230x60x70 van GynnadVis


GynnadVis

Well-known member
Lid geworden
8 september 2012
Berichten
747
Voor vele hier komt het misschien als een snelle beslissing (zie ook Aquarium kopen / laten bouwen), maar gisteren ben ik naar De Maanvis in Nijmegen geweest om het aquarium (230x60x70) op frame te bestellen, ze verwachten deze binnen 6 a 7 weken te leveren.

Het frame zal inclusief plaat een hoogte hebben van 70cm waarop de volglas bak dan komt te staan. Een kennis van ons komt dan de ombouw maken van eiken- of steigerhout, daar zijn we nog niet helemaal overuit.

Bodem
De bodem zal uit filterzand gaan bestaan, aangezien dit het meest prettig is voor de Corydorassen die er zullen komen. Ben van plan om 100kg filterzand bij de Wildkamp te gaan halen (0,40 - 0,80 mm).

Pomp
Geen bioloog bij deze bak, maar een potfilter of eventueel potfilters. In eerste instantie wil ik beginnen met de Fluval FX6, mocht dat niet voldoende zijn dan zet ik er nog een BL Cristalprofi E1501 bij die ik momenteel al in huis heb.

Verlichting
Gecharmeerd van de Day/Time Matrix, maar denk dat je momenteel meer waar voor je geld krijgt met de JMB Aqua Light, binnenkort maar eens in verdiepen bij welke je de meeste kwaliteit voor je geld krijgt.

JMB levert helaas wel maar in maximaal 180CM, dus dan zal ik bijv. de 90cm en 120cm variant moeten pakken en deze achter elkaar moeten zetten in de lengte.

CO2
Gaat er zeker komen, maar naast een reactor nog niet verder in verdiept, dus binnenkort maar eens het CO2 apparatuur deel door spitten!

Verwarmingselement
Nog niet in verdiept, binnenkort maar eens kijken wat er op de markt is!

Visbestand / Inrichting
Het wordt geen biotoop maar de focus zal liggen op Zuid-Amerika. Echter wil ik graag behoorlijk wat planten erin hebben, dus dat gaat nog een uitdaging woren met de wat grotere cichlides die vaak graag door de planten wroeten of er van willen eten. Mocht iemand nog suggesties hebben, dan hoor ik het graag!

Met andere woorden, op dit moment nog geen foto's maar die zullen deze zomer zeker volgen!
 
meer waar voor je geld krijgt met de JMB Aqua Light,

Ik betwijfel het, zeker als je kijkt naar hoe de leds nog zijn na een jaar of 5. Heb ondertussen al heel wat JMB balkjes gezien waarvan een groep leds of is uitgevallen of minder brand als vroeger....... Het zou voor mij een hele makkelijke keuze zijn.
 
Gecharmeerd van de Day/Time Matrix, maar denk dat je momenteel meer waar voor je geld krijgt met de JMB Aqua Light, binnenkort maar eens in verdiepen bij welke je de meeste kwaliteit voor je geld krijgt.
dat laat zich niet vergelijken dit
index.jpeg
of dit
Schermafdruk op 2020-05-22 02-55-15.png

Maar de knip het kan missen dan de laatste (y) :)
Waarom nou simpel als er bij de jbm een aantal leds kapot gaat dag strip bij daytime module vervangen klaar
Daar naast makkelijk aan te passen naar meer of minder licht op bepaalde plaatsen kwestie van met modules schuiven.
 
Ben het met je eens dat de Day/Time modules een mooi systeem is en het ziet er allemaal ook net wat gelikter uit. Zal eens dezer dagen de prijzen gaan vergelijken, kijken wat het verschil is. De nieuwe JMB 2.0 hebben wel nieuwe behuizing, dus het ziet er wel iets degelijker uit (niet mooier):







 
Ik ga deze zeker volgen! Benieuwd wat je er van gaat maken
 
Ben het met je eens dat de Day/Time modules een mooi systeem is en het ziet er allemaal ook net wat gelikter uit. Zal eens dezer dagen de prijzen gaan vergelijken, kijken wat het verschil is. De nieuwe JMB 2.0 hebben wel nieuwe behuizing, dus het ziet er wel iets degelijker uit (niet mooier):







Inderdaad niet mooi maar verbaast me niets die nieuwe grotere behuizing warmte moet toch ergens heen.
 
