200x70x70 van tuinkabouter


Filter is na 2 maanden nogsteeds niet heel smerig..

Ik heb vroeger echt teveel onderhoud gedaan xD
Zelfs m’n watten zijn nog niet verzadigd

0117A8A9-187C-4D1A-AF75-1F965124121C.jpeg
 
Meten=weten en niet opschrijven is vergeten :p
4F3C2AF4-E834-4A62-AFB6-44F0A4388929.jpeg

Hoewel de PO4 minder intens verkleurd is lijkt hij nogsteeds buiten de schaal te vallen..
En de waardes:
-PO4 >1.8
-NO3 20
-K >15
-Fe 0,1
-KH 5,5-6
-GH 7
-TDS 299 @19 graden

Nu ik de KH2PO4 heb gehalveerd in de stock oplossing is deze week mijn TDS met 10 ppm gezakt
 
Po4 test doen met helft gedestilleerd of osmose water en dan de uitslag verdubbelen.
 
Po4 test doen met helft gedestilleerd of osmose water en dan de uitslag verdubbelen.
Heb helaas geen osmose water in huis..
Maar Opzich vind ik het niet erg dat de test buiten de schaal valt, het is al minder ver buiten de schaal dan het vorige week was
 
Heb helaas geen osmose water in huis..
Maar Opzich vind ik het niet erg dat de test buiten de schaal valt, het is al minder ver buiten de schaal dan het vorige week was
Prima maar mocht je het precies willen weten een flesje demi water bij het kruitvat of zo werkt prima.
 
Blijkbaar vruchtbaar water ofzo...
Is het 4e nestje al deze week..
1x geophagus aan het begin van de week, kort erop een maanvis koppel, gister het 3e nestje opgebouwd en nu net word de 4e gemaakt
B7C64AB8-6B27-43FE-962C-1C46BDCE3416.jpeg

Ben nu een maandje aan het voeren met diepvries voer.
Maar denk ook dat het te maken heeft met de lagere PO4 dosering waardoor de vissen zich beter voelen.
 
Goed bezig nu nog eens proberen bij de vrouw met het voer :D :D :D
 
Ze hebben het er maar druk mee:) Probeer je bewust te kweken?
 
Ff snel wat icrap foto’s geschoten.
Had vorige week ff de watten vervangen en de sponsen uit gespoeld, filter liep voor geen meter meer door..
Nestjes waren vanmorgen weg dus gewoon begonnen met onderhoud
Alleen NO3 en PO4 gemeten dit maal maar deze waren gelukkig ongeweizigd van de meting voordat het filter was gedaan

Maar genoeg gepraat nu maar wat foto’s
AF82244D-ECA9-4917-A87C-30DCE29C0B26.jpeg

302EC297-20D8-4FA6-BDAD-18588F124F84.jpeg

76B28428-B749-4BFF-A640-5D0959635F51.jpeg
 
even een update.....Weer 2 kg CO2 weg...En niks te vinden in 1ste instantie...Alle slangen vervangen, alle aansluitingen met sop gecontroleerd, voor zover mogelijk ook in bak water gehad nergens niks...!
Terug naar LFS, die heeft eerst de fles bijgevuld tot 500 gram en toen de manometers er weer op, Hij kon wel die fles + aansluiting controleren en ja hoor blijkt dat de rubber(?) O ring tussen manometer en fles vervormt was en daarom lekte... Naarstig zoeken in een bak met HEEL VEEL soorten en maten ringen, leverde (gelukkig) toch een passende ring op. Die erop gezet en bingo, na controle geen lekken meer. Ik blij naar huis, de zooi weer aangesloten en ingesteld...en nee hè, onder de kap kwam er toch wel gesis.......Hoe kan dat nou?? Na controle bleek de bellenteller van JBL niet tegen de druk te kunnen, hij is voor 80% afgebroken op de (kunststof) flens met schroefdraad, maar dat zie je niet omdat de slangklem daaroverheen zit. Dus dat heb ik ook vervangen, en nu na een paar dagen hoop ik dat alles gasdicht is en blijft.
Jeetje, en dat nadat ik 20 jaar met een sera installatie en bellenteller ( met metalen schroefeinden op de slang aansluitingen)) en simpele manometer en fles van 500gram tevreden was. Zo blijf je voor verrassingen staan, en ook dat maakt de hobby zo apart, het is NOOIT routine.
 
