Super dat je idee werkt!
Het ontluchten gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker als de pomp op het laagste punt staat. Of had je dit al?
Heb gelukkig een appartementje op 1 hoog en altijd schaduw in de woonkamer (op gezocht) en met de balkon deuren op tijd dicht doen lukt 24.5 graden best goed zonder de ventilator al te veel te laten werken.
De 2e fleece filter voor de noodoverloop lijkt meer op een overloop zo vies zijn ze allebij!
Mijn autosyphon heeft in de opstart fase best wat sump volume omhoog te pompen (32mm buis tot bovenkant en groot oppervlak 145x70cm is toch 32Liter uit de sump) wat door de overloop aan oppervlakte water weer terug stroomt, Echter kan deze overloop ook bij een hogere waterniveau in een volle syphon overgaan. Hierdoor kan ik dus niet de hoofdbuis (3000l/h in syphon) en de overloop samen op de Bubble Magus fleece filter zetten dat is gewoon te veel en activeert de switch. Daarom de overloop maar los in de sump gezet aangezien het oppervlaktevuil minimaal is en weinig vaste stoffen op de Siporax terecht komt. Als de bak weer op de ingestelde hoogte staat komt er echt een dun straaltje uit de overloop, maakt de afstelling van de schuifkraan wat minder kritish... maar houdt wel de kaamlaag van de bak.
Wat nog wel aanwezig is is de nafilter na de pomp op mijn aquarium om ook biofilm in de opvoerslang en vuil dat op de bodem van de sump wordt opgezogen op te vangen (en vroeger ook slakken en planaria te blokkeren maar die waren al snel uitgehongerd). Deze nafilter is van watten en slbt toch ook na 4 dagen dicht (zit een overloop op) maar overweeg ook hier een fleece filter op te maken.
Lijkt er op dat een standaard fleece filter daar niet goed mee weg komt dus moet er een HOB van verbouwd worden. Aangezien de Bubble Magus een 3e generatie heeft is de 2e generatie wat goedkoper geworden en overweeg er eentje te canabaliseren. Bij de 2e generatie weet ik zeker dat er een metalen vertraging in zit en bij de 3e lijkt het allemaal erg plastiek, en bij de BM is de roloppervlakte/euro nog het gunstigst op een standaard rol. Deze rol deed het bij mij vanaf 13maart2023 tot dit weekend dus precies 4 maanden. Maar wel met een voorfilter erbij want die sluiers maken nog steeds een bende elke dag. Het na polijsten van het sumpwater lijkt mij ook een behoorlijke meerwaarde te zijn maar moet even concreet een plan verzinnen en wat schetsen verzinnen.