230x60x70 van GynnadVis


Er is de laatste tijd veel gebeurd:
- CO2 is inmiddels op pijl, waarbij de dropchecker een mooie groene kleur heeft. PH staat nu op 6.7.
- Toevoegen van Makro en Micro (en wellicht in combinatie van de CO2) heeft ervoor gezorgd dat het alg is terug gedrongen. Wekelijks zijn er her en der nog wel wat plekken wat iets meer aandacht nodig heeft, maar dat valt te overzien en zul je denk ik altijd wel behouden
- Nog enkele planten toegevoegd:
  • 3x Alternanthera rosaefolia
  • 2x Echinodorus barthii double red
  • 2x Echinodorus radicans
  • 2x Echinodorus osirus rubra
  • 5x Microsorum pteropus (Javavaren)
  • 2x Anubias barteri

Bakje staat er nu als volgt bij:

full
 
Gisteren vergeten te melden, maar het visbestand is inderdaad wat gewijzigd.

5x Otocinclus affinis, het totaal nu op 10.
full


2x Bolivian Ram (Mikrogeophagus altispinosus)
full


3x Nannacara anomala (Dambordcichlide, 2V & 1M)
Hij zwemt vrolijk rond maar krijg hem nog niet goed op de foto, zal binnenkort eens kijken voor een betere.
full


De blauwe acara electric blue vermaken zich beide nog prima, hieronder een foto van een van de twee.
full


Verder heb ik nog de Herotilapia multispinosa (2 + 4 kinderen), corydoras adolfoi en nog wat roodkopzalmen.
 
Wat een verschil zeg met twee maanden geleden.
Gaat alleen maar de goede kant op, houden zo.

Moet zeggen dat ik er ook wel van verschoot hoe hard het allemaal gegroeid is, leuk om die foto's te vergelijken met de situatie nu :)
 
De Herotilapia multispinosa (regenboogcichlide) hebben weer eitjes gelegd, dit keer op de bladeren van de echonidorus bleheri. Zag ze al bezig om wat bladeren te verwijderen, dus had al een vermoedde dat er iets gaande was. Twijfel nu of ik ze apart zal zetten of niet om zo wat jonkies over te houden of dat ik ze in de grote bak zal laten. De laatste keer werden ze opgegeten door de medebewoners en waren ze eigenlijk kansloos. Heb nog een 60cm bakje waar ze in zouden kunnen samen met de ouders (mits ik die gevangen zou krijgen).

Wat zou jullie advies zijn? Het is niet zo dat het een zeldzame soort is en dus makkelijk te verkopen is, aan de andere kant is het wel leuk om er wat over te houden en deze te verkopen aan andere liefhebbers (of evt. een winkel voor een zachtprijsje mochten er veel over blijven).

full
 
Kleintjes zijn altijd wel leuk maar regeboogen raak je bijna niet kwijt.
Als je geluk hebt wilt een hobbiest ze wel overnemen.
Graven de Multispinoza's bij jou niet?
 
Kleintjes zijn altijd wel leuk maar regeboogen raak je bijna niet kwijt.
Als je geluk hebt wilt een hobbiest ze wel overnemen.
Graven de Multispinoza's bij jou niet?

Nee precies, dat is ook mijn overweging, waarschijnlijk raak je deze slecht kwijt.

Nee ze graven bij mij niet, alleen bepaalde planten daar willen ze nog wel eens van eten, dus daar moet ik wel rekening mee houden in mijn bak.
 
Ik heb er totaal geen last van dat ze graven, alleen nu ze de kleintjes gaan verzetten dan graven ze een beetje rondom de plant waar ze de kleintjes neer willen zetten. Ze zitten er al vanaf het begin in en je ziet dat er behoorlijk wat planten in staan bij mij, geen enkel probleem.. (heb ze trouwens al jaren, in mijn vorige bak van 1.20 ging het ook goed)


Of een deel van de eitjes apart houden, dat als je ze weet groot te brengen er niet zo veel overblivjen
Dat is wat ik nu heb gedaan, heb er een deel uit gezet en in een 60cm bak gedaan, dan kijk ik wel even of het wat wordt. Verwacht dat een lokale LFS ze wel evt. wil hebben aangezien ze ze daar ook vaak verkopen. Als ze ze dan even in quarantaine houden dan zou het geen probleem moeten zijn lijkt mij en anders gaan ze gewoon gratis weg via Marktplaats, dan zullen er vast wel wat mensen zijn die ik er blij mee kan maken.
 
Dan heb ik minder geluk gehad, laten we daar maar op houden.
Zijn prachtige beesten, verkleuren ze ook bij jou?
Ze zijn meestal zwart wanneer ze een nestje hebben.
 
Dan heb ik minder geluk gehad, laten we daar maar op houden.
Zijn prachtige beesten, verkleuren ze ook bij jou?
Ze zijn meestal zwart wanneer ze een nestje hebben.

Bij mij zijn ze juist fel geel wanneer ze een nest hebben, maar ze verkleuren inderdaad van zwart naar geel en van geel naar zwart.
 
hoe gaat het ermee en met de bak?
Het gaat goed met de bak, vandaag 25kg zand toegevoegd, ben toch iets te onsecuur met het waterverversen/bodemafzuigen. Zal van de week wel eens wat foto's maken, eerst even wachten tot de zandwaas weg is (ondanks het uitspoelen voorkom je dat helaas toch niet).
 
Welke zwaardplant is die rechter? Blehri?
Klopt, zijn er 3 stuks. Alleen de rechterkant is een beetje gesloopt door de Herotilapia multispinosa. Die wilde wat ruimte hebben voor hun eitjes een aantal weken geleden.

Er groeien daar nu ook wat stelen met daarop knoppen, maar komen geen bloemen o.i.d. uit. Wat kun je het beste met die stengels doen, gewoon af knippen of komt daar nog wat uit?
 
Op die stengels komen om de 10cm nieuwe stekjes welke dan ook wortels krijgen. Als je even wacht hangen er dan 2,3,4 stekjes aan
Niet nodig, gewoon wegknippen bij de grond ..
 
Op die stengels komen om de 10cm nieuwe stekjes welke dan ook wortels krijgen. Als je even wacht hangen er dan 2,3,4 stekjes aan
Niet nodig, gewoon wegknippen bij de grond ..
Jezus, nu ik goed kijk zie ik het inderaad, dat mij dat nog niet eerder was opgevallen..
 

Terug
Bovenaan