Ja dat valt nog mee , dat gat van mijn koeling heb ik niet op 2 uur gegraven(4mx3mx1,1m)😊 en daarna moest ik het ook nog eens dichtgooien
Nee jij hebt het ook iets serieuzer aangepakt ;)
Dat valt wel mee dan, dat doe je vlot πŸ˜„ leek meer werk πŸ˜†
Je leert wel eens wat bij sommige werkgevers zullen we maar zeggen ;)
 
Dat is trouwens wel nog een verbetering die ik nu ook mee pak.
De koelkanalen in de dubbele bodem zijn 50x50 in het vierkant en de doorvoer door de wand word 3/4” wat ongeveer gelijk is aan pijp32.
Hiermee heb ik een aanzienlijke uitbreidingsmogelijkheid gezien de huidige opstelling 15mm intern is.
 
Iets wat elk mens zou moeten doen πŸ˜„
Weet je , vroeger kwam er elke maand op een zondag een ambtenaar bij mijn opa (een boer) een willekeurig gat graven en weer dichtgooien waar hij heel de dag mee bezig was .
Had hij ontzettende behoefte aan . Die gast was niet gek , wist precies wat hij nodig had . Echt gebeurd .

Zelf vind ik graven trouwens ook wel leuk , anders had ik ook niet zoveel vijvers zeker 😊
En in de moestuin verzet ik ook vele kuubs met de hand .
 
Weet je , vroeger kwam er elke maand op een zondag een ambtenaar bij mijn opa (een boer) een willekeurig gat graven en weer dichtgooien waar hij heel de dag mee bezig was .
Had hij ontzettende behoefte aan . Die gast was niet gek , wist precies wat hij nodig had . Echt gebeurd .

Zelf vind ik graven trouwens ook wel leuk , anders had ik ook niet zoveel vijvers zeker 😊
En in de moestuin verzet ik ook vele kuubs met de hand .
Beetje ploegen voor de gratis fitness. Kan niets productievers bedenken. Kan er wel een os met spit achter laten lopen om af te wegen met het klimaat opt oog maar het is een beetje het zelfde met wielrennen. Je eindigd toch weer uiteindelijk thuis πŸ˜† geeft ook een dopamine shot ik kan het wel waarderen op zn tijd πŸ˜„

Ik doelde alleen wel vooral op de skillsets van het verschillende soort werk doen en met de hand werken, met maschienes werken. Ik zat ook te bedenken net dat dat 1 van de enige manieren is mij productief te houden. Zet me bij iets nieuws wat ik kan leren, ik stort heel mn focus en energie op tot ik het onder de knie heb en dan heb ik weer behoefde aan nieuws. De sleur en stilzitten is niet voor me weg gelegd. πŸ˜„
 
Zo vaak gebeurd…
Maar de koeling heb ik inmiddels 4 jaar en heeft die €50 materiaal en 2 uur tijgeren ruimschoots terug verdient.

Maar @CVS als je niet met voorbeelden komt hoe ik het had moeten bouwen met glas en pvc, wil je dan stoppen met commentaar geven op andermans vrijetijd besteding?

Volgens mij is dit een forum waarop iedereen een reactie geeft. Dan is het helaas niet alles in je straatje dan krijg je weleens reacties waar je het niet mee eens bent. Mensen die afvragen wat het nut is en wat je er mee oplost.

Misschien dat niet exact kan zoals jij wilt met glas enkel zie ik totaal het nut niet in allerlei zaken die je doet maar goed nogmaals succes met hobbyen.
 
Weet je , vroeger kwam er elke maand op een zondag een ambtenaar bij mijn opa (een boer) een willekeurig gat graven en weer dichtgooien waar hij heel de dag mee bezig was .
Had hij ontzettende behoefte aan . Die gast was niet gek , wist precies wat hij nodig had . Echt gebeurd .

Zelf vind ik graven trouwens ook wel leuk , anders had ik ook niet zoveel vijvers zeker 😊
En in de moestuin verzet ik ook vele kuubs met de hand .
Bij ons graven ze ook vaak een gat. Dat is wanneer ze zand teveel hebben. :):);)
 
Volgens mij is dit een forum waarop iedereen een reactie geeft. Dan is het helaas niet alles in je straatje dan krijg je weleens reacties waar je het niet mee eens bent. Mensen die afvragen wat het nut is en wat je er mee oplost.

