Zwemt naar oppervlakte


T

Timmyblinder

Guest
Mijn pleco /algeeter zwemt razend snel naar de oppervlakte en direct weer terug naar zn veilige stek. Weet iemand wat er is ? Of dat dit normaal is?
58 minuten geleden
 
Kan niet vinden maar in babbelbox staat een stuk van @nicolientje die heeft anchistrus kweek bak op bioloog. Alles hing bovenin omdat water niet filterde. Verstopping. Meen dat daar werd gemeld dat als water niet goed is die algen eters naar boven schieten daar herkende ze aan gedrag van die vissen dat er iets niet goed zat, dus doe een grote verversing. Kijken of hij rustiger word.

heb je onlangs iets met bodem en/of filter gedaan?
 
Beide filter schoon gemaakt zat vol met drap waardoor hij niet lekker stroomde. En bodem veranderd van korrels Naar zand
 
Beide filter schoon gemaakt zat vol met drap waardoor hij niet lekker stroomde. En bodem veranderd van korrels Naar zand

Tja ernstige foute boel. Ververs zsm 50% en zou morgen nog een keer doen. Nu te laat om uit te leggen maar je water zal ernstig hoge waardens hebben door al deze acties. Voorlopig zul je veel moeten verversen en voorlopig even niet meer aan de filters zitten!!!

Zal morgen meer toelichten of misschien dat iemand anders al reageert en je uitlegt.

Maar verversen is nu echt een must anders gaan je vissen problemen krijgen.
 
Vissen zoals pleco's (en goudvissen) produceren nogal wat poep. Hierin zit Ammonia (NH3) dat met het water reageert en omgezet wordt naar Ammonium (NH4+) en Nitriet (NH2). Deze stoffen zijn giftig voor je vissen. Een vis die last heeft van een te hoog Ammoniak- en Nitrietgehalte zal veel aan het oppervlak zitten omdat hij het benauwd heeft. Het is op zich mooi dat je de bodem verwisseld hebt voor zand, maar hierdoor is de bodem verstoord en mis je de bacterien in de bodem die ammoniak en nitriet omzetten naar nitraat (wat weer goed is voor je planten). Bovendien heb je beide filters schoongemaakt omdat er drab in zat. Nou bestaat die drab ook uit nitrificatiebacterien, dus het is niet handig om je filters tegelijk schoon te maken. Beter is het, om 1 x per week met een hevelslang een emmertje met aquariumwater te vullen en de sponzen en cartridges van een van je filters voorzichtig daarin uit te knijpen/spoelen en alleen drab weg te halen die de buizen blokkeert. Het andere filter doe je een week later. Let op, nooit alles brandschoon maken onder de kraan, dan ben je je goede bacterien kwijt! Het enige dat je nu kunt doen is 50 % van het water wisselen om die waarden omlaag te krijgen, en morgen weer, net zolang tot je waarden weer 0 zijn. Hoe groot is je bak, hoeveel vissen zitten er in en wat voor filter heb je? En kun je zelf je water testen?
 
Laatst bewerkt:
Lees dit topic door. Zit veel informatie voor jou in.


Bodem eruit halen komt er allemaal stoffen vrij die je niet in water wil hebben. Die bacties nu weg en 2 filters schoon maken ook bacties weg. Nu te weinig bacties om je waterwaardens laag te houden.

2 filters nu juist handig als je om de beurt schoonmaak zodat je 1 filter met bacties hou. Niet om de week maar zeker minimaal een maand tussen houden. bacties groei duurt ong. een maand. Als je 1 schoonmaak altijd even wat vaker verversen omdat je aquarium gewend is aan 2 filters bij schoonmaken heb je altijd even wat minder en inderdaad niet rigureus schoonmaken. Even vluchtig uitspoelen in emmertje aqua water.

Normaal onderhoud is elke week een deel vers water. Afhevelen al waaierend over je bodem en nieuw water erin op iets neer laten plonsen en liver niet op je bodem want stijgt dan veel ellende omhoog. Op bodem is water het vuilst daarom algen eter naar boven. Hoge water waardens irriteerd de vis en krijgt "jeuk" gaat schuren, flitsen om jeuk weg te krijgen.
 
90x60x40 neontetra 10 stuks 1 pleco welke weet ik eerlijk gezegd niet ik zou een foto kunnen proberen te sturen hij is zo’n 12 a14 cm deze heb ik nu 8 maanden en 4 corydoras 2xMelanotaenia 4 guppies zijn er later bij gekomen zo’n maand geleden
 
9DB4E94D-F2B5-436E-9E0E-79AA175FFE66.jpeg
 
Dit is de pleco die je hebt en die word met gemak 40 cm als hij goed gehuisvest word (in een bak van 2meter zwemlengte)
Zoals je dus denk ik zelf ook wel kan bedenken zit deze vis dus niet goed in jouw aquarium omdat hij niet goed kan groeien doordat je bak te klein is, maar van binnen zal die wel verder groeien en dat word nogal een pijnlijke aangelegenheid voor de vis met een voortijdig overlijden tot gevolg.
algeneters1.jpg
 
Het is de Pterigoplychthys pardalis (13 vinstralen), en ik heb dezelfde gehad(geadopteerd). Toen ze overleed was ze 16 jaar oud en 40 cm lang. Veel te groot dus voor een bak als de jouwe.
 
