft het liggen als of ze geen honger hebben maar gaat het later als nog op.
Ze zijn nog redelijk vers in de bak dus moeten ze nog wel even wennen. De ene keer zitten ze mooi voor het raam en soms allemaal achter in een hoek of verspreid over de bak.
En komen dan opeens weer bij elkaar. Het voer gaat pas dwarelen als ze aan het happen zijn in het blok
 
Ik voer het ook in de zeewaterbak en dan zet ik de filter/pompjes even uit want anders vliegt het ook door de bak. Maar ja dan niet vergeten om de boel weer aan te zetten😉
Heuh , zet jij pompen af als je gaat voeren ?
Heb ik nog nooit gedaan . vliegend voer,vliegende vissen 😃
Start je dan elke keer de overloop terug op ?
Het filter is een biomaster 850 en zou dus voldoende capaciteit moeten hebben om dit schoon te trekken.
Dat heeft geen/weinig relatie met elkaar .
Vroeger deed ik het "dood punt" gewoon zoeken/creeeren in de bak en daar de aanzuigkorf plaatsen .
 
nou vanavond de pomp uit gezet en het voer erin gedaan en ja het dwarrelt veel minder door de bak 🙂 Dus dat is mooi. En ook nog wat kleinere blokjes gemaakt
iets van 2 bij 2 en wat kleinere,

Alleen zorgt het diepvries voer met runderhart en groentes ook voor een vet laag aan het water oppervlakte en dat gaat niet weg met een skimmer of een uur de
zuurtstof belletjes aan. Zou dat nog met een andere manier op te lossen zijn? Ik las ook iets over Purigen?
.
Tevens vind ik dat de uistroom vanb de spraybart wel een stuk minder is geworden door de verlenging. Ik heb hem nu vanaf de lange achterwand naar de voorkant gezet met de gaatjes iets naar beneden maar nog wel een kleine rimpeling. Als ik goed naar het water oppervlakte kijk is het net of ik rechts en links een soort stroming zie aan het wateroppervlakte .....
En niet 1 stroming. Kan dat kloppen ???


\
 
een skimmer trekt een 2 meterbak op enkele minuten helemaal proper , zal wel in de afstelling liggen .
je moet die laten "trekken"
 
De skimmer staat vol open, normaal trok hij hem wel schoon of deed ik de kaamlaag wel eens breken met de luchtbelletjes .

Maar had ik bijna geen last van. Deze laag is echt gekomen door het diepvries voer en breek dus niet met de belletjes of skimmer.

Het lijkt wel zwaarder zodat het niet allemaal wordt aangezogen
 
De skimmer staat vol open, normaal trok hij hem wel schoon of deed ik de kaamlaag wel eens breken met de luchtbelletjes .
een skimmer werkt pas echt effectief als die zo weinig mogelijk water trekt , dat gebied waar ie dat in doet , is best wel klein .
ga maar eens testen wanneer ie die laag echt gaat "trekken" , dat hangt af van debiet en hoogte dat het water erin loopt (mm's)
 
ik heb een Oase skimmer waarbij de drijver op het water drijft en dus kan mee bewegen op het wateroppervlakte. Verder kan hij alleen maar meer of minder aanzuigen.
Zojuist het filtertje schoon gekookt ivm wat vervuiling.

Maar of hij dat vet gaat wegtrekken? Het vet zou dan toch naar een soort versnippering in de skimmer weer aan elkaar gaan plakken?
 
Ik herken niet dat er vet drijft op het water als je discussen blokken voert. Ik had er ook geen skimmer op, wel een filter, een eheim 1200xl op een 150x60x55 cm bak.

Wat voor merk voer je? Daar kan je ook keuzes in maken.
 
een skimmer werkt pas echt effectief als die zo weinig mogelijk water trekt , dat gebied waar ie dat in doet , is best wel klein .
ga maar eens testen wanneer ie die laag echt gaat "trekken" , dat hangt af van debiet en hoogte dat het water erin loopt (mm's)
dit heb ik altijd toegepast .
werkt een stuk beter dan al het commerciele wat betreft kaamlaag wegzuigen (minder geschikt voor drijfvuil)
en hoeft ook niet te skimmen , kan ook gewoon boven water steken .

DSC03141.JPG
 
Deze afbeelding mag je wat mij betreft bij Tips & handigheidjes plaatsen! Handige en simpele oplossing!
 
Dat lijkt op een afschuimer bij een zee aquarium?
 
Een afschuimer staat onder een aquarium in de sump of eventueel een hang on. Bij een skimmer heb je geen belletjes zoals bij een afschuimer.
 
Zoiets lijkt er meer op , toch ?
 

