1000l zout?


Staat er netjes bij Aron en ook weinig of geen algen.
Klein beetje op de stenen iets kleur, maar jan dat niet echt alg noemen.. op het zand zitten wat bruine vlekjes, 1 zeester is lang niet genoeg.. mischien dat ik hem vanavond even helpt om alles om te woelen .

Tijd voor koralen en vis
 
Blijft gaaf om te zien hoe dit zich ontwikkeld. Hoe is het met de ruziemakers?
Fascinerend inderdaad,
De opstart leeft veel meer als in zoet, en als je alle waardes in het gareel houdt is met dood steen opstarten echt een fluitje van een cent.

Scopas en gele zijn nog steeds geen vriendje s,. Blijven elkaar af en toe aanvallen, wel zwemt de gele steeds meer gewoon door het steen heen enzo,. Kwestie van tijd voor ze elkaar accepteren..

"Spoiler"

Wie weet als er meer vissen komen, dat het dan beter gaat
 
Mooi dat het al zoveel beter gaat en met meer vissen zal de aandacht ook wel worden verlegd denk ik.
 
Hoe gaat het nu met de ph waarde, blijft hij redelijk stabiel over de dag?
 
Ja ph zo goed als alrijd tussen 8 en 8.10..

Wel even een heel beroerde update..
Scopas en gele dokter hebben de afgelopen 24 uur een ENORM gevecht gehad.. gele dokter wit van de stip.. incl natuurlijk direct alle andere vissen..

Vanochtend zwon er 1 annemoon visje op ze kop met witte ogen, gele dokter had zo goed als geen vinnen meer over, helemaal wit.. en heeft het loodje gelegd..

Nu dus een nemo en gele dokter minder, en veliferum en scopas en eigenlijk alles hebben mega witte stip..

WT is het een kut hobby soms.. kan echt wel janken
 
5fcde1b35c267-20201207_090237.jpg


Deze is nog in strijd..
 
Shit happens zeggen ze.. we gaan verder..
Ati test besteld om mijzelf en de bak vrij te pleiten van deze ramp .

Mochten de resultaten binnen zijn, gaan we in januari gewoon eens kijke naar een weder opbouw
 
Dit is een flinke tegenslag Aron. Ga je behandelen tegen de stip of is dat moeilijk in zout want ik heb dat nog nooit bij de hand gehad. Zover ik weet moeten ze dan in quarantaine toch?
 
Dat is een flinke klap zeg en erg jammer van de twee dieren. Als de rust nu weer teruggekeerd is dan is de kans best groot dat de overige dieren kunnen herstellen.
De komende tijd maar vooral de bak met rust laten en zorgen dat ze blijven eten.
 
Dat is een flinke klap zeg en erg jammer van de twee dieren. Als de rust nu weer teruggekeerd is dan is de kans best groot dat de overige dieren kunnen herstellen.
De komende tijd maar vooral de bak met rust laten en zorgen dat ze blijven eten.
Precies mijn idee..
Behandelen is niet te doen, tenzij cupramine maar dat kost je alle koralen, en dat is ook geen optie.

De geke dokter heeft amper gegeten vanaf dag1.. ik denk dat daarom stress en stip is uitgebroken.. niet echt iets aan te doen nu,. Achteraf had ik beter of scopas of de gele dokter uit kunnen vangen ej ergens anders onder moeten brengen, maar dat is allemaal achteraf, het ging juist elke dag eem beetje beter tot waarschijnlijk gister (ik ben een aantal dagen van huis geweest overdag)..

Maargoed.. icp testje doen.. en als de uitslag bekend is en niet slecht, rustig verder borduren..

Koralen doen het erg goed trouwe s
 
Dit is een flinke tegenslag Aron. Ga je behandelen tegen de stip of is dat moeilijk in zout want ik heb dat nog nooit bij de hand gehad. Zover ik weet moeten ze dan in quarantaine toch?

Behandelen kan wel maar zover ik weet is koper het enige effectieve middel en dat moet inderdaad echt in quarantaine omdat de koralen daar zeker niet tegen kunnen. Maar zolang het gezonde dieren zijn (of in ieder gaval gezond voor de stip-uitbraak) dan herstellen ze meestal wel met voldoende rust en voldoende goede voeding. De beste indicatie is dat ze voldoende blijven eten, zolang ze dat blijven doen dan komt het meestal wel goed.
 
