1000l zout?


Stip is toch altijd latent aanwezig in onze bakken?
Die discussie heb ik vanmiddag eens met een aantal mensen met veel ervaring gevraagd.. en het blijft vooral gissen..

Een zo goed als zekerheidje is dat stip opkomt zodra er stress is, waar de kern zit weet eigenlijk niemand.. het feit dat niets meer over was heeft me doen besluiten eerder een vis te kopen dan ik eerder gepland had..
 
Ja ok maar goed als het met stress opkomt dan moet het ergens wegkomen toch en ik zou dan wel denken dat het latent aanwezig is. Of een van de vissen moet het bij zich dragen wellicht maar goed kan het dan overspringen?
 
Ik ben 5 vissen kwijt geraakt..

Inderdaad. En van sommige daarvan was de dood eigenlijk vrij voorspelbaar. Je wist bvb dat het een risico was toen je de eerste combinatie vissen toevoegde.
Vervolgens werd het duidelijk dat de gele dokter de dood ingejaagd werd door zijn metgezellen en na een kort verblijf in een aparte bak werd hij weer voor de leeuwen gegooid.
Met het gekende gevolg.
Ik heb er dan wel geen verstand van maar toch wist ik op dat moment exact hoe het voor die vis zou aflopen. (y)
Daar verwijs ik naar in mijn eerste bericht. Want er blijkt niet veel geleerd te zijn door deze harde les (Vergis je niet, voor de vissen was deze het hardst).

zullen we eens tellen hoeveel vissen er dagelijks door de wc gespoeld worden? Of hoeveel enorme vissen er is veel te kleine bakken gestopt worden?

Wat heeft dat er mee te zien?
Zullen we eens tellen hoeveel gele dokters er uit het wild geroofd worden om in bakjes te belanden? :deal::juggle: (Het gaat sneller om de gekweekte exemplaren te tellen :DD)
Ik begin toch ook niet op die manier (terwijl dit wel degelijk ter zake zou zijn in tegenstelling tot jouw loze uitspraken over doorgespoelde vissen...).
Is het een beetje duidelijk zo?

Verder voegt jou mening hier heel weinig toe

Inderdaad. Als het louter een goednieuwsshow is waar de waarheid stilzwijgend vermeden wordt... Op dat vlak voegt mijn mening inderdaad niet veel toe.
Daar heb je gelijk in...
 
Inderdaad. En van sommige daarvan was de dood eigenlijk vrij voorspelbaar. Je wist bvb dat het een risico was toen je de eerste combinatie vissen toevoegde.
Vervolgens werd het duidelijk dat de gele dokter de dood ingejaagd werd door zijn metgezellen en na een kort verblijf in een aparte bak werd hij weer voor de leeuwen gegooid.
Met het gekende gevolg.
Daar verwijs ik naar in mijn eerste bericht. Want er blijkt niet veel geleerd te zijn door deze harde les (voor de vissen het hardst).

De 3 dokters heb ik alleen niet zelf gekocht, dat was een kadotješŸ¤£šŸ¤£ dat bedoel ik met je oordeel te snel





Wat heeft dat er mee te zien?
Zullen we eens tellen hoeveel gele dokters er uit het wild geroofd worden om in bakjes te belanden? :deal::juggle: (Het gaat sneller om de gekweekte exemplaren te tellen :DD)
Ik begin toch ook niet op die manier (terwijl dit wel degelijk ter zake zou zijn in tegenstelling tot jouw loze uitspraken over doorgespoelde vissen...).
Is het een beetje duidelijk zo?



Jouw mening hierin interreseert me eigenlijk niet echt..



Inderdaad. Als het louter een goednieuwsshow is waar de waarheid stilzwijgend vermeden wordt... Op dat vlak voegt mijn mening inderdaad niet veel toe.
Daar heb je gelijk in...

