'A touch of red' - Amazone style - Rio 180L door Stefan Akerboom


Stefan Akerboom

Well-known member
Lid geworden
8 mei 2020
Berichten
517
Hallo allemaal,

Nu toch maar even een topic aangemaakt over mijn nieuwe project onder de naam: A touch of red. Betreffend een Rio 180L (Juwel) 101x41x50/43) met Amazone thema. Biotoop wil ik het niet noemen gezien ik een beplanting heb welke je in het wild niet zo snel bij elkaar tegen zult komen en tevens heb ik enkele op Amazone planten gebaseerde cultivars in de bak. Maar in principe komen alle plantsoorten en vissen uit de Amazone. Vanwaar de naam A touch of red? Naast dat ik rood een mooie kleur vind met velen betekenissen komt dit ook terug in mijn bak. O.a. in planten als de Alternanthera's en een waar ik even op zoek naar was maar toch heb gevonden de Echinodorus red flame (zie foto). Ook in m'n vissen is het de bedoeling dat rood deels terugkomt. Vanuit m'n oude bak zullen er namelijk nog wat bewoners overkomen w.o. nog 2 oude Hemigrammus bleheri (roodneuszalm). Het is in principe de bedoeling dat deze weer aangevuld gaan worden tot een echte school van 15 a 20 dieren. Een andere optie zou zijn deze 2 oudjes van hun pensioen te laten genieten maar niet meer aan te vullen en als alternatief een schooltje Hemigrammus erythrozonus (vuurneon).

Verdere bewoners zullen (waarschijnlijk) worden. 6 Corydoras aeneus, 1x L-nummer en een paartje dwergcichliden en dan de minder agressieve soorten of soorten welke ik is heb gehad en geen problemen gaven (Apistogramma agassizii
, evt Dicrossus filamentosus (schaakbord cichlide). Moet er nog wel aan de waterwaarden gesleuteld worden. Voor commentaar op dit visbestand verwijs ik je naar de topic voor visbestanden --> Visbestand Amazone rio180 .

Nou zal het idee hoe de bak er uit moet gaan zien niet nu helemaal gaan beschrijven gezien ik gewoon een foto heb (zie hieronder). Zal binnenkort nog wel even een beschrijving geven van het plantenbestand.

Op dit moment staat de bak 3 weken in te draaien. Hieronder nog even een opsomming van de gebruikte techniek:
  • Bioflow M Filter (intern) van Juwel --> Inhoud van boven naar onder: filterwatten, grof mazige spons gevolgd door 2 fijn mazige sponzen en tot slot 2x cirax casettes (keramisch materiaal). Ben van mening dat de bacteriën het werk moeten doen, dus hoe meer hoe beter.
  • Aquaheat (Juwel) staafverwarming 200W.
  • Rio180 Led --> een heel verschil met de oude T5's in positieve zin.
  • Bodemverwarming JBL Protemp20 --> 20 watt geschakeld op tijdklok in de zomer.
  • Dennerle quantum 300 Co2 systeem. --> 500gram waar ik even afwacht hoe lang ik er mee doe om vervolgens nog een extra te halen of een 2kg fles. Verder ook geschakeld op tijdschakelaar.
Voor de rest klein beetje voedingsbodem gemengd met grind en bedekt met grind (Dennerle kristalquartz 1-2mm), geschikt voor bodemverwarming en veilig voor Corydora. Hier de foto's zal een volgende keer wel meer vertellen. Zijn de meeste recente foto's na 2 weken Co2 (mag overigens nog omhoog).

Gr
Stefan

Aquarium week 2.jpg
 

Bijlagen

  • AQ7 E redflame.jpg
    AQ7 E redflame.jpg
    207.7 KB · Weergaven: 136
We gaan weer even verder lullen. Maar eerst even de stand van zaken. Had wat 'problemen' met de pH en de hardheid welke niet daalden. Nou kan dit een kwestie van geduld zijn maar ik kwam ook ergens achter. Ik was zo stom geweest om mijn stenen die ik in mijn bak had niet te hebben getest op de aanwezigheid van kalk. Stenen van een andere soort die ik niet in mijn bak had gedaan had ik eerder wel getest :stom:. En zo geschiedde het, de stenen begonnen lekker te bruisen zodra er wat azijn op werd gedeponeerd. Dus of dit een van de redenen is dat m'n hardheid niet wilt dalen weet ik nog niet maar zal er in ieder geval niet mee geholpen hebben. Ga dit weekend weer testen. De stenen op de foto's zitten er dus inmiddels niet meer in en ga dit weekend de anderen plaatsen. Verder ben ik nog steeds m'n co2 aan het verhogen want m'n continue test blijft nog steeds blauwig. Inmiddels begonnen ook de 1e algjes te voorschijn te komen welke ik heb 'verwijderd'. Zal een combi zijn van te laag co2 en wellicht te laag nitraat gezien ik bij m'n vorige metingen zag dat dit aardig werd weggetrokken door de planten. Gooi wel dagelijks beetje voer erin, maar goed morgen meten dan weet ik meer.

De plantjes. Heb ze voor het gemak even genummerd in de foto en verder nog een foto toegevoegd van m'n laatste schets wat wellicht ook wel leuk is om te laten zien. In de schets stond o.a. nog een Zuid-Amerikaanse lelie (Hydrocleys nymphoides) maar die is uiteindelijk geskipt vanwege ruimte gebrek en bang dat deze teveel licht zou wegnemen voor m'n E. redflames en Alternanthera's. Heb al drijfplanten erin namelijk.

Gr
Stefan

  1. Heteranthera zosterfolia
  2. Echinodorus parviflorus
  3. Echinodorus red flame
  4. Limnobium laevigatum
  5. Alternanthera rosaefolia
  6. Hydrocotyle verticillata
  7. Lilaeopsis brasiliensis
  8. Alternanthera reineckii mini
  9. Echinodorus bleheri
  10. Bacopa australis
overzicht planten.jpg
schets 2.jpg
 
De grijze stenen, lijken op breuksteen(?), kunnen inderdaad kalk bevatten.
Om heel eerlijk te zijn vind ik ze in het mooie geheel ook een doorn in het oog :))

Maaskeien/rolkeien zijn zowel kwa waterchemie als kwa mooiheid (m.i.) een veel beter alternatief!
 
Als alles mis zou gaan heb je in ieder geval een mooie tekening voor aan de muur :LOL:
Succes met de opstart !
 
De grijze stenen, lijken op breuksteen(?), kunnen inderdaad kalk bevatten.
Om heel eerlijk te zijn vind ik ze in het mooie geheel ook een doorn in het oog :))

Maaskeien/rolkeien zijn zowel kwa waterchemie als kwa mooiheid (m.i.) een veel beter alternatief!

Ja heb even gegoogeld: zijn inderdaad een alternatief. Maar ga nu gwn m'n wat ze noemen red stone woord stenen erin plaatsen, die gaven geen reactie op azijn. Passen eigenlijk ook beter qua kleur bij de achterwand. De bruine op het hout bij het filter is er één van.

Als alles mis zou gaan heb je in ieder geval een mooie tekening voor aan de muur :LOL:
Succes met de opstart !

Nou heb er meerdere en ook vrijwel niets nog aan de muur in m'n nieuwe huis :LOL: .Plattegrond en nog wat schetsen.
 
Weer ff een update.


Ben nog aan het stoeien met de algjes en heb vandaag even op m'n werk een preparaatje gemaakt omdat ik blauwalg niet geheel kon uitsluiten maar het is gewoon groene draadalg ofzo (zie foto). Al ontstaat blauwalg meestal bij slecht water en het mijne is schoon, te schoon eigenlijk.

Algjes.jpg


Nitraat en fosfaat zijn helemaal weggetrokken en ben sinds gisteren gestart met kaliumnitraat en fosfaat. De co2 test begint nu eindelijk naar het groen te kleuren (verhoogde ieder keer met een bubbeltje of 5). Dus zal komende tijd om de dag nog algjes ruimen blijven en extra planten voederen totdat het weer stabiel trekt. Er moeten ook gwn vissen in dan krijg ik gwn een constante aanvoer van nitraat/fosfaat. Aan m'n PH, KH en GH is niet veel veranderd in de tussentijd dus ben mij nu aan het oriënteren op een osmoseapparaatje via de welbekende site. De andere stenen zitten er nu ook in en past qua kleur ook veel beter.

Verder wat mij nog opviel is dat m'n planten aan het eind van de dag een enorme hoeveelheid aan bubbels en belletjes produceren, zal wel zuurstof zijn maar is dit normaal? Tevens vandaag de pas methode gebruikt voor algen op het raam, en ik moet zeggen had ik dat maar 15 jaar eerder geweten :D .

Gr
Stefan

300520.jpg
 
Mooi hoor. Leuk te lezen, dat jouw techniek vrijwel gelijk is aan die in onze Rio 180. Echter zonder "vloerverwarming ". In onze tank deed ik ongeveer 4 maanden met een 500gr fles. Toen deze leeg was, heb ik hem een nacht in de vriezer gelegd en de volgende dag laten vullen bij een bekende speciaalzaak in Den Haag.

Ik zie een soort van grote tak in je bak. Kun je aangeven wat voor een dat is? Tenslotte, heb je al een idee van de vissen, die wilt gaan laten rondzwemmen?
 
Laatst bewerkt:
@Pla : Oh leuk, dan ga ik ook even bij jouw bak kijken ;). Ben benieuwd hoelang ik er mee doe, hoeveel bpm zit jij? Zit nu 75 maar mag nog wat omhoog aan m'n indicator te zien. De grote tak is Talawa hout, gekocht bij de LFS. Visbestand heb ik het wel over gehad in m'n 1e post, staat tussen lappen tekst maar wordt het volgende:

  • 6x Corydoras --> heb nu nog 3 C. aeneus dus of deze worden uitgebreid of ga voor een andere met meer tekening. Vindt de C. gossei wel een mooie. Gezien ik de aeneus al zo'n 8 jaar heb zal ik deze denk niet zo snel wegdoen, ben er toch soort van aan gehecht. Weet dat het beter is alles van 1 srt te nemen bij zulke aantallen.
  • Tussen de 15 a 20 H. bleheri's (roodneuszalmen) of toch H. erythorzonus (vuurneons). Van die 1e heb ik ook nog 2 oudjes van 8 jaar dus als ze de overplaatsing overleven ga ik ze denk aanvullen vind het namelijk erg leuke redelijk actieve visjes.
  • 1x een L-nummer uit m'n oude bak (zwart geel gestreept)
  • 2x dwergcichlide, iets van A. agassizii heb ik ooit eerder gehad ging toen goed met de Cory's. Had ook genoeg schuilmogelijkheden en begroeiing net als nu. Kan evt ook een andere dwergcichlide welke als niet heel onverdraagzaam bekend staan.
Gr
Stefan
 
  • Leuk
Waarderingen: Pla
Met veel licht gaan ze assimileren en als het zuurstof niet meer kan worden opgelost dan zie je deze belletjes. Mooie bak overigens hoor.
Weet je dan pas dat je genoeg co2 toevoegd ? Ben namelijk nog niet op dat punt ?
 
Klene update...

Ik wilde m'n vissen gaan verhuizen welke nog bij m'n ouders staan, naar de quarantaine bak en hier wat over plaatsen in de vorm van een foto maar helaas. QB bak gevuld met water uit m'n oude aquarium vanwege pH verschil oude en nieuwe bak van 1.8ph punt op dit moment. Bakje gisteren afgevuld en dacht laat ik toch voor de zekerheid heven het een en ander meten.

:( … Meet ik in eens een klein sportje NH4 en ook wat NO2, resp 0,1ppm en 0,2ppm. Omdat ik morgen gwn moet werken heb ik besloten de verhuizing uit te stellen tot zaterdag, omdat ik in het weekend de tijd heb de vissen in de gaten te houden de 1e dagen. Uiteraard ga ik zaterdag nogmaals meten en als de waardes hetzelfde zijn of lager geef ik het een go, alvorens nog een kleine waterwissel te doen. Vreemd genoeg is de PH ook echt omhoog geschoten. Deze is van 6.2 naar 7 gegaan in 2 dagen. Waar dit nou door komt I don't know. De KH is 4 dus er is nog wel wat aan buffer. Naja heb in ieder geval niet voor niets getest. Wat zit er in de QB bak.
  • Water oude aquarium, PH6.2, thans dat was het voordat ik het erin gooide. NH4: <0.05 en N02: <0.01.
  • Benodigde hardware incl beluchter, even aangehad om te testen.
  • Wat fijn gewassen aquarium grind uit de schuur. Was nog beetje vochtig dus kan ook heel goed zijn dat hier in de tussentijd iets aan microben in is gaan groeien wat nu de waardes beïnvloedt :oopss:. Heb het overigens wel nogmaals in heet water laten weken en gewassen.
Dat was het. Nu maar is naar m'n bed.

To be continued...
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Ben benieuwd. Ik vind het een erg mooi ingericht aquarium. Wat een werk. Maar hoe fijn als dit stabiel draait. Succes dit weekend!
 
Allereerst de status van de bak. Ik denk dat ik deels gefopt ben met de groene draadalg en dat de alg waar ik nu voornamelijk last van heb blauwalg is. Vieze riekende donker groene substantie op de bodem voor en op m'n plant bladeren welke gemakkelijk te verwijderen valt. Morgen volgt de bevestiging op m'n werk. Goed zoals al eerder vermeld waren de NO3 en PO4 praktisch 0 dus verwacht nog steeds dat die tekorten de grondoorzaak zijn. Echter heb ik gisteren nadat ik deze week ben begonnen met dagelijkse KNO3 en KPO4 bemesting eindelijk weer nitraat kunnen meten sinds een week of 2 a 3 (zie foto). Fosfaat nog niet aantoonbaar. Dus ga dit voortzetten met denk om te beginnen eens per week een dubbele dosis.

Plannen voor vandaag. Alg afzuigen, waterwissel en heb nog een beluchtinspompje dus ga deze erbij plaatsen. Wil niet aan de middelen en kan als uiterste middel de verduisteringsmethode inzetten, maar probeer het eerst zo op te lossen.

Verder heb ik gisteren in m'n QB bak geen NH4 meer gemeten (<0,05) en een NO2 van (0,2) waarna ik nog een waterwissel gedaan heb. M'n Corydoras hadden echter geen zin om te verhuizen dus is grote Henk maar mee gegaan (L-nummer). De anderen komen bij de 2e lichting wel want dan kan ik gwn alles uit m'n oude bak verwijderen waardoor ze makkelijker te vangen zijn. Hij is vandaag nog aan het uitslapen in z'n grot om uit te rusten van de verhuizing :DD .
 

Bijlagen

  • NO3 test 130620.jpg
    NO3 test 130620.jpg
    80.7 KB · Weergaven: 121
  • QB bak.jpg
    QB bak.jpg
    228.7 KB · Weergaven: 140
  • Henk in z'n bed.jpg
    Henk in z'n bed.jpg
    148.4 KB · Weergaven: 133
Henk denkt het is zondag dus kom morgen maar eens weer :DD ;). Wat voor L nummer is Henk precies?
 
Henk denkt het is zondag dus kom morgen maar eens weer :DD ;). Wat voor L nummer is Henk precies?

Nou ik heb hem echt al heel wat jaartjes bij me, jaar of 10 denk. Dus helemaal zeker weet ik het niet meer maar dacht dat ie als L134 verkocht werd, dus voor het gemak maar gwn Henk genoemd (mss is het wel een vrouwtje :ROFLMAO:).
 
Ja zoiets dacht ik al te zien en dat is inderdaad een mooie vis.
 
En weer een tegenslag, of eigenlijk gewoon nalatigheid van mij :stom:. Helaas is Henk overleden in de QB bak. Zou vandaag weer water verversen maar niet meer nodig want nu blijkt dat de afvalstoffen zich sneller hebben ontwikkeld dan dat ik m'n waterwissels zou doen. De gemeten waarde voor NH4 was te hoog en wrs de vis fataal geworden. Baal hier ontzettend van dat ik niet eerder tussendoor nog even heb gemeten of water gewisseld. Heb hem 10 jaar gehad ofzo en dan verkloot ik het met de verhuizing. De vis wel bestudeerd elke dag en niks geks gezien tot deze vanmiddag dood op de bodem lag. Kan er nu toch niks meer aan doen, zal nog wel even een week flink de pest erin hebben en mezelf kwalijk nemen dat ik dingen niet heb gedaan maar moet toch weer verder. M'n volgende lichting vissen (3 Cory's en 2 Roodneus zalmen) die verhuisd moeten worden zal nog even moeten wachten en ga hierna denk maar om de dag waterwissels doen in de QB bak.
 

Bijlagen

  • NH4 test.jpg
    NH4 test.jpg
    102.6 KB · Weergaven: 146
  • Memorial Henk.jpg
    Memorial Henk.jpg
    169.6 KB · Weergaven: 149
Laatst bewerkt:
Oeh dat is flink misgegaan met je NH4, weet je de NO2 ook?
 
Jazeker is 0,2ppm (No2), zit in het gele gedeelte, maar ben ook van mening dat deze eigenlijk 0 moet zijn. No3 ook zelfs die was 10ppm, dus geen factor in deze. Zuurstof ook nog gemeten maar die was 8ppm dus ruim voldoende, had ook extra beluchting dus leek me al onwaarschijnlijk. Alleen geen koper getest omdat dit in mijn leidingwater ook niet detecteerbaar is en er in de QB bak geen plantenvoeding gaat. Is in ieder geval weer een harde les. Voortaan m'n QB eerst goed in laten draaien voor planbare doeleinden en bij acute zorg, net als wat ik nu heb gedaan water uit het hoofdaquarium te nemen maar dan wat ik nu dus te weinig heb gedaan, vaker te verversen/monitoren. Mag toch hopen dat m'n courgette met knoflook dit niet veroorzaakt heeft toch?
 
Oh wat jammer om te horen Stefan :(

Mostert na de maaltijd maar een quarantaine bak indraaien is eigenlijk niet te doen. Water gebruiken van je 'hoofd' aquarium doe je niet om in te draaien, dat voegt echt nul toe maar om de vissen alvast aan de juiste zuurgraad en hardheid te laten wennen. En als die toch ingedraaid zou zijn, hoe hou je die dan ingedraaid als je er weken geen vis in hebt? Dit zou je eventueel kunnen doen door regelmatig ammoniumchloride te doseren maar ik denk dat veel mensen een heel andere aanpak hebben. In een quarantaine bak voer je weinig en ververs je dagelijks of uiterlijk om de dag bijna al het water met vers kraanwater of aquarium water uit je hoofd aquarium en zo houd je de bacteriedruk laag en het water schoon van ammonia en nitriet.
 
Nou maar weer even een update, niet dat ik heel trots op deze ga zijn maar ja ook als het niet goed gaat moet men het soms delen he...

Nou wat is er allemaal gebeurt. Nou de waardes in de hoofdbak zijn eigenlijk met af en toe een schommeling nog steeds niet veranderd. De PH is nog steeds 8, de KH rond de 10 en de GH van hetzelfde :(. Nu was ik eerst begonnen met 50/50 osmose kraan maar ben sinds vorige week maar met 100% osmose aan het wisselen. Dit doe ik 1x per week en dan 10% dus dit zal wrs ook nog geen zoden aan de dijk zetten qua waardes. Wel vandaag 20% gelijk gewisseld. De QB bak is ook nog niet bruikbaar want meet nog steeds restjes nitriet, het is wel op z'n retour maar wil niet nog een keer een Henk verhaal dus pas bij 0 ga ik daar de andere vissen in zetten.

Dan de alg, dit leek goed te gaan maar nu de laatste dagen is het weer bar en boos. Blauwalg lijkt zich weer sneller te ontwikkelen en er is tevens wat groene draad alg bijgekomen. NO3 is nu 5ppm en Po4 weer <0,02ppm. Snap er vrij weinig van want doseer dagelijks met 2x per week dubbele dosis. Maar goed aangezien ik het nu zat ben ga ik naar andere maatregelen grijpen, waar ik wrs straks van ga zeggen had ik dat maar gelijk gedaan. Maar vandaag is de laatste dag dat de planten licht hebben gehad want de bak gaat op zwart. Ik ga hem straks nog even helemaal inpakken in vuilniszakken en de black-out methode toepassen tot vrijdag. Ik heb vanavond overigens nog zoveel mgl alg weggehaald, plus 20% waterwissel en filterwatten gereinigd. Tot slot wil ik er dan vrijdag nog waterstofperoxide ingooien en dan ben ik hopelijk ervan af. Ben ik gelijk benieuwd of die blauwalg echt al m'n fosfaat steeds opsnoept. M'n planten groeien wel.

Nou was dit nog niet alles want ik was van het weekend bezig en toen schrok ik mij al de kolere want terwijl ik een losgeschoten sterrenkruid stengel planten zag ik iets langwerpigs onder m'n hand glijden. Ik goed kijken, verrek tis een worm a 5 tot 10cm. De was witroze, kon de kop niet zien want hij verdween snel de bodem in. Nou vandaag kwam de koekoek uit het nest want heb een mooie bak vol Planaria of Penaria zoals ik ze noem dus daar moet ik ook nog weer wat aan gaan doen :mad:. Dus ik had er vandaag flink de P van Penaria in.

Penaria.jpg
 
balen zeg, maar echt succes met de blackout. dit is hoe het gaat. om uiteindelijk tevreden voor je smooth draaiende systeem te kijken moeten continu bergen worden verzet. ik volg het met grote interesse.
 
Nou daar komt ie dan. Had ik inderdaad maar eerder naar de Black-out methode gegrepen ... :DD

Het resultaat van 3,5 dag black out is verbazingwekkend goed. Had verwacht nog veel algentroep te vinden maar op wat kleine restjes na in de bodem aan de voorkant was gewoon alles weg :). Ook stond er op internet dat de planten er wat bleekjes uit konden zien maar ze staan er juist beter bij dan hiervoor. Ben weer helemaal blij. Het laatste heb ik d.m.v. de spot on methode bespoten met 3% waterstofperoxide. Gwn met spuitje in en rond de bodem spuiten (zie filmpje voor de bubbels). Voor de rest gelijk waterwissel gedaan en filter gereinigd. Vandaag of morgen weer even de waardes meten.

Qua wormen viel het ook hartstikke mee en zaten veelal gegroepeerd op een plek op het raam, en heb ik heel puberaal ook bespoten met waterstofperoxide. Most didn't survive :rolleyess:. Ziet er inderdaad uit als opstartworm. Vandaag m'n QB doormeten en mogelijk weer vissen verhuizen.

AQ 100720.jpg
 

Bijlagen

  • Waterstofperoxide behandeling flm.mp4
    24.4 MB
Fijn dat het geholpen heeft.
 
Na bijna 2,5 maand zit er dan eindelijk leven in m'n Rio180, althans leven in de zin van vis. M'n 3 Corydoras en 2 roodneuszalmen zijn gisteren overgezet, na 2 weken in de QB bak langzaam aan die nieuwe waterwaardes gewend te zijn. Grappig was wel dat ik m'n Cory's al na een uur door de hele bak zag gaan, m'n wormpjes zijn ook gelijk weg van het raam :LOL: . Verder had ik problemen verwacht met m'n roodneuszalmen (H. bleheri) , maar dit is verbazingwekkend goed verlopen. Dit omdat dit nog wel eens als tere visjes worden beschreven, aan de andere kant zijn het ook al 2 oude rotten van een jaar of 8. De koppen zijn nog steeds mooi dieprood van kleur en ze zwemmen met z'n tweeën wat rond.

Verder hebben ze in de QB nieuw voer gekregen, namelijk het voer van Dr. Bassleer en dit ging er gelijk al als zoete koek in. Ga nu ook meer variëren. Voorheen hebben al m'n vissen eigenlijk hun hele leven op het vlok en granulaat van SERA geleefd, ging goed en voor de bodembewoners op tabletten. Dit voer blijven ze overigens ook gewoon krijgen afgewisseld met Bassleer en heb tevens wat gedroogde daphnia's en artemia. Levend en diepvries ben ik huiverig voor m.b.t. ziektes. Alleen straks even kijken of dit nodig is bij m'n dwergcichliden, al hoop ik die ook te kunnen wennen aan droogvoer (ging voorheen ook).

Het volgende is dat ik even 2 weken niks doe, naja wel onderhoud maar qua vis niet. Daarna zijn eerst wat mij betreft die twee roodneuzen aan de beurt voor aanvulling en wil dan 8 H. bleheri's bij gaan halen. Later aangevuld tot in totaal een stuk of 15 a 18. Overzetten is gisteren avond gedaan, was het licht uit. Zal binnenkort even foto's maken voor in dit topic. Dat was hem weer. Ohja m'n blauwalg heb ik niet meer gezien, wel beetje last van hier en daar wat draadalg maar loopt nog niet uit de klauwen. Hoop met de vis ook een wat constantere stroom aan nitraten en fosfaten te krijgen. Bemest ik nu los bij maar fluctueert steeds. Wordt vervolgt.

Gr
Stefan
 
Goed dat je blauwalg weg is want dat is vaak erg lastig Stefan.
 
Fijn om te horen! De roodneuzen schaf je dan binnenkort al aan voor de qb? Of gaan die rechtstreeks in het aquarium
 
@jessicapilon : Ja maar de tip van een paar dagen verduisteren deed wonderen, was echt verbaasd hoe goed dat gewerkt had. En restjes in de bodem vooraan met een spuitje waterstofperoxide ingespoten.

@Killerfish : Ja ga binnenkort daar even voor kijken. Wil nog wel even wat veranderen aan m'n filter in de QB bak, ga ik woensdag wrs doen dan ben ik vrij. En even kijken hoe dat gaat en dan verwacht ik binnen een week of 2 ze te kunnen halen. Ja ik ga ze wel eerst in quarantaine zetten voor de duur van 2 weken. Ik had m'n huidige bestand als de waterwaardes niet heel erg verschilden wel direct overgezet maar gezien een pH6, een GH/KH niet hoger als 3 uit de rio125 en een pH van 8 en GH/KH van rond de 10 in m'n nieuwe bak heb ik ze eerst laten wennen. Gelukkig is de pH van m'n rio180 nu al 7 en KH/GH ook rond de 7.
 
Mooi dat slles weer goed gaat, ziet er mooi uit ?.

Gr. Ed
 
Draad alg zou ik ook proberen tegen te gaan met meer co2. Het gaat snel van niets naar teveel.
 
Nog even snel 2 kiekjes gemaakt voor het licht uitging vandaag.

Valt me zelfs op dat de koppen van de roodneuszalmen eigenlijk nog nooit zo rood zijn geweest voor mijn gevoel. Ze laten zich goed zien en eten ook goed :). Nou de Corydora doen alsof ze nooit in een andere bak gezeten hebben. Schrikken alleen soms even als je de bak te snel nadert. De 2 op de foto zitten ook erg vaak bij elkaar en tegen elkaar aan te zwemmen dat het mij ook niets zou verbazen als er binnenkort weer eitjes tegen het raam zitten. Ze zijn ook alle 3 erg actief met alles afstruinen. Een erg blij man dat het weer zo goed gaat met de bak. Valt er dan helemaal niks meer op aan te merken? Ja ik moet nog het een en ander aan lelijk aangetast blad wegknippen, vooral bij de Hydrocotyle, de E. parviflorussen en enkele blaadjes van de Althernanthera rosaefolia. Zit ook nog een beetje algaanslag op. Maar dit doe ik in etappes zodat niet de plant gelijk half kaal is.

En om nog even op de opmerking van @AQUAR3LL3 terug te komen: Ja het lijkt al minder te worden. Aangetaste bladeren zijn verwijderd en Co2 een tikje omhoog gezet. M'n dropchecker is wel gewoon groen, (ook op andere plekken, eerder al 2x uitgetest). M'n nitraat was wel weer aan de lage kant afgelopen weekend (1ppm). Dus ga aankomende weekend weer meten, mest nog wat bij en zit nu vis in dus verwacht dat het wel gaat stijgen.

H. bleheri 280720.jpg
C. aeneus 2x 280720.jpg


Verder heb ik nog een vraag over verversingsbeleid bij quarantainebakken maar daar maak ik wel even een los topic over. Zal binnenkort wel weer een foto update doen, bij het voeren ofzo.

Gr
Stefan
 
# Voorspelling

Vorige post vroeg ik het mij zelf al af of er eitjes kwamen van de Corydoras. Nou 3 dagen later zaten er inderdaad een zooi eitjes op de ramen. Welke na 3 dagen ook weer leeg/verdwenen waren. Dus of ze door de osmotische druk gesprongen zijn, gewoon uitgekomen of niet bevrucht weet ik niet. Zal ik over paar weken wel weten waarschijnlijk of er al dan niet kleine visjes te zien zijn. Een van de roodneus zalmen had wel wat eitjes weggesnoept. Nou de foto's dan maar.
 

Bijlagen

  • 310720 Cory eitjes.jpg
    310720 Cory eitjes.jpg
    54.6 KB · Weergaven: 110
  • 310720 Cory eitjes 2.jpg
    310720 Cory eitjes 2.jpg
    240.3 KB · Weergaven: 109
  • 020820 Cory eitjes.jpg
    020820 Cory eitjes.jpg
    48.4 KB · Weergaven: 113
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Je corydoras zelf eten de net belegde eitjes ook zk weer op, daar zie je dan ook niks van
 

Terug
Bovenaan