Bijlagen

  • IMG_5816.jpeg
    IMG_5816.jpeg
    89.1 KB · Weergaven: 8
Ja dat is een zee aquarium afschuimer
Ik bedoelde de getekende versie en de versie die ik stuurde van glas
 
Zoiets lijkt er meer op , toch ?
Ja , die werken ook best goed , heb er zelf zo een stuk of 3 in rvs .
Maar ze veranderen het ontwerp nogal eens , en de nieuwe zijn al weer een stuk minder (persoonlijke mening)
 
Net nog even gebeld naar de aquarium winkel en het probleem uitgelegd van de waas en het vette laagje dat ik bijna niet weg krijg. Zijn advies is de siporax eruit en
Seachem Matrix erin en dan alleen de blauwe schuimmatten in de biomaster 850T. Zou dit ook wat kunnen zijn ? Dit voor afbraak en helder water.
Heb ook en UV lamp erin hangen maar die breekt nu niets af.



Ik kan ook actieve kool filterschuim in het voorfilter van de biomaster plaatsen.

Graag hoor ik of dit wat zou kunnen zijn.
 
Voor zover ik weet is Seachem matrix (@Gino88 ) juist één van de slechtere filtermedia, tenzij je het effect voor de winkel telt, namelijk inkomsten genereren....
Sponzen zijn nog altijd het beste (ook beter dan Siporax!), dus daar kun je je filter wel mee upgraden.

En mijn gezond verstand ( niet gehinderd door veel discus-kennis) zegt dat schoon water nog altijd het meest elementaire is voor vissen, Dus de hoeveelheid van dat diepvriesvoer heel ver naar beneden schroeven en iets van droogvoer geven, dat het filter een stuk minder belast. Of eventueel levend voer/ diepvriesvoer.
Ik begrijp uit jouw voorgaande posts dat er in dat diepvriesvoer veel runderhart zit, en dat is rijk aan verzadigd vet. Dat is hoogstwaarschijnlijk het vet dat de kaamlaag vormt. Ik vraag me ook af of dat voer dat je nu hebt, wel zo ideaal is voor je vissen....
 
Hum dat is wel tegen strijdig .

Siporax was achterhaald etc en dus was beter . Brak ook afval stoffen af etc …..

Het runderhard komt de discus kweker en dat geeft hij zijn vissen ook .
Is van Raoul dus zal goed moeten zijn lijkt mij ?

Geef 2 maal diepvries runderhart 2cm bij 2 cm en overdag granulaat

Denk ook dat daar de film vandaan komt etc en die wil ik tegen gaan / afbreken

Met minder voeren al gestart en het is iets minder hardnekkig geworden maar nog niet het gewenste resultaat
 
Zijn advies is de siporax eruit en
Seachem Matrix erin en dan alleen de blauwe schuimmatten in de biomaster 850T. Zou dit ook wat kunnen zijn ? Dit voor afbraak en helder water.
Siporax was achterhaald etc en dus was beter . Brak ook afval stoffen af etc …..
Dat advies is wel een beetje apart. In principe doen alle biologische filtermedia hetzelfde in een filter: bacteriën huisvesten. Alleen in verschillende mate. Matrix lijkt me door de steenachtige structuur (de vele poriën zijn te klein voor bacteriën) geen verbetering t.o.v. siporax.
 
hum dat is dan wel vreemd zeg.

Dan toch maar de siporax eruit en voorfilterschuim vervangen met schuim met actieve kool erin verwerkt ?

Ik wel tenslotte minder zweefvuil en vet laagje
 
Actieve kool is slechts beperkte tijd werkzaam en dus eigenlijk altijd een tijdelijke (nood)oplossing.

Er wordt veel verwezen naar dit plaatje, als het gaat om de effectiviteit van filtermedia:
1727702562193.png

(afkomstig van https://aquariumscience.org/index.php/7-filter-media/)

Duidelijke conclusie is dat onder de omstandigheden van de tests die hiervoor zijn gedaan filterschuim gewoon het allerbeste is voor in een potfilter. Je kan stellen dat de omstandigheden in een aquarium anders zijn en dat daardoor misschien Siporax en Seachem Matrix en dat soort middelen in de praktijk toch anders/beter werkt. Ik kan niet bewijzen dat dat onwaar is, maar ik geloof er gewoon niet in.

Die vetlaag, kan dat ook een kaamlaag zijn? Olieachtig? In dat geval zou ik de filters volgooien met filterschuim en het dan eens een tijdje aankijken. Niet teveel dingen tegelijk veranderen en geen wonderen verwachten in de loop van een weekend. Je lijkt een beetje ongeduldig. Snap ik, maar je aquarium snapt het niet en doet alles op z'n eigen tempo.
 
Laatst bewerkt:
Voor helderder water en vermindering van schadelijke stoffen mochten die erin zitten (actieve kool)

De vetlaag komt van het runderhart dat is denk ik wel duidelijk en dus een zwaardere belasting van het water heb ondertussen ook draadalg erbij......
Het stabiel aquarium is nu dik in onbalans geraakt

Ach ongeduldig is gedeeltelijk waar maar wil ervan af en moet de benodigde spullen toch aanschaffen dan liever meteen het juiste dan steeds een wissel van ideeën

Dus in iedergeval meer filterschuim en minder siporax erin voor het grove zweefvuil

zit ik zo goed te denken ?