Ik weet uit ervaring dat ze wel eens naar bovenschieten. ik dacht inderdaad dat het aan mijn water lag. maar na diverse testen enz met druppeltests wat No2 op 0 stond en NH3/4 ook en nitraar op 20 enz. las ik op internet dat ze dat wel eens doen. nou moet ik zeggen ik zie ze dat sporadisch doen laten we zeggen 2 van de 10 x dus eigenlijk nihil.

Maar aangezien jij je 2 filters hebt onderhouden plus nog eens je bodem, sta ik niet raar te kijken dat je waardes niet correct is.
Ongeacht of je pleco nu wel of niet in je bak past. al ben ik van mening dat je pleco wel krap zit nu. Ik zou dan een mooie huisvesting zoeken waar die lekker kan uitgroeien en zelf overgaan naar een leuke Ancistrus soort.
maar dit is even buiten je originele vraag.
 
Dit is de pleco die je hebt en die word met gemak 40 cm als hij goed gehuisvest word (in een bak van 2meter zwemlengte)
Zoals je dus denk ik zelf ook wel kan bedenken zit deze vis dus niet goed in jouw
aquarium omdat hij niet goed kan groeien
doordat je bak te klein is, maar van binnen
zal die wel verder groeien en dat word nogal een pijnlijke aangelegenheid voor de vis met een voortijdig overlijden tot gevolg.

De bak is voorlopig nog groot genoeg hij kan heerlijk Rond zwemmen als hij wil. Ik ben wel aan het rond kijken voor een groter aquarium! Toch is het wel stom dat er bij de dieren speciaal zaak dan word vermeld dat hij niet groter dan 15 cm zou worden. Maar wel bedankt voor de info. Zal met spoed een groter aquarium gaan halen. Maar waar om hij van af de bodem binnen anderhalf seconden naar boven en naar beneden sprint is me niet duidelijk. Denkt hij misschien voeding te halen het lijkt op een jagende aanval?
 
De bak is voorlopig nog groot genoeg hij kan heerlijk Rond zwemmen als hij wil. Ik ben wel aan het rond kijken voor een groter aquarium! Toch is het wel stom dat er bij de dieren speciaal zaak dan word vermeld dat hij niet groter dan 15 cm zou worden. Maar wel bedankt voor de info. Zal met spoed een groter aquarium gaan halen. Maar waar om hij van af de bodem binnen anderhalf seconden naar boven en naar beneden sprint is me niet duidelijk. Denkt hij misschien voeding te halen het lijkt op een jagende aanval?
Heb jij toevallig druppeltest? zo ja graag even No2 en NH3/4 testen.
zo niet dta dan even halen.

voor nu even 50% waterwissel doen.
 
Heeft de vis dit gedrag altijd vertoont of is dit van de laatste tijd.

Als van de laatste tijd is lijkt me 1+1 filter bodem onderhoud met uitkomst biologisch evenwicht om zeep geholpen. Hoge waterwaardens is de ene soort vis gevoelig voor en laat eerder blijken dan het andere soort maar alle vissen zullen er last van hebben en als je niet ververs en dit weken lang duurt zullen ze ziek worden en zelfs dood gaan.

Biologisch evenwicht verkrijgen duurt ong 4 weken voordat het hersteld is misschien iets korter maar als je niet kan meten met druppels zou ik hier niet van uitgaan. Met 1 of 2 keer 50% verversen ben je er denk nog niet.

In je andere post geef je aan 1x per 3 weken te verversen zou dit ook eens onder de loep nemen. Dit is erg weinig vooral met z on grote schijterd als de pleco. Juist nu hij jong is zal hij nooit goed uitgroeien als hij te klein zit. De vis groeit nav ruimte de vis groeit dan niet aan de buitenkant omdat hij te klein zit maar binnen in groeit alles wel door zodat je teveel vis krijg in het vissenjasje en organen bekneld komen te zitten.

Er is niet echt een standaard voor verversen omdat het geheel ook afhangt, bodem, filters, hoeveel liter water, hoeveel vissen en soort vissen, voeren en nog wel wat meer.