Die test is een stuk voordeliger dan de Triton en de ATI zie ik en dat moet ik dus ff onthouden.
 
Die test is een stuk voordeliger dan de Triton en de ATI zie ik en dat moet ik dus ff onthouden.
Heb een ati icp test besteld..
Ik verwacht geen rare dingen, zeker geen dingen die direct vissen sterfte ten gevolg zou hebben .

Het is even een bevestiging die ik graag wil hebben + ik volg Essentials pro, en zullen eventuele waardes die afwijken, voorzien zijn van een doseer instructie e.d.
 
Ja, het is netto iets goedkoper wel.. maar aangezien ik zowel ati Essentials, als sinds vandaag ati nutrition toevoeg, vind ik het gepast om ook de test naar hun te sturen, moeten en kleine onderdelen bijgestuurd worden, zal dat ook met ati elements gebeuren..

Maargoed. De stip uitbraak.. ik ben best veel verloren..
Ik heb valiferum niet meer gezien, en ligt mogelijk ergens tussen of onder de stenen... Scopas heb ik uit zijn leiden verlost en de gele dokter is zelf heen gegaan..

Wat er EXACT aan de hand is geweest.. joost mag het weten.. mischien te vroeg.. mischien te ambitieus (ik heb de dokters achteraf niet gekocht, dat heeft mijn vrouw gedaan als presentje..). Maargoed.. het drama is gedaan.. nemo leeft nog (1) en ook die heeft nogsteeds flink stip.

De ati test gaat vandaag richting duitsland, maar verwacht niet dat hier iets uit gaat komen dat massale vissen sterfte ten gevolgen zou hebben

Maargoed.. we gaan verder..
Meeste hier hebben gelezen over mij ph issues en de oplossing daarvan.. deze is niet meer onder de 8 gekomen, maar schrik wel hoe enorm snel je door zo een 4kilo media heen bent.. gaat heeeeeel snel..

De enige zure toevoeging die ik doe is azijn/suiker met ijzer chelaat (dsr ez carbon). En dat is zuur en dus tegenstrijdig.
Vanaf vandaaf is die vervangen voor ati nutrition C.. het koolstof deel, deze ie niet op azijn basis

Verder wat notificatie s i de apex gestopt.. elke week een berichtje naar je telefoon met: check doseer containers.. met wat en welke verdunning toegevoegd wordt.. zodat er zo weinig mogelijk menselijke fouten worden gemaakt
 
Ja dat is al met al balen maar goed terugdraaien kan niet meer dus je moet door en dat komt ook vast wel goed Aron.
 
Ja dat is al met al balen maar goed terugdraaien kan niet meer dus je moet door en dat komt ook vast wel goed Aron.
Alles komt goed.. ik ben 4 vissen verloren, kut situatie, maar helaas hoor. Komen wel weer nieuwe, maar of ik weer 120+ ā‚¬ snel neerleg voor een vis weet ik nog niet
 
Meeste hier hebben gelezen over mij ph issues en de oplossing daarvan.. deze is niet meer onder de 8 gekomen, maar schrik wel hoe enorm snel je door zo een 4kilo media heen bent.. gaat heeeeeel snel..

De enige rede die ik kan bedenken waarom het zo snel gaat is dat er simpelweg een hoge concentratie co2 in de ruimte aanwezig is. Dit verklaard natuurlijk ook waarom door deze media de ph waarde omhoog gaat, als het door bijvoorbeeld het toevoegen van azijn (een zuur) veroorzaakt zou zijn dan zou het verwijderen van co2 uit de luchttoevoer van de afschuimer niet zo'n groot verschil maken.

Ik gebruik trouwens deze media welke net iets goedkoper is.
Spherasorb Soda Lime (wit naar violet) | Merkala.nl
 
Balen trouwens van de vissen, dit moet even pijn doen.
Nu beter maar even twee maanden afwachten voordat je weer nieuwe vissen (en vooral dokters) toevoeg, dit natuurlijk om het risico op herhaling kleiner te maken.
 