Ow nee, ik ben heel open en eerlijk, over zowel de positieve of negatieve dingen..
Jou negatieve opmerkingen doen mij eigenlijk niets, ik snap ook niet echt het doel van je opmerking, maar nogmaals, wees vrij om hier negatief te zijnšŸ‘
[/QUOTE]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er is langere tijd een export verbod geweest op alles uit dat gebied, vandaar dat de dokters nu ongeveer 130 tot 150 kosten (wildvang),. Er worden veel meer kweek verkocht dan wildvang šŸ˜‰
 
Aangezien ik nog geen mechanische filtratie had, en zowel de juffers als Nemo echt kanibalen zijnšŸ‘€

5fe4a8e971aac-20201224_151947.jpg


Een automatisch roller filter op de inlaat van de hoofdpijp
 
Nog een stukje extra techniek dus ;)

Ja dat klopt.

, en nog steeds de 6 juffers en koppel nemo van de vorige updatešŸ‘

Volgens mij had ik dit al enkele weken/maanden geleden als "langere termijn plan" geopperd.. en die dag was NU..

Toch het stukje extra helderheid, extra zekerheid..
Getwijfeld tussen een "dsr style" powerfilter, of gafzakken of dit..

Dsr powerfilter is kwa werking het beste, maar op termijn duur, en ik vind zo een ding niet mooi..

Gafzakken gaan meuren en ik ben gewoon niet stipt genoeg dit op tijd te vervangen en schoon te maken.

Rollermat is kwa aanschaf de duurste optie, deze vervang rollen zijn betaalbaar, en een week of 3 geen omkijken naar..
 
Ik werk wel met een gafzak maar ja op 170 liter is wat anders en als ik die wekelijks uitspoel is dat meer dan voldoende.
 
Ik werk wel met een gafzak maar ja op 170 liter is wat anders en als ik die wekelijks uitspoel is dat meer dan voldoende.

Dan zou dat idd ook mijn keuze zijn..
Naaldvilt zak die ik hier aan had gehangen was met anderhalve dag vol,. Plus redsea heeft een mooie plek daarvoor, mijn sump is nier zo luxe.
 
Na 4,5 jaar, 2x per week de watten vervangen van de DSR powerfilters in 2 bakken ben ik toch wel een beetje jaloers.
 
Na 4,5 jaar, 2x per week de watten vervangen van de DSR powerfilters in 2 bakken ben ik toch wel een beetje jaloers.

Voor 150ā‚¬ heb je er ook 1šŸ‘ (dat kost een tunze powerfilter ook)

Let wel, een dsr powerfilter is effectiever dan dit
 
Voor 150ā‚¬ heb je er ook 1šŸ‘ (dat kost een tunze powerfilter ook)

Let wel, een dsr powerfilter is effectiever dan dit

Ik weet dat ze niet heel duur zijn, dat zal het probleem ook zeker niet zijn.
Het aquarium in de woonkamer heeft geen sump waardoor ik erg beperkt ben in de techniek die ik kan plaatsen. De stekkenbak heeft wel een grote sump maar doordat daar maar 3 visjes in zitten (350l neto) vindt ik zo'n rollermat filter wat overdreven.

Dus vooral jaloers op het gemak wat jij ervan gaat hebben.
 
Dsr powerfilter is kwa werking het beste, maar op termijn duur, en ik vind zo een ding niet mooi..
Ligt dat niet meer aan hoe je wateraanvoer is ? Een gewone overloop is inderdaad niet ideaal .
Als je de overloop anders maakt zal dit veel verschil maken en volgens mij een powerfilter verslaan .
 
Ligt dat niet meer aan hoe je wateraanvoer is ? Een gewone overloop is inderdaad niet ideaal .
Als je de overloop anders maakt zal dit veel verschil maken en volgens mij een powerfilter verslaan .
Een powerfilter slibt op den duur een beetje djcht, en door druk opbouw wordt de filtering nog fijner,
 
Een powerfilter slibt op den duur een beetje djcht, en door druk opbouw wordt de filtering nog fijner,
Dat klopt wel , maar als je meer water uit alle lagen kunt aanvoeren , gaat je rolfilter veel beter resultaat geven . Een gewone overloop brengt nu niet echt bepaald veel vuil mee naar beneden in de sump . Heb snel tekeningetje gemaakt . Ik wou dat ik mijn grote bak ook zo gemaakt had . Had me veel voordeel gegeven , en beste nog dat je er 2 overlangs hebt .
 

