ja , met 50 meter kan je al wat , maar niet ingegraven ?
Ik had 35-40 meter voor 400 liter , op 1,10 diep buiten . in hoog zomer goed voor water 22-23 graden (ons huis wordt niet zo warm , max.25-26)
Koelde de woonkamer toen wel goed mee , op een pompje van 28W 😉 sinds de bakken weg zijn is het een stuk minder aangenaam geworden in de zomer (ook mede door dubbel glas HR++, wat een rotzooi)
Nee gewoon koud op het zand.
Maar in de hittegolf van 2018 kwam ik niet onder de 27 met 31 graden in huis.
Vond ik nog best acceptabel voor een aquarium dat normaal 25 graden is.

Maar hier ook hr++ gras rondom, met buitenzonwering (een boom, zonnescherm, suneclipse zonwering en de velux buitenzonwering) is het prima te doen.
Het zonnescherm waren we toch al van plan, we pakken veel zon op de achterpui en met 2 kinderen is het geen doen overal verduister gordijnen ophangen en alles dicht houden.
En de suneclipse hangen op de dakkapel, daar werpt de boom in de straat net geen schaduw op helaas.
 
Ja, prima resultaat . Hoe warm zou het binnen zijn geworden zonder je aquarium ?
31 graden , pff , das puffen .
 
Ja, prima resultaat . Hoe warm zou het binnen zijn geworden zonder je aquarium ?
31 graden , pff , das puffen .
Ik denk warmer..
Veel mensen om mij heen hadden het serieus warmer, maar lang niet iedereen heeft zoveel zonwerende maatregelen genomen als wij hebben genomen.
Is dus wel een beetje moeilijk te zeggen, maar het huis koelen via je aquarium is wel een ander verhaal
 
Ik denk warmer..
Veel mensen om mij heen hadden het serieus warmer, maar lang niet iedereen heeft zoveel zonwerende maatregelen genomen als wij hebben genomen.
Is dus wel een beetje moeilijk te zeggen, maar het huis koelen via je aquarium is wel een ander verhaal

Ja , dat denk ik ook 😊
Huis erop koelen , dan kan je beter de american style doen denk ik , pvc buizen de grond in en dan lucht erdoor pompen .
Vraag me alleen altijd af hoe vuil dat met de tijd gaat worden (net zoals mech. ventilatie)
 
Ja , dat denk ik ook 😊
Huis erop koelen , dan kan je beter de american style doen denk ik , pvc buizen de grond in en dan lucht erdoor pompen .
Vraag me alleen altijd af hoe vuil dat met de tijd gaat worden (net zoals mech. ventilatie)
Water kan je ontsmetten met peroxide.
Gewoon een gescheiden systeem houden ;)

Je ventilatie word geadviseerd iedere 8 jaar te reinigen met een pijpenrager.
 
Toch werkt een ventilator op een Inkbird ook erg goed in een hittegolf hoor.
Is een goedkope oplossing voor een kortstondig probleem van enkele weken per jaar.

In mijn herrinnering was dit 2 graden in 15minuten op 35W praxis ventilator. Dat ding heeft nauwelijks uren gemaakt.
Moet er wel bij zeggen dat de deuren pas open gingen als het buiten kouder was dan binnen. Met hordeuren ervoor gaat koelen sávonds ook fijn zonder muggen enzo.

Mooi project!
Ik probeer nu ook een simpelste sump samen te stellen met voorfilter, fleece filter en 1media+pomp kamer.
Mijn filter staat nu op de betonnen vloer en kan ik niet isoleren en merk dit nu in de verwarmingskosten...
Ben nog de kosten aan het doorrekenen vd fleece maar denk dat dit de Bubble Magus Automatische Fleece Filter L gaat worden. De fleece zit op 1,97 euro/m^2 per 4 rollen.

Je kan ook nog overwegen de pomp in de zomer buiten de sump te plaatsen of een nat/droog kamer verzinnen.

succes!
 
Ja , ventilator werkt wel goed voor water te koelen , maar dan ? (in huis, vochtig !) Toen ik 1800 liter koelde had ik bijna 15-20 liter water nodig per dag om terug bij te vullen (rest verdampt) , was ook gewoon met een 20 tot 60W ventilator .
 
Ik heb de pech dat mijn 1960 appartement geen isolatie in de spouwmuur kan hebben dus was er al een vocht probleem. Een luchtontvochtiger had ik al eerder aangeschaft. Echter door s'avonds te ventileren zou je zeker in de zomer het vocht wel af kunnen voeren denk ik. Dan is de luchtvochtigheid buiten ook lager.
Wel heb ik de max temperatuur op de inkbird op 28C gezet om ook stroom te besparen op de ventilator. De bak komt er zo niet overheen bij mij en de vissen maken het goed zo.
De inkbird had ik al en de ventilator was 19euro ( met kortingskaart) .
Erg effectief, niet super mooie oplossing maar voor tijdelijk geen probleem. Echter ben ik vergeten hem weg te halen omdat het niet opvalt en mij ook niet echt stoort.
 

Bijlagen

  • 20221218_140825.jpg
    20221218_140825.jpg
    375.2 KB · Weergaven: 73
Toch werkt een ventilator op een Inkbird ook erg goed in een hittegolf hoor.
Is een goedkope oplossing voor een kortstondig probleem van enkele weken per jaar.

In mijn herrinnering was dit 2 graden in 15minuten op 35W praxis ventilator. Dat ding heeft nauwelijks uren gemaakt.
Moet er wel bij zeggen dat de deuren pas open gingen als het buiten kouder was dan binnen. Met hordeuren ervoor gaat koelen sávonds ook fijn zonder muggen enzo.

Mooi project!
Ik probeer nu ook een simpelste sump samen te stellen met voorfilter, fleece filter en 1media+pomp kamer.
Mijn filter staat nu op de betonnen vloer en kan ik niet isoleren en merk dit nu in de verwarmingskosten...
Ben nog de kosten aan het doorrekenen vd fleece maar denk dat dit de Bubble Magus Automatische Fleece Filter L gaat worden. De fleece zit op 1,97 euro/m^2 per 4 rollen.

Je kan ook nog overwegen de pomp in de zomer buiten de sump te plaatsen of een nat/droog kamer verzinnen.

succes!
Ik heb een clarisea, dacht dat ik €122 betaalde voor uiteindelijk 30 rollen..
Ik moest alleen zelf op maar snijden naar de goede breedte, maar een avondje met breekmes en je hebt goedkoop je fleece.
Wellicht dat dit ook in een bubble magus past, maar het past zeker niet in een theiling kwam ik achter.
 
Das niet verkeerd!

Net de Magus L besteld met rollen en Aquamedic DC Runner 3.3 besteld. Eneco is zo vriendelijk wat zakgeld terug te geven dus kan ik hier wat besparen door de 5.2 als reserve te bewaren. toch van 38W naar 25W toe en mischien naar 4x bakvolume ipv 5.
Wellicht meld ik me later voor een linkje. ben wel benieuwd hoe je dit fatsoenlijk in banen snijdt hoor!
Moet passen anders pas maken! nieuwe delen maken gaat bij jouw laser een stuk eenvoudiger als hier hoor.

 
Haha blijkbaar.
Er had moeten staan dat als m’n aquarium eenmaal warm is deze nog heel lang de woonkamer warm houd.

En met een hitte golf is dat zeker niet fijn.
Je wilt in de zomer, je aquarium koelen, omdat hij lang warmte vast houd, maar deze warmte had hij eerste instantie nooit mogen bereiken toch? Dan dient het dus niet zo zeer om de warmte kwijt te raken maar meer om het water van het aquarium op de juiste temperatuur te houden. Want zo gauw het aquarium de gepaste temperatuur heeft bereikt is het niet de bedoeling dat je blijft doorkoelen als het koel genoeg is toch? Ik weet niet over wat voor temperatuur we het hebben? Volgens mij zit ik heel autistisch te denken nu 😂
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Ik heb geen airco, ik heb zomernachtventilatie middels