230x60x70 van GynnadVis


Afgelopen weekend een paar kiekjes gemaakt met de telefoon terwijl het maanlicht aanstond, niet de scherpste foto's maar ach leuk genoeg om te delen!

full


full


full
 
Helaas 2x uitval gehad bij mijn Bolivian Ram (Mikrogeophagus altispinosus) en 1x bij Dambordcichlide (Nannacara anomala), de waterwaardes zijn goed:

Temperatuur: 24.4
PH: 6.8
NO2: 0
NO3: 10 a 20
PO4: 1 a 2
KH: 6
GH: 8

Nu heb ik zelf het idee dat het aan twee dingen zou kunnen liggen:
1. Ik begrijp dat, vooral de Bolivian Ram, moeite heeft met eten wanneer er andere wat drukkere/grotere vissen zitten, het zou dus kunnen zijn dat de vissen wat ondervoed waren? Toch had ik het idee dat ze wel wat aten wanneer er voer in het aquarium werd gedaan. Hoe houden jullie in de gaten of alle vissen voer eten en hoe voeren jullie specifiek bepaalde vissen als je denkt dat die soort te kort komt?

2. Het is wat kouder weer buiten (vooral 's nachts), waaroor het water uit de kraan wat koeler is dan normaal. Het zou kunnen dat tijdens het water verversen het water te koud is geweest en dat ik dit in het vervolg wat trager zal moeten laten instromen zodat de temperatuur niet te hard zakt. Kort na het verversen zat de temperatuur rond de 19 graden. Echter zit de winterperiode er net op, dus had er toen misschien ook al meer moeten gebeuren.. Maar wellicht sowieso goed om het water wat rustiger bij te vullen zodat de temperatuur niet te hard schommelt..
 
Een val met zo n 5 graden is vrij veel en ik zou zorgen dat dit niet meer dan 2 graden is. Heb je geen kraam waar ook warm opzit en dat je dan de temp wat hoger kan krijgen door warm toe te voegen? Ik de het op de kraan van de keuken en krijg zo water wat nagenoeg gelijk is aan de temp in de bak.
 
Dat is zeker ook nog een optie, alleen dan zal ik wellicht de micro/macro ook anders moeten doseren (?)
Ja van plantenvoeding heb ik geen verstand helaas.
wat ikzelf doe qua verversen (heb 2x 750 liter staan aan stellingen) is een regenvat die ik vul met leidingwater en uit zichzelf op kamertemperatuur laat komen, en in dat vat heb ik een kleine dompelpomp waarmee ik het water naar de bakken pomp dat vat is zo'n 180 liter en daarmee ververs ik en ook met gewoon koud leidingwater, maar dat leidingwater vul ik aan via de bioloog dus word dat verspreid over de 6 bakken en het water uit het regenvat gebruik ik om de bakken die ik heb afgeheveld direct aan te vullen, het temperatuursverschil is dan met een verversing van zo'n 300 liter slechts 2 graden
 
Een val met zo n 5 graden is vrij veel en ik zou zorgen dat dit niet meer dan 2 graden is. Heb je geen kraam waar ook warm opzit en dat je dan de temp wat hoger kan krijgen door warm toe te voegen? Ik de het op de kraan van de keuken en krijg zo water wat nagenoeg gelijk is aan de temp in de bak.
Dichtsbijzijnde kraan is alleen koud, die andere is een behoorlijk eind weg. Maar er zijn wel alternatieve te verzinnen door of meerdere keren per week te verversen of eerst op te vangen en op kamer temperatuur te laten komen en dan het aquarium in. Ik ga er in elk geval wel wat mee doen, in de zomer maanden is het eigenlijk geen probleem, alleen wanneer er nachtvors is merk ik dat de temperatuur uit de kraan toch behoorlijk koud is.
 
Waren de Boliviaantjes ondervoed voor wat je zag, dus ingevallen buikjes?

Wat ik doe bv bij mijn agassizii's vs mijn wit tip tetra's is in 1x iets teveel voeren. Met andere woorden wat je normaal in 2 voerbeurtjes zou geven. Je geeft dus eigenlijk hetzelfde maar dan wat meer in 1x. Als ik dat niet doe, haalt het de bodem niet eens en grijpen mijn aga's mis.

Temp zou ook nog kunnen, hierboven al genieg info gegeven door anderen 👍.