Bijlagen

  • overloop.JPG
    overloop.JPG
    213.4 KB · Weergaven: 187
Laatst bewerkt:
Klopt hoor. Ik heb voornamelijk oppervlakte water wat er doorheen zal gaan..
Volgens mij werken winkel stellingen een beetje zoals je tekening? Met meerdere aanzuig plekken.

Ik heb vandeweek me afschuimer een grote beurt gegeven en daar lag echt enorm veel meuk in, dat was wat de knop omzetten zo een ding te bestellen.

Ikzelf ben vooral benieuwd hoelang een rolletje mee gaat
 
Maar goed als je voldoende stroming/circulatie hebt dan zal denk ik ook wel vuil wat niet bovenin zit worden meegenomen want door de circulatie komt dat denk ik vanzelf bij de overloop.
 
Dat klopt wel , maar als je meer water uit alle lagen kunt aanvoeren , gaat je rolfilter veel beter resultaat geven . Een gewone overloop brengt nu niet echt bepaald veel vuil mee naar beneden in de sump . Heb snel tekeningetje gemaakt . Ik wou dat ik mijn grote bak ook zo gemaakt had . Had me veel voordeel gegeven , en beste nog dat je er 2 overlangs hebt .
Ik ga dit ook toepassen op mā€™n volgende bak om zo meer vuil het filter in te krijgen zonder 1001 stroming pompjes
 
Heel mooi idee inderdaad šŸ‘

Kreeg zojuist een alert van de controller.. ph 7.79 .. dus het antwoord op: hoelang gaat een grote carboex mee.. 1 maand precies hier
 
Heel mooi idee inderdaad šŸ‘

Kreeg zojuist een alert van de controller.. ph 7.79 .. dus het antwoord op: hoelang gaat een grote carboex mee.. 1 maand precies hier
Ik snap niet hoe je dat voor elkaar krijgt . Als je hier nu al problemen mee ondervind , je bak is nog niet belast .
Dat gaat enkel erger worden . Zeker in de vroege uurtjes . Een filter ervoor is een lapmiddel , je kunt beter kijken hoe je dat normaal oplost .
Ik zou de ramen eens wat meer open zetten en kijken of dat effect heeft .

Verlichting speelt hier natuurlijk ook een ZEER belangrijke rol in , als dat niet deugd komt er geen of nauwelijks fotosynthese en wordt er ook niks verbruikt en gaat de dalende lijn verder naar beneden . Een normaal dag -nachtritme varieert is +- 0.3pH.
 
Ik snap niet hoe je dat voor elkaar krijgt . Als je hier nu al problemen mee ondervind , je bak is nog niet belast .
Dat gaat enkel erger worden . Zeker in de vroege uurtjes . Een filter ervoor is een lapmiddel , je kunt beter kijken hoe je dat normaal oplost .
Ik zou de ramen eens wat meer open zetten en kijken of dat effect heeft .

Verlichting speelt hier natuurlijk ook een ZEER belangrijke rol in , als dat niet deugd komt er geen of nauwelijks fotosynthese en wordt er ook niks verbruikt en gaat de dalende lijn verder naar beneden . Een normaal dag -nachtritme varieert is +- 0.3pH.
Minder hijgen xD
Maar is een refugium dan niet een optie?
 
Minder hijgen xD
Maar is een refugium dan niet een optie?
Ja , dat kan zeker helpen , tenminste al je refugium aanslaat .
Ik heb er ook mee gewerkt , de ene keer loopt het als een tierelier , de andere keer wil het gewoon niet .
Waarom dat zo was , geen echt duidelijk reden voor gevonden .
Levende plankton doseren , dat kan wellicht ook helpen . Zolang deze rondzweeft in je bak neemt dat veel co2 op .
Kan goed zijn dat dat laatste de reden was bij mij waarom de pH nooit onder de 8.05 is geweest . Ik doseerde dagelijks flink wat , en de plankton was ook steeds overal aanwezig op de inrichting .
 
