750 liter ZA met Peru Altum en Biotodoma Cupido (Cowboynl)


Menno, zo laten gaat um niet worden. De grote stronk die nu nog drijft zal komende dagen wel zinken ( hoop ik). Qua stijl zal de inrichting niet veel anders worden. Deze week heb ik nog allerlei hout in de bak gegooid om in te wateren, zodat ik bij het inrichten genoeg keus qua hout heb ;-).
 
Vandaag de inrichting eruit gehaald en de cory's uit gevangen. Er zijn 3 nieuwe cupido's besteld.
Hopelijk zaterdag tijd om ze op te halen.

De vernieuwde inrichting
[video]VSy5bWIkJqY[/video]
 
Vandaag de nodige wijzigingen. Vanmorgen 4 extra cupido's opgehaald bij VKC. De groep is nu 8 stuks. Ze zijn nog een wat kleiner dan de 4 die er inmiddels 1,5 jaar inzitten.
Ik kwam een prachtig stuk hout tegen wat ik niet wilde laten liggen. Bij thuiskomst maar gelijk de hele bak leeggetrokken en het nieuwe hout rechts geplaatst zodat thermosstaat en leidingen niet meer zichtbaar zijn.


[video]KVrlYJ5XAl8[/video]
 
Sow mooi stuk inderdaad, ze hebben ook hele mooi stukken daar.
Ziet er mooi uit en heb genoten van je filmpje.
Hopen dat de Cupido's weer eens gaan leggen.
 
Zoals ook op andere forum gezegd, Echt een prachtige bak en zo'n rustig uitstraling nu zonder die eikentakken
 
Alweer prachtig ingericht.
Groot gelijk dat je dat stuk niet hebt laten liggen!

Je bak ziet er wel iets donkerder uit dan voorheen.
Op hoeveel % heb je de JMB led nu branden?
 
De jmb led balk is 120 cm, kleur amazone en brand overdag op 80%.
Toevallig viel het mijzelf ook op dat de bak iets donkerder lijkt, maar ik weet niet of het door de led komt. Het kan net zo goed de turf of het hout zijn, want het water heeft een redelijke theekleur.
Zelf vind ik donkere bakken bakken het mooist en ik heb het idee dat de vissen het ook wel waarderen en op een paar sliertjes vallisneria staat er tch geen plant meer in.
 
De reden dat ik het vraag is dat ik ook al een hele tijd JMB leds overweeg voor een volgende bak.
Die wil ik ook relatief donker houden.
Francis van de Skalaar vertelde me echter dat de JMB's zoemen als ze onder de 70% gedimd worden.
Vandaar dat het me interesseert op welke sterkte jij ze branden hebt.
Op 80% zal je dan idd. geen gezoem horen.

Heb jij zelf al gezoem gehoord als je sterker dimt?


Wat zijn trouwens je waterwaarden?
Ik ben vooral ge�nteresseerd in PH, KH en geleidbaarheid.
Ik heb net een EC meter gekocht en wil m'n geleidbaarheid (126 mS)vergelijken met ander blackwater bakken.
 
Beste Otto,

Ik heb sinds korte tijd ook JMB led balken.

1 x community rw 100 cm
1 x community BW 100 cm
1 x all white 4500 90 cm

De comm balken branden op 10, 30, 90 en 70%, deze brommen
nooit.

De all white draait alleen op 100% nu nog maar drie uurtjes, ook helemaal stil.

De comm balken zijn nieuw. De all white is ouder als twee jaar.

Succes met de keuze en zoektocht.
 
Bedankt voor je input! Altijd handig om te kunnen checken bij mensen in de praktijk.
 
In de jmb balk zit een hele lichte piep / zoem, deze is alleen te horen als je vlak bij de balk luistert en zeker niet te horen als de bak dicht is.

Waterwaardes heb ik al heel lang niet gemeten. De vissen doen het goed en dat vind ik belangrijker dan meten.
1x per week ververs ik ca 50% water. Bij het vullen meng ik wat eikenblad extract in een gieter water en die voeg ik beetje bij beetje tijdens het vullen toe.
Daarnaast zit in beide filters 1 vak met turf die ik om en om na 6 tot 8 weken ververs.
 
Ondanks dat ik de bak met zout aan het behandelen ben hebben de cupido's besloten een nestje te maken.
De vorige keren werd elke keer tegen een tak gelegd, maar deze keer is er een kuil gemaakt.
[video]EqUc3NjnOoc[/video]
 
2 manen hebben wat last van bekschimmel. Esha 2000 hielp niet en ik wilde niet direct een ander medicijn gebruiken.
Hoorde goede verhalen over zout.
Ik heb in totaal ca 1,5 gram per liter toegevoegd. De schimmelplekjes zijn sindsdien niet gegroeid maar ook nog niet weg.
Ik kijk het nog een paar dagen aan. Dan wss bactopur.
De vissen hebben in ieder geval niets te lijden onder de zoutbehandeling.
 
Memmo zei:
Mooie bak, is de bekschimmel weg?

Ja gelukkig wel. Ik heb de bak met bactopur behandeld en daarmee is alles opgelost. De behandeling heeft geen problemen gegeven voor de vissen. Alles draait weer super.
 
Weer eens een update van de bak.
[video]wkd8bJSzdOk[/video]
 
Prachtige compositie!

Precies een shot recht uit de natuur. Alsof je ergens een hoekje wildernis rechtreeks hebt ingekapseld in je bak!
 


Weer eens een update. Het licht was al bijna weggedimt, dus beetje donkere beelden ;-)
 
Al weer een tijd geleden dat ik wat gepost heb, maar de bak heeft afgelopen jaren prima doorgedraaid.
Inmiddels heb ik besloten de 6 manen te koop aan te bieden (zie “aangeboden”).
Daarna ga ik een nieuw bestand verzinnen ( wss met hoofdrol voor cupido’s en dwergen )
 

Terug
Bovenaan