Ik denk dat jullie doelen op deze website:
https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-1-ammonia-oxidizing-test/
Onder "in depth discussion" zie je het meest uitgebreide tabelletje. Hij heeft daarnaast aparte pagina's voor elk filtermedium.
Deze is ook wel interessant:
https://aquariumscience.org/index.php/7-1-3-2-water-clarity-test/
Het is een beetje hardcore diepgaande informatie hoor, voor veel hobbyisten. Maar wie zich erin verdiept, kan geld besparen en in theorie meer vissen gezond houden in zijn/haar bakken. Doodnormale filterspons scoort altijd goed. Slibt dat sneller dicht dan siporax of K1? Dat wel. Maar volgens die man is het alsnog prima om je (pot)filter langere tijd onaangeroerd te laten. Een beetje minder stroming is schijnbaar niet erg.
Geachte,
Interessant topic inderdaad , enkel zit ik nog met 2 vragen in mijn hoofd waar ik niet mee wegkom ?
Algemeen word er duidelijk gemaakt in meerdere studies dat RUGGED structuur meer oppervlakte aanbied aan biocultuur tegenover vlakkere microscopische oppervlakten ,
keramische ringen , lava steen , matrix , bio Rio etc etc is rugged surface
Sponsen , plastieke balletjes , cube's zijn vlakkere oppervlakten microscopisch gezien .
Efficiëntie in huisvesting voor nitrificatieprocces gaat dan naar poreus materiaal ?
Nummertje 2
Nitrificatie proces
Ammonia word omgevormd tot nitraat door 1 van onze vriendjes de nitrosomonas bacteriën , de nitrospmonas bacterie is een AEROOB bacterie en gedijt dus in een zuurstofrijke omgeving dit voor het metabolisme , zowel spons als keramiek etc heefd een aerobe omgeving .
Als we dan verder gaan in het nitrificatieprocces komen we bij het omzetten van nitriet naar nitraat dit mede door onze 2de groep vriendjes de NITROBACTER bacteriën, nitrobacter bacterie gedijt in een anaerobe omgeving , geen zuurstof dus .
Spons door zijn vlakkere microscopische oppervlakten heefd een minder/zo goed als geen anaerobe holtes in tegenstelling tot poreus , keramiek of lava steen dit microscopisch wel meer aanbied ... ?
Het zal meer in de richting gaan van het linkse kamp old school filtersponzen waar we het al jaren succesvol met doen en het rechtse kamp niet betaalbare matrix we willen een stapje hoger/specialer ....