180l Bak van Tommie1


Ik vind die laatste foto niet heel duidelijk @Tommie1 . De opmerking van Kees dat het op wormpjes lijkt zou ik dan ook met een korreltje zout nemen.
 
Ik vind die laatste foto niet heel duidelijk @Tommie1 . De opmerking van Kees dat het op wormpjes lijkt zou ik dan ook met een korreltje zout nemen.
Wat is het volgens jou dan?
Ik zeg niet dat het wormpjes zijn he. Ik zeg dat het erop lijkt.
 
Heb je een totaalfoto van je bak, en alles wat je niet vertrouwd in je bak kun je beter uit voorzorg eruit hevelen
 
Die HN is echt zo mooi. Op een paar dagen heb ik nu al 2 bladeren die bijna aan de oppervlakte hangen.
Weet jij of die hn het ook goed doet zonder co2 ik wil hem graag ook in mijn aquarium erg mooie plant wel met kleibollen en capsules
 
Kleine update. Ik had het al in de chat geschreven. Mijn buur was zijn bak aan het leegmaken nadat die verkocht was en vond nog een 20-tal vuurtjes en 2 ancistrussen van 3cm. Echt blij was ik niet, maar toch maar even nitriet gemeten en omdat het bijna niet meetbaar was, toch maar in de bak gedaan. Alternatief was dat ze ....

Wat een spektakel zeg. Ze hebber eerst de hele bak doorgefietst, en zijn dan tussen de plantjes gedoken. Het lijkt er op dat ze het wel naar hun zin hebben.
ik ga nu de nitriet goed in de gaten houden en hoop dat het goed gaat.


3B2A9D64-B622-48ED-9C25-E633C4E7A4DB.jpeg
 
Leuk die eerste bewoners Tommie en mooi dat je ze hebt kunnen opvangen.
 
Heb ze ook maar ze woekeren als een wilde als ze eenmaal goed aanslaan
Die groeien idd goed.

Op woensdag 3 plantjes gezet, en die waren toen ca 10-12cm hoog.
Vandaag heb ik 4 bladeren die aan de oppervlakte drijven, en er zijn er nog 3 goed onderweg.

Ik kan binnenkort een handeltje starten denk ik...
 
Ik heb ze online besteld, en ze kwamen toe op een schoteltje dat je ook in de supermarkt vindt voor de verpakking van vis en vlees.
En dat dan gewikkeld in een cellofaantje.

Handeltje was een grapje hoor, zou nog liever ruilen voor wat garnalen of een ander leuk plantje.
 
Ik vind die NO2 eigenlijk heel laag. Ik lees dat sommigen 10mg meten, dat is 100 keer zo veel.
10 mg is wel erg hoog hoor, zo hoog loopt de schaal van de test ook niet, ik heb in mijn bakje >4 mg gemeten en dat is al erg veel, kwam door overmatig voer.
In mijn andere bak is het niet hoger geweest dan 0,5/1
 
Nitriet nog altijd 0. Eén garnaal lag deze morgen dood op de bodem, ik denk zelfs dat ze zwanger was. Ze zal de overzet niet overleefd hebben. De rest doet het goed en fietsen de hele bak door. Ze zitten blijkbaar heel graag tussen de worteltjes van mijn mosselplantjes.

ik vind dat er nag altijd veel vuil en draderig spul rond zweeft en tussen de planten blijft hangen.

ik heb vandaag voor de eerste keer mijn handen uit de bak kunnen houden....

zou die laatste garnaal zwanger zijn?

C4857DF5-F428-40AE-9BE0-C3F4C75043D2.jpeg
F7CBA9A0-5D4D-4222-BBCF-7C95DFE4DE64.jpeg
7362A081-85A1-4AA0-A64A-821D417A101F.jpeg
 
Zou deze zwanger zijn?
1563A7CF-E726-49CB-8FAD-D41E8B05A51D.jpeg
 
Normaal zie je echt goed eitjes zitten, al vind ik het lastig beoordelen vanaf een foto.
 
Grote kuis gedaan, en 40l water ververst.
Planten en hout eens goed afgewreven, beetje herschikt, en zo veel mogelijk vuil van de bodem weg gehaald.
De plantjes die ik zelf gekweekt had met Ali zaadjes waren allemaal aan het rotten en heb ik er uit gehaald.

Ik vond nog een dode garnaal naast een leeg pantser. Overleden bij het vervellen denk ik. De Ancistrussen hebben al een favoriet plekje. De tak bovenaan is merkelijk beter gepoetst dan de rest.
FA360A15-ED3D-4711-8085-E0F5EB48B2E5.jpeg
 
Gaat de goede kant op Tommie, hoewel ik de functie van de 2 stukjes pvc pijp mij ontgaat of je moet het als verstopplekken voor dieren hebben, dan zou ik het omwikkelen met wat mos.
 
