230x60x70 van GynnadVis


op welke temp staat ie?
bij mij op 23.5C

Hij staat nu op 24.2, dus dat is prima.

Mooie vis die blauwe Acara. En roodneuzen is voor mij altijd :thumbs:. Ga je de school nog uitbreiden of vind je het dan te druk worden, gezien het best actieve visjes zijn?

Gr
Stefan

Helemaal mee eens, een mooie grote school roodneuzen zou niet misstaan. Zijn hele goede scholen vissen, blijven altijd lekker bij elkaar.
Ik heb er nu zo'n 25 in een 1.20 bak, maar ik wil er ook meer.
Maar ieder zijn ding natuurlijk.

Voor nu laat ik het nog even op 30 stuks, even kijken al ik dadelijk wat meer vissen heb toegevoegd of ik er dan evt. nog meer zou willen. Vind het nu zo wel een mooie school, weet nog niet zeker over er 10 of 20 erbij echt iets gaan toevoegen..
 
Enkele stukken hout die ik nog over had heb ik er in het midden op laten vallen en wat catappa bladeren toegevoegd. De vissen vermaken zich tot nu toe uiterst best, als het meezit zaterdag misschien langs VKC voor een mooi stuk hout en enkele vissen.

full
 
Ben even verder aan het kijken voor nieuwe cichliden in het aquarium, maar ben er nog niet echt uit, wil graag wat eyecatchers erbij die ook een mooie grootte hebben, maar krijg de juiste niet echt gevonden, aangezien ik de aggressieve soorten wil vermijden (in de paartijd mogen ze wel wat aggressiever zijn natuurlijk).

Heb momenteel de volgende vissen in het aquarium:
- Koppel Andinoacara pulcher – Blauwe Acara (max grootte 15cm)
- Koppel Herotilapia multispinosa (max grootte 17cm)
- 30x Hemigrammus bleheri (max grootte 5cm)

Heb nu het onderste lijstje wat ik leuke vissen vind. Geophagussen zijn mooie vissen, maar begrijp dat je die eigenlijk vooral in groepen moet houden, terwijl ik het juist leuk vind om wat verschillende koppels in het aquarium te hebben. Verder ben ik niet op zoek naar Maanvissen of Discus vissen, prachtige vissen maar niet mijn soort.

- Krobia xinguensis 10 - 12 cm
- Aequidens diadema / Patricki / Metae / sp. Jenaro Herrera (20 cm)
- Heros severus sp curare (Tiger severum) of Heros red severum (20 cm)

De suggestie voor een groepje kleinere cichlides daar voel ik eigenlijk niet zoveel voor, omdat ik dat op dit moment nog zonde vind voor zo'n groot aquarium, sluit niet uit dat het in de toekomst gaat gebeuren, maar daar wil ik nu mijn focus niet op leggen. Of gaan de Aequidens / Heros de roodkopzalmen uiteindelijk opeten?

Hebben jullie nog goede tips of soorten waar ik eens naar zou moeten kijken?
 
Ik zie her en der wat bruinalg in mijn aquarium, wat vaker voor komt bij opgestarte aquaria. De vraag is nu, moet ik hier direct iets mee of kan ik het even op z'n beloop laten?

Te weinig licht
Dat kan misschien wel zo zijn, de verlichting gaat maximaal maar op 60% en dat is misschien maar een kort gedeelte van de dag. Raden jullie aan om de periode waarbij het licht voor zo'n 60% brand te verlengen?

Ochtendschema (klik op de afbeelding voor de volledige grootte)


Avondschema (klik op de afbeelding voor de volledige grootte)


Rottend materiaal in het aquarium
Dat is niet echt het geval, her en der is er wel ooit wat afval/plantje maar dat wordt wekelijks eruit gehaald

Te hoge PH waarde / Te weinig CO2
De PH waarde is aan de hoge kant, momenteel 7.6, had al catappa bladeren toegevoegd (stuk of 15) maar dat had eigenlijk geen of weinig effect. CO2 heb ik er nog niet op zitten, wellicht goed hier wat vaart achter te zetten (heb de spullen voor de cerges reactor in huis, maar nog niet in elkaar gezet, daar toch maar eens aan beginnen).

CO2 komen ze wellicht te kort te planten, maar voeding zouden ze voldoende moeten hebben met de capsules van Tuinkabouter?

Stroming
Het water oppervlakte beweegt, maar de planten in het aquarium zelf bewegen niet/nauwelijks. Wellicht komt dit doordat ik ik 4 uitlaten in het aquarium heb die vooral op het wateroppervlakte zijn gericht. Ik zou deze ook naar beneden kunnen zetten, maar mijn ervaring is dat het beter is om het wateroppervlakte in beweging te houden.

Misschien toch een spraybar maken i.p.v. 4 uitlaten of evt. een pomp bijzetten? Maar in dat geval zou ik denk ik eerst voor de spraybar willen gaan.

Waterverversen
Ik ververs wekelijks 40% van het water (elk weekend)
 
Ik zou het zelf als normaal beschouwen. Het biologisch evenwicht is er nog niet. Ik zou dus ook niet ingrijpen en even afwachten.
Ter info oa Otocinclus maar ook zebra slakken eten bruinalg als een malle.

Persoonlijk probeer ik juist zo min mogelijk oppervlaktebeweging te verkrijgen want dat vind ik zonde van het CO2-verlies. Maar dat is een andere discussie ;-) In jouw geval is het juist gunstig want zo haal je meer CO2 uit de lucht.

Waarom eigenlijk starten zonder CO2 als je het later wel gaat toevoegen?
Mogelijk ga je dan eerst in de algenproblemen komen, en ga je dan pas CO2 toevoegen waardoor er eerst weer een nieuwe evenwicht moet gaan ontstaan. Ik zou gelijk proberen naar je gewenste eindsituatie (met CO2) te sturen.

Ik snap je lichtschema niet helemaal eigenlijk.
Dat ochtendschema is wel erg kort en ook in de avond is het qua uren wat aan de korte kant lijkt me, want de waarden onder de 30% tellen niet tot nauwelijks mee.
Voorzichtig is het wel en dat is op zich goed natuurlijk. Maar ik zou zelf eerder inzetten op meer uren en dan continu bij 40, 50 of 60%
Juist nu door je op en aflopende lichtintensiteit is het wat moelijk om in te schatten hoeveel licht de planten nu krijgen.

Zelf heb ik een zonsopgang van 1 uur en een zonsondergang van een uur. Ik zie geen toegevoegde waarde van een zeer langzame afname of toeneme van de lichtintensiteit.

Zo maar wat gedachten van mijn kant. Doe er mee wat je wilt :)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het zelf als normaal beschouwen. Het biologisch evenwicht is er nog niet. Ik zou dus ook niet ingrijpen en even afwachten.
Ter info oa Otocinclus maar ook zebra slakken eten bruinalg als een malle.

Persoonlijk probeer ik juist zo min mogelijk oppervlaktebeweging te verkrijgen want dat vind ik zonde van het CO2-verlies. Maar dat is een andere discussie ;-)

Waarom eigenlijk starten zonder CO2 als je het later wel gaat toevoegen?
Mogelijk ga je dan eerst in de algenproblemen komen, en ga je dan pas CO2 toevoegen waardoor er eerst weer een nieuwe evenwicht moet gaan ontstaan. Ik zou gelijk proberen naar je gewenste eindsituatie (met CO2) te sturen.
Eerlijk - ben er nog wat te druk met andere dingen geweest om het aan te schaffen! Maar zal er donderdag / dit weekend eens werk van maken om de cerges reactor in elkaar te zetten en de CO2 fles op te halen. Maar als er CO2 bij komt kijken dan is het inderdaad slimmer om het naar beneden te richten, aangezien je anders meer kans hebt op het verlies van Co2.

Ik snap je lichtschema niet helemaal eigenlijk.
Dat ochtendschema is wel erg kort en ook in de avond is het qua uren wat aan de korte kant lijkt me, want de waarden onder de 30% tellen niet tot nauwelijks mee.
Voorzichtig is het wel en dat is op zich goed natuurlijk. Maar ik zou zelf eerder inzetten op meer uren en dan continu bij 40, 50 of 60%
Juist nu door je op en aflopende lichtintensiteit is het wat moelijk om in te schatten hoeveel licht de planten nu krijgen.

Zelf heb ik een zonsopgang van 1 uur en een zonsondergang van een uur. Ik zie geen toegevoegde waarde van een zeer langzame afname of toeneme van de lichtintensiteit.

Zo maar wat gedachten van mijn kant. Doe er mee wat je wilt :)
Naah het is inderdaad een voorzichtig begin omdat het vaak in het begin het beste is om het licht niet te lang te laten draaien, maar wellicht wordt het tijd om dit nu aan te passen en het allemaal wat te verlengen. Zal eens aan het schema gaan werken! :)
 
Laatst bewerkt:
Ah ok ik dacht het het een bewuste keuze was en de CO2 al klaar lag. Maar idd wel goed om er eens mee aan de slag te gaan. Wellicht werkt het allemaal niet vanaf dag 1 direct perfect, dus ben je zo een paar weken verder voordat alles mooi en stabiel draait.

Lichtschema, achja ook leuk om ergens te beginnen toch. Het is ook een proces.
te lang is niet goed inderdaad, maar te kort ook niet ;-). Een plant heeft ook een aantal uur nodig om zichzelf te 'onderhouden', laten we zeggen dat dat 5 uur is. Als jij dan precies 5 uur licht geeft blijft hij in leven maar is er netto geen groei. Dan zal hij dus langzaam ten onder gaan. Ga je naar 6 uur, dan heeft de plant 1 uur om echt te groeien (nieuwe bladeren enzo), en bij 7 uur nog meer, etc.
Nadeel van je langzame op en afbouw is dat het bij jou moeilijk aan te geven is hoeveel uur er licht is, want lage lichtintensiteiten tellen ook minder mee. Je LED op 10% dat levert de plant niet echt wat op.

Ik vind je aanpak (vooral aankooptraject) wel erg leuk om te volgen omdat je alles zo stap voor stap zeer uitgebreid uitzoekt. Nu de bak eenmaal draait heb je minder keuzestress wellicht? ;-)

Heb je trouwens een panty/netje om de Fluval intake gedaan? Ik kan het niet zo goed zien. Eigenlijk zou Fluval zelf wel een iets fijnmazerige intake mogen meeleveren. Niet iedereen heeft alleen maar grote vissen.
Ik heb er uiteindelijk zelf maar 1 geprint (in het zwart) met mijn 3d printer. Kun je tenminste zelf bepalen hoe groot de gaten moeten zijn. raster onderin even weg gehaald zodat je er doorheen kunt kijken.
1600716476505.png
 
Laatst bewerkt:
Ah ok ik dacht het het een bewuste keuze was en de CO2 al klaar lag. Maar idd wel goed om er eens mee aan de slag te gaan. Wellicht werkt het allemaal niet vanaf dag 1 direct perfect, dus ben je zo een paar weken verder voordat alles mooi en stabiel draait.

Lichtschema, achja ook leuk om ergens te beginnen toch. Het is ook een proces.
te lang is niet goed inderdaad, maar te kort ook niet ;-). Een plant heeft ook een aantal uur nodig om zichzelf te 'onderhouden', laten we zeggen dat dat 5 uur is. Als jij dan precies 5 uur licht geeft blijft hij in leven maar is er netto geen groei. Dan zal hij dus langzaam ten onder gaan. Ga je naar 6 uur, dan heeft de plant 1 uur om echt te groeien (nieuwe bladeren enzo), en bij 7 uur nog meer, etc.
Nadeel van je langzame op en afbouw is dat het bij jou moeilijk aan te geven is hoeveel uur er licht is, want lage lichtintensiteiten tellen ook minder mee. Je LED op 10% dat levert de plant niet echt wat op.

Ik vind je aanpak (vooral aankooptraject) wel erg leuk om te volgen omdat je alles zo stap voor stap zeer uitgebreid uitzoekt. Nu de bak eenmaal draait heb je minder keuzestress wellicht? ;-)
Inderdaad, nu wat meer tijd om dingen goed uit te zoeken, maar aan de andere kant mag ook wel gezegd worden dat het ooit wat te lang duurt.. Achjah we komen er wel!

Heb je trouwens een panty/netje om de Fluval intake gedaan? Ik kan het niet zo goed zien. Eigenlijk zou Fluval zelf wel een iets fijnmazerige intake mogen meeleveren. Niet iedereen heeft alleen maar grote vissen.
Ik heb er uiteindelijk zelf maar 1 geprint (in het zwart) met mijn 3d printer. Kun je tenminste zelf bepalen hoe groot de gaten moeten zijn. raster onderin even weg gehaald zodat je er doorheen kunt kijken.
Bekijk bijlage 308022
Nee dat heb ik niet gedaan, wat is de reden dat je dit hebt gedaan, zodat er geen kleine vissen de pomp in kunnen gaan? Tot op heden gaat dat eigenlijk gewoon goed, alle vissen zijn er al een keer langs gezwommen, maar ze worden niet meegezogen.
 
Inderdaad, nu wat meer tijd om dingen goed uit te zoeken, maar aan de andere kant mag ook wel gezegd worden dat het ooit wat te lang duurt.. Achjah we komen er wel!


Nee dat heb ik niet gedaan, wat is de reden dat je dit hebt gedaan, zodat er geen kleine vissen de pomp in kunnen gaan? Tot op heden gaat dat eigenlijk gewoon goed, alle vissen zijn er al een keer langs gezwommen, maar ze worden niet meegezogen.

Nou zo'n roodneuszalm gaat zo door die sleuven het filter in toch? En garnalen en kleinere visjes ook.
 
Zou je denken? Ik heb die korf zelf dus ook en mijn inschatting was juist dat ze er wel door kunnen. Ik heb ook roodneuszalmen.

Overigens heb ik kuhlis ook daadwerkelijkin mijn filter aangetroffen.maar dat zijn vissen die er doelbewust in zwemmen

Nee ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat ze daar doorheen passen (of je moet echt een kleine / dunne en dus waarschijnlijk zwakke hebben).

kuhlis kan ik mij voorstellen inderdaad, die kruipen graag ergens in.
 
Dacht een bestelling geplaatst te hebben bij co2art voor de CO2Art PRO-SE Dual Stage CO2 drukregelaar met geïntegreerd magneetventiel, maar blijkbaar was er iets niet helemaal goed gegaan in de checkout flow.

Gelukkig heb ik hem zojuist kunnen bestellen via https://www.devisvoerwebwinkel.nl, scheelt ook nog een paar euro in de prijs ook :)
 
Voor vele hier komt het misschien als een snelle beslissing (zie ook Aquarium kopen / laten bouwen), maar gisteren ben ik naar De Maanvis in Nijmegen geweest om het aquarium (230x60x70) op frame te bestellen, ze verwachten deze binnen 6 a 7 weken te leveren.

Het frame zal inclusief plaat een hoogte hebben van 70cm waarop de volglas bak dan komt te staan. Een kennis van ons komt dan de ombouw maken van eiken- of steigerhout, daar zijn we nog niet helemaal overuit.

Bodem
De bodem zal uit filterzand gaan bestaan, aangezien dit het meest prettig is voor de Corydorassen die er zullen komen. Ben van plan om 100kg filterzand bij de Wildkamp te gaan halen (0,40 - 0,80 mm).

Pomp
Geen bioloog bij deze bak, maar een potfilter of eventueel potfilters. In eerste instantie wil ik beginnen met de Fluval FX6, mocht dat niet voldoende zijn dan zet ik er nog een BL Cristalprofi E1501 bij die ik momenteel al in huis heb.

Verlichting
Gecharmeerd van de Day/Time Matrix, maar denk dat je momenteel meer waar voor je geld krijgt met de JMB Aqua Light, binnenkort maar eens in verdiepen bij welke je de meeste kwaliteit voor je geld krijgt.

JMB levert helaas wel maar in maximaal 180CM, dus dan zal ik bijv. de 90cm en 120cm variant moeten pakken en deze achter elkaar moeten zetten in de lengte.

CO2
Gaat er zeker komen, maar naast een reactor nog niet verder in verdiept, dus binnenkort maar eens het CO2 apparatuur deel door spitten!

Verwarmingselement
Nog niet in verdiept, binnenkort maar eens kijken wat er op de markt is!

Visbestand / Inrichting
Het wordt geen biotoop maar de focus zal liggen op Zuid-Amerika. Echter wil ik graag behoorlijk wat planten erin hebben, dus dat gaat nog een uitdaging woren met de wat grotere cichlides die vaak graag door de planten wroeten of er van willen eten. Mocht iemand nog suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Met andere woorden, op dit moment nog geen foto's maar die zullen deze zomer zeker volgen!
Als je per se een potfilter wilt gebruiken kun je het beste een eheim 2180 xlt halen als ik het goed zeg.daar zit al een thermostaat in en draait bij mij al jaren.Voor verlichting is fluval 3.0 top of the Bill maar dan betaal je wel 225 per lamp in Duitsland en in nl 300.Ik heb er zelf 4 maar ik kan het je zeker aanraden.
 
Het meubel is er inmiddels, zal straks eens een foto plaatsen, moeten het alleen nog beitsen (schuren hebben we gisteren gedaan).

In het kunst en kitsch topic had ik de tip gekregen om een groot stuk hout toe te voegen, was gisteren bij Aquariumcentrum geweest in Helmond, maar verschoot nogal van de prijs. Daar kost een flink stuk hout, denk uit mijn hoofd 80 – 100 cm 100 euro, nu was het ook geen stuk dat mij kon bekoren omdat het echt een massief stuk was. Hebben jullie misschien tips waar je een mooi groot stuk hout kunt kopen voor een mooie prijs?

Verder wil ik mijn PVC knietjes die de uitlaat van het aquarium vormen zwart hebben, echter bij de PVC handel waar ik de PVC had gehaald hebben ze deze niet. Begreep dat het zwart maken / spuiten / verven niet echt een optie is omdat dit op en duur er weer af gaat en dan slecht is voor de vissen. Iemand nog een idee hoe ik dat het beste kan aanpakken? Zoek een knie van 90 graden met de maat 25mm.
Echt mooi groot hout is te koop bij Utaka, zelfs zo groot dat het in jouw bak niet past maar daar hangt wel een serieus prijskaartje aan... maar het is het in mijn ogen wel zeker waard.
 
Heb dinsdag bij de Hornbach nog 3 stukjes hout gekocht en deze gisteren in het aquarium gezet. Voordat dik deed zag het er als volgt uit:

full


Nadat ik de aanpassingen had gedaan ziet het er als volgt uit:

full


Heb een deel van het hout gepositioneert maar ook een deel 'laten vallen' zodat het er wat natuurlijker uit kwam te zien. Mocht zeggen dat ik best tevreden ben met het resultaat. Je ziet de vissen er ook mooi tussen door zwemmen en eigenlijk gebeurt er altijd wel iets omdat er overal vissen vandaan kunnen komen. Het idee is om hier dan wat planten tussen te gaan zetten, zodat het een mooi groen geheel gaat worden. Heb hiervoor o.a. anubias & echinodorus soorten voor in gedachten, aangezien die mooi groot worden en vaak ook wat sterker zijn. Maar mocht iemand nog tips hebben m.b.t. tot sterke planten, deze zijn altijd welkom!

full


Was afgelopen maandag naar de gashandel geweest, maar helaas hadden ze op dat moment geen 4kg of 10kg CO2 fles op voorraad. Ze zouden contact met mij opnemen als deze binnen is, dus hopelijk is dat volgende week.
 
Ziet er goed uit. Ook de kast om je bak heen. Welke houtsoort is het?
 
Zo ben weer bij. Gave bak is het geworden.

Mocht je je alg nog niet onder controle hebben. Eerst co2 erop en dan balans zoeken.
 
En iets van vallisneria of crypto's die er tussendoor komen? Kan wel lastig een inschatting van de hoogte maken
 
Het is gebeitst / behandeld vuren, er is kans dat het iets gaat krimpen, maar dat zou beperkt moeten blijven door de behandeling.
Bedankt, ik ga hem onthouden voor mijn eigen aquarium, ziet er goed uit en past in onze stijl qua huiskamer.
 
Ben even verder aan het kijken voor nieuwe cichliden in het aquarium, maar ben er nog niet echt uit, wil graag wat eyecatchers erbij die ook een mooie grootte hebben, maar krijg de juiste niet echt gevonden, aangezien ik de aggressieve soorten wil vermijden (in de paartijd mogen ze wel wat aggressiever zijn natuurlijk).

Heb momenteel de volgende vissen in het aquarium:
- Koppel Andinoacara pulcher – Blauwe Acara (max grootte 15cm)
- Koppel Herotilapia multispinosa (max grootte 17cm)
- 30x Hemigrammus bleheri (max grootte 5cm)

Heb nu het onderste lijstje wat ik leuke vissen vind. Geophagussen zijn mooie vissen, maar begrijp dat je die eigenlijk vooral in groepen moet houden, terwijl ik het juist leuk vind om wat verschillende koppels in het aquarium te hebben. Verder ben ik niet op zoek naar Maanvissen of Discus vissen, prachtige vissen maar niet mijn soort.

- Krobia xinguensis 10 - 12 cm
- Aequidens diadema / Patricki / Metae / sp. Jenaro Herrera (20 cm)
- Heros severus sp curare (Tiger severum) of Heros red severum (20 cm)

De suggestie voor een groepje kleinere cichlides daar voel ik eigenlijk niet zoveel voor, omdat ik dat op dit moment nog zonde vind voor zo'n groot aquarium, sluit niet uit dat het in de toekomst gaat gebeuren, maar daar wil ik nu mijn focus niet op leggen. Of gaan de Aequidens / Heros de roodkopzalmen uiteindelijk opeten?

Hebben jullie nog goede tips of soorten waar ik eens naar zou moeten kijken?
5 stuks thorichthys Ellioti?

hoe gaat het met de acaras?
 
5 stuks thorichthys Ellioti?

hoe gaat het met de acaras?

De thorichthys Ellioti is een midden-Amerikaan en ik wil de focus op Zuid-Amerika houden. Heb ik het verleden ooit de thorichthys Meeki gehad en moet zeggen het is wel een erg leuke vis die ook een mooie grootte kan bereiken.

Met de acaras gat het goed, ze doen het beide nog fantastisch, ze hebben elkaar nog niet echt gevonden maar wat nog niet is kan misschien nog komen..
 
De thorichthys Ellioti is een midden-Amerikaan en ik wil de focus op Zuid-Amerika houden. Heb ik het verleden ooit de thorichthys Meeki gehad en moet zeggen het is wel een erg leuke vis die ook een mooie grootte kan bereiken.

Met de acaras gat het goed, ze doen het beide nog fantastisch, ze hebben elkaar nog niet echt gevonden maar wat nog niet is kan misschien nog komen..
Wat een geweldig leuk aquarium. Ik ben toevallig bij dit topic uitgekomen. Ik volg het met interesse. :petjeaf:
 
Afgelopen weekend voor het verversen van het water de waterwaardes weer eens gemeten en deze zijn nu als volgt, wat volgens mij prima in orde is.
  • Nitriet 0 mg/l
  • Fosfaat 0.5 mg/l
  • Ammoniak 0 mg/l
  • Nitraat 5 mg/l
  • KH 8
  • GH 9
Verder heb ik ook weer enkele vissen toegevoegd:
  • 15x corydoras Aldolfoi
  • 6x Otocinclus Affinis
  • Koppel Apistogramma Agassizii
 
Afgelopen weekend voor het verversen van het water de waterwaardes weer eens gemeten en deze zijn nu als volgt, wat volgens mij prima in orde is.
  • Nitriet 0 mg/l
  • Fosfaat 0.5 mg/l
  • Ammoniak 0 mg/l
  • Nitraat 5 mg/l
  • KH 8
  • GH 9
Verder heb ik ook weer enkele vissen toegevoegd:
  • 15x corydoras Aldolfoi
  • 6x Otocinclus Affinis
  • Koppel Apistogramma Agassizii
dat vraagt om een fotoreeks, filmpje :p
 
dat vraagt om een fotoreeks, filmpje :p

Die zullen snel een keer volgen, verwacht dat ik er morgen of vrijdag wel tijd voor heb om een paar mooie te maken!

Het viel mij trouwens op dat het vrouwtje van het Apistogramma Agassizii koppeltje vreemd gedrag vertoond, dacht even dat ze dood aan het gaan was, maar ze zwemt inmiddels weer vrolijk rond. Heb even gezocht of dit paargedrag is, maar op de youtube filmpjes die ik vond zag ik eigenlijk niet dit gedrag terug. Iemand enig idee wat ze probeert te doen, ze lijkt het alleen te doen wanneer het mannetje in de buurt is, wat dus eigenlijk toch op iets als paar gedrag zou moeten duiden. Herken dit zo niet van andere (dwerg) cichliden die ik in het verleden heb gehad.

 
Laatst bewerkt:
Die zullen snel een keer volgen, verwacht dat ik er morgen of vrijdag wel tijd voor heb om een paar mooie te maken!

Het viel mij trouwens op dat het vrouwtje van het Apistogramma Agassizii koppeltje vreemd gedrag vertoond, dacht even dat ze dood aan het gaan was, maar ze zwemt inmiddels weer vrolijk rond. Heb even gezocht of dit paargedrag is, maar op de youtube filmpjes die ik vond zag ik eigenlijk niet dit gedrag terug. Iemand enig idee wat ze probeert te doen, ze lijkt het alleen te doen wanneer het mannetje in de buurt is.


inderdaad pronken binnen paargedrag
ook haar kleur duidt daarop

men A borelli s vertonen soortgelijk gedrag
 
Het mannetje van het Apistogramma Agassizii koppeltje:

full


Het vrouwtje van het koppeltje Blauwe Acara

full


Het mannetje van het koppeltje Blauwe Acara

full


Wanneer het aquarium 's avonds uitgaat heb ik nog een soort van maanlicht (Blauw en wit gecombineerd zonder rood), dan ziet de blauwe acara man er echt heel erg blauw uit:



Het is mij nog niet gelukt om de groep corydoras Adolfoi erop te krijgen, dus hierbij een foto van een individu die wel bleef zitten:

full
 
Ga komende week (ook) beginnen met de bouw van een cerges reactor en heb de volgende materialen (van boven naar beneden):
  • Bocht 90 graden 32mm
  • 2x PVC verloopring 50x32mm excentrisch
  • PVC verloopring 110x50/50mm excentrisch
  • PVC buis 32mm
  • Transparante buis 110mm
  • PVC afsluitkap 110mm, lijmkap
Alleen vraag ik mij nog een paar zaken af:
  • Ik heb nu een PVC verloopring 110x50/50mm excentrisch op de lijst staan zodat ik mooie aansluitingen heb die ik makkelijk kan lijmen. Dit betekend wel dat ik de reactor in principe nooit meer schoon zal kunnen maken. Maar dat doe je met de overige buizen eigenlijk ook nooit, dus is dat een probleem of is het toch handiger om een reactor te maken met schroefdeksel waar je zelf gaten in boord (en wellicht dus zwakkere verbindingen hebt)
  • Om de CO2 nog verder te breken wil ik bio ballen toevoegen, is het het slimste om deze tot bovenaan te vullen of maar tot de helft (en misschien kans op dat ze gaan bewegen en geluid maken?), mij lijkt tot bovenin het slimste, maar misschien zijn er redenen omdat niet te doen?

Cerges Reactor.png
 
Ik denk dat ik de mijne nu vol prop om lawaai te voorkomen.
Schoonmaken is denk ik niet noodzakelijk gezien het aan de schone kant van je filter zit, maar voor het idee misschien wel fijn
 
Ik denk dat ik de mijne nu vol prop om lawaai te voorkomen.
Schoonmaken is denk ik niet noodzakelijk gezien het aan de schone kant van je filter zit, maar voor het idee misschien wel fijn
Voor het idee misschien fijn inderdaad, alleen de vraag of je het in de praktijk ooit gaat doen.. Goede verbindingen is wellicht wat meer waard dan de geboorde gaten in de deksel wat toch net wat minder is..
 
Voor het idee misschien fijn inderdaad, alleen de vraag of je het in de praktijk ooit gaat doen.. Goede verbindingen is wellicht wat meer waard dan de geboorde gaten in de deksel wat toch net wat minder is..
In 4 jaar nog niks aan gedaan, maar heb er ook pas een half iets in daarvoor waren ze altijd leeg
 

Terug
Bovenaan