Ja op de uitslag moet je altijd even wachten en ik ben benieuwd wat eruit komt.
 
Vissen verliezen is nooit leuk!!! Hopelijk blijf je plezier houden in de hobby en zullen zaken snel beter worden.
 
ezen is nooit leuk!!! Hopelijk blijf je plezier houden in de hobby en zullen zaken s

Vissen verliezen is nooit leuk!!! Hopelijk blijf je plezier houden in de hobby en zullen zaken snel beter worden.
tuuuuuurlijk blijf ik dat.. er zsijn 2 mogelijke oorzaken..
1: amonia of nitriet, dat denk ik niet (dat rijmt...xD) ze zwommen er een aantal weken, dat had het mijn inziens veel eerder moeten komen, maar MOCHT dat zo zijn, heb ik de test, tevens zouden koralen daar ook ERG slecht tegen kunnen, die doen het prima..
2: stip.. dit is niet/nauwelijks te behandelen zonder een heel koralen bestand om zeep te helpen, alle vissen die zijn gestorven hebben dit gehad, en... dan zou het nu gewoon klaar moeten zijn (ik blijf even voorzichtig hoopvol..

ik zal de test afwachten, mocht daar niets uitkomen (verwacht het niet) dan ga ik de laatste week december kijken hoe of wat.. dit zouden dan zeker geen stipgevoelige dokters worden..
school chromis viridus ofzo? groep anthiassen? we gaan het meemaken, ik voorspel een tripje breda binnen niet AL Te lange tijd
 
Wat ik weet van (zoetwater)stip is dat het latent aanwezig is in je bak en zodra een vis een slechte weerstand heeft, het dan kan toeslaan. Dus teruglezend denk ik vooral het vechten van je dokters maar ik weet niet of zoutwaterstip ook zo werkt. Blijft kak natuurlijk maar zo te lezen blijf je positief en ga je lekker verder :)
Parasieten blijven in de bodem wat weken sluimeren dacht ik dus goed de bodem reinigen en ff wachten voor je nieuwe vissen toevoegt? (Again, geen idee of dit ook voor zoutwaterstip geldt)
 
Zoutwaterstip is hardnekkiger helaas. Bij zoetwater helpt het om de temp omhoog te doen. Dit werkt bij zoutwater helaas niet. Ook is de leefcyclus van zoutwaterstip veel langer, iets van 78 dagen geloof ik. De enige oplossing is eigenlijk koper. Dan leg je wel direct je koralen om. De andere optie is je vissen uitvangen in een andere bak en daar behandelen met koper, je bak met koraal moet dan zoā€™n 90 dagen visloos zijn..

Zelf heeft mijn dokter heel af en toe ook een plekje stip. Ik heb geaccepteerd dat het er is en zorg bewust dat er geen grote stress reacties komen.
 
Het dramatische einde voor de eerste lading bewoners heeft blijkbaar niet gezorgd voor extra voorzichtigheid (of meer geduld) ... :(

Hopelijk loopt het beter af voor de nieuwe 'proefkonijnen'....
 
Super leuk natuurlijk! Maar vind het ook een beetje spannend! Wetende dat de meeste parasieten nog op de loer liggen op je bodem, of heb je hier voorhanden wat aan gedaan? Hopelijk kunnen ze hun draai snel vinden en zijn ze sterker dan de stip :rolleyess:
 
Stip is toch altijd latent aanwezig in onze bakken?
 
Het dramatische einde voor de eerste lading bewoners heeft blijkbaar niet gezorgd voor extra voorzichtigheid (of meer geduld) ... :(

Hopelijk loopt het beter af voor de nieuwe 'proefkonijnen'....
Gelukkig heb jij er verstand vanšŸ‘

Ik ben 5 vissen kwijt geraakt.. zullen we eens tellen hoeveel vissen er dagelijks door de wc gespoeld worden? Of hoeveel enorme vissen er is veel te kleine bakken gestopt worden?

Verder voegt jou mening hier heel weinig toešŸ¤£
 

Terug
Bovenaan