Daar had ik nog niet van gehoord, mooi om te weten. Ze zitten ook in Leiden zie ik net
Je bent het goedkoopste uit al je alle files al getekend hebt.
Dus alles in .DXF meestal willen ze ASCI indeling zo uit m'n hoofd, heb hier ff geen drafsight..
Maar sommige kunnen je (tegen betaling) ook helpen met tekenen in autocad of solidworks om dat te exporteren naar .DXF
 
Je bent het goedkoopste uit al je alle files al getekend hebt.
Dus alles in .DXF meestal willen ze ASCI indeling zo uit m'n hoofd, heb hier ff geen drafsight..
Maar sommige kunnen je (tegen betaling) ook helpen met tekenen in autocad of solidworks om dat te exporteren naar .DXF
Die hier in Leiden maakt helaas niks voor buitenstaanders, je moet lid worden en het zelf maken. Dat is een heel mooi idee, maar voor de paar kleine projectjes die ik heb, toch zonde.
 
Die hier in Leiden maakt helaas niks voor buitenstaanders, je moet lid worden en het zelf maken. Dat is een heel mooi idee, maar voor de paar kleine projectjes die ik heb, toch zonde.
Dat is jammer, hier werken ze met oa 10 rittenkaarten en inloop avonden
 
1e maal helemaal vullen :)
20230318_163317.jpg


1 minuscuul lek ontdekt in het eerste vak naar de dubbele bodem, gelukkig is dat makkelijk op te lossen met een beetje lijm.

Ook meteen m'n kleppen getest, gaat pittig meer water doorheen dan gedacht :LOL:
 
Ik volg dit project al even en wilde laten weten dat ik het erg leuk vind het proces zo te volgen.
 
Is erg mooi geworden! Ik vroeg me laatst eigenlijk al af, waarom doen die plastic dingetjes zo rond dwarrelen heeft dan een rede?
Ja dat is omdat het een movingbed filter is.
Dat beter geschikt om sneller stikstof verbindingen af te breken dan statische media
 
Volgens mij wordt dat nogal eens in zeewaterbakken toegepast en vandaar dat ik de term kende. Al met al weer een knap stukje techniek wat je hebt gemaakt.
 
Volgens mij wordt dat nogal eens in zeewaterbakken toegepast en vandaar dat ik de term kende. Al met al weer een knap stukje techniek wat je hebt gemaakt.
Ja ik vind het dan ook jammer dat het niet vaker in de zoetwater hobby word toegepast.
Dit kan zoals @Erikdebrabander al aangaf ook met glas en pvc, het word alleen lang niet zo mooi, netjes en compact.

Fraai hoor Wouter 👍.
Dankje
 
Mooi gedaan hoor (y)(y)(y)
Die Kaldness werkt zeer goed en is gewoon cool om te zien en hebben :cool:
Vraagje, is dat de hoogste waterstand van de bioloog?
 
Mooi gedaan hoor (y)(y)(y)
Die Kaldness werkt zeer goed en is gewoon cool om te zien en hebben :cool:
Vraagje, is dat de hoogste waterstand van de bioloog?
Nee dit was om te testen, in theorie kan ie tot hij net niet overloopt.
Ik heb nog geen idee hoe hoog of hoe laag het water erin komt te staan
 
Blaas jij ook nog lucht door je wervelbed filter om het in beweging te houden? Of beweegt het alleen door de stroming van je water?
 
Ammonia, nitriet, nitraat
Bij jou hebben zelfs de aerobische bacteriën het naar hun zin ze hebben hun eigen waterattractie 😄

ik vind het dan ook jammer dat het niet vaker in de zoetwater hobby word toegepast.
Ik merkt dat wel bij meer dingen zo, bij zoutwater werken ze ook met anearobische bacteriën heb ik begrepen. In zoetwater spreken ze vooral van bodemrot 😂
 
Blaas jij ook nog lucht door je wervelbed filter om het in beweging te houden? Of beweegt het alleen door de stroming van je water?
Nee enkel waterstroming.
Bij jou hebben zelfs de aerobische bacteriën het naar hun zin ze hebben hun eigen waterattractie 😄


Ik merkt dat wel bij meer dingen zo, bij zoutwater werken ze ook met anearobische bacteriën heb ik begrepen. In zoetwater spreken ze vooral van bodemrot 😂
Ja vooral lekker wekelijks je bodem uitzuigen, helpt zo lekker bij het opbouwen van een bacteriecultuur :LOL:
 
Waardevolle les geleerd... vacuüm is een bitch..
Wilde de koellus testen, dus slang eraan de schuur uit, tuinslang erop om te vullen en gaan.
Helaas door de hevel werking ging het water er harder uit dan erin...
Luide klap en toen waren er een aantal scheuren ontstaan..

