200x70x70 van tuinkabouter


Kan het dan ook de vorm opnemen die aan de (bi) carbonaten is gekoppeld?
Dat kan. Maar dan ga je meer naar biogene ontkalking.

Maar het is een kwestie van evenwicht. Dus als een plant het vrije CO2 opneemt (even uitgaande van geen stroming) dan stijgt daar te plaatse de pH. Hierdoor zal het evenwicht verschuiven en zal er uit de gebufferde CO2 wat CO2 vrij gemaakt worden. Maar dit gaat natuurlijk iets minder snel.
 
En dat met een bioloog.

Op zich heel logisch. Hoe zachter het water (lage KH) des te meer "vrij" CO2 in het water aanwezig. De dropchecker meet alleen dit vrije CO2.

Hoe harder het water (hogere KH) des te meer CO2 moet je toevoegen om aan dezelfde hoeveelheid vrij (ongebufferd) CO2 te komen.
Het spreekt voor zich, dat planten de voorkeur geven aan het vrije CO2.

Zelf vind ik het ook erg jammer dat ik geen plaats heb voor een vat met osmose water.

Een compacte directe doorstroom zou misschien nog kunnen. Maar moet wel soort van mobiel zijn. Aan de kant te zetten.
Inderdaad, ik merkte al dat ie iets lichter werd toen ik van 6KH naar 3KH ben gegaan.
Met m’n nieuwe reactoren heb ik ook m’n CO2 opnieuw afgesteld dus het had niet moeten gebeuren..

denk dat door de hogere temperatuur van de afgelopen dagen m’n bioco2 wat meer is gaan produceren, en de snoeibeurt van gister ook het nodige heeft gedaan.
 
Dat kan. Maar dan ga je meer naar biogene ontkalking.

Maar het is een kwestie van evenwicht. Dus als een plant het vrije CO2 opneemt (even uitgaande van geen stroming) dan stijgt daar te plaatse de pH. Hierdoor zal het evenwicht verschuiven en zal er uit de gebufferde CO2 wat CO2 vrij gemaakt worden. Maar dit gaat natuurlijk iets minder snel.
Iets wat dus gebeurt in mijn aquarium, mijn ververs water heeft een KH van 3-3,25 en vanmorgen meten ik in het aquarium 2,5.
 
Met biogene ontkalking zie je zover ik weet ook vaak een wittige aanslag op de planten van de kalk.
 
Met biogene ontkalking zie je zover ik weet ook vaak een wittige aanslag op de planten van de kalk.
Zou kunnen dat het ontstaat maar met 2 RFGs in de bak betwijfel ik of het lang genoeg blijft liggen om waar te nemen

andere verklaring zou zijn dat ik wat vergeten ben toe te voegen
 
Haha, o ja nu weet ik weer dat je die hebt maar ja die afkorting kwam me dus niet bekend voor:sorry:
 
Weer enkel ff een technische update.
Ik heb in al mijn wijsheid besloten een gat te boren in het laatste schot voor m’n pompen.
Hiermee verlaag ik het waterpijl in m’n wervelbed en m’n statische media waardoor ik een een betere werveling heb en meer buffer capaciteit qua vulling ;)
Half uurtje werk, meer dan blij :)
6D5DE836-5E06-4B59-8575-CF9FBAD08F5B.jpeg
 
Loopt dat schot door tot op de bodem?
 
Inmiddels 3x geregenereerd.
Natronloog heb ik in poedervorm dus dat valt mee qua gevaarlijkheid.
Zoutzuur is een ander verhaal, maar dat doe ik buiten in een glazen ovenschaal in een maatbeker gieten.
Eenmaal in het vat water is dat ook niet heel spannend meer.

Iets op je handen krijgen en dan aan je gezicht zitten hebben mijn vrouw en ik hardhandig afgeleerd met Chili pepers..
Kan je vertellen dat als je een lekker pittige curry gaat maken en niet van elkaar af kan blijven de kreet “hete seks” een heel andere betekenis krijgt.