.
 
Wellicht dat voor die vetlaag/kaamlaag een skimmer goed werkt. Of een andere vorm van afzuiging aan het wateroppervlak. Ik zag laatst nog een interessante tekening van @erwin2 voor een skimmer die je in de inlaat bouwt van je potfilter.

Ik geef zelf wel eens vette vis aan mijn schildpad en krijg dan ook zo'n olielaag op het water. Dat verdwijnt na een tijdje vanzelf doordat het wateroppervlak afgezogen wordt. Ik neem aan dat de filters het dan afbreken. (Actieve kool of mechanische filtering is er hier niet.)

Edit: oh, die tekening staat dus hierboven. Haha.
 
Laatst bewerkt:
Misschien ook eens kijken naar Eheim 3535000 oppervlakte afzuiger? Heb ik een tijd gebruikt en beviel goed (weggedaan samen met het complete aquarium vanwege een verhuizing, niet omdat het niet werkte). Maar als je CO2 toevoegt, dan zou het kunnen dat dit niet fijn werkt, omdat het de CO2 weer laat ontsnappen.
 
Ik voer het ook in de zeewaterbak en dan zet ik de filter/pompjes even uit want anders vliegt het ook door de bak. Maar ja dan niet vergeten om de boel weer aan te zetten😉
Domotica gebruiken ouwe reus
Ik zal filter ook altijd uit met voeren. Als ik 'm vergeet aan te zetten, dan gaat ie automatisch na 1 uur weer aan 🙂
 
kwam ook deze tegen van een merk maar dan in het het glas

wil een foto plaatsen maar krijg meteen de verkoop site erbij. Ik denk dat dat niet mag

Aqua glazen Oppervlakte Skimmer - 16/22 mm aansluiting
 
Ik zou willen reageren met,,diepvriesvoer altijd spoelen zeker bij zwarte muggelarven, daar zit veel vuil tussen en komt volgens mij uit redelijk verontreinigende vanggebieden.
Mijn aanpak was een diepvriesblokje in een glas water en laten ontdooien vervolgens enkele minuten later het water uit het glas langzaam weggieten en onder de kraan opnieuw vullen met water, dit herhaalde ik soms wel 3x met doorroeren tot er geen zichtbaar rond wervelend vuil meer tussen de zwarte muggen larven aanwezig was.

Met runderhart van welke leverancier dan ook het zelfde procede, maar ik liet het blokje of een afgebroken stuk van een plak intact en haalde dit niet uit elkaar maar liet dit ook in een glas ontdooien, je zult zien dat na ontdooien er zich een rode uitgelekte substantie zich onder op de bodem van het glas zichtbaar was is, mag ik dit bloed noemen?.

Ik zou zelf na ontdooien van het runderhart het voer in de bak laten zakken waar de minste stroming aanwezig is, de vissen vinden het toch wel als het voer in de waterstroom terecht komt gaat het inderdaad overal op liggen, zoals vermeld de planten.Maar je moet als discusliefhebber wel inschatten hoeveel runderhart ( of overig voer) ze op een gegeven moment aan kunnen.

Discusvissen ( de wat oudere) zijn rustige en statige eters ( in tegenstelling tot de jonge) en dat kan zomaar een uur duren dat eten,,totdat de buik dermate rond is en ze weer even genoeg hebben, bijkomend feit is dat ze met een volle buik snel gaan ademen, maar dat is onschuldig.
Blijft er te veel voer op de planten liggen en dat is na 1-2 uur niet weg dan geef je te veel, hou ze een beetje hongerig, er gaat geen enkele discus dood van te weinig voer.Een lekkere snack is voor de discus zeg maar een keer per week levende artemia, verder ben en was ik geen voorstander van overig levend voer.

Ik lees nog wel eens iets over een opruimploeg, dat is een verkeerde benadering coreadorus snuffelen wel over de bodem maar kijk eens naar het eetgedrag veel wat de bek in gaat verdwijnt vaak weer door de kieuwen ze kauwen het voedsel wel, maar veel gaat dus weer retour.
Bij een discusbak is eigenlijk een bioloog met oppervlakte afzuiging in de bak een must anderzijds blijf je jaar in en uit last houden van een vetlaag die ook door droogvoer wordt veroorzaakt, of je moet op een omslachtige manier ( mogelijk) de waterlijn afzuigen.

Een spraybar in een gezelschaps bak oke, maar niet in een discusbak.Mijn bak heeft vele jaren gedraaid op een bioloog en een jbl filter, beide uitlaten zaten rechts achterin en spoten het uitgaande water verticaal omlaag.De inlaat van de jbl zat 20 cm.Boven de bodem aan de andere zijde.

Natuurlijk had in het begin ook bodemvuil maar door het temperament van de vissen, de onderlinge rangorde bepalen gingen ze slaan met de vinnen veel stofvuil van de bodem dwarrelde omhoog wat toch op een gegeven moment weer richting inlaat en filter ging.
Het overige bodemvuil werd elke week afgezogen.
gr bert
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan