250x70x70 van Erwin1982


Om eerlijk te zijn heb ik me nog niet echt verdiept in dit biotoop. Heb al wel een tijdje nagedacht over een biotoop voor Dario sp., maar Sphaerichthys en Paro soortjes vind ik ook altijd interessant, met Pangio sp. die door alle bladeren scharrelen. Leuke barbeeltjes en Sundadanio ook in die wateren.

Op dit moment zit ik meer in West-Afrika, omdat daar zo weinig bekend over is. Ik vind het interessant om zelf dingen uit te zoeken. Op dit moment is een grotere bak niet echt aan de orde, maar het idee om twee microbiotopen te combineren met Microctenopoma en Phenacogrammus/Distichodus speelt al een tijdje in mijn hoofd.

Misschien dat ik de ZA bak die ik heb een keertje omtover naar iets Aziatisch, maar ik doe niet zo graag vissen van de hand.
Ik heb ook nog even nagedacht om een west Afrika biotoop te gaan beginnen maar het is lastiger om aan mooie soorten te komen volgens mij
 
Ik heb ook nog even nagedacht om een west Afrika biotoop te gaan beginnen maar het is lastiger om aan mooie soorten te komen volgens mij
Valt wel mee. Er komen steeds meer zalm-soortjes op de markt en de vele (dwerg)cichliden zorgen voor veel karakter en kleur. Je hebt natuurlijk ook verschillende bushfish en Distichodus-soorten die regelmatig te verkrijgen zijn. Als je iets kleiners wilt, dan heb je nog een redelijk arsenaal aan blauwoogjes die mede door een lid hier op het AF te verkrijgen zijn. Daarnaast heb je Neolebias-soortjes, Barbus-soortjes en niet te vergeten de vele killi-soortjes. Vergeet de olifantsvis en zijn verwanten ook niet. In een grote bak zouden die niet misstaan! :)
 
Laat ik het maar niet tegen vrouwlief vertellen dat er nog vele biotopen zijn die interessant zijn. Ze vind dat ik al te snel om ga. Het bezit van de zaak zou het einde van het vermaak zijn volgens haar...
 
Laat ik het maar niet tegen vrouwlief vertellen dat er nog vele biotopen zijn die interessant zijn. Ze vind dat ik al te snel om ga. Het bezit van de zaak zou het einde van het vermaak zijn volgens haar...

Haha! Zit wel wat in. Soms is even gas terugnemen zo erg nog niet.
 
Het is tegen mijn principe om de gehele tijd maar zo te wisselen van bestand maar de huidige setting maakt me niet bepaald gelukkig. Dus we doen het nu en dan blijven we er lekker bij
 
Bij Utaka heb ik inmiddels de eerste groep vissen laten reserveren. Rasbora kalochroma, een niet alledaags visje wat weinig wordt aangeboden.
 


Hier ziet men de vissen in hun natuurlijke omgeving..
 
Mijn verlanglijstje...

Betta albimarginata o.i.d
Hemirhamphodon tengah
Trigonopoma gracile
Parosphromenus quindecim
Rasbora cepholataenia
 
Verder wordt de bak ingericht met hout, veel turf, en als planten javavaren welke ook op borneo voorkomt en cryptocoryne walkeri of wendti brown die het meest lijken op de aldaar aanwezige cryptocoryne in black water. Als drijver hygroiza aristata.
 
Gaaf joh. Leuke vissen! Weet je ook welke andere vissen er allemaal in dat filmpje voorkomen?

Een dergelijk biotoopje kan je ook wel mooi nabootsen met wat kokosvezel gemixt met turf op de bodem. Houd alleen wel goed de pH in de gaten, want als het te zuur is en je hebt geen KH als buffer of het turf is uitgewerkt, dan kan je nog weleens een crash meemaken.
 
Niet allemaal maar zag Chocoladegourami, de tengah, sundadanio axelrodi, t. gracile, octozona.

Ja ik zal voorzichtig moeten zijn en op den duur ook over turf gaan filteren als ze is uitgewerkt
 
Wauw dit is zo ver uit mijn comfort zone dat ik bijna elk visje heb moeten Googelen... ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken!
 
Michael van Utaka heeft een voorschot genomen en was vast zo vrij om de Rasbora cepholataenia te laten komen. Da's ideaal als iemand zo meedenkt toch.
 
20200609_205002.jpg


De steentjes zijn er uit. 500 kg is echt veel kan ik je zeggen.
 
Je had ook echt wel massieve stenen in de bak! hoe ben je daar aan gekomen als ik vragen mag?
 
Toch niet vannacht nog :ooGezien de tijd van posten
Nou ik was wel laat thuis. Heb ze zelf maar weg gebracht. Kon ik een beetje tips geven.

Dit doe ik echt nooit meer. Ze komen bij een stel amateurs terecht. De bak was zo warm dat ik er een bad in kon nemen.
 
Nou ik was wel laat thuis. Heb ze zelf maar weg gebracht. Kon ik een beetje tips geven.

Dit doe ik echt nooit meer. Ze komen bij een stel amateurs terecht. De bak was zo warm dat ik er een bad in kon nemen.

Was toevallig niet ergens in Haarlem ofwel :juggle:
 
Daarover ben ik ook nog over aan het brainstormen maar ik kom er maar niet uit
Ik ben er uit. De teil is te klein geweest want het hout drijft nog behoorlijk. Morgen scapen en dan maar tijdelijk stenen erop
 
Haha. Dat gaat compleet een andere kant op. Lekker dat je je bak behandeld als iets flexibels. Maar je voorkeur voor groots en meeslepend is onmiskenbaar?
 

Terug
Bovenaan