Wat is er nieuw

Zweefvuil met diepvries voer

Beste Bert

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ik heb helaas geen plek voor een biotoop vandaar dat ik wel een extra groot filter hebt genomen met voorfilter. Echter is de uitlaat inderdaad een spraybar.
Ik begreep dat dit altijd beter was om alle co2 en voedingstoffen beter verdeeld te krijgen over de bak. De gekregen rimpeling geeft dan wat extra zuurstof aan het water

Ik kan de spraybar opdoeken en dan een normale rechte uitstroom in de bak ervoor terug zetten. Heb ook gelezen dat iemand bij attendeerde over neen vca flow generator.
Dit geeft dan op 1 punt een krachtigere stroming tov een spraybar

Ivm met een dunne achterwand in het aquarium heb ik ook niet echt de mogelijkheid om een skimmer en aanzuiging te plaatsen. Deze zal dan niet recht komen te hangen lijkt mij.
Ik kwam deze tegen, (zie afbeelding) en anders maar proberen of het wel lukt. Mijn huidige standalone oase skimmer trekt het oppervlakte in iedergeval niet schoon.

Het discus voer komt bij de kweker vandaar en is ook met een probiotica en moest ik zo bevroren erin gooien. Ik heb er vanavond 1 in een glas laten ontdooien (zie afbeelding)
Ook klein beetje rood maar zou dit kwaad kunnen ?

Tevens heb ik alleen de indruk dat als ik mij hand bij de inlaat plaats ik nog niet echt een afzuiging voel / stroming.

Ik ga de siporax wel vervangen voor alleen schuim en eens kijken of het beter gaat worden en het helder gaat worden

Heb je nog tips kwa afzuiger of gewoon zoals hiervoor door andere leden gepost

Doe nu 2 keer in de week bodem zuigen en water verversen van rond de 50 procent

Bijlagen

• IMG_5924.jpg
    IMG_5924.jpg
    66.9 KB · Weergaven: 13
  • IMG_5928.jpg
    IMG_5928.jpg
    66.8 KB · Weergaven: 13
Airmax
Ik heb zelf immer de rode vloeistof ook weggespoeld en dat ook op de manier als bij de zwarte muggelarven, of die rode vloeistof kwaad kan weet ik niet maar voorkomen is beter dan die vloeistof mee te gieten in de bak.Zo op het eerste gezicht vindt ik het wel een groot stuk wat je aan de vissen geeft, op afstand zou ik zeggen dit is een portie die de vissen verdeeld over 3 dagdelen moeten krijgen.

Dat je bij de inlaat weinig inkomende stroming voelt of ziet kan komen door het gebruik van de spraybar de pomp kan mogelijk zijn volle capaciteit niet kwijt door die buis met kleine gaatjes.
Stel je heb een glas met schone gespoelde zwarte muggenlarven, laat dit even staan.
Spoel het vieze water van het hart voorzichtig uit het glas of kom en laat het runderhart of kalkoenhart intact en maak dit niet fijn zo blijft er toch nog veel goede voeding in het hart.Als na enkele keren voorzichtig spoelen de rode vloeistof weg is giet dan de zwarte muggenlarven bij het hart.
Als je ook drijvend droogvoer aan de vissen geeft, deponeer dit dan in het glas waar het hart en de muggenlarven verblijven, je moet zelf even zorgen door langzaam roeren dat de vlokken naar beneden zakken.

Vervolgens zet als laatste het glas onder een langzaam druppelende of zacht stromende kraan in de wasbak of aanrecht,10-20 minuten mag langer of korter duren.
Doordat het water in het glas langzaam overloopt gaat het meeste vet wat drijft uit het voer over de rand van het glas zo de wasbak in en je bent verlost van veel vettigheid, maar er blijft toch immer wat achter.

gr, bert

Die rode vloeistof bestaat trouwens uit de celinhoud van rode bloedcellen. (o.a.hemoglobine, eiwitten). Door het bevriezen zijn de celmembranen beschadigd en komt de inhoud er dus uit en geeft het zijn rode kleur.
Ik kan me niet voorstellen dat dat op enige manier kwaad kan in je bak. Als het te klein is voor je vissen, -hoewel: kleintjes zouden er goed wat mee kunnen- verdwijnt het in het filter en wordt omgezet in plantenvoeding die rijk aan ijzer is.