Misschien dat niet exact kan zoals jij wilt met glas enkel zie ik totaal het nut niet in allerlei zaken die je doet maar goed nogmaals succes met hobbyen.
Bewoordingen kunnen soms veroordelend over komen, maar ik zat het terug te lezen dat vond ik echt mee vallen je gaf gewoon je mening op een ontzettend respectvolle manier. Zonder te oordelen, je geeft zelfs aan dat het niet ligt aan ts maar aan het feit dat iedereen zn eigen hobbys heeft en dat "klussen" niet zo je ding was dus ik vind inderdaad dat je reactie gewoon gepast was voor dit topic πŸ˜„
misschien voelde het voor @tuinkabouter anders maar ik denk niet dat @CVS het zo vervelend bedoelde!
 
Ach ook al is het vervelend kom op mensen het is een forum. Niet alles past in je straatje!

Is hetzelfde met bak inrichtingen. Ik zie er daar gruwel ik van en zullen ze soms van mijne ook vinden tja ieder zijn ding hoor. Het is maar een mening van iemand denk ik dan.
 
Soms is het zo dat je iets maakt dat voor jouw zinvol is omdat je weet wat het uiteindelijke doel is hoe het moet gaan werken. Zelf heb niet de mogelijkheid om een koelend systeem te bouwen zoals @tuinkabouter nu doet. Maar ik denk wel te begrijpen hoe e.e.a. zal gaan werken. Het eigenlijk ben ik er ook wel van overtuigt dat het zo gaat werken. Het lijkt me een prima idee wat bovendien een sterker koelend vermogen in zich heeft dan bijvoorbeeld met alleen ventilatoren.
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Ach ook al is het vervelend kom op mensen het is een forum. Niet alles past in je straatje!

Is hetzelfde met bak inrichtingen. Ik zie er daar gruwel ik van en zullen ze soms van mijne ook vinden tja ieder zijn ding hoor. Het is maar een mening van iemand denk ik dan.

Ja ga vooral lekker door...
 
Doetie dus ook en ik zou dat ook doen, een forum is een openbaar iets waar iedereen vrij is te reageren op elkaar (al is @Gino88 meer van mensen uitsluiten) en wil je dat niet kun je die persoon op negeren zetten

of men heeft een betonnen plaat voor z'n kop en oogkleppen op... zit een fijne lijn tussen.
 
Doetie dus ook en ik zou dat ook doen, een forum is een openbaar iets waar iedereen vrij is te reageren op elkaar (al is @Gino88 meer van mensen uitsluiten) en wil je dat niet kun je die persoon op negeren zetten
Volgens mij heb ik zojuist een enorm inzicht gekregen; jij denkt dat als je iets kan en mag dat je dat dan ook MOET doen. Maar surprise, dat is niet zo:thumbs:
 
Doetie dus ook en ik zou dat ook doen, een forum is een openbaar iets waar iedereen vrij is te reageren op elkaar (al is @Gino88 meer van mensen uitsluiten) en wil je dat niet kun je die persoon op negeren zetten
Ga ff ergens anders mensen zwart maken joh
 
En toen plots, veranderde het gesprek weer in een omslag in iets zinnigs en topic gerateerds, Don begon te spreken:" hoe is met met het project @tuinkabouter, is hij al droog? πŸ˜„ Alles goed gegaan? Nu testen of hij goed gelijmt is zeker? πŸ˜€" πŸ˜†
 
Hoop snel geraakte mensen hier op het forum zeg. Mensen leer relativeren het is een forum, woorden komen vaak harder over dan in real life.

Daarnaast er wordt niemand uitgemaakt voor moordenaar of serieverkrachter.....niet zo druk maken en ieder woordje op de weegschaal leggen!

@tuinkabouter Succes met je project kerel! Ik hou mij er buiten :)
 
Doetie dus ook en ik zou dat ook doen, een forum is een openbaar iets waar iedereen vrij is te reageren op elkaar (al is @Gino88 meer van mensen uitsluiten) en wil je dat niet kun je die persoon op negeren zetten
Negeren is een zwaktebod en betekend veelal dat je je eigen ideeΓ«n niet kan verdedigen met passende argumenten. Grond waarom ik nooit iemand negeer en altijd met respect voor zijn of haar mening een reactie wil geven en/of een discussie wil voeren.
 
Hoop snel geraakte mensen hier op het forum zeg. Mensen leer relativeren het is een forum, woorden komen vaak harder over dan in real life.

Daarnaast er wordt niemand uitgemaakt voor moordenaar of serieverkrachter.....niet zo druk maken en ieder woordje op de weegschaal leggen!

@tuinkabouter Succes met je project kerel! Ik hou mij er buiten :)
Heb een huid van een olifant inmiddels.
Hetgeen waar ik over val is dat jij beweert dat mijn project te duur en complex is zonder een beter alternatief te bieden.