Gr. Ed
 
Waren de Boliviaantjes ondervoed voor wat je zag, dus ingevallen buikjes?

Wat ik doe bv bij mijn agassizii's vs mijn wit tip tetra's is in 1x iets teveel voeren. Met andere woorden wat je normaal in 2 voerbeurtjes zou geven. Je geeft dus eigenlijk hetzelfde maar dan wat meer in 1x. Als ik dat niet doe, haalt het de bodem niet eens en grijpen mijn aga's mis.

Temp zou ook nog kunnen, hierboven al genieg info gegeven door anderen 👍.

Gr. Ed

Nee de in gevallen buik is mij niet opgevallen, heb ze goed bekeken maar heb dat niet kunnen constateren. Thanks voor je feedback! :)
 
Vorige week voor het eerst bij Van Keulen Cichliden in Woudenberg geweest, erg toffe winkel met veel 'aparte' soorten die je niet zomaar in elke LFS ziet. Was opzoek naar bepaalde vissen maar deze kon ik helaas lokaal niet aankomen. Was een mooie reden om eens naar Woudenberg af te reizen.

Wie raadt welke 4 vissen hier in zitten? :)

full
 
2 verschillende soorteb lijkt me

Bovenste en onderste : L nummers
En middelste 2 ?
 
Vorige week voor het eerst bij Van Keulen Cichliden in Woudenberg geweest, erg toffe winkel met veel 'aparte' soorten die je niet zomaar in elke LFS ziet. Was opzoek naar bepaalde vissen maar deze kon ik helaas lokaal niet aankomen. Was een mooie reden om eens naar Woudenberg af te reizen.

Wie raadt welke 4 vissen hier in zitten? :)

full
Met een extra foto (zijkant vd vis ofzo) gaat me dat nog niet lukken ben ik bang :DD :juggle:
 
Klein beetje een late reactie, maar de andere soort die er in de bak bijgekomen is, is een (hopelijk) koppel Bujurquina oenolaemus.

full


full


full


Morgen is het idee om de Herotilapia multispinosa eruit te vangen zodat er ruimte komt voor echt Zuid-Amerikaanse vissen. De reden dat de Herotilapia multispinosa eruit gaan is omdat ze de planten steeds meer beginnen te slopen (voornamelijk om nesten te maken). Verder botert het ook niet altijd goed tussen de Herotilapia multispinosa en de Andinoacara pulcher electric blue.
 
Laat de oudste twee Herotilapia multispinosa nu net weer eitjes/jonkies hebben gekregen, dus dat was makkelijk om eruit te vangen en die zitten nu voorlopig in een 60cm bak met z'n tweeen en de kleintjes. De overige 4 Herotilapia multispinosa ga ik er later vandaag nog uitvangen, dat gaat iets mer werk zijn..
 
Gisteren even bij Aquariumcentrum Helmond binnen gegaan (was in de buurt) en daar hadden ze toevallig de Hyphessobrycon columbianus, dus meteen de bak leeg gekocht (18 stuks). Zwemmen nu vrolijk rond in de bak, leuk visje!

 
Laatst bewerkt:
Gisteren even bij Aquariumcentrum Helmond binnen gegaan (was in de buurt) en daar hadden ze toevallig de Hyphessobrycon columbianus, dus meteen de bak leeg gekocht (18 stuks). Zwemmen nu vrolijk rond in de bak, leuk visje!

dat vraagt om een filmpje
 
dat vraagt om een filmpje
Heb gisteren de bak wat over hoop moeten halen om de Herotilapia multispinosa te vangen (en dus ook opnieuw ingericht), zal morgen wel eens een filmpje maken.

Gisteren waren de Andinoacara pulcher electric blue wel aan het stoeien, vlak boven het nestje van de Herotilapia multispinosa (die ik er juist toen uit wilde gaan halen)

 
soortgelijk tafereel hier inderdaad ook meermaals mogen aanschouwen (y)

blijven schitterende en pittige visjes
 
De 4 Herotilapia multispinosa zijn inmiddels verkocht en hebben een mooi nieuw onderkomen in een 1.40 meter bak. :)
 
hoe gaat het hiermee?
Goed goed - weinig / geen uitval qua vissen de laatste maanden dus dat is altijd prettig. Het gevecht tegen de alg op de bladeren (zie bijv. 1e foto uit mijn vorige post) blijft wel een dingetje.

