200x70x70 van tuinkabouter


Dat klopt de elementen zijn gecheleerd om ze langer stabiel te houden.
Dus ook voor planten kost het iets meer energie om ze eruit te halen.

Maar de uvc lamp, maakt het chelaat stuk. Dus de elemeten zijn vrij. Dus niet lang beschikbaar.
Daarom kun je niet echt op voorhand doseren.
Bij dagelijkse dosering, is de concentratie lager. Dus er stoomt minder langs de uvc, dus er wordt minder opengebroken.
Maar het kleine deel wat opengebroken wordt, is direct beschikbaar voor de planten.
Ze groeien hier als kool.

Als ik bijvoorbeeld de week dosering in een keer geef. Dan wordt er zoveel afgebroken, dat het met elkaar reageerd. De bak wordt mistig. En dat is zonde van de elementen.
 
duidelijk verhaal @biljoenblik ik ga morgen weer ff kijken of er wat te meten is en anders maar gwn de planten in de gaten houden.

werd eergister verrast toen me geophagus opeens met jongen rond zwom..
gister even een fototje weten te schieten, dat lukte eergister nog niet helaas

3CE3E656-898F-4AEC-B268-05C35470D55D.jpg


wel weer leuk, ik had niet verwacht dat er wat uit gekomen was gezien alles beschimmeld leek, ik heb de jongen ook al zelfstandig zien eten, verwacht dat ze volgende week groot genoeg zijn voor transport, dan gaan ze wss weer naar de winkel.
het zijn er beduidend minder als de vorige keer dus ben benieuwd hoeveel er nu over blijven
 
Prachtig gezicht zeg en een niet mindere verassing voor je natuurlijk:thumbs:.
 
gister maar weer de camera van me vrouw gebruikt om wat knappere foto's de schieten.

eerst 1 met de verlichting in de zonsondergang stand:
DSC_0005.jpg


eenmaal alles een beetje ingesteld op de camera de verlichting in de middagzon stand geforceerd en toen kregen we dit:

kopse kant
DSC_0013.jpg


keuken kant
DSC_0024.jpg


woonkamer kant
DSC_0044.jpg


en vrouw lief wou ook nog even spelen..
DSC_0019.jpg
 
Mooie foto's en een erg mooi aquarium!
 
Ziet er weer goed uit.

Hoe bevalt de uvc?
 
Dank jullie

@biljoenblik de uvc bevalt opzich wel, water is helderder als het was en vissen zien er goed uit.
Algen groeien minder snel weer aan na het verwijderen en beginnen ook minder te worden.
 
mag je vrouw meer doen dat spelen met de camera
prachtige close-up foto van de maanvissen :smitten:

mooi bak hoor

groet

jaap
 
Even heel. Je topic doorgelezen en zeer interessant. Voor de techniek kant kan ik zeer waarderen!

Mooie bak hoor. Doorkijk aquaria zijn toch altijd lastig maar dit is een topper!

Genoeg meegemaakt al las ik. Aan de ene kant leuk maar aan de andere kant super frustrerend!

Hoe stuur jij je doseerpompen aan?
 
Zeker een hele mooie bak! Volgens mij zie je dit soort doorkijkbakken niet vaak bij mensen thuis.

Ik had een vraagje over je overloop en je bioloog. Hoe heb je die gemaakt. 'Gewooneen gat in je aquarium, buis erdoor naar je bioloog'? Of zitten daar nog andere trucjes? In ben wat gaan surfen op YouTube en kom daar constructies tegen die ook het geluid van vallend water verminderen, met allerlei op en neer gaande stukken.
Laatste vraag, zit je overloop en toevoer aan de zelfde kant of juist niet?
 
@Redeque ik gebruik de robo-tank controller om alles te bedienen aan techniek in en rond me aquarium

@ijsbeervis ik heb een herbie-stijl overloop, wat niet op de foto's is te zien is dat ik een fijn regel klep heb geplaatst en hiermee het nivo in me bak regel, mijn overloop is hierdoor geluidloos.
alles zit aan dezelfde kant, ik heb mijn overloop en droogkamer gecombineerd laten bouwen waardoor alles in de hoek zit weg gewerkt
 
@Redeque ik gebruik de robo-tank controller om alles te bedienen aan techniek in en rond me aquarium

Had ik gelezen maar dacht dit alleen voor je verlichting was.
Net even de site bekeken en inderdaad een mooi systeem met serieus veel opties.

Zag trouwens dat je UV-C op een aparte pomp staat.
Waarom heb je niet gewoon een aftakking gemaakt op je Jebao DCS-7000?
 
eigenlijk heel simpel, ik had geen zin in geklier met het leidingwerk.
inkoppelen voor me reactor had een elende geweest gezien deze een hogere werkdruk heeft dan het gemiddelde "kleine" pompje
inkoppelen na me reactor had wel gekunt, maar ik had geen PVC meer en had geen zin om alles weer open te breken.
bijkomend is dat ik hoop dat dit slechts tijdelijk is.
 
Door drukte dit weekend het onderhoud maar even een dagje naar voren gehaald, maar wat schetst mijn verbazing?
NO3 en PO4 zijn lager dan normaal..
NO3: 10
PO4: 1
Fe is net als vorige week iets uit wit, echt heel licht roze

Alles wat anders was deze week:
-3 voedingen door de automaat ipv 2
-2x bleheri erbij geplant
-2x L200 toegevoegd
-2x L128 toegevoegd
-stroming verminderd met 20% ongeveer
-verlichting verlaagd van 10% naar 9%

observatie's
-maanvissen zijn beter op kleur
-minder algen
-hardere groei van de planten

Verder is er niks veranderd qua doseren en/of lichturen
Enige "probleem" wat ik nog storend vind is de witte waas op het glas..
Maar wat verwacht je met zoveel voeren :p
 
Dan zijn je planten goed aangeslagen!
 
Nou, dat is nog vrij snel. Planten moeten zich behoorlijk aanpassen.

Zelfs een plant in de tuin zetten, moet je maanden vertroetelen, anders gaat ze alsnog dood.
 
even een kleine update,
gister begonnen aan de bouw van de verlichting.. opzich nog een beste klus.
697628tuinkabouter_0_85_picture.jpg

elk "cluster" bestaat uit 1 vero 18 en 2 "anti-disco" tristar leds (1x UV, deep-red, cool-blue en 1x UV, deep-red, royal blue)

Hoi mag ik vragen waar jij je leds en het u profiel gekocht heb.
Gr John
 
Hoi mag ik vragen waar jij je leds en het u profiel gekocht heb.
Gr John
Bridgelux komen bij digikey vandaan
Heatsink bij ledgroupbuy
Gekleurde leds bij stevesleds

Maar de gekleurde zijn niet echt super noodzakelijk, ze zijn een leuke toevoeging om het aquarium een mooiere kleur te geven om naar te kijken
 
Bridgelux komen bij digikey vandaan
Heatsink bij ledgroupbuy
Gekleurde leds bij stevesleds

Maar de gekleurde zijn niet echt super noodzakelijk, ze zijn een leuke toevoeging om het aquarium een mooiere kleur te geven om naar te kijken

Goedemorgen dank je wel voor je snelle reaktie ik ga meteen is ff op google kijken of ik ze kan vinden en je bak ziet er echt heel mooi uit en mooie techniek.
 
Bridgelux komen bij digikey vandaan
Heatsink bij ledgroupbuy
Gekleurde leds bij stevesleds

Maar de gekleurde zijn niet echt super noodzakelijk, ze zijn een leuke toevoeging om het aquarium een mooiere kleur te geven om naar te kijken

Hoi nog een vraagje die mooie behuizing die jij gebruikt waar kwam die van daan en zijn die er ook in twee meter?
 
Je bedoeld de heatsinks?
Die zijn niet langer te krijgen dan 1 meter
 
Je bedoeld de heatsinks?
Die zijn niet langer te krijgen dan 1 meter

Dank je wel ik wist niet dat ze dat ook heatsinks noemden maar weer wat bij geleerd ik vond um in 72 duims en als ik dat goed heb is dat 182 cm maar zijn goed aan de prijs zag ik.
 
Dat klopt, goedkoop is anders.
Maar volgens mij werd die grote niet internationaal verzonden.
En je moet het ook kunnen hanteren. De 36" zijn al amper te sjouwen, zo lichtgewicht is aluminium niet zegmaar..
 
Net de foto's bekeken, heel geslaagde doorkijkbak vind ik.
 
WAUW!!!!! een schitterende bak tuinkabouter.
 
Eigenlijk weinig te melden, vandaag weer onderhoud gedaan.
Ik heb nog 6 geophagus baby's over en heb besloten ze nog even te houden om te kijken of ik ze sneller groot krijg dan de kweker waar me vorige nestje heen is gegaan :p

Verders zijn me NO3 en PO4 iets gestegen
NO3 was over de 25 en PO4 zat op 2.
Algen worden ook steeds minder en me planten steeds voller.

Zal deze week weer een poging wagen om knappe foto's te schieten.
Eerst weer even de ramen schoonmaken, mooie witte waas zit er op..
 

Terug
Bovenaan