750 liter ZA met Peru Altum en Biotodoma Cupido (Cowboynl)


De manen hebben aan de lopende band een nest jongen. Sinds vandaag weer een wolk vrijzwemmers.

[video]oJykA9TPcQY[/video]
 
Het gaat lekker zo. Vissen voelen zich op hun gemak doordat je goed rekening gehouden hebt met hun leefomstandigheden.
Daarnaast is het mooi om te zien hoe een koppel hun jongen goede broedzorg geeft. De ouders sturen hun jongen vaak met de rugvin.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik merk inderdaad dat ze graag tussen de takken zitten. Enkele weken geleden heb ik de bak wat verbouwd en toen flink wat eikentakken toegevoegd.
Zeker als er een koppel een nest verdedigd verschuilen de overige manen zich tussen de takken. Dit lijkt meer rust te geven.

Een ander voordeel van de nieuwe inrichting is dat de L091, die zich het afgelopen jaar vrijwel nooit vertoont heeft, zich nu vrijwel dagelijks wel even laat zien.
Ik heb zelfs een filmpje kunnen schieten.

[video]CulWCTQdDps[/video]
 
Heel mooi.
Af en toe wil je toch eens in de bak werken he.
Ik vermoed dat het voor de vissen ook wel leuk is om eens een nieuwe omgeving te hebben.
 
Weer eens tijd voor een update:

De bak
[video]ELdjec4tsNE[/video]

En de Cupido's
[video]rIIrRpCVCtM[/video]
 
Klinkt misschien raar, Maar in deze setup kan ik dus wel echt van maanvissen genieten :) heerlijke filmpjes weer en je Cupido's zien er echt super uit
 
De manen hebben weer eens een flinke wolk vrijzwemmers. Blijft leuk. [video]Qox4G6EZ0wk[/video]
 
Mooi om te zien :) Denk zomaar dat dit album me aan het overhalen is om voor maantjes te gaan :)
 
Wat een prachtige bak, geweldig ingericht met een zeer mooi vissenbestand! Mijn complimenten, ik blijf dit zeker volgen.

Groet,
Paul
 
Hoi,

Sorry als ik erover heen lees heb je nog steeds enkel de jmb amazone erop qua verlichting?.. Heb de cupido binnen maar van kleuren zoals jou vissen is weinig te zien al besef ik dat ze nog in stress zitten maar toch.
 
Ja, nog steeds alleen 120 cm jmb amazone balk. De cupido's kleuren wat meer naar mate ze ouder worden. Er komt dan meer rood in de vinnen en de kleur van het lichaam veranderde wat meer naar goud / brons.
Verder veranderd het lichaam gedurende de dag ook vaak van kleur als de stemming veranderd. Bij stress of in het donker kleuren ze naar bijna zwart.
Als ze ouder zijn krijgen de mannen ook verlengde vinstralen.
 
Ik heb volwassen cupido binnen gekregen dus dan mogen ze nog wat kleuren. Ben op moment beetje aan kloten met mijn verlichting merk dat hij niet 100% is.
 
Cowboynl zei:
Ja, nog steeds alleen 120 cm jmb amazone balk. De cupido's kleuren wat meer naar mate ze ouder worden. Er komt dan meer rood in de vinnen en de kleur van het lichaam veranderde wat meer naar goud / brons.
Verder veranderd het lichaam gedurende de dag ook vaak van kleur als de stemming veranderd. Bij stress of in het donker kleuren ze naar bijna zwart.
Als ze ouder zijn krijgen de mannen ook verlengde vinstralen.

Bij mij in de bak zijn ze overdag wanneer het lichter in huis is ook veel minder gekleurd dan 's avonds. In de avond zijn ze echt heel donker geel/bruin op hun buik, terwijl ze overdag echt veel geel/grijzer zijn.
 
Op vivarium een stronk hout gekocht, die nog boven in de bak drijft. Voor de rest draait de bak nog steeds prima.

[video]ZPsyH2OXW-c[/video]


[video]6eSrhyAZZac[/video]
 
Prachtige bak! Maken de vrijzwemmers enige kans om groot te worden? Volgens mij is dit iedere dag genieten. Je hebt geen tv meer nodig in ieder geval ;) Is het stuk hout al gezonken?
 
Bij thuiskomst zag ik dat het cupidovrouwtje helemaal zwart was. Er is een flink plakaat eitjes gelegd op een stuk hout precies bij de vooruit.
Was dus goed te filmen

[video]rRrvHB2qRjg[/video]
 
Wow mooi beelden :) dat zwarte deed mij de eerst keer flink schrikken dacht dat er een dood was lol.
 
De laatste weken zit ik steeds vaker te denken om het bestand iets aan te passen.
Hoewel ik alle vissen nog steeds even mooi vindt als toen ik ze kocht, zou ik de bodem iets rustiger willen om de cupido's uit te breiden.
Ik denk aan de volgende aanpassingen op het huidige bestand.
- ca 25 nannobrycon eques (ongewijzigd)
- 7 peru altums (ongewijzigd)
- 3m en 1v biotodoma cupido (uitbreiden naar 3m, 3v)
- 10 corydoras pulcher (eruit om ruimte te maken op de bodem)
- 3 L204 (ongewijzigd, prachtig, goed zichtbaar en houden al het hout in topconditie)
- 1 L200 (ongewijzigd, is bovendien nog klein)
- 2 ancistrus sp minutes rio tocantins (twijfel nog of ik ze wil houden, zichtbaar, actief, mooi en houden hout in conditie, ze zijn niet groot, maar ik wil wel ruimte maken)
- 1 L091 (prachtige vis, die zich de laatste maanden toch geregeld laat zien, maar als ik ruimte wil moet ik keuzes maken)

Ik hoor graag meningen of andere ( out of the box) ideeen. Uitgangspunt is dat ik de cupido's wil uitbreiden.
 
De manen zijn weer eens eitjes aan het leggen. Deze keer midden in de bak en mooi voor de vooruit dus een mooi filmpje kunnen schieten.
Helaas voor de manen moet ik de bak zondag leeg halen om de corydorassen uit te vangen.
Ik zal dan gelijk de bak opnieuw inrichten.
[video]05KbcD-fnNw[/video]
 
Prachtig om te zien zeg. Ga je de corydoras en andere vissen die uit deze bak moeten in een andere bak houden, of ga je ze weg doen?
 
Dank je. In de loop van de avond is het plakaat eitjes nog flink uitgebreid.
De cory's gaan naar de bak van mijn dochter.
 

Terug
Bovenaan