200x70x70 van tuinkabouter


@yov na een minuut begonnen ze met oplossen, zijn nu pas helemaal opgelost.

@TonHageraats ik hoop het wel, snap wat je bedoeld met zand..
Gelukkig krullen de wortels om de grindroosters dus zodra ze geworteld zijn blijft het wel staan ;)
 
Hier hebben bepaalde niet nader te noemen vissen ook weer het zand zo ver ongewoeld dat de valisneria loskomt... voor de derde dag op rij...:juggle: dus ik snap wat je wil zeggen met die missende body :D
 
Haha yup..
Je kan ze wel vast zetten in de bodem met wat vijverfolie, gaatje erin, wortels erdoor en folie onder de grond stoppen
 
Ff weekendje op me neefje passen
Blijkt zo'n aquarium voor nog meer dingen goed

IMG_5248.JPG
 
Daar heb je geen last meer van de rest van t weekend :D
 
Nope, loopt alleen maar rondjes om het aquarium xD
 
Ok, deze bak gaat aardig.
Ik heb een tijd terug getracht de dosering efficiënter te maken door alle slangetjes op een stukje pvc aan te sluiten en dat op 1 van de 2 pompen te zetten.
Ik ben nu terug gekomen op dat idee..
De linkerkant van het aquarium doet het prima, de rechter kant is redelijk gestagneerd.
Laat ik nou net alle doseerpompen hebben aangesloten op de pomp van de linker spraybar..
Dus dat is nu terug gedraaid in de hoop dat de rechterkant weer wat bij trekt.

IMG_5258.JPG
 
Zou dat werkelijk zoveel uitmaken, het lijkt me toch dat die meststoffen binnen een uurtje ofzo egaal verspreid zijn door de bak
 
Dat lijkt mij ook, zou ook me L nummers kunnen zijn, maar zou wel apart wezen als ze enkel de helft van de bak "aantasten"
 
controller heeft nu controle over de voederautomaat :D
koste ff wat moeite maar het werkt nu.

 
Zag ze gister een nestje maken, maar vandaag zit het er nog.
Dus ben benieuwd of het dit keer wel wat word

IMG_5300.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: yov
Zo zaterdag onderhoud dag zit er weer op.
Sinds de vorige update is er wel wat veranderd:
-voedingcapsules zitten bij de wortels
-heb me circulatie met 10% verminderd
-ben minder gaan voeren
- deze week het filter voor het eerst sinds de bak staat schoon gemaakt
-1 filtervak leeg gehaald om een andere filter techniek toe te gaan passen.

De capsules hebben in ieder geval wonderen gedaan voor de tijgerlotus, maar ook de echinodorus soorten lijken wat bij te trekken

De mindering in circulatie heeft als resultaat gehad dat me CO2 gehalte iets is gestegen, en me laatste stek HN heeft het overleeft.
De bladeren worden niet meer onder water getrokken/gedrukt door de uitstroom.
Nog een voordeel is dat me maanvissen nog diepere tekening laten zien :)

Het minder voeren komt eigenlijk omdat ik me controller de controle heb gegeven over de automaat, en de controller kan maar 2 voer momenten aan per dag.
Wel word de automaat nu constant belucht door een oud luchtpompje wat dus ook resulteert in droger voer waardoor de porties iets groter zijn.

Al met al ben ik best tevreden met de voortgang die ik heb geboekt, en omdat het een foto album is:
IMG_5302.JPG
IMG_5303.JPG
IMG_5304.JPG
 
Ik ben benieuwd of de eitjes uit willen komen.
 
Jammer, ik heb zelf een stuk of 6x eitjes gehad, pas toen ik de µS waarde naar 400 had gebracht kwamen er larfjes en zijn nu "los" zwemmende visjes.
 
Jammer, ik heb zelf een stuk of 6x eitjes gehad, pas toen ik de µS waarde naar 400 had gebracht kwamen er larfjes en zijn nu "los" zwemmende visjes.
Dat is wel iets waar ik naartoe wil.
Helaas door de positie van het aquarium en de hoeveelheid licht dat de woning binnen komt moet ik redelijk veel "mest" toevoegen.

@Niwla dankje
 
Onderhoud zit er weer op :)
Bemerk wel dat sinds vorige week de algen een stuk minder zijn, CO2 wat hoger en nitraat ook iets hoger.

Heb 2 keer de draadalgen in me varens plat gespoten met 12% peroxide, en vandaag alle slechte bladeren eruit getrokken.

Ff voor de waardes:
NO3 is gestegen van 30 naar 40
Po4 is nogsteeds buiten de meetschaal
Fe is onmeetbaar laag
K is over de 15

Plannen voor komende maanden:
-Fosfaat word uit de stock oplossing gehaald en ga ik niet meer toevoegen.
-Iets meer voeren
-in mei/juni de verlichting opvoeren tot de CO2 het niet meer bij kan benen op de huidige instelling en dan weer ietsje terug.

IMG_5328.JPG


IMG_5329.JPG


IMG_5331.JPG
 
Het ziet er weer fris uit!

Fe is onmeetbaar. Heb ik ook. Komt door de uv.
Maar aan de rode planten te zien, is er ruim voldoende.

Klein puntje van kritiek:

Wanneer ga je die spraybar eens netjes ophangen?
 
Klein puntje van kritiek:

Wanneer ga je die spraybar eens netjes ophangen?
Eigenlijk is dit antwoord 2 ledig
1, ik heb sinds deze week weer de linker spraybar voorzien van een zuignapje, en zie net pas dat ze beide los hebben gelaten

2, ik wil misschien de spraybars eruit trekken en de uitstromen gewoon open houden zoals in jouw bak.
Alleen dan beiden vanuit de hoeken naar het midden gericht
 
Beste Tuinkabouter,

Je bak staat er geweldig bij.
Ik ben niet echt een fan van een doorkijkbak maar verschil moet er zijn, neemt niet weg dat deze er mooi bij staat.

Wat ik jammer vind is de steeds "smerig" wordende uitstroom boven in je bak.
 
Beste Tuinkabouter,

Je bak staat er geweldig bij.
Ik ben niet echt een fan van een doorkijkbak maar verschil moet er zijn, neemt niet weg dat deze er mooi bij staat.

Wat ik jammer vind is de steeds "smerig" wordende uitstroom boven in je bak.
Yup, moet ik na een jaar draaien nog voor het eerst schoonmaken xD
 
Eigenlijk is dit antwoord 2 ledig
1, ik heb sinds deze week weer de linker spraybar voorzien van een zuignapje, en zie net pas dat ze beide los hebben gelaten

2, ik wil misschien de spraybars eruit trekken en de uitstromen gewoon open houden zoals in jouw bak.
Alleen dan beiden vanuit de hoeken naar het midden gericht

Mooie oplossing.
 
Bij gebrek aan een werkende camera maar weer ff iPhone foto's..
Kleine update van de weizigingen:
-ik ben gestopt met KH2PO4 te doseren, resultaat is een po4 waarde die op de uiterste rand van het meet bereik zit (1,8+)
-spraybars zijn eruit, ziet er beter uit en lijkt nog prima te werken.

Nog geen deadspots opgemerkt en de troep blijft ook niet echt liggen

Nu word het een kwestie van het glas schoonhouden en blijven meten.
NO3 ligt nog altijd rond de 40, dit wil ik na de zomer ook gaan verlagen door minder te doseren.
Of in het geval de CO2 de zomer zon kan bijhouden verhoog ik de verlichtingsintensiteit.

IMG_5371.JPG


IMG_5372.JPG


IMG_5375.JPG
 
Ziet er weer super strak uit.

Zijn je vissen niet schrikachtig. Omdat het een doorkijk bak is hebben ze niet echt een plek om zich te verschuilen?

Nu je alles op de rit hebt naar een jaar vraag ik me toch af wat de reden is dat de UV lamp nog mee draait in het geheel?
 
Ziet er weer super strak uit.

Zijn je vissen niet schrikachtig. Omdat het een doorkijk bak is hebben ze niet echt een plek om zich te verschuilen?

Nu je alles op de rit hebt naar een jaar vraag ik me toch af wat de reden is dat de UV lamp nog mee draait in het geheel?
Nope, zijn gewend dat mensen ze voeren dus ze zwemmen eerder naar je toe dan van je af.
Ze schrikken alleen nog wel van gereedschap in het water en bepaalde kleuren om een of andere reden...
UV lamp is eigenlijk nog altijd voor de algen sporen te vernietigen.
Ik heb nog altijd van die fijne groene stippen op me glas en draadalg.
Ik ben bang dat zonder uv-c dit erger word danwel minder makkelijk te bestrijden.
Kan het natuurlijk altijd uit proberen maar het werkt nu prima en ik ben tevreden ermee
 
Als het aquarium mooi draait waarom zou je ook.
Dacht altijd dat de uv-c ook bemesting van planten iets bemoeilijkt.
 
Laatst bewerkt:
Als het aquarium mooi draait waarom zou je ook.
Dacht altijd dat de uv-c ook bemesting van planten iets bemoeilijkt.

Klopt. Maar is makkelijk te ondervangen door dagelijks te doseren.

Zelf ben ik erg fan van een uvc lamp. Water is mooi helder. Organische vervuiling wordt makkelijker afgebroken.
Werkt stress verlagend bij vissen, dus kleuren mooier.
Doordat de bacteriedruk lager is, hebben de vissen minder stress, doordat de slijmhuid rustiger blijft.
 

Terug
Bovenaan