Dus zoek een goed huisje voor je mooie pleco zodat hij gezond en wel kan uitgroeien en goed blijven verversen deze eerste 4 weken om weer biologisch evenwicht te krijgen.

succes
 
De bak is voorlopig nog groot genoeg hij kan heerlijk Rond zwemmen als hij wil. Ik ben wel aan het rond kijken voor een groter aquarium! Toch is het wel stom dat er bij de dieren bodem binnen anderhalf seconden naar boven en naar beneden sprint is me niet duidelijk. Denkt hij misschien voeding te halen het lijkt op een jagende aanval?
Dat doetie zoals al eerder is vermeld omdat je waterwaardes niet goed zijn en dan gaan ze over op darmademhaling, kwestie van meten=weten.

Overigens de opmering: "de bak is voorlopig groot zat" geeft al aan dat je 0% kennis van zaken hebt, ze groeien namelijk niet door in jouw bak omdatie daar de ruimte niet voor heeft, dus iedere maand dat je hem langer vasthoudt in deze bak zal die inwendig verder vergroeien.
Dat de winkels deze verkopen met verkeerde info is omdat ook zij 0% kennis van zaken hebben en de info van de groothandel klakkeloos overnemen
 
Hij doet dit al van af het begin dat ik hem heb alleen soms 2x op een avond en soms 10x e rest van de vissen doet Dit niet. Me water ga ik spoedig laten testen. Verversen heb ik nu 1x gedaan zo’n 50%
 
De bak gaat spoedig vervangen worden zoals ik al eerder melde Thx voor de info weer wat kenners op gedaan van 0% naar 1% toppie
 
Timmy totaal niet negatief bedoelt. we willen je alleen maar helpen.

Pleco wordt met gemak 40 cm. in een goed aquarium, en met goed aquarium bedoel ik de breedte dus zoals bovengenoemde bakmaat van 2 meter.
Je pleco groeit niet goed in lichaam maar wel inwendig, wat resulteert tot behoorlijk veel pijn en uiteindelijk de dood.

Voor jou is het niet leuk en voor de pleco helemaal niet. althans die is gaan hemelen dus uiteindelijk merkt ie het niet. maar in de tussentijd merkt ie het wel.

Voor je pleco is het beter om een ander huisvesting te zoeken zodat die een fijne leven krijgt zoals het hoort. en ik zou als ik jou was een Ancistrus soort nemen die wat kleiner blijft 12 cm soms net iets groter soms net iets kleiner. Gemiddeld zeggen ze 12 cm maar 10 is meest gangbare.

wat uiteindelijk voor iedereen het leukste is. en voor jou ook anders word je hobby ook niet leuk meer.

1573646677823.png
1573646694419.png
1573646714618.png
1573646738666.png
1573646766113.png


en er zijn nog vele andere soorten en maten en keuzes.
 
Ik neem aan dat de diepte in de bak ook wat te zeggen heeft bijvoorbeeld 150 x 60 of vergis ik me nu ?
 
Is dat dan ook al voldoende of moet hij echt minimaal 2meter wezen?
 
Elk begin is moeilijk en je ben echt niet de enige die met vis zit die eigenlijk niet in het aquarium past. Door je post hier op forum word je al veel wijzer en zo gauw je het biologisch evenwicht begrijp ben je al voor 60% wijzer. Dit is het aller belangrijkste. Iedereen leert hier weer bij op het forum. Ik had nog nooit gehoord van darm ademhaling..............

Je zit nu eenmaal met die pleco en een goed/verantwoord nieuw huisje voor hem zoeken zal ook moeilijk worden omdat degene met een 2 meter aquarium nu eenmaal ook beperkte ruimte hebben omdat die veelal al hele grote vissen hebben en erg zuinig/kieskeurig zijn op hun aankopen en beschikbare ruimte.

2 meter is natuurlijk optimaal maar 1.50 en 1.60 is natuurlijk altijd vele malen beter dan nu. Een hoger aquarium heb je meer liters water inhoud maar de pleco word vooral lang dus hoogte is niet echt een vereiste. Hoogte heb je nodig voor hoge vissen zoals discus, maanvissen etc.

Bedenk wel dat z on groot aquarium meer nodig heeft zoals een goed/krachtig filter. Bij zulke aankopen zou ik even een post openen bij aquarium en filter zodat mensen mee kijken met verstand van zulke dingen anders word dit 1 heel groot water fiasco en zal je toch ook een klein geldboompje ergens moeten hebben staan. :D

Succes met al je overwegingen
 
Op marktplaats kun je nog wel eens aan een groot aquarium komen voor weinig.

Hier een link die zelf bouwt en voor relatief weinig bezorgt. Flink filter erop of 2 en draaien maar. Lichten kun je even spotje ofzo doen en later bekijken als budget het toe laat.

Ik laat de maat even in het midden want hoe breed en hoe hoog een pleco nodig heeft weet ik niet maar als hoogte niet van belang is scheelt dit enorm aan kosten omdat dunner glas kan worden gebruikt. Ik heb 1.60 bij 50 bij 50 8 mm glas.

 

Terug
Bovenaan