even een update.....Weer 2 kg CO2 weg...En niks te vinden in 1ste instantie...Alle slangen vervangen, alle aansluitingen met sop gecontroleerd, voor zover mogelijk ook in bak water gehad nergens niks...!
Terug naar LFS, die heeft eerst de fles bijgevuld tot 500 gram en toen de manometers er weer op, Hij kon wel die fles + aansluiting controleren en ja hoor blijkt dat de rubber(?) O ring tussen manometer en fles vervormt was en daarom lekte... Naarstig zoeken in een bak met HEEL VEEL soorten en maten ringen, leverde (gelukkig) toch een passende ring op. Die erop gezet en bingo, na controle geen lekken meer. Ik blij naar huis, de zooi weer aangesloten en ingesteld...en nee hè, onder de kap kwam er toch wel gesis.......Hoe kan dat nou?? Na controle bleek de bellenteller van JBL niet tegen de druk te kunnen, hij is voor 80% afgebroken op de (kunststof) flens met schroefdraad, maar dat zie je niet omdat de slangklem daaroverheen zit. Dus dat heb ik ook vervangen, en nu na een paar dagen hoop ik dat alles gasdicht is en blijft.
Jeetje, en dat nadat ik 20 jaar met een sera installatie en bellenteller ( met metalen schroefeinden op de slang aansluitingen)) en simpele manometer en fles van 500gram tevreden was. Zo blijf je voor verrassingen staan, en ook dat maakt de hobby zo apart, het is NOOIT routine.
Denk dat je in het verkeerde album heb gereageerd..

Maar idd het is nooit routine een aquarium
 
Wouter, wat staat je bak er schitterend bij! En je water, echt kraakhelder!:petjeaf:

Je hebt je bemesting aangepast geloof ik. Zelf merk ik dat vooral sporen icm met fosfaat toch een soort vertroebeling geven.
 
Wouter, wat staat je bak er schitterend bij! En je water, echt kraakhelder!:petjeaf:

Je hebt je bemesting aangepast geloof ik. Zelf merk ik dat vooral sporen icm met fosfaat toch een soort vertroebeling geven.
Correct, ik heb de KH2PO4 gehalveerd.
Qua helderheid heb ik niet echt een verschil gemerkt.
De voornaamste reden dat ik de receptuur aanpas is omdat ik niet meer wil doseren dan ik op kan maken en zo de TDS lager kan houden
 
vind het maar weer ff tijd voor wat foto's
bakje blijft gelukkig redelijk stabiel qua temperaturen en algen met dit weer.
ik ben gestopt met kaliumsulfaat toedienen omdat deze waarde ook telkens buiten de meetschaal viel, ik heb dit weekend niets gemeten omdat ik de mest pas dinsdag heb hoeven mengen.
maar in het kraanwater hier zit al 4ppm kalium dus gok wel dat ik genoeg heb aan de KNO3 om te voorzien in de kalium vraag.
dan nu maar ff wat foto's het blijft een foto album natuurlijk :p
mevrouw geophagus met haar eieren:
DSC_0413.JPG

lekker wollige varens:
DSC_0430.JPG

maanvissen en wollige varens:
DSC_0435.JPG

nog meer maanvissen en wollige varens:
DSC_0436.JPG

het theekransje:
DSC_0433.JPG

1 van de 2 geophagus mannen:
DSC_0434.JPG

en ff wat totaaltjes :D
vooraanzicht:
DSC_0438.JPG

kopsekant:
DSC_0420.JPG

achterkant:
DSC_0427.JPG
 
vind het maar weer ff tijd voor wat foto's
bakje blijft gelukkig redelijk stabiel qua temperaturen en algen met dit weer.
ik ben gestopt met kaliumsulfaat toedienen omdat deze waarde ook telkens buiten de meetschaal viel, ik heb dit weekend niets gemeten omdat ik de mest pas dinsdag heb hoeven mengen.
maar in het kraanwater hier zit al 4ppm kalium dus gok wel dat ik genoeg heb aan de KNO3 om te voorzien in de kalium vraag.
dan nu maar ff wat foto's het blijft een foto album natuurlijk :p
mevrouw geophagus met haar eieren:
Bekijk bijlage 251529
lekker wollige varens:
Bekijk bijlage 251532
maanvissen en wollige varens:
Bekijk bijlage 251535
nog meer maanvissen en wollige varens:
Bekijk bijlage 251536
het theekransje:
Bekijk bijlage 251533
1 van de 2 geophagus mannen:
Bekijk bijlage 251534
en ff wat totaaltjes :D
vooraanzicht:
Bekijk bijlage 251537
kopsekant:
Bekijk bijlage 251530
achterkant:
Bekijk bijlage 251531
Super mooi!

Met 'wollig' bedoel je de algvorming, juist? Ik heb in mijn bak een heel vergelijkbare algvorming. Doe jij bewust wat om het tegen te gaan?
 

Terug
Bovenaan