Het is vrij logisch dat mij ph niet heel hoog is hoor .
Dood gestart.. lopen hier 2 volwassenen rond, 2 kids.. paar katten, grote hond.. en ventileer genoeg om vochtigheidsgraad redelijk te houden, maar ik ga geen raam openzetten als het buiten vriest..

Ph overdag is 8.05 snachts 7.80, het is geen onoverkomelijk iets, maar hoger is gewenst.. naarmate de bak ouder wordt, zal door micro organisme er vanzelf meer co2 natuurlijk opgenomen kunnen worden.

Tot die tijd, werkt een co2 scrubber mij echt prima, alleen elke maand een nieuw zakje spul erin, dat is geen probleem hoor .

Als dat een lapmiddel zou zijn, dan is co2 toevoegen in een planten bak dat ook, of dan hebben wij een heel andere definitie van lapmiddel
 
Update? Hoe is het nu met deze bak?

Druk druk druk.. badkamer lek, dus badkamer renovatie geweest.. veel tegels geslepen in e gang waardoor bak wat mistig..

Ik zal vandeweek eens wat fotos e.d. plaatsen.

Gaat eigenlijk prima, geen sterfgevallen gehad oid,

De deltec schuimer valt SOMS uit op de hoogste stand, hiervoor gaat deltec binnen nu en 3 weken een nieuwe controler sturen (is gewoon re branded jebao pomp)..

Verder eigenlijk bar weinig nieuws..
Ik verwacht een mediareactor, uv unit, en pompje binnen nu en een paar dagen, woensdag wordt het vissen bestand uitgebreid.. het hele stip gebeuren is 1x geweest.. en ik HOOP dat een flinke uv unit (55watt met 1000lph doorstroom) dit mogelijk iets zal voorkomen, hoewel hier uiteraard uiteenlopende theorieƫn over zijn..
 
Aquarium update dan...
Bak draait best oke, toch war groene alg enzo gehad, en een week lang enorme bacterie bloei..

Bacterie bloei ging alleen weg met UV, dus heb er een 55w uv monster op staan..

Dus ik sta vanmiddag bij coralandfish store in Breda, krijg ik deze berichtjes:
6024130718c90-Screenshot_20210210-175430_One_UI_Home.jpg


Uiteraard zit de verwarming in een dom stekkerblok en kon ik niet de spanning uitschakelen šŸ˜“

Dus maar snel naar huis om te kijke wat er is gebeurd.. toen kwam ik deze rokende staaf tegen (let op, deze was roodgloeiend in de sump, status lampje uit.. deze thermostaat is kapot)

602413746f72f-20210210_175028.jpg


Temperatuur is niet boven 27.3 geweest, maar zonder controller had dit waarschijnlijk gewoon het einde betekend voor de vissen die er zwommen,. Al met al, heeft de controller zijn geld opgebracht šŸ‘ voor nood zit er een 100watter in, tot ik morgen iets nieuwes kan kopen..

Ik heb tevens 4 vissen gekocht:
Naso elegans
Paracanthurus hepatus
Acanthurus triostegus
Zebrasoma desjardini

En een +/- 20cm flower (catalaphylia jardinei)

Foto's volgen zsm
 
Nou dat is dan weer geluk hebben zeg . Voor hetzelfde geld loopt het anders af Aron.
Geluk is met de domme zeggen ze weleens..

Nee ik heb eerder een groot visbestand verloren jaren terug, door een defecte thermostaat die precies dit heeft gedaan,. De apex is een uitgave geweest puur berust op veiligheid en redundantie, dit soort scenario's..

Het heeft grotendeels zijn functie vervult..
Volgende stap is een titanium heater met eigen controller aansluiten aan 1 van de apex slimme outlets, en dan kan, mocht dit ooit nog een keer gebeuren, automatisch de spanning afgeschakeld worden indien temperatuur boven 27.0 komt (planning voor dit weekendšŸ‘)..


Flower.. stond er net in, is ondertussen nog een stuk groter/opgeblazen, een foto doet m geen eer aan
60243539f4234-20210210_181506.jpg
 

Terug
Bovenaan