100x40x40 custom hillstream-aquarium van Mafkees


Zal wel vrij veel verdampen nu denk ik.
 
Open bakken hebben idd minder last van opwarmen, omdat ze de warmte kwijt kunnen door verdamping.

Gr. Ed
 
Ik heb ooit zes otocinclussen geplaatst in mijn aquarium. De afgelopen weken zijn er vanwege de warmte twee gesneuveld. Maar net telde ik er zeven!! De jonkies zijn dus toch opgegroeid.
 
Hoe en waarop laat je die planten boven water groeien?
 
Hoe en waarop laat je die planten boven water groeien?
De houtstronk steekt deels boven het water uit. Ik heb de planten met secondelijm op het hout geplaatst, met de wortels helemaal nat. Verder groeien ze vanzelf ;)
 
Leuk dat wat jong grut het heeft overleefd.
 
De houtstronk steekt deels boven het water uit. Ik heb de planten met secondelijm op het hout geplaatst, met de wortels helemaal nat. Verder groeien ze vanzelf ;)
Zou je mij kunnen vertellen welke planten je hebt gebruikt 🙏🏻🧐
 
Zou je mij kunnen vertellen welke planten je hebt gebruikt 🙏🏻🧐
Een stek graslelie, wat stekken lepelplant en de h. pinnatifida is uit zichzelf boven water gaan groeien.
 
hoe staat het er ondertussen mee?
 
hoe staat het er ondertussen mee?
Oeps, vergeten te reageren!
Ik ben net verhuisd en het aquarium dus ook. Het bleek een flinke klus die me afgelopen zaterdag heeft gekost. Maar het aquarium staat en draait weer en de vissen zijn allemaal zonder problemen overgekomen. Ik kreeg de indeling niet terug zoals het was, dus het hout is wat anders gepositioneerd en de stenen en planten ook. Ik zal later vandaag een foto plaatsen van de nieuwe setup.

Ik wist al sinds het voorjaar dat er een verhuizing aan zou komen en omdat dat altijd risicovol is, heb ik het aanschaffen van nieuwe vissen sindsdien uitgesteld. Op korte termijn wil ik echter een en ander gaan toevoegen. Ik twijfel over een waaierhandgarnaal (@anketh31 kan dat in een open aquarium?) en een schooltje zwarte tetra's of keizertetra's. Aandachtspunt is dat mijn aquarium altijd draait op 21-22 graden. Kunnen deze soorten dan wel?
 
  • Leuk
Waarderingen: svl
En wat plaatjes. Ik ben blij met de dieptewerking en ik heb alle planten kunnen hergebruiken behalve dan de grote lepelplanten, maar dat biedt na 1,5 jaar weer kansen om iets nieuws te proberen.

8697479E-D981-42BE-86D7-332B69833BC3.jpeg

F249CA3D-F121-4282-931B-7CD130F4C3F3.jpeg

A8CA3082-DD67-4B6C-9786-85A649D5C1B7.jpeg

D824A1C4-04A6-42C8-A582-844CA9C6BEDB.jpeg
 
Oeps, vergeten te reageren!
Ik ben net verhuisd en het aquarium dus ook. Het bleek een flinke klus die me afgelopen zaterdag heeft gekost. Maar het aquarium staat en draait weer en de vissen zijn allemaal zonder problemen overgekomen. Ik kreeg de indeling niet terug zoals het was, dus het hout is wat anders gepositioneerd en de stenen en planten ook. Ik zal later vandaag een foto plaatsen van de nieuwe setup.

Ik wist al sinds het voorjaar dat er een verhuizing aan zou komen en omdat dat altijd risicovol is, heb ik het aanschaffen van nieuwe vissen sindsdien uitgesteld. Op korte termijn wil ik echter een en ander gaan toevoegen. Ik twijfel over een waaierhandgarnaal (@anketh31 kan dat in een open aquarium?) en een schooltje zwarte tetra's of keizertetra's. Aandachtspunt is dat mijn aquarium altijd draait op 21-22 graden. Kunnen deze soorten dan wel?
Ik heb ze ook gehouden in mijn hillstream. Bij mij heb ik ze nooit boven het water zien gaan, denk dat als je de juiste wateromstandigheden houdt het ook wel meevalt. Maar ik weet dat het wel fervente klimmers kunnen zijn, dus ik zou met jouw bak en die stronk hout die zo mooi boven die rand uitsteekt wel uitkijken. Bij mijn hillstream zat het waterniveau een stuk lager.

Ik vind je nieuwe set-up ook erg mooi zo! Als ik dit weer zie hoop ik dat ik zelf ook snel verhuisd ben, en ik gauw weer een nieuwe hillstream kan opzetten haha. Kon je de vissen voor de verhuizing een beetje makkelijk vangen? Of zaten er veel onder de dubbele bodem?
 