Waar woon je?
Mijn bak komt ook van de Maanvis, 250x70x80
Daarin 2 daytime matrix en alle overige techniek.

je mag komen kijken voor inspiratie
 
Waar woon je?
Mijn bak komt ook van de Maanvis, 250x70x80
Daarin 2 daytime matrix en alle overige techniek.

je mag komen kijken voor inspiratie
Als je daar gaat kijken. Kun je daarna meteen een bioloog bestellen om die stomme potten te vervangen :p
 
Waar woon je?
Mijn bak komt ook van de Maanvis, 250x70x80
Daarin 2 daytime matrix en alle overige techniek.

je mag komen kijken voor inspiratie

Zuid-Oost Brabant, dus Almere is wel wat ver rijden :)
 
Ik heb voorheen altijd de Colombo Testlab Professional gebruikt voor het testen van water, welke altijd goed is bevallen en welke ik nu weer opnieuw wil kopen. Of heeft iemand betere ervaringen met andere testen?
 
Ik begreep van @Nanoe en @rjoemman dat de jbl test (voor ik dacht nitraat) betrouwbaarder is.
 
Top - dat had ik inderdaad gelezen nu je het zegt. Dan ga ik voor de JBL Test CombiSet Plus NH4, welke nu 37.95 is bij Heevis. Verwacht binnenkort toch weer 1 a 2 dagen per week te gaan werken op kantoor in Eindhoven, dus kan ik daar mooi even langs.

 
Enige nadeel van die koffer is dat er geen fosfaat in zit gek genoeg. Die zul je er dus nog bij moeten kopen..
 
Enige nadeel van die koffer is dat er geen fosfaat in zit gek genoeg. Die zul je er dus nog bij moeten kopen..
Er is ook een completere JBL testkoffer waar die wel bij inzit:


Vaak is het kopen van 1 losse test niet aantrekkelijk omdat er weer de buisjes e.d. bij moeten en daardoor de prijs omhoog gaat.
 
Bedoel meer van nitraat en fosfaat is zo'n beetje het meeste wat wij testen atm. Beetje zonde dat hij niet in de jbl koffer zit
 
Bedoel meer van nitraat en fosfaat is zo'n beetje het meeste wat wij testen atm. Beetje zonde dat hij niet in de jbl koffer zit
Yes, in feite is Nitraat en Fosfaat ook het enige wat je nog nodig hebt (op een goed ingedraaide bak) om goed te kunnen bijsturen.
Eigenlijk zou er gewoon een koffertje met alleen die twee voor een leuk prijsje moeten zijn.
 
Waarom zit er in een koffer met pH en KH ook nog een CO2 test? Die kan je dan toch uit een tabel halen? :rolleyes:
 
Waarom zit er in een koffer met pH en KH ook nog een CO2 test? Die kan je dan toch uit een tabel halen? :rolleyes:
Tabel is niet in alle gevallen naukeurig.
Temperatuur speelt ook nog een rol en nog wat andere factoren die ik zelf niet helemaal begrijp.

Wat bijna iedereen hier doet is een dropcheck op je glas voor permanente monitoring, dat is zo'n beetje het meest nauwkeurig.
 
Waarom zit er in een koffer met pH en KH ook nog een CO2 test? Die kan je dan toch uit een tabel halen? :rolleyes:
Voor mensen met turf en andere rotzooi in hun bak waardoor de ph kh tabel niet meer werkt.
Of mensen die de kh / ph travel onzin vinden of (willen) niet begrijpen.. Maar koop gewoon een druppel als je co2 toevoegt.. Zo niet is je co2 altijd te laag anyway.
 
Tabel is niet in alle gevallen naukeurig.
Temperatuur speelt ook nog een rol en nog wat andere factoren die ik zelf niet helemaal begrijp.

Wat bijna iedereen hier doet is een dropcheck op je glas voor permanente monitoring, dat is zo'n beetje het meest nauwkeurig.
Ik heb heb zelf ook een dropcheck hangen en gebruik die CO2 test daarom dus ook niet. Daarom zou fosfaat volgens mij handiger zijn om standaard in zo’n koffer te stoppen.
 
De Fluval FX6 en de Inkbird ITC-306A zijn inmiddels besteld, verwacht wordt dat ze volgende week worden geleverd.





Echter wilde ik ook de Schego 600w (Schego 560) op amazon.de bestellen en terwijl op de product pagina staat dat ze leveren in Nederland, krijg ik bij het daadwerkelijk bestellen van het product de melding dat ze niet leveren in Nederland. Morgen toch maar even contact opnemen via de chat en anders maar bij conrad bestellen, maar daar is deze wel wat duurder en komen er nog verzendkosten bij (of ik moet er nog wat andere producten bijgooien)
 
Er is ook een completere JBL testkoffer waar die wel bij inzit:


Vaak is het kopen van 1 losse test niet aantrekkelijk omdat er weer de buisjes e.d. bij moeten en daardoor de prijs omhoog gaat.