Het schoonmaken van blokken heb ik nooit gedaan bij mn discussen. En ik had geen vet op t water. Ik zou het meer zoeken in de capaciteit van de filtering en de hoeveelheid die je voert. Voer hoort direct te worden opgevreten bij discussen. Als ze niet eager zijn, voer je teveel of ze zijn ziek/ voelen zich niet lekker.
Ik zou starten met minder voeren en ervoor zorgen dat ze happig zijn op t eten en goed dooreten. Bij discussen noemen ze eten meestal ook vreten en zo hoort het er ook uit te zien.

Die rode vloeistof bestaat trouwens uit de celinhoud van rode bloedcellen. (o.a.hemoglobine, eiwitten). Door het bevriezen zijn de celmembranen beschadigd en komt de inhoud er dus uit en geeft het zijn rode kleur.
Ik kan me niet voorstellen dat dat op enige manier kwaad kan in je bak. Als het te klein is voor je vissen, -hoewel: kleintjes zouden er goed wat mee kunnen- verdwijnt het in het filter en wordt omgezet in plantenvoeding die rijk aan ijzer is.
Mag ik concluderen dat het voer "opengaat" door het invriezen en dat er dan stoffen en dus ook voedingsstoffen vrijkomen. Is het dan niet beter om het niet gespoeld te geven?
Ik neem aan dat dit ook geldt voor bv artemia.

Ja, dat klopt.
De celmembranen van dierlijk voer en de celwanden van plantaardig voer gaan kapot door bevriezing. Nu zal niet alles er uit stromen (vergelijk maar met een ballon met water, er blijft altijd wel wat water achter) maar je spoelt een hoeveelheid voedingsstoffen door de gootsteen.
Ik spoel m'n diepvriesvoer dan ook niet.

Beste Alle

Het brok wat ik had laten ontdooien was nu ook erg groot dit om de hoeveelheid rode kleur te laten zien. Als he ontdooit is blijft het nog steeds een blok en bij het los laten in het aquarium daalt het als een blok naar beneden etc.
Daar springen ze er bovenop en gaat het los komen in brokjes .

Ik geef alleen dit runderhart met probiotica en 1 maal granulaat. dit granultaat bleef drijven en ging ook door de hele bak. Ik maak het nu nat in een thee zeef en laat het dan los ook dan eten ze beter.

Ik ga spullen bestellen om de spraybar te vervangen en schuimmatten te plaatsen ivm siporax en dan maar eens kijken hoe het gaat.

Als er nog tips zijn kwa uitstroom hoor ik het graag

Groet Igor

• Leuk
Waarderingen: frog
nou de spullen zijn binnen en heb er nu extra blauwe filtermatten in gedaan, de siporax eruit gehaald en de spraybar vervangen door een eendebek uistroom.
de uitstroom lijk wat verbeterd te zijn. Nu de aankomende periode eens aankijken wat het gaat doen.

De bacterie cultuur in de bak is echt van slag na de introductie van de discus en diepvries voor. De alg is helaas lekker bezig.

Mochten er nog tips zijn om hier snel van af te komen hoor ik het graag maar zal wel geduld moeten hebben.......

Groet Igor

Bijlagen

• IMG_6132.jpg
    IMG_6132.jpg
    25.8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_6131.jpg
    IMG_6131.jpg
    17.3 KB · Weergaven: 8
  • IMG_6130.jpg
    IMG_6130.jpg
    19.1 KB · Weergaven: 5
  • IMG_6081.jpg