tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,521
Locatie
alkmaar
Zoals beloofd een topic over mijn zelf ontworpen bioloog :)
Het is allemaal begonnen uit de wens iets te leren van solid works gemotiveerd door de onvrede die ik nu heb over mijn huidige bioloog (te groot, niet exact wat ik zoek)
En 1 kopen is gewoon echt te duur..
De afmetingen die ik zoek met de wensen die ik heb begint het bij €1000 en dan staat het nog niet onder m’n aquarium..

Dus tijdens m’n lunchpauzes begonnen met tekenen en spelen met ontwerpen.
Uiteindelijk 3 ontwerpen verder:
7F06576A-665F-4459-AF35-10B056762563.jpeg

Na het wachten tot m’n spaarrekening het toe liet het materiaal te kopen eindelijk alles gekocht (althans dat denk ik)
En meteen gekeken of ik niks vergeten was.
86DB539B-149D-4603-BDC2-C3D071394582.jpeg

Lijkt allemaal compleet te zijn en niks lijkt te missen :)
En nu ligt alles in de schuur en gaat alles gezaagd, geschuurd, gelaserd en gelijmd worden.
0DB9D4EC-155A-47F1-A90A-25AEF084BFA5.jpeg


En dat is ook meteen hoe ver ik ben op dit moment, de rest volgt in kleine stapjes ;)

De specs:
100x50x45
5cm hoge dubbele bodem voor koeling
Ontworpen voor 2x clarisea SK5000 of 1x innovitech 1.7
Debiet door het filter ongeveer 5000L/U
Nivo regeling in de vakken middels ventielen op de schotten.
Co2 deels via bioco2 in het 1 na laatste vak
 
Laatst bewerkt:
Nog verder aan het knutselen geweest of is het als sinterklaas surprise geëindigd;))
Bijna xD
Deze week druk geweest met andere dingen.

En ik moest al het snijwerk nog klaar zetten.
Dat is nu gedaan dus ik kan volgende week gaan doen en langzaam beginnen met lijmen.

Moet alleen de koelribben nog zagen, 50mm was te klein voor de leverancier dus moest ik 104mm hoge strips bestellen en deze zelf zagen naar 50mm.
Zaagblad is 4mm dik dus dat moet lukken.

Dan nog schuren en polijsten voor het lijmen…
Dus gaat nog wel ff duren voordat het klaar is
 
Geen kerstvakantie?
Jawel.
Maandag de hele dag met de kids
Dinsdag voor mezelf
Woensdag en donderdag “gezellig” met z’n allen
Vrijdag ook weer met de kids.

Maar dinsdag word Wss klussen die herrie maken in huis of netwerk dingen zodat niemand er last van heeft.
En anders zagen en filter bouwen als ik nog niet gezaagd heb
 
Vandaag de eerste hand gelegd aan de dubbele bodem :)
Deze gaat gebruikt worden om te kunnen koelen in de zomer, althans dat is het idee.
Eerst alle ribben in de plakmal gelegd.
17AB8BA0-48C5-4C50-AB4B-29E39325FAF5.jpeg

Eerst alles schoon gemaakt en ontvet.
Vervolgens met een heel klein spuitje de lijm aangebracht.
771B878E-08EC-4E2C-8720-EEDD0C0457B6.jpeg

En toen de bodemplaat erop gelegd
AB4359AB-FAA5-4394-A15D-744C57321E60.jpeg

Inmiddels staat er gewicht op om alles aan te drukken, maarja dat is niet heel interessant voor de foto :p
 
Hoe kun je dan via die dubbele bodem koelen? Ja je weet ik heb weinig verstand van dit soort zaken maar vindt het toch leuk om te zien want dit zie je niet elke dag.
 
Hoe kun je dan via die dubbele bodem koelen? Ja je weet ik heb weinig verstand van dit soort zaken maar vindt het toch leuk om te zien want dit zie je niet elke dag.
Met water wat ik erdoor pomp, en vervolgens weer koel in de kruipruimte.

Op de pomp na die het water verpompt is het volledige passieve koeling
 
Ziet er goed uit, mooi project ook! Je gaf aan dat bij bestellen je richting de €1000 ging, mag ik vragen wat je hier ongeveer aan materiaal kwijt bent geweest?
 
Vandaag de eerste hand gelegd aan de dubbele bodem :)
Deze gaat gebruikt worden om te kunnen koelen in de zomer, althans dat is het idee.
Eerst alle ribben in de plakmal gelegd.
Bekijk bijlage 353262
Eerst alles schoon gemaakt en ontvet.
Vervolgens met een heel klein spuitje de lijm aangebracht.
Bekijk bijlage 353263
En toen de bodemplaat erop gelegd
Bekijk bijlage 353261
Inmiddels staat er gewicht op om alles aan te drukken, maarja dat is niet heel interessant voor de foto :p
Ik weet niet waarom maar ik vind het altijd weer geweldig en bekijk het veel respect wanneer mensen zelf iets uitknobbelen! Veel succes verder. Je een beetje kennende wordt dit vast iets moois! Ik volg het in elk geval!
 
Ik heb 1700 liter in de woonkamer en een airco doet wonderen maar goed ook zonder airco wordt het ook niet heel warm.

Maar met glas kan je het toch net zo goed door de kruipruimte doen? Zou zelfs mijn hele bioloog in de kruipruimte kunnen zetten als ik echt zou willen. Hoop gedoe maar goed.

Maar ik vraag mij echt oprecht af wat de meerwaarde nu is? Want begrijp het nog niet
 
Ik heb 1700 liter in de woonkamer en een airco doet wonderen maar goed ook zonder airco wordt het ook niet heel warm.

Maar met glas kan je het toch net zo goed door de kruipruimte doen? Zou zelfs mijn hele bioloog in de kruipruimte kunnen zetten als ik echt zou willen. Hoop gedoe maar goed.

Maar ik vraag mij echt oprecht af wat de meerwaarde nu is? Want begrijp het nog niet
Veel soorten gaan bij een hittegolf de pijp uit. Dan kan koelen zeker helpen.
 
Ik heb 1700 liter in de woonkamer en een airco doet wonderen maar goed ook zonder airco wordt het ook niet heel warm.

Maar met glas kan je het toch net zo goed door de kruipruimte doen? Zou zelfs mijn hele bioloog in de kruipruimte kunnen zetten als ik echt zou willen. Hoop gedoe maar goed.

Maar ik vraag mij echt oprecht af wat de meerwaarde nu is? Want begrijp het nog niet
Ik heb geen airco, ik heb zomernachtventilatie middels de hete lucht kachel.
Maar dat is onvoldoende om het koel te houden.
En actief koelen vind ik gewoon zonde van de energie
 
Al een idee hoe je die koeling gaat aanleggen in de kruipruimte ? Meters en dieptes en afstanden ?
Mooi project hoor waar je mee bezig bent 👍
 
Al een idee hoe je die koeling gaat aanleggen in de kruipruimte ? Meters en dieptes en afstanden ?
Mooi project hoor waar je mee bezig bent 👍
Er ligt al een paar jaar 50M tuinslang uitgerold in de kruipruimte en dat werkt eigenlijk beter dan verwacht
 
Er ligt al een paar jaar 50M tuinslang uitgerold in de kruipruimte en dat werkt eigenlijk beter dan verwacht

ja , met 50 meter kan je al wat , maar niet ingegraven ?
Ik had 35-40 meter voor 400 liter , op 1,10 diep buiten . in hoog zomer goed voor water 22-23 graden (ons huis wordt niet zo warm , max.25-26)
Koelde de woonkamer toen wel goed mee , op een pompje van 28W 😉 sinds de bakken weg zijn is het een stuk minder aangenaam geworden in de zomer (ook mede door dubbel glas HR++, wat een rotzooi)
 

Terug
Bovenaan