Voor vele hier komt het misschien als een snelle beslissing (zie ook
Aquarium kopen / laten bouwen), maar gisteren ben ik naar De Maanvis in Nijmegen geweest om het aquarium (230x60x70) op frame te bestellen, ze verwachten deze binnen 6 a 7 weken te leveren.
Het frame zal inclusief plaat een hoogte hebben van 70cm waarop de volglas bak dan komt te staan. Een kennis van ons komt dan de ombouw maken van eiken- of steigerhout, daar zijn we nog niet helemaal overuit.
Bodem
De bodem zal uit filterzand gaan bestaan, aangezien dit het meest prettig is voor de Corydorassen die er zullen komen. Ben van plan om 100kg filterzand bij de Wildkamp te gaan halen (0,40 - 0,80 mm).
Pomp
Geen bioloog bij deze bak, maar een potfilter of eventueel potfilters. In eerste instantie wil ik beginnen met de Fluval FX6, mocht dat niet voldoende zijn dan zet ik er nog een BL Cristalprofi E1501 bij die ik momenteel al in huis heb.
Verlichting
Gecharmeerd van de Day/Time Matrix, maar denk dat je momenteel meer waar voor je geld krijgt met de JMB Aqua Light, binnenkort maar eens in verdiepen bij welke je de meeste kwaliteit voor je geld krijgt.
JMB levert helaas wel maar in maximaal 180CM, dus dan zal ik bijv. de 90cm en 120cm variant moeten pakken en deze achter elkaar moeten zetten in de lengte.
CO2
Gaat er zeker komen, maar naast een reactor nog niet verder in verdiept, dus binnenkort maar eens het
CO2 apparatuur deel door spitten!
Verwarmingselement
Nog niet in verdiept, binnenkort maar eens kijken wat er op de markt is!
Visbestand / Inrichting
Het wordt geen biotoop maar de focus zal liggen op Zuid-Amerika. Echter wil ik graag behoorlijk wat planten erin hebben, dus dat gaat nog een uitdaging woren met de wat grotere cichlides die vaak graag door de planten wroeten of er van willen eten. Mocht iemand nog suggesties hebben, dan hoor ik het graag!
Met andere woorden, op dit moment nog geen foto's maar die zullen deze zomer zeker volgen!