Ik heb ze ook gehouden in mijn hillstream. Bij mij heb ik ze nooit boven het water zien gaan, denk dat als je de juiste wateromstandigheden houdt het ook wel meevalt. Maar ik weet dat het wel fervente klimmers kunnen zijn, dus ik zou met jouw bak en die stronk hout die zo mooi boven die rand uitsteekt wel uitkijken. Bij mijn hillstream zat het waterniveau een stuk lager.

Ik vind je nieuwe set-up ook erg mooi zo! Als ik dit weer zie hoop ik dat ik zelf ook snel verhuisd ben, en ik gauw weer een nieuwe hillstream kan opzetten haha. Kon je de vissen voor de verhuizing een beetje makkelijk vangen? Of zaten er veel onder de dubbele bodem?
Dank je voor het meedenken. Ik geloof dat ik nog maar wat onderzoek moet doen naar het klim- en springgedrag van de waaierhanden. Ik lees ook dat je een groepje moet houden van 4-6 stuks en het worden echte joekels, dus daarvoor vind ik mijn bakje misschien te klein met 100x40cm oppervlakte.

Ik had geen enkele vis onder de dubbele bodem. Ze passen namelijk niet door het rooster.
 
Dank je voor het meedenken. Ik geloof dat ik nog maar wat onderzoek moet doen naar het klim- en springgedrag van de waaierhanden. Ik lees ook dat je een groepje moet houden van 4-6 stuks en het worden echte joekels, dus daarvoor vind ik mijn bakje misschien te klein met 100x40cm oppervlakte.

Ik had geen enkele vis onder de dubbele bodem. Ze passen namelijk niet door het rooster.
Ik had er 12 in mijn 90x40. En vond dat geen probleem. Ligt er trouwens wel aan of je Aziatische of Afrikaanse waaierhandjes wilt. Welke heb jij op het oog?

Ah, ik dacht je baby Oto's er wel onder waren gekropen. Maar fijn! Dat scheelt weer onmogelijk veel gevang
 
mooi terug ingericht
Hoe komt het dat de lepelplant er niet terug bij zit?
Heeft die de verhuis niet gered?
 
Ik had er 12 in mijn 90x40. En vond dat geen probleem. Ligt er trouwens wel aan of je Aziatische of Afrikaanse waaierhandjes wilt. Welke heb jij op het oog?
Oh, wow! 12 is een hoop. Ik had niet door dat de Aziatische kleiner zouden blijven, maar de Afrikaanse vond ik mooier. Ik moet er al met al nog maar over nadenken.
Ah, ik dacht je baby Oto's er wel onder waren gekropen. Maar fijn! Dat scheelt weer onmogelijk veel gevang
Volgens mij zijn deze overleden. Ik telde op enig moment meer (bijna) volgroeide oto's dan dat ik oorspronkelijk had aangeschaft, maar tijdens de hittegolf deze zomer ben ik er vier of zo verloren. Dat kunnen best die kleintjes zijn geweest. Ach ja, wie weet wat het volgende seizoen brengt! En het aquarium staat na deze verhuizing de komende jaren goed dus alles heeft de tijd om te ontwikkelen.
mooi terug ingericht
Hoe komt het dat de lepelplant er niet terug bij zit?
Heeft die de verhuis niet gered?
De lepelplanten heb ik oorspronkelijk bevestigd met secondelijm. Ze waren toen piepklein. Tijdens de verhuizing zijn ze helaas afgebroken (omgeknakt). Nu zijn het kolossen van misschien wel een kilo en lijmen gaat dus echt niet; ik heb ze maar in een vaas gezet.
 
Ik heb vanochtend 9 zwarte tetra's en 15 keizertetra's aangeschaft en toegevoegd aan het aquarium. Foto's volgen. Vooralsnog is het weer lekker levendig in de bak!

Bestand:

5 oto's.
Ongeveer 12 corydoras paleatus.
3 Chinese danio's (restant oorspronkelijk bestand).
9 zwarte tetra's.
15 keizertetra's.
 
Ik heb vanochtend 9 zwarte tetra's en 15 keizertetra's aangeschaft en toegevoegd aan het aquarium. Foto's volgen. Vooralsnog is het weer lekker levendig in de bak!

Bestand:

5 oto's.
Ongeveer 12 corydoras paleatus.
3 Chinese danio's (restant oorspronkelijk bestand).
9 zwarte tetra's.
15 keizertetra's.
Fotos? 😁😊
 
Ik heb vanochtend 9 zwarte tetra's en 15 keizertetra's aangeschaft en toegevoegd aan het aquarium. Foto's volgen. Vooralsnog is het weer lekker levendig in de bak!