Het is toch andersom , verkijk je daar niet op .
Natronloog is gevaarlijker dan zoutzuur . Zoutzuur kan je sneller neutraliseren , natronloog moeilijker .
 
Yup, vandaar ook het gat
Bij ons is het laatste schot een hoog schot (open aan de onderzijde) vandaar.

Maar dit lijkt idd beter dan wat je had, heb je ook wat ruimte voor water mocht er iets uitvallen
 
Bij ons is het laatste schot een hoog schot (open aan de onderzijde) vandaar.

Maar dit lijkt idd beter dan wat je had, heb je ook wat ruimte voor water mocht er iets uitvallen
De ruimte heb ik niet nodig gelukkig, er was voldoende buffer.
Maar nu kan ik hem iets verder over maximaal vullen zodat ik wat langer weg kan.
Het is toch andersom , verkijk je daar niet op .
Natronloog is gevaarlijker dan zoutzuur . Zoutzuur kan je sneller neutraliseren , natronloog moeilijker .
En toch slaat natronloog niet op m’n longen zoals zoutzuur doet
 
Netjes gedaan! Dit biedt mooie inspiratie voor toekomstige sump-builds. (y)

Op welke manier heb je de opening van de nieuwe doorvoer afgedekt?
 
Netjes gedaan! Dit biedt mooie inspiratie voor toekomstige sump-builds. (y)
Daarom ook, ben er 1 aan het ontwerpen van acrylaat in m’n pauzes.
Kan nu mooi testen of m’n ideeën werken
 
De ruimte heb ik niet nodig gelukkig, er was voldoende buffer.
Maar nu kan ik hem iets verder over maximaal vullen zodat ik wat langer weg kan.

En toch slaat natronloog niet op m’n longen zoals zoutzuur doet

Ja , dat moet je niet inademen 😉 Echt iets voor buiten te doen in de wind .
Ik heb altijd begrepen dat je beter zoutzuur over je heen krijgt dan natronloog .
 
4 van de 5 nieuwe bewoners
CC54FBF2-B626-4ECD-8B23-30F320344339.jpeg

Nadat de laatste altispinosa overleden was maar besloten voor een vis te gaan met iets meer body en pit.
En wel de T. Eliotti
Het is me nu meer dan duidelijk dat dwerg chicliden niks voor mij zijn
 
Jammer Wouter maar ik heb ook de ervaring dat de meeste dwergcichliden vrij schoon water vragen en met wat meer nitraat en fosfaat heb ik er ook nooit lang plezier van gehad.
Veel plezier van je aanwinsten.
 
Jammer Wouter maar ik heb ook de ervaring dat de meeste dwergcichliden vrij schoon water vragen en met wat meer nitraat en fosfaat heb ik er ook nooit lang plezier van gehad.
Veel plezier van je aanwinsten.
Tja wat is hoog?
Met de altispinosa is het altijd onder de 20/2 geweest..
Zo gek hoog is dat dus niet
 
Tja wat is hoog?
Met de altispinosa is het altijd onder de 20/2 geweest..
Zo gek hoog is dat dus niet
Nee dat klopt en ik zat eerder rond de 40/4. Ik heb in de meterbak ook de Alti s gehad maar ook voor korte duur met de waarden van destijds.
 
4 van de 5 nieuwe bewoners
Bekijk bijlage 329479
Nadat de laatste altispinosa overleden was maar besloten voor een vis te gaan met iets meer body en pit.
En wel de T. Eliotti
Het is me nu meer dan duidelijk dat dwerg chicliden niks voor mij zijn
goede keus , wacht maar tot ze mooier en groter worden ;)
 
Dit is zo’n intense stap achteruit :(
110FF90E-9E13-4BD7-A7A4-C00C876738E2.jpeg

Maar regenereren van de ionen wisselaars komt nu in de weg te zitten van m’n dagelijkse leven en diverse projecten die hier thuis nog wachten en opstapelen.
Keuze was dan ook makkelijk gemaakt jammerlijk genoeg.
 
is ook veel makelijker zo zit een degelijk booster pomp die van mij is van plastic
hoeveel liter per minut?
 

Terug
Bovenaan