En toen plots, veranderde het gesprek weer in een omslag in iets zinnigs en topic gerateerds, Don begon te spreken:" hoe is met met het project @tuinkabouter, is hij al droog? πŸ˜„ Alles goed gegaan? Nu testen of hij goed gelijmt is zeker? πŸ˜€" πŸ˜†
Nou dat is een ander verhaal…
Ik ben helaas nog niet veel verder dan de dubbele bodem, wel zijn bijna alle onderdelen door de lasersnijder inmiddels.
 
Gezien nu bijna alles is gesneden kan ik ff laten zien hoe de ventielen werken voor de nivo regeling.

Er zitten in totaal 33 van deze kleppen in het filter en worden op hun plek gehouden door een M6 acrylaat bout.
De ventielen zijn 49mm rond om een idee te geven van de afmetingen.

Door te werken met deze ventielen kan ik de waterhoogte in het wervelbed en de fleeceroller compartiment bepalen net als in het vak met de statische media en bioco2 bakje.
 
Gezien nu bijna alles is gesneden kan ik ff laten zien hoe de ventielen werken voor de nivo regeling.
Bekijk bijlage 353640
Er zitten in totaal 33 van deze kleppen in het filter en worden op hun plek gehouden door een M6 acrylaat bout.
De ventielen zijn 49mm rond om een idee te geven van de afmetingen.

Door te werken met deze ventielen kan ik de waterhoogte in het wervelbed en de fleeceroller compartiment bepalen net als in het vak met de statische media en bioco2 bakje.
En hoe worden ze bediend?
 
Gezien nu bijna alles is gesneden kan ik ff laten zien hoe de ventielen werken voor de nivo regeling.
Bekijk bijlage 353640
Er zitten in totaal 33 van deze kleppen in het filter en worden op hun plek gehouden door een M6 acrylaat bout.
De ventielen zijn 49mm rond om een idee te geven van de afmetingen.

Door te werken met deze ventielen kan ik de waterhoogte in het wervelbed en de fleeceroller compartiment bepalen net als in het vak met de statische media en bioco2 bakje.
Ik doe je niet na hele kunst op zich πŸ˜‚ ik moet het toch echt nog met n handzaagje en laag budget doen ik gebruik wel gewoon wasknijpers muggengaas en hevelslangetjes πŸ˜‚
 
Of ik begrijp het ontwerp niet goed, ofwel ik zit ernaast, maar jij bent een doordenker dus zal het wel goed komen.
Geen kritiek maar een technische vraag, hoe ga je als ik het juist hebt 5000 liter door een 100x50x45 liter inhoud (bioloog) rondpompen.

Lijkt mij een kleine tsunami te worden onder de bak.
 
Of ik begrijp het ontwerp niet goed, ofwel ik zit ernaast, maar jij bent een doordenker dus zal het wel goed komen.
Geen kritiek maar een technische vraag, hoe ga je als ik het juist hebt 5000 liter door een 100x50x45 liter inhoud (bioloog) rondpompen.

Lijkt mij een kleine tsunami te worden onder de bak.
Mijn huidige bioloog is 150x50x45, 50cm langer dus.
Daar is het ook geen tsunami in op dit moment, dus 1 vak minder en iets kortere vakken zal denk ik niet resulteren in een golfslagbad
 
Of ik begrijp het ontwerp niet goed, ofwel ik zit ernaast, maar jij bent een doordenker dus zal het wel goed komen.
Geen kritiek maar een technische vraag, hoe ga je als ik het juist hebt 5000 liter door een 100x50x45 liter inhoud (bioloog) rondpompen.

Lijkt mij een kleine tsunami te worden onder de bak.
Nou, dat lijkt me niet want dat hangt er maar vanaf in welke tijd je die hoeveelheid door je bioloog wilt persen?
 
Dat is ook zo ben, maar ik las debiet door het filter ongeveer 5000 liter per uur.
 
Dat is ook zo ben, maar ik las debiet door het filter ongeveer 5000 liter per uur.

Dat klinkt als heel veel, maar daar merk je heel weinig van.
Het water wat de bioloog in komt, is overigens ook drukloos (alleen vallend water).
 
Rich1011

Niet om @tuinkabouter in de weg te lopen, maar ik vindt technische onderwerpen immer interessant en ook het project waar de topic starter mee is begonnen.

Drukloos vallend water oke, maar het loopt wel met een snelheid de bioloog in die veroorzaakt wordt door de opvoerpomp, heel veel water wat door een 200 liter inhoud acrylaat filter invalt, en met een volume van zoals aangegeven , ongeveer 5000 liter per uur door de bioloog wordt vervoerd.

Dit water wat door en over de overloop-schotten, en gebruikte ventielen loopt moet wel verwerkt / afgevoerd en doorgevoerd worden, en daar zie ik een heel klein probleem.