Dus nu staat het filter op de achterkant en boor ik alle scheuren en luchtbellen open en vul ze weer met lijm
IMG-20230408-WA0012.jpeg
 
D
Waardevolle les geleerd... vacuüm is een bitch..
Wilde de koellus testen, dus slang eraan de schuur uit, tuinslang erop om te vullen en gaan.
Helaas door de hevel werking ging het water er harder uit dan erin...
Luide klap en toen waren er een aantal scheuren ontstaan..

Dus nu staat het filter op de achterkant en boor ik alle scheuren en luchtbellen open en vul ze weer met lijm
Bekijk bijlage 358839
Dus de zwaartekracht was sterker dan je input van je tuinslang? 😱 Loopt goed door dan! Hopen dat het sterk genoeg is straks?
 
D

Dus de zwaartekracht was sterker dan je input van je tuinslang? 😱 Loopt goed door dan! Hopen dat het sterk genoeg is straks?
Ja tuinslang stond niet volledig open omdat ik het rustig aan wilde doen.
Maar ga straks als alles hersteld is eerst weer lektesten en dan zien we het wel
 
Beter even plat leggen dan:!

Apart dat ik zo weinig meldingen binnenkrijg van je draadje. Ziet er wel goed uit hoor!
Zwaardtekracht is soms best verassend. Ook met hevels en varierende niveaus met een fleece filter icm verdampen maakt knutselen best een uitdaging;)
 
Beter even plat leggen dan:!

Apart dat ik zo weinig meldingen binnenkrijg van je draadje. Ziet er wel goed uit hoor!
Zwaardtekracht is soms best verassend. Ook met hevels en varierende niveaus met een fleece filter icm verdampen maakt knutselen best een uitdaging;)
Mijn meldingen komen ook heel weinig binnen.. als je ff een melding maakt bij de forum problemen kijken ze er misschien naar want bij mij lossen ze weinig op omdat ik de enige ben 😛
 
Beter even plat leggen dan:!

Apart dat ik zo weinig meldingen binnenkrijg van je draadje. Ziet er wel goed uit hoor!
Zwaardtekracht is soms best verassend. Ook met hevels en varierende niveaus met een fleece filter icm verdampen maakt knutselen best een uitdaging;)
Op de achterkant stonden de naden mooier in de zon waardoor de lijm sneller uithard.
En zo liep de lijm er ook niet weer uit.
 
Na wat geklier met een boortje en een spuit met wat lijm poging 2 en 3.
Nu met de pomp die het geheel moet gaan voeden.
En die bouwt dus ook druk op..
20230409_172422.jpg

Dus ff quick&dirty een gat in de bodem geboord en een osmose slang erin gepropt om de druk kwijt te kunnen, en toen had ik dus succesvol een fontein gemaakt..
Tijdens het eten nog wat zitten piekeren en maar besloten een lade uit de vriezer te gebruiken als reservoir ipv een speciekuip om zo het geheel iets dichter bij de echte situatie te brengen.
20230409_195712.jpg

Gelukkig werkt dit dus beter en is er al een hoop lucht vertrokken.
Hoe ik het straks aan ga sluiten weet ik nog niet exact.
Ik denk dat ik de pomp laat zuigen aan het filter en laat persen op de slang die de kruipruimte in gaat.
Het reservoir waar de slang in retour komt zet ik dan iets hoger dan de koellus van het filter zodat deze altijd leeg zal lopen het filter in.
Hiermee hoop ik zo min mogelijk druk opbouw te hebben in de koellus van het filter maar wel een zo goed mogelijke werking
 
Goed dat het werkt!

Mocht je een lucht ontvochtiger thuis hebben dan zou ik dat water er in doen zodat er zo min mogelijk aanslag in gaat groeien.
Je systeem moet idd wel open blijven anders springen de slangen er wel af in de zomer;)
Heb wel gemerkt dat een slangetje op een kitspuit echt veel weerstand geeft dus een lange 12mm slang zal ook best wat druk nodig hebben wellicht.

JE kan ook de pvc koppelingen met O-ring overwegen daar heb ik meer vertrouwen in dan de Gardena. Of de pvc kraanvariant .
Moet je wel koppelen boven je waterniveau anders loopt je koeler of slang leeg op je vloer. Beetje rekening mee houden dat het demonteerbaar is als er water in zit.
 

Terug
Bovenaan