Die koffer is natuurlijk weer meteen flink aan de prijs. De colombo set heeft wel de mogelijkheden om fosfaat te meten, maar daarbij geven jullie aan dat het nitraat gehalte niet helemaal betrouwbaar is.
 
Mogelijk is


of Azaqua

interessanter dan Conrad

Thanks voor de suggestie, helaas zijn die beide duurder.

45.50 bij https://www.aquaristikshop.com/aquaristic/SCHEGO-Titanium-heater/328102/ maar wel 11.90 verzendkosten..
54.90 bij https://www.azaqua.nl/verwarming/sc...rch_query=schego&results=4#/960-type-600_watt
 
Zie trouwens dat een stekkerdoos met switch per contact punt nu 9.99 is bij Conrad:



De zwarte variant met exact dezelfde specificaties is 22 euro.. Het lijkt mij wel prettig dat je per stroompunt de toevoer aan en uit kunt zetten. Iemand een reden om dit niet aan te schaffen? Zie bij veel mensen dat ze losse contactdozen hebben aangebracht in hun kast..
 
Er zijn wat mensen met slechte ervaringen met tafel contactdozen. Het komt er op neer dat je ze niet moet overbelasten..

Wij zelf gebruiken ze echter ook tot op heden zonder problemen.
 
Iemand een reden om dit niet aan te schaffen?

Nee zeker niet en kan absoluut voordelen hebben. Alhoewel ik alles zo geplaats heb, dat er tijdens onderhoud in principe niets uit gaat.

Bij de Eheim zet ik wel altijd de pomp en de heater uit, omdat deze bak voor 95% leeg gaat, hier werk ik met losse schakelbare units voor deze gebruikers

 
De Schego 560 uiteindelijk toch bij conrad besteld, bij aanmelding van de nieuwsbrief kreeg je 5 euro korting dus dat was mooi meegenomen. :)

Komende week komen er een paar mooie pakketjes aan!
 
De Fluval FX6 en de Inkbird ITC-306A zijn inmiddels besteld, verwacht wordt dat ze volgende week worden geleverd.





Echter wilde ik ook de Schego 600w (Schego 560) op amazon.de bestellen en terwijl op de product pagina staat dat ze leveren in Nederland, krijg ik bij het daadwerkelijk bestellen van het product de melding dat ze niet leveren in Nederland. Morgen toch maar even contact opnemen via de chat en anders maar bij conrad bestellen, maar daar is deze wel wat duurder en komen er nog verzendkosten bij (of ik moet er nog wat andere producten bijgooien)
Heb ik precies hetzelfde gehad. Was een foutje en zouden ze aanpassen..... dit was 5 maanden terug haha
 
Zie trouwens dat een stekkerdoos met switch per contact punt nu 9.99 is bij Conrad:



De zwarte variant met exact dezelfde specificaties is 22 euro.. Het lijkt mij wel prettig dat je per stroompunt de toevoer aan en uit kunt zetten. Iemand een reden om dit niet aan te schaffen? Zie bij veel mensen dat ze losse contactdozen hebben aangebracht in hun kast..
Niet echt een reden om het niet aan te schaffen.
Maar losse WCD’s of een dj switch kan mooier zijn
 
N.a.v. Het grote goede spullen uit China Topic hier op aquaforum (https://aquaforum.nl/threads/het-grote-goede-spullen-uit-china-topic.167788/), enkele spullen besteld:

ProductPrijsBeschatte leverdatumLink
Led Controller TC420€ 18,389 julihttps://nl.aliexpress.com/item/32892039455.html
10" Plant Tank Wave schaar€ 5,898 augustushttps://nl.aliexpress.com/item/33017538889.html
50 Catappa bladeren€ 6,4623 junihttps://nl.aliexpress.com/item/32577469876.html
CO2 Druppel Checker€ 1,847 augustushttps://nl.aliexpress.com/item/32970521650.html
 
Gisteren en vandaag zijn de eerste pakketjes binnen gekomen:
- Fluval FX6
- Schego 560 (600 watt)
- Inkbird WLAN ITC-306A

full


De afvoerslang voor van de Fluval is 3/4", dus nu kan ik in elk geval vooruit met het bestellen van de onderdelen voor het aanvoeren en afvoeren van het water.

Afvoer
Fluval FX6 heeft een optie om water af te voeren, de slang wordt dan gekoppeld met de afvoer door middel van een Gardena Klauwkoppeling.

Aanvoer
Aan de kraan zit een Gardena Klauwkoppeling waarop dezelfde slang als de aanvoer wordt aangesloten, deze zal rechtstreeks in het aquarium komen te hangen of evt. in de Fluval FX6, daar moet ik mij even beter in verdiepen want las ergens dat het wel mogelijk is om het aquarium zo te vullen.
 

Terug
Bovenaan