De vorige bak van tuinkabouter was 50 cm. Langer, maar deze is aanmerkelijk korter in lengte en dus inhoud.

Maar het blijft altijd interessant om mee te denken, zonder kritiek vooraf.
 
Rich1011

Niet om @tuinkabouter in de weg te lopen, maar ik vindt technische onderwerpen immer interessant en ook het project waar de topic starter mee is begonnen.

Drukloos vallend water oke, maar het loopt wel met een snelheid de bioloog in die veroorzaakt wordt door de opvoerpomp, heel veel water wat door een 200 liter inhoud acrylaat filter invalt, en met een volume van zoals aangegeven , ongeveer 5000 liter per uur door de bioloog wordt vervoerd.

Dit water wat door en over de overloop-schotten, en gebruikte ventielen loopt moet wel verwerkt / afgevoerd en doorgevoerd worden, en daar zie ik een heel klein probleem.

De vorige bak van tuinkabouter was 50 cm. Langer, maar deze is aanmerkelijk korter in lengte en dus inhoud.

Maar het blijft altijd interessant om mee te denken, zonder kritiek vooraf.
Als je de specs van een fluval FX6 ernaast hangt dan valt 5000L/U door een filter wat 200L kan huisvesten best mee denk ik
 
ja oke' maar een fluval zoals aangegeven is een ( extern) buitenfilter en is volgens mij geen juiste vergelijking met een bioloog, ondanks dat deze een inhoud heeft van 200 liter.

Een bioloog met diverse overloop schotten geeft tegendruk omdat het doorgevoerde water door en over tussenschotten heen moet, en in jou geval met een sterke doorstroom van veel aangevoerd water.

Toch denk ik dat het door jou geconstrueerde filter wel gaat werken, maar in mijn idee met minder doorvoer van de aangegeven liters per uur.

Waar vaak aan voorbij gegaan wordt is de inhoud van het laatste vak, wat de verdamping op moet vangen om zo niet voor de situatie te komen staan om elke dag vooral in de zomer dagelijks water toe te voegen, daarmee in verband denk ik dat een zeer sterke pomp ( zoals weergegeven) het laatste vak van de bioloog in jou geval leeg trekt.

Om toch een aanvaardbaar niveau in het laatste vak te behouden zal er door ondervinding extra water aan de bak of bioloog in draaiende toestand moeten worden toegevoegd, heeft te doen met de oppervlakte spanning en de afvoer. Maar bij bijvoorbeeld een stroomstoring ( maak ik ja minimaal een keer per jaar mee) zal er behoorlijk wat water omlaag zakken.

Een afvoer /doorvoer pvc buis zou bij een dergelijk groot watervolume volgens mij naar de 40-45 mm.Intern in diameter moeten gaan.
 
ja oke' maar een fluval zoals aangegeven is een ( extern) buitenfilter en is volgens mij geen juiste vergelijking met een bioloog, ondanks dat deze een inhoud heeft van 200 liter.

Een bioloog met diverse overloop schotten geeft tegendruk omdat het doorgevoerde water door en over tussenschotten heen moet, en in jou geval met een sterke doorstroom van veel aangevoerd water.

Toch denk ik dat het door jou geconstrueerde filter wel gaat werken, maar in mijn idee met minder doorvoer van de aangegeven liters per uur.

Waar vaak aan voorbij gegaan wordt is de inhoud van het laatste vak, wat de verdamping op moet vangen om zo niet voor de situatie te komen staan om elke dag vooral in de zomer dagelijks water toe te voegen, daarmee in verband denk ik dat een zeer sterke pomp ( zoals weergegeven) het laatste vak van de bioloog in jou geval leeg trekt.

Om toch een aanvaardbaar niveau in het laatste vak te behouden zal er door ondervinding extra water aan de bak of bioloog in draaiende toestand moeten worden toegevoegd, heeft te doen met de oppervlakte spanning en de afvoer. Maar bij bijvoorbeeld een stroomstoring ( maak ik ja minimaal een keer per jaar mee) zal er behoorlijk wat water omlaag zakken.

Een afvoer /doorvoer pvc buis zou bij een dergelijk groot watervolume volgens mij naar de 40-45 mm.Intern in diameter moeten gaan.
Door het kleinere bioloog heb ik ruimte om een ATO te plaatsen voor de 20-30L die ik verlies per week.

De doorvoer zal ik nog eens na moeten meten.
Maar met 2x DCS7000 op 50% maakt totaal 7000L/U op 0m hoogte.
Ik heb ongeveer 2m opvoer hoogte en 5 meter buis excl reactor.
En gezien de SK5000 die er nu staat 5000L/U kan verwerken en de beperkende factor is in m’n afvoer durf ik vrij zeker te stellen dat ik over de 5000L/U zit
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan