1000l zout?


mini-fred

Well-known member
Lid geworden
23 mei 2011
Berichten
1,619
Leeftijd
36
Locatie
almere-stad
ik heb vorig jaar ALLE zout meuk de deur uit gedaan..
een aantal maanden terug een klein zoet bakje gehaald..
zout kruipt waar het niet gaan kan,

als alles goed verloopt haal ik zaterdag een nieuwe bak (nieuw voor mij)
170 / 70 / 70 aqualife
12 / ?? / ?? sump

op dit moment techniek aan het rondsnorren.. ik HAD een ati powercone 250 besteld, maar blijkt dat niemand zo een schuimer kan leveren, dus de volledige techniek lijst is nog onbekend..
ik heb alleen een vertex puratek 100 osmose apparaat binnen op dit moment.. en ik geloof dat er een reddragon opvoer bij de bak zit..

AFB7581E-EB9D-4441-82E1-F16C1CF9488A.jpeg
 
Ik heb deze bak zien staan op het andere forum, een hele mooie bak. Daar heb je nog wel wat werk aan om hem te verhuizen.

Succes met de verhuizing, ik ben heel benieuwd wat je ervan ga maken.
 
Mooie plannen hoor en denk om je rug ;)

wat de
ik HAD een ati powercone 250 besteld,
Deze is al een tijdje uit productie heb ik me laten vertellen dus is niet zo raar dat niemand hem leveren kan.
voor de rest ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Zet hem hier op volgen(y);)
 
Ik heb deze bak zien staan op het andere forum, een hele mooie bak. Daar heb je nog wel wat werk aan om hem te verhuizen.

Succes met de verhuizing, ik ben heel benieuwd wat je ervan ga maken.
klopt.. s de oude bak van gerard, ik ken hem al... een aantal jaren (reef octopus debacle)
wordt inderdaad flink sjouwen haha

Mooie plannen hoor en denk om je rug ;)

wat de

Deze is al een tijdje uit productie heb ik me laten vertellen dus is niet zo raar dat niemand hem leveren kan.
voor de rest ben benieuwd wat je er van gaat maken.
Zet hem hier op volgen(y);)
je best jammer..
ik richt mij altijd tot "de vrienden" van de show.. erg jammer, ik heb de 200 op een 150/60/60 gezien/geholpen/gebruikt, en was altijd wel onder de indruk van die dingen..
maar niemand kon dit kreng idd leveren.. geen drama.. ik heb net besteld:

2 dozen dood steen
2 zakken zand
1 jebao sow20 stromingspomp
tunze 9430dc (moet groot genoeg zijn.. 1800lph lucht inname)
2x 25 kilo zout..

rest mij alleen nog de stroming uitbreiden, eventueel nog een zakje zand of doos stenen..
maar... we kunnen zo iig rustig indraaien..

kwa verlichting twijfel ik nog te erg, zoiezo zal ik dood en met een nood t5 armatuur indraaien (ik wil zo alg vrij mogelijk blijven) ,, wat vast staat is dat het led gaat worden..
ik denk coralcare's, maar of dit nieuwe of gebruikte gaan worden (of mogelijk een paar ai hydra's) ben ik echt nog niet uit
 
Ik heb de Hydra en die bevalt prima maar ja voor jouw bak zal er best een prijskaartje aanhangen als je nieuw zou willen kopen.
 
hydra 26 is inderdaad mooi, ik zou dan naar 52's willen (2 om te beginnen, mogelijk een 3e later) of eventueel hydra 64 als ik nieuw zou gaan..
nu zijn die hydra's net zo duur als philips coral cares, dat maakt de keuze moeilijk..

waar ik de bak ga halen, liggen nog 2 coralcares gen1 geloof ik..
 
Verlichting is inderdaad een lastige keuze. Begin dit jaar moest ik ook op zoek naar nieuwe verlichting, ik heb na veel twijfelen gekozen voor Radion xr15 blue lampen (mijn keuze is iets geholpen door een aanbieding van de LFS waardoor ze hetzelfde kostte als de Hydra lampen).
 

ik ben wel vrij zeker dat ik nieuwe generatie platte philips coralcares wil.... maar 1 zijn er eigenlijk niet genoeg, en die units zijn 700 en een beetje eur per stuk ex controller..
3 lampen en controller kosten 2250 euri, dat is best een hoop knaken...

maargoed.. geleverd:
zout 50kilo
stenen
zand
stroming

geen afschuimer... kwijt... verkoper zegt hem mee te hebben gegeven aan dhl... dhl zegt: ik moet 6 doosjes leveren, hier heeft u er 6, zonder schuimer..

begint allemaal ERG stroef
 
Ja dat is balen Fred en maar hopen dat ie weer boven water komt. De verlichting is inderdaad prijzig maar ja je hebt een grote bak natuurlijk.
 
Mooi formaat van bak, veel plezier ermee.
Hier liggen 10 t5 lampen op de bak. Van het licht ben ik best tevreden maar het jaarlijks vervangen is ook duur, tussen de 15 en de 20€ voor een lamp plus dat de leds meer opties hebben. maar er word echt misbruik van gemaakt volgens mij maken die megawinsten op leds omdat iedereen dat wil.
 
Mooi formaat van bak, veel plezier ermee.
Hier liggen 10 t5 lampen op de bak. Van het licht ben ik best tevreden maar het jaarlijks vervangen is ook duur, tussen de 15 en de 20€ voor een lamp plus dat de leds meer opties hebben. maar er word echt misbruik van gemaakt volgens mij maken die megawinsten op leds omdat iedereen dat wil.
Ik zou dan idd naar 10x80watt moeten..
De stekkenbak eronder heeft 8*24.. betekend meer dan 1kw verbruik..
Sorry, maar dat levert mij een TE forse energie rekening..

2 coralcare verbruiken MAX 360watt, met beide kanalennop 100% realistisch verbruik is 300watt met een beetje mooie kleur weergave,. Dat scheelt de helft van je energie verbruik minimaal,

Als dat geen issue was, had ik er 10*80 boven gehange
 
Nou kun je aan de slag Fred. Ik was vanmorgen hier bij de lfs en schrok me een hoedje van de prijzen van koralen momenteel. Heeft met de Coronacrisis te maken en met veel hogere transportkosten vertelde men. Wat een verschil met een half jaar geleden zeg en onder de 60 euro heb je bijna niks meer.
 
Nou kun je aan de slag Fred. Ik was vanmorgen hier bij de lfs en schrok me een hoedje van de prijzen van koralen momenteel. Heeft met de Coronacrisis te maken en met veel hogere transportkosten vertelde men. Wat een verschil met een half jaar geleden zeg en onder de 60 euro heb je bijna niks meer.

Is het weeral gekker geworden ? En het was van tevoren al helemaal uit de hand gelopen .
En Mini-fred : succes met de nieuwe bak .
 
Ziet er goed uit! Liever nu wat vertraging in de pakketen dan straks met bewoners en water (liefst helemaal niet natuurlijk) Benieuwd wat je er van gaat maken
 
Thanks jongens..
Gelukkig heb ik een aantal goede connecties, dus koralen prijzen zullen niet direct een groot probleem zijn..

De bak is echt super mooi alleen jammer van het beschadigde deurtje,. Blijkt ook dat dit deurtje een ander scharniertje... En... Dat past gewoon allemaal niet lekker... Ik heb daarom 3 vd 4 deurtjes gemonteerd.. de 4e laat ik monteren door een meubelmaker, die mag er een nieuw scharnier opzetten en netjes afhangen enzo..

Verder is alles schoon.. 20liter azijn door de bak gegaan.. 2x na gespoeld met kraanwater (wat js zo een waterzuiger ideaal) en voor de gein eens 20kilo zand erin gemikt (komt nog 20kilo bij)

Tevens heb ik de sump bij grofvuil gedumpt.. dat leek als 2 bakken aan elkaar gelijmd, met een stekken vak, en weet ik veek allemaal.. was gewoon niet netjes.. veel kit resten en smerigheid . Morgen even een meter bakje bij Hornbach halen, en een tube kit.. en pvc voor de 2*40mm afvoeren


Een impressie van tot nu..
5f948198eec47-20201024_210731.jpg
 
Welk zand gebruik je Fred? De bak oogt weer als nieuw maar ik vindt het wel een luxe om er een tv in te zetten hoor ;)
 
Ik zou dan idd naar 10x80watt moeten..
De stekkenbak eronder heeft 8*24.. betekend meer dan 1kw verbruik..
Sorry, maar dat levert mij een TE forse energie rekening..

2 coralcare verbruiken MAX 360watt, met beide kanalennop 100% realistisch verbruik is 300watt met een beetje mooie kleur weergave,. Dat scheelt de helft van je energie verbruik minimaal,

Als dat geen issue was, had ik er 10*80 boven gehange
toen ik eens ging rekenen naar het verbruik van mijn bak was het besluit om zonnepanelen te leggen snel genomen.
 
Mijn huis staat echt verkeerd om voor zonnepanelen.. ik had ze wel in mijn vorige woning , ik had ze graag ook hier gehad, dan had ik een ati hybride met 8*80 en 4 led pads gekocht.. maargoed..

Ik zoek een zaak die 2 coralcares 2020 model voor "weinig" kan leveren..

Morgen nieuw pvc halen.. het 1x nieuw en naar het zin maken.
 
2019 model :

 
Die zijn al verkocht, ik was gister bij gerard(dreamworld) en dat zijn die lomp grote..
Ik wil echt het 2020 model
 
Oke... Hoop gebeurd deze ochtend..

Wildkamp: pvc gehaald.. helaas hadden ze nog maar 1 tankdoorvoer in 40mm. Dus zodra de kleine wakker is, kan ik een 2e gaan halen bij een ander filiaal..

1 afvoer (hoofd) is klaar.. af.. niets meer aan doen..

Ook de opvoer is afgemaakt, opvoerpomp staat aangesloten..

Hornbach:
Wat laatste pvc knietjes die ik vergeten was meegenomen, een 100/40/50 volglas bak als sump.. dit is nu zonder schot.. ik ga het gewoon proberen zonder.. anders kan ik er altijd later nog schotten in lijmen..

Verwarminkje en wat klein spul meegenomen..

Kleine impressie:
5f96b7f966c40-20201026_124821.jpg


En ja het is een klerezooi.. de rest zal volgen..


Tevens nog een 3 dingetjes..
1: afschuimer blijkt niet echt kwijt.. en verwacht hem hier morgen..
2: ik ga morgen ook 40kilo steen nog bijhalen en 20kilo zand
3: ik heb 2* 2020 coralcare gen2 besteld met de wifi controller... Dus lichten.. zijn er ook (een mooie korting gekregen wegens vertraagd leveren van de schuimer.. kudo s voor zeeaquariumwinkel.nl)
 
Flink bezig Fred en ik had al het vermoeden dat er meer steen bij moest.
 
Kom niet in de buurt van genoeg..

Maargoed.. alle pvc is klaar.. 2*40 afvoer en een 32opvoer.. lek vrij, ook altijd wel fijn..

Eerste water zit erin.. opvoer pomp enzo werken goed..

5f96e88fb32c8-20201026_161717.jpg


Nu een uurtje of 60 voor ik genoeg water heb...
 
Haha, ik vond het vullen van de 170 liter hier al lang duren maar ja de jouwe is "ietsje" groter :LOL: :LOL:
 
Afschuimer perikelen.. afschuimer is nu wel echt kwijt.. en leverancier heeft hem ook niet meer....

Als alternatief komt er een deltec (alternatief van het alternatief)

Maar laten we positief eindigen.. het begin is er..
5f973047dd020-IMG-20201026-WA0043.jpeg


Ik hoop morgen dan toch een schuimer, en al de lampen binnen te krijgen..

Overmorgen de bak te vullen, en dit weekend beginnen met stapelen van stenen
 
Ziet er goed uit fred. Heb die coral cares gen 2 zien hangen. Prachtige lampen. Als mijn hydra’s het ooit begeven dan weet ik het wel.

Heb je al een plan voor koralen/vissen way je wilt?
 
Ziet er goed uit fred. Heb die coral cares gen 2 zien hangen. Prachtige lampen. Als mijn hydra’s het ooit begeven dan weet ik het wel.

Heb je al een plan voor koralen/vissen way je wilt?

Das mooi! Ik heb ze namelijk nog niet gezien 🤣 ik heb gekeken naar eigenlijk alles, van jebao tot Philips.. en voor deze maat kan ik het afdoen met 2 cc's.. hydra64 heb ik er 2 van nodig (kost dan 1000€ meer) om vervolgens op 50% te zetten.. en eigenlijk is dar met de meeste lampen zo, enorm vermogen, niet voldoende spreiding.

Uiteindelijk ging het tussen de ati straton, en de philips lampen,. De Philips hebben met de eerste generatie een enorm goede lamp neergezet, dus ik vermoed de 2e generatie ook wel.. leuk feitje.. elke unit heeft 4 ledjes die niet achter de matglas plaar vallen, waardoor de echte schittering weer terug komt..


Kwa vissen, zal het vrij standaard affaire worden denk ik,. Koppel anemoon visjes, hoop dokters (plan geen exotische. Gele/xanthurum/wat borsteltanden/hepatus)

Ik wil zelf wel graag een ster murene, maar ben daar nog niet 100% over uit ivm risico opeten andere vissen
 
Das mooi! Ik heb ze namelijk nog niet gezien 🤣 ik heb gekeken naar eigenlijk alles, van jebao tot Philips.. en voor deze maat kan ik het afdoen met 2 cc's.. hydra64 heb ik er 2 van nodig (kost dan 1000€ meer) om vervolgens op 50% te zetten.. en eigenlijk is dar met de meeste lampen zo, enorm vermogen, niet voldoende spreiding.

Uiteindelijk ging het tussen de ati straton, en de philips lampen,. De Philips hebben met de eerste generatie een enorm goede lamp neergezet, dus ik vermoed de 2e generatie ook wel.. leuk feitje.. elke unit heeft 4 ledjes die niet achter de matglas plaar vallen, waardoor de echte schittering weer terug komt..

De spreiding van de coral care is inderdaad top. Dat zou ook mijn voornaamste reden zijn. Momenteel heb ik twee hydra 26 hds. Alles groeit top, maar wat niemand op de foto’s ziet is dat de onderkant van mijn stylopora dood is omdat er geen licht komt haha. Dat schijnt met de coral care veel beter te zijn.

Leuk vissen bestand! Ik heb helaas geen ervaring met murenes. Was je ook van plan koralen te houden?
 
Ik heb ook de Hydra hier maar wat is er nu beter aan die CC dan?
 
De coral care is een unit van ongeveer 40 bij 40cm. Je krijgt dus een veel betere verdeling van licht ipv twee van die led plugs waar vervolgens een lens overheen ligt. De spreiding van de coral care gaat meer richting de spreiding van TL verlichting. Je ziet bijvoorbeeld dat de radion gen 5 ook van die ronde leds is afgestapt en de lamp volledig vol heeft gedaan met leds voor een betere spreiding.
 
De coral care is een unit van ongeveer 40 bij 40cm. Je krijgt dus een veel betere verdeling van licht ipv twee van die led plugs waar vervolgens een lens overheen ligt. De spreiding van de coral care gaat meer richting de spreiding van TL verlichting. Je ziet bijvoorbeeld dat de radion gen 5 ook van die ronde leds is afgestapt en de lamp volledig vol heeft gedaan met leds voor een betere spreiding.

Beroerde uitleg realiseer ik mij nu. Tijd voor een betere. De spreiding van hydra’s is netjes over de hele bak. Daar lijkt in eerste instantie geen verschil in te zitten. Totdat je een koraal in de bak zet. Omdat het licht vanuit een schuinere hoek komt (een lens over een klein rond ledje heeft immers een grote hoek nodig om dezelfde spreiding te krijgen als een grote lamp) krijg je dat het schaduwvlak van het koraal veel groter wordt. Hierdoor kun je in de problemen komen wanneer je bak vol koralen staat. Je komt dan sneller in de problemen dat koralen elkaar licht blokken. Bij TL heb je dit probleem niet. Het licht komt vanuit alle hoeken. Je krijgt uiteraard wel wat schaduw omdat het meeste recht van boven komt, maar veel minder dan met die ronde led pucks en zo’n lens met grote hoek eroverheen.
 
Groot led paneel+diffuser plate zorgt effectief voor een veel betere kleuren menging.. geen discobal schittering op de bodem..

Moet je maar eens kijken op de bodem. De ene bewegende stip is blauw. Dr andere rood.. daar irriteerde ik (als echt pro-t5) me aan.. dus het werdt zoiezo iets met mst diffuser paneel..

En. Deze leds zijn de allerlaatste luxeon leds van philips zelf, de hydra 26/52 zijn minder efficiënt, daarom vaak hogere wattages..

Deze bak zal straks geschat 280watt verbruiken.. vergelijk dat met t5 (800watt) of hybride (450+watt). Is dit een goede investering.



-------
Update
-------
Gister 150liter in gegaan..
Ik heb er net 350liter ongeveer in gepompt..

5f9831d7766e5-IMG-20201027-WA0048.jpeg


Nieuw deurtje ben ik nog met de fabrikant in overleg.. maar die hebben 4+ weken levertijd.. dus voorlopig zit die er niet in🤣

Morgen zou de never ending afschuimer geleverd worden. Vrijdag een 2e jebao sow20. na het weekend 2e batch (40kilo) steen en zand.. en dan hoop ik officiële begin indraaien eind volgende week te hebben..
 

Terug
Bovenaan