Dat is keramiek en idd bedoeld voor garnalen. Daar doe ik wel eens mors rond als het wat bijgroeit.
Waterwaarden:

PH 7
No2 0
GH 19
KH 12
No3 0
Po4 0

ik dus direct 30ml profito toegevoegd, en ik ga meer regenwater gebruiken om te verversen. Kraanwater is hier veel te hard.
 
Dat is keramiek en idd bedoeld voor garnalen. Daar doe ik wel eens mors rond als het wat bijgroeit.
Waterwaarden:

PH 7
No2 0
GH 19
KH 12
No3 0
Po4 0

ik dus direct 30ml profito toegevoegd, en ik ga meer regenwater gebruiken om te verversen. Kraanwater is hier veel te hard.

Weet je zeker dat de kh en de ph kloppen? Met die waarden heb een erg hoge co2/ltr. Of is je ph met druppels gemeten?
 
Weet je zeker dat de kh en de ph kloppen? Met die waarden heb een erg hoge co2/ltr. Of is je ph met druppels gemeten?
ph en kh is met druppels gemeten.
CO2 staat nu op ca 40 bpm.
 
Ok. Ik weet niet hoe precies jouw druppels zijn, maar met die van ons is ph een redelijke gok, en dan gaat het nog in sprongen van 0,5. Dus dat zou het kunnen verklaren :)

Een ph van 7 bij een kh van 12 zou best wel stevig zijn als er geen andere factoren zijn die maken dat de tabel niet geldt.
 
Denk je dat er te veel Co2 is?
ph kan eerder iets hoger zijn als ik naar de kleurnuance kijk.
 
Ph nog maar eens gemeten. Het zit op 7.5, en dat lijkt ook logischer.
 
Nieuwe bewoners.
10 Helenas, en die hadden binnen de minuut een eerste slak te stekken.
1 oranje Ancistrus. Was zo mooi, kon hem niet achter laten.
10 jonge Corydora Sterbai

Alles van een hobbykweker die al 30 jaar visjes kweekt met liefde.
ze heeft nu een wachtlijst voor Sterbai. Haar kweekgroepje is 9 jaar oud, en terwijl ik er was was er eentje eitjes aan het leggen.

Ik heb de visjes rustig overgewend, en al na een paar minuten vonden ze elkaar en gingen ze in een groepje door de bak.
DFF18936-9CB3-4460-9348-0D517F61AC37.jpeg
71436E89-FE3A-4CD4-A965-49D414ADDF11.jpeg
 
Heel leuk dit! maar gister 10 gekocht en nu 11? dat is wel heel snel volgens mij duurt het even voordat een ei uitkomt.

kan het niet zijn dat ze 11 meegegeven hebben per ongeluk?
 
Tuurlijk heeft de verkoper zich misteld. Ze kweekt al 6 jaar met die kweekgroep. Deze zojn pas beginnen eitjes te leggen vanaf dat ze 3 jaar oud waren. Mijn visjes zijn 3 maand en zien er er echt gezond uit.
 
Tuurlijk heeft de verkoper zich misteld. Ze kweekt al 6 jaar met die kweekgroep. Deze zojn pas beginnen eitjes te leggen vanaf dat ze 3 jaar oud waren. Mijn visjes zijn 3 maand en zien er er echt gezond uit.
Mijn collega is hoogopgeleid wiskunde leraar geweest. Toch rekent ie heel soms verkeerd.

Ze zullen zeker gezond zijn maar ze komen rond de 4 5 dagen.

Of heb je langer je corys?
 
Ik heb ze sinds gisteren. Het was gewoon een grapje, dat rap kweken. Ze zijn allemaal ca 3cm.

:engel:
 
Ahh dat moet je dan ook bij zeggen he :)

Maar leuk hoor die corydoratjes.
 
Wat onwijs gaaf om die cory's zo te zien met een bijzondere tekening als je het mij vraagt
 
Ik heb me gisteren nog eens laten gaan.
Er zijn 30 nieuwe bewoners bij gekomen.
15x Rasbora Espei
15x Rasbora Galaxy

De Espei schoolt mooi en zwemt zeer actief rond.
De galaxys zijn een stuk schuwer, en zitten wat meer tussen de plantjes, samen met de Corys.

Mijn garnalen hebben een nieuwe favoriete plek, endat is tussen de wortels van de mosselplantjes. Alles groeit nu zeer snel, en de bruine alg is in een rotvaart aan het verdwijnen, maar nu komt er wat groene puntalg.
Ik heb nu plantenvoeding met nitraat en fosfaat, en ben beginnen dat te geven.

Buiten een garnaal die na het vervellen omviel zien alle visjes er goed uit, en eten mooi. Die start gaat echt wel goed.
 

Terug
Bovenaan