Het is alweer een tijd geleden dat ik een vergelijking heb gemaakt van allerlei producten, dus het werd weer eens hoog tijd! Nu heb ik lokaal bij een Gasleverancier geinformeerd of het mogelijk was om Co2/Koolzuurgas te laten vullen, maar daar ben je de fles een paar dagen kwijt om hem te laten vullen, dus dat zou betekenen dat je twee flessen moet hebben, wat de kosten flink omhoog brengt.
Nu zou je misschien altijd wel een reserve fles willen hebben, al denk ik dat het geen kwaad kan als het aquarium zo'n 36 uur zonder CO2 is (stel hij gaat op zaterdagavond leeg, dan zou maandagochtend de eerste mogelijkheid zijn om hem te laten vullen). De dichtstbijzijnde aquariumwinkel voor mij is Aquariumcentrum in Helmond waar ze de flessen vullen voor €4,- per fles plus €6,80 per kg CO2. (
https://aquariumcentrum.nl/site-map/articles/14-sample-data-articles/73-co2-flessen-vullen). Misschien niet het aller goedkoopste, maar als ik verder zou moeten rijden ben je dat verschil wellicht ook aan brandstof kwijt.
Nu is een fles meestal zo'n 10 jaar gekeurd en daarna zou je hem moeten laten herkeuren (maar voor dat geld kun je ook een nieuwe kopen), dus is het mijn vraag eigenlijk hoeveel Co2 gebruik je ongeveer per jaar. Natuurlijk is dit per aquarium verschillend en ligt het er ook aan hoeveel planten je hebt, maar wat zou een groffe schatting zijn?
Mocht de 6kg fles van Aquariumdesignshop passen (de hoogte van de fles staat niet op de website) dan overweeg ik deze, anders ga ik wellicht voor de 3kg fles van Aquaplantsonline. Behalve als het CO2 verbruik minimaal is, dan is op korte termijn horecagoedkoop.nl voordeliger, echter op lange termijn worden zij toch wel een flink stuk duurder.
Bekijk bijlage 311455