Heb het idee dat het weer iets beter aan het worden is, maar het blijft een ding. Voeg momenteel het volgende toe:
- CO2 (PH op 6.84) / dropchecker is groen/gelig
- Elke week een waterwissel (40%)
- Op de dag van de waterwissel toevoeging van KNO3 en KH2PO4
- De dag daarna toevoeging van 'Tenso Cocktail'
 
Goed goed - weinig / geen uitval qua vissen de laatste maanden dus dat is altijd prettig. Het gevecht tegen de alg op de bladeren (zie bijv. 1e foto uit mijn vorige post) blijft wel een dingetje.

Heb het idee dat het weer iets beter aan het worden is, maar het blijft een ding. Voeg momenteel het volgende toe:
- CO2 (PH op 6.84) / dropchecker is groen/gelig
- Elke week een waterwissel (40%)
- Op de dag van de waterwissel toevoeging van KNO3 en KH2PO4
- De dag daarna toevoeging van 'Tenso Cocktail'
Kno3 en KH2PO4 kan je mogelijk afbouwen en schrappen gezien je visbestand, wellicht gaat dat nog wat verlichting geven
 
Het 'probleem' was dat ik voorheen geen/nauwelijks PO4/NO3 in mijn aquarium had (zie hieronder even een oude meting), vandaar het toevoegen van Macro. Zal deze week eens recentere waardes posten, heb ze zo 1 2 3 niet bij de hand.

Meeting 16 december

Gemeten met pH Controller Evol. Deluxe
pH = 7.01

Gemeten met Colombo Aquatest
NO2 = 0.0 mg/l
PO4 = 0.5 mg/l
NH3 = 0.0 mg/l
NO3 = 0.0 mg/l

Meeting 3 januari

Gemeten met pH Controller Evol. Deluxe
pH = 6.82

Gemeten met Colombo Aquatest
NO2 = 0.0 mg/l
PO4 = 1 a 2 mg/l
NH3 = 0.0 mg/l
NO3 = 10 a 20 mg/l

Kno3 en KH2PO4 kan je mogelijk afbouwen en schrappen gezien je visbestand, wellicht gaat dat nog wat verlichting geven
Je verwacht nu juist dat dat het aquarium extra/te zwaar belast?
 
Het 'probleem' was dat ik voorheen geen/nauwelijks PO4/NO3 in mijn aquarium had (zie hieronder even een oude meting), vandaar het toevoegen van Macro. Zal deze week eens recentere waardes posten, heb ze zo 1 2 3 niet bij de hand.

Meeting 16 december

Gemeten met pH Controller Evol. Deluxe
pH = 7.01

Gemeten met Colombo Aquatest
NO2 = 0.0 mg/l
PO4 = 0.5 mg/l
NH3 = 0.0 mg/l
NO3 = 0.0 mg/l

Meeting 3 januari

Gemeten met pH Controller Evol. Deluxe
pH = 6.82

Gemeten met Colombo Aquatest
NO2 = 0.0 mg/l
PO4 = 1 a 2 mg/l
NH3 = 0.0 mg/l
NO3 = 10 a 20 mg/l


Je verwacht nu juist dat dat het aquarium extra/te zwaar belast?
Ja dat verwacht ik, begrijp me niet verkeerd ik heb zelf baardalg.
Maar sinds m’n NO3 onder de 20 blijft en m’n PO4 onder de 1 heb ik 0 groene algen en lijken de baardalgen makkelijker te bestrijden
 
Ja dat verwacht ik, begrijp me niet verkeerd ik heb zelf baardalg.
Maar sinds m’n NO3 onder de 20 blijft en m’n PO4 onder de 1 heb ik 0 groene algen en lijken de baardalgen makkelijker te bestrijden
Hmm.. zal eens gaan beginnen met de dosis te halveren, kijken wat dat voor effect heeft.

Je bent er zelf inmiddels helemaal mee gestopt?
 
Hmm.. zal eens gaan beginnen met de dosis te halveren, kijken wat dat voor effect heeft.

Je bent er zelf inmiddels helemaal mee gestopt?
Correct, er word genoeg NO3 en PO4 geproduceerd in het aquarium.
Kalium heb ik voldoende omdat ik werk met demi water wat ik remineraliseer met oa kaliumbicarbonaat
 

Terug
Bovenaan