Bestand:

5 oto's.
Ongeveer 12 corydoras paleatus.
3 Chinese danio's (restant oorspronkelijk bestand).
9 zwarte tetra's.
15 keizertetra's.

Mooie bak hoor ! En een leuk principe van stroming .
Had je geen aenussen , volgens eerdere foto ?
Bevallen die rvs aanzuigbochten ?
 
Volgen nog! :D
Mooie bak hoor ! En een leuk principe van stroming .
Had je geen aenussen , volgens eerdere foto ?
Bevallen die rvs aanzuigbochten ?
Dankjewel en je hebt gelijk, het zijn aenussen of hoe je dat ook spelt.
Die RVS onderdelen zijn mooi en fijn in gebruik. Ze komen van Aliexpress net als mijn lamp.
 
Volgen nog! :D

Dankjewel en je hebt gelijk, het zijn aenussen of hoe je dat ook spelt.
Die RVS onderdelen zijn mooi en fijn in gebruik. Ze komen van Aliexpress net als mijn lamp.
Ik zag ze voorbijkomen op een begische site , maar die zullen wel wat duurder uitvallen zeker ?
Op zich hebben die een oneindig leven itt tot die brosse plastiek dingen (wat vloek ik daar soms op)
 
Ik zag ze voorbijkomen op een begische site , maar die zullen wel wat duurder uitvallen zeker ?
Op zich hebben die een oneindig leven itt tot die brosse plastiek dingen (wat vloek ik daar soms op)
Ik geloof dat ik 30 euro heb betaald voor de instroom en 30 voor de uitstroom. Ze hebben zeker het eeuwige leven. Tot nog toe is het enige onderhoud dat ik eraan heb gedaan dat ik 1x per jaar de slangenborstel er doorheen haal. Er komt geen alg op, geen aanslag, niks. Solide metaal met goede pakkingen.
Erg leuk ingericht zo.
Dank je John!
 
Een filmpje.
 
Oh, wow! 12 is een hoop. Ik had niet door dat de Aziatische kleiner zouden blijven, maar de Afrikaanse vond ik mooier. Ik moet er al met al nog maar over nadenken.
Aziatisch blijft inderdaad kleiner dan Afrikaans. Ik vond Afrikaanse ook mooier, maar die zijn echt beduidend schuwer. Zag die bijna nooit. Als je plekken had met goede stroming vooraan in het aquarium dan zag je de Aziatische eigenlijk altijd wel. Ik zou altijd weer voor de Aziatische gaan.


Mooi! Hoe doen de zwarte tetra's en de keizertetra's het met de stroming?
 
Wat een meesterwerk !
 
Aziatisch blijft inderdaad kleiner dan Afrikaans. Ik vond Afrikaanse ook mooier, maar die zijn echt beduidend schuwer. Zag die bijna nooit. Als je plekken had met goede stroming vooraan in het aquarium dan zag je de Aziatische eigenlijk altijd wel. Ik zou altijd weer voor de Aziatische gaan.
Dankjewel voor de info. Goed om te weten. Ik houd mijn ogen wel gespitst voor Aziatische dan.
Mooi! Hoe doen de zwarte tetra's en de keizertetra's het met de stroming?
De stroming staat nu op 45% dus ongeveer 4.500 liter per uur laminair, exclusief het filter. Ze hebben daar geen probleem mee. De danio's en cory's waren probleemloos gewend aan 8.000 liter per uur, maar dat kan je nieuwe vissen natuurlijk niet aandoen. Ik zie overigens geen verschil in het gedrag van de danio's en cory's na de vermindering, dus ze hadden er geen last van. Ook met een hoge stroming zijn er veel dead spots voor ze.
Wat een meesterwerk !
Dank je voor dit grote compliment!
 
Eergisteren heb ik wat mos geplukt en vervolgens twee dagen gedroogd op de verwarming. Vanochtend heb ik het geblenderd en met water een soort pasta van gemaakt, die ik vervolgens op de doorweekte delen van het hout heb gesmeerd (maar boven de watergrens). Ik hoop dat hier op termijn een mooie mat mos uit groeit.
 
Waar pluk je dat dan en komt dat na drogen op de verwarming nog terug dan?
 
Waar pluk je dat dan en komt dat na drogen op de verwarming nog terug dan?
Hier in de omgeving zijn veel struiken bedekt met mos. Het komt dus niet van de grond, er hebben geen honden overheen gepiest, etc.

Internet zei dat deze methode beter werkt dan levend mos versnipperen en erop smeren. We gaan het zien over ongeveer 6 weken.
 
Ik ben benieuwd na dat drogen. Succes in elk geval.
 

Terug
Bovenaan