230x60x70 van GynnadVis


Het druk PVC is binnen gekomen, dus daar kan ik mee aan de slag, nu twijfel ik alleen hoe ik het zal doen, denk dat het eigenlijk niet veel uitmaakt maar ben benieuwd naar jullie advies
- Optie 1: Pijp van 25 over de glasstrip en vanuit daar de T-stukken schuin naar het water richten (aan het einde van de T-stuk zal nog een bocht komen zodat ik de water straal kan bepalen
- Optie 2: Pijp van 25 net voor de glasstrip laten lopen (maar wel over de trekstrip heen), zodat de T-stukken omlaag kunnen wijzen en vanuit daar de bochten bevestigen die dan gebruikt kunnen worden om de straal te bepalen

Denk dat optie 2 het meest logische is, maar wil zeker weten dat ik niets over het hoofd zie.. De slangen die je nu ziet die gaan dus dan weg, want daarvoor komt de PVC in plaats.

PS: De bochten onder het aquarium zijn langer/groter om de stroming te behouden, alleen voor de bocht (knie) richting het aquarium is dat niet mogelijk omdat dat niet haalbaar is / te veel ruimte kost.

full
 
Ìk zeg optie 2, het meest flexibel en alles wat in/boven de bak zit hoef je niet te lijmen maar kan je met tape in elkaar zetten, zodat je altijd achteraf nog wijzigingen kan doorvoeren en uitstromen toevoegen of weg halen
 
Ik zou ook voor optie 2 gaan, ben je net ff flexibeler qua uitstroom bepaling en richting. Om het 1 en ander uit te proberen kan je wat @sschot hierboven al aandraagt doen.

Gr. Ed
 
Het meubel is er inmiddels, zal straks eens een foto plaatsen, moeten het alleen nog beitsen (schuren hebben we gisteren gedaan).

In het kunst en kitsch topic had ik de tip gekregen om een groot stuk hout toe te voegen, was gisteren bij Aquariumcentrum geweest in Helmond, maar verschoot nogal van de prijs. Daar kost een flink stuk hout, denk uit mijn hoofd 80 – 100 cm 100 euro, nu was het ook geen stuk dat mij kon bekoren omdat het echt een massief stuk was. Hebben jullie misschien tips waar je een mooi groot stuk hout kunt kopen voor een mooie prijs?

Verder wil ik mijn PVC knietjes die de uitlaat van het aquarium vormen zwart hebben, echter bij de PVC handel waar ik de PVC had gehaald hebben ze deze niet. Begreep dat het zwart maken / spuiten / verven niet echt een optie is omdat dit op en duur er weer af gaat en dan slecht is voor de vissen. Iemand nog een idee hoe ik dat het beste kan aanpakken? Zoek een knie van 90 graden met de maat 25mm.
 
Hangt er vanaf wat je wilt. Toevallig wat foto's gemaakt vorige week dat ik er was van de grotere stukken.

20200826_152925.jpg
20200826_152938.jpg


Deze waren rond de E125,-. Wel de grootste die er waren.

Enorme keuze voor de rest.

Gr Ed
 
Met andere woorden, hout is toch wel behoorlijk duur! 125 euro vind ik ook behoorlijk aan de prijs, maar als ik dat hoor is dat overal wel zo in Nederland.

--

Zoals beloofd hier een foto van het meubel, hier was het nog niet geschuurd en gebeitst. Vanavond gaat de laatste laag beits erop en dan kan het weer er omheen / in elkaar gezet worden.

Vanavond na het eten ook even de alupanel platen voor erop bestellen bij https://kunststofplatenshop.nl/product/alupanel-zwart-3-mm/.

 
Gisteren trouwens ook bij Aquabeek geweest om even wat inspiratie op te doen, daar ook meteen een schooltje van 30 roodkopzalmpjes gehaald en een koppel Andinoacara pulcher electric blue (Blue acara).
 
Zojuist bij de lokale gashandel geinformeerd of hun ook CO2 op fles kunnen leveren en dat kunnen ze eigenlijk wel voor een prima prijs.

4KG fles kost 65 euro, maar die 65 euro is statiegeld, bij inlevering krijg je dat geld weer terug (indien je de bon nog hebt).

Het vullen van een 4KG fles kost € 14,98 excl. BTW aan CO2 + € 11,50 excl. BTW aan Veiligheid en Milieutoeslag, dus dat is het geld ook niet.

Moet zeggen dat ik eigenlijk wel verschiet met de verschillen qua prijs tegenover verschillende aquariumwinkels, daarbij moet ik wel direct zeggen dat het grote verschil hem in de fles zit die je altijd moet kopen in plaats van huren.

Ik gebruik ook al een geruime tijd 6kg flessen van de dranken handel, vele malen goedkoper dan bij de LFS, je betaald wel eenmalig statiegeld, maar dat krijg je terug als je hem evt. weer inleverd, een volle fles kost me nu €35,- en daar doe ik ruim 3 maanden mee.
 
Het meubel is geschuurt en gebeitst! Vandaag wat extra zand toegevoegd (35kg 0.4 - 0.8 mm filterzand) was niet helemaal tevreden, resultaat is dus dat het nu wat mistig is maar dat zal morgen wel weer over zijn!



Toch vlug een plaatje kunnen schieten van de Blauwe Acara die even de kokosnoot binnen was gegaan:



Tegen het einde van de maand wil ik eens naar VKC voor een mooi stuk hout dat aan de linkerkant van het aquarium moet komen.
 
Het meubel is geschuurt en gebeitst! Vandaag wat extra zand toegevoegd (35kg 0.4 - 0.8 mm filterzand) was niet helemaal tevreden, resultaat is dus dat het nu wat mistig is maar dat zal morgen wel weer over zijn!



Toch vlug een plaatje kunnen schieten van de Blauwe Acara die even de kokosnoot binnen was gegaan:



Tegen het einde van de maand wil ik eens naar VKC voor een mooi stuk hout dat aan de linkerkant van het aquarium moet komen.

Poe wat een mist!

je had het zand nog wel (grondig) gewassen alvorens toe te voegen?
 
Poe wat een mist!

je had het zand nog wel (grondig) gewassen alvorens toe te voegen?

Jep - zijn heel wat liters water doorheen gegaan met het wassen, ondanks dat het in de emmer zo goed als helder was is mijn ervaring dat het in het aquarium altijd wat mistig is wanneer je het erin gooit. Morgenvroeg zal het gewoon weer normaal zijn.
 
Vandaag de ALU Panel platen ontvangen van Kunststofplatenshop.nl voor op mijn kap en moet zeggen dat ik erg tevreden ben met het resultaat. De platen zijn maar 3mm dik maar buigen helemaal niet door, behalve als je er wat druk op gaat zetten dan krijg je ze wel iets gebogen, maar het is sterk materiaal. Heb zelf de afmetingen 60.5 x 57.5 gekozen en deze 4 maal besteld voor mijn kap. Op deze manier zijn ze handzaam genoeg om ze er vanaf te halen maar blijft het ook wel een mooi geheel, vooral omdat ze nu redelijk in lijn liggen met de deuren.

Nu alleen nog bedenken of ik het noodzakelijk vind om er iets van een handvat op te maken of een gat met een rubber om ze er makkelijker uit te kunnen pakken. Ik ga het voorlopig even aankijken, maar mocht dit niet super handig zijn dan wil ik eigenlijk gaan voor het gat met zo'n rubberhandvat erin, echter heb ik nog niet kunnen vinden waar je deze kunt kopen.



 
Laatst bewerkt:
Zou dan idd voor iets gaan wat aan de onderkant uitsteekt; dan blijft het strakke aanzicht wat je nu hebt behouden. Uitsteeksels aan de bovenkant storen denk ik alleen maar
 
U vraagt, wij draaien! Hieronder een foto van het totaaloverzicht, de foto is iets van onder genomen waardoor je goed de verschillende kleuren zit van de Daytime Matrix Modules, maar in werkelijkheid heb je daar eigenlijk niet echt last van. Zoals eerder aangegeven wil ik links het stuk hout vervangen door een ander groter stuk, daarvoor rij ik binnenkort een keer naar VKC. Verder misschien her en der nog wat planten bij.

full


Een van de Herotilapia multispinosa jonkies uit het nest van een jaar geleden, deze lijken in de grote bak nu ineens ontzettend hard te groeien.

full


Het mannetje van het Blauwe Acara koppel, vond de telefoon erg interessant, maar een echt goede foto maken daar wilde dan weer niet lukken.

full


Het vrouwtje van het Blauwe Acara koppel

full
 
Temperatuur van de bak gaat langzaam omhoog terwijl het binnen toch niet veel warmer is geworden, kan door de afdekplaten komen dat het aquarium nu wat minder kan koelen. Het is niet erg, want de temperatuur mag nog wel wat omhoog, maar komende tijd wel even in de gaten houden of het niet bizar veel omhoog gaat.
 
Erg mooie bak, ook de ombouw spreek me erg aan.
En die afdekplaten heb ik ook van dezelfde leverancier, zijn echt heel licht en sterk. Ik heb er een gat in gemaakt waar net mijn vinger in past om ze eruit te halen.
Op de foto zie je aan 1 kant de witte onderkant, en links de zwarte bovenkant.

20150409_110623965_iOS.jpg
 
Mooie vis die blauwe Acara. En roodneuzen is voor mij altijd :thumbs:. Ga je de school nog uitbreiden of vind je het dan te druk worden, gezien het best actieve visjes zijn?

Gr
Stefan
 
Mooie vis die blauwe Acara. En roodneuzen is voor mij altijd :thumbs:. Ga je de school nog uitbreiden of vind je het dan te druk worden, gezien het best actieve visjes zijn?

Gr
Stefan
Helemaal mee eens, een mooie grote school roodneuzen zou niet misstaan. Zijn hele goede scholen vissen, blijven altijd lekker bij elkaar.
Ik heb er nu zo'n 25 in een 1.20 bak, maar ik wil er ook meer.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.
 

Terug
Bovenaan