200x70x70 van tuinkabouter


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,520
Locatie
alkmaar
hallo iedereen,

het is eindelijk zo ver, ik ben verhuisd dus nu staat er ook meteen een nieuw aquarium.

aquarium is 980 liter en het bioloog 280 liter bruto, totale systeem komt dan rond de 1000 liter netto uit.

de intichting gaat als volgt,
bodem word zand
komt redelijk wat spiderwood in
planten: (voor nu)
echinodorus bleheri
echinodorus martii
echinodorus rubin
sagittaria teres
alternanthera rosaefolia

vissen:(voorlopig)
8-10 Pterophyllum scalare sp Rio Nanay-Eimekei (zodra jos hut (weer) jongen heeft)
8-10 geophagus winemilleri

techniek:
2x DCS7000 als opvoerpomp, dit voor beschikbaarheid en om 2 reactoren te kunnen runnen voor de co2
2x cerges stijl reactor om co2 op te kunnen lossen.
verlichting word een kopie van deze DIY lamp
controller om alles aan te sturen word de robo-tank controller

nu eerst maar wat foto's van de bak
226855tuinkabouter_0_85_picture.jpg

967922tuinkabouter_0_85_picture.jpg

938845tuinkabouter_0_85_picture.jpg

867824tuinkabouter_0_85_picture.jpg


hij moet nog bekleed worden en alles moet nog aangesloten worden, maar hij staat en het water blijft erin.
 
Ziet er leuk uit, Bedenk wel dat Geophagus veel vrij oppervlakte verlangen en tevens de soort die je kiest enorm fors word en kan uit ervaring spreken dat je maanvissen hier ver van blij mee gaan zijn. Ik zou de keuze nog eens overwegen als ik jou was.

Ik moet ook toegeven dat ik eigenwijs was mij is dit meerdere malen gezegd dat de combinatie niet werkt en dat bleek ook. heb een vergelijkbaar oppervlakte met jou bak.

Verder succes met de start
 
Mooi project, je gaat er een doorkijkbak van maken gezien de plaatsing?
Lekker formaat overigens.
 
Lekker grote bak! Mooi ook een doorkijkbak, ik ga de voortgang hiervan volgen.
 
Wauw! Mooie bak! Veel succes en plezier met opbouwen
 
mss zei:
Ziet er leuk uit, Bedenk wel dat Geophagus veel vrij oppervlakte verlangen en tevens de soort die je kiest enorm fors word en kan uit ervaring spreken dat je maanvissen hier ver van blij mee gaan zijn. Ik zou de keuze nog eens overwegen als ik jou was.

Ik moet ook toegeven dat ik eigenwijs was mij is dit meerdere malen gezegd dat de combinatie niet werkt en dat bleek ook. heb een vergelijkbaar oppervlakte met jou bak.

Verder succes met de start

het is een bewuste keuze, en ik heb zelf de ervaring dat die combinatie goed gaat ;)
beide vissen hebben regelmatig een nestje gehad (sinds de verhuizing niet meer)
 
TonHageraats zei:
Mooi project, je gaat er een doorkijkbak van maken gezien de plaatsing?
Lekker formaat overigens.

correct, en als het niet lukt/goed gaat om wat voor reden dan ook maak ik de kant van de keuken zwart
 
tuinkabouter zei:
mss zei:
Ziet er leuk uit, Bedenk wel dat Geophagus veel vrij oppervlakte verlangen en tevens de soort die je kiest enorm fors word en kan uit ervaring spreken dat je maanvissen hier ver van blij mee gaan zijn. Ik zou de keuze nog eens overwegen als ik jou was.

Ik moet ook toegeven dat ik eigenwijs was mij is dit meerdere malen gezegd dat de combinatie niet werkt en dat bleek ook. heb een vergelijkbaar oppervlakte met jou bak.

Verder succes met de start

het is een bewuste keuze, en ik heb zelf de ervaring dat die combinatie goed gaat ;)
beide vissen hebben regelmatig een nestje gehad (sinds de verhuizing niet meer)

Dat is dan geluk, en uiteraard is smaak ik vind het te druk ogen. Maar ben dan benieuwd naar foto's en filmpjes
 
652591tuinkabouter_0_85_picture.jpg

567858tuinkabouter_0_85_picture.jpg

192364tuinkabouter_0_85_picture.jpg


pas sinds dat ik de stromingpomp heb geplaatst zijn de maanvissen naar rechts "verhuisd"
tijdens het voeren staat die pomp uit en zwemt alles vrolijk door mekaar heen.
 
Mooie bak.
Ik vind persoonlijk je viskeuze nogal fors voor dit formaat. Het is een mooi formaat bak hoor, maar ik heb een vergelijkbare groep maanvissen op 4 meter gezien en dat ging ook niet altijd even goed. En dan heb je ook nog de grote Geophagussen erbij...
 
Wat is er met de voorkant-onderkant van je bak gebeurd?
 
Ik neem aan dat Ferry doelt op de onderstrip waar verf af lijkt te zijn geschaafd.
 
daar is de verf per ongeluk op gesmeerd, en nooit meer schoon gemaakt
het meubel waar de oude bak op staat was nogal een haast klus..
 
das een mooi maat bak zeg daar gaan de maanvissen zich vast in thuis voelen
ben benieuwd naar de ontwikkeling van de rest

groet

jaap
 
Met zo'n forum naam moet er natuurlijk een ornamentje zoals hier onder in. :D

NKI3ZsYbXEPvYAScIqolOkA-bCbmFHId.jpeg
 
Ah nu zie ik het. Op de 2e foto lijkt het net of er happen uit zijn :koud:
 
haha die kabouter xD

maar zou goed moeten komen allemaal, 65L per eimekei komt neer op 530-650 liter voor de maanvissen
zou ik nog voldoende over moeten houden voor de geophagussen
 
even een kleine update,
gister begonnen aan de bouw van de verlichting.. opzich nog een beste klus.
697628tuinkabouter_0_85_picture.jpg

elk "cluster" bestaat uit 1 vero 18 en 2 "anti-disco" tristar leds (1x UV, deep-red, cool-blue en 1x UV, deep-red, royal blue)
 
Komt goed zo te zien!

Waarom heb je er ook een UV-lamp bij zitten? :)
 
het is geen echte UV maar violet trouwens :p
maar dat is om de PAR nog verder op te schroeven en planten nog mooier te laten groeien
de vero's houden op onder de 400nM maar planten willen wel graag daaronder nog licht hebben vandaar de violet.
de blauw is om nog wat licht te hebben na de 450nM tot ongeveer 550nM en rood spreekt voor zich denk ik ;)
 
tuinkabouter zei:
pas sinds dat ik de stromingpomp heb geplaatst zijn de maanvissen naar rechts "verhuisd"
tijdens het voeren staat die pomp uit en zwemt alles vrolijk door mekaar heen.

Waarom heeft u een stromingspomp geplaatst? Maanvissen houden niet van stroming.
Dus dat ze nu rechts gaan zwemmen duid daar op. Ze willen de stroming ontwijken.
Ze zullen mooier en natuurlijker overkomen, als de stroming minder is.
 
omdat de planten aan de rechterkant ook voeding nodig hebben.
rechterkant was 1 grote deadspot dus vandaar.
 
Ja, maar dan is er weer een probleem met de maanvissen.

Je zal toch een andere oplossing moeten zoeken.
 
dat klopt, daarom wil ik in de nieuwe bak een spraybar over de lange kant van het aquarium plaatsen net als benvo heeft gedaan in zijn bak.
in mijn huidige staan 2 filters met 2 uitstromen die ik aan zou kunnen passen, echter gezien de nieuwe bak er nu staat voel ik er weinig meer voor te investeren of aanpassingen te maken in mijn huidige opstelling.
 
Ja, het topic van Ben heb ik inderdaad ook gezien, en hij heeft het opgelost met een spraybar.

Lijkt me een goede oplossing!
 
heb het zelf nu ook ondervonden op een 54L bakje dat zoiets toch wel verdomde goed werkt..
zit alleen nu met me overloop, dan loopt me toplaag het filter in en word het niet onderaan het aquarium aangezogen zoals bij een persfilter.
ben dan alleen een beetje bang dat me "schone" en CO2 rijke water direct weer me filter in loopt..
 
aan de andere kant..
ik ben handig genoeg om een buis met korf over de overloop te laten hangen en deze zo bij de bodem af te laten zuigen.
kleine kant tekening, de buis word dan voorzien van een gaatje net onder de waterlijn en de overloop kammen worden omhoog geschoven zodat ze minder water doorlaten en er dus meer water door de pijp zal moeten gaan lopen.
 
echt heel weinig gaande nu...

518774tuinkabouter_0_85_picture.jpg


ben nu de lichtkap aan het schilderen en hoop over 2 weken het PVC te kunnen bestellen en alle bekabeling om alles aan te sluiten.
 
ff solderen, in totaal 12 VERO's en 24 tri-star leds
168 contacten totaal in de lampen zelf...
dan kwamen nog de stekkers en drivers erbij..
683572tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

maar toen was er wel licht :D
646458tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

weet niet zo goed waarom maar een deel van de violet doen het niet..
ze zijn allemaal in serie geschakeld en allemaal positief getest..
524222tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg

253949tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


nog een fototje van 1 van de 3 driver bakjes, deze komen uiteindelijk in de lichtkap zelf te hangen.
321812tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg


vanavond maar even de laatste hand leggen aan de 2e licht unit en alles weer waterdicht maken
 
jaja er is weer vooruitgang te melden :D

inmiddels branden alle leds, is het grootste deel van het leidingwerk geplaatst en ben ik begonnen met de inrichting van het meubel.
694819tuinkabouter_0_85_guppenbakke.jpg
 
Behoorlijke bak. Wordt een mooie afscheiding
 
dankje, ik hoop dat hij mooi gaat worden..
heb me nu nog niet zo heel erg bezig gehouden met de inrichting om eerlijk te zijn.
 
Ben erg benieuwd hoe je de inrichting gaat doen in een doorkijkbak (of is hij zo niet bedoelt)?. En je bestand staat vast maantjes en geo's?.

Ga dit zeker volgen
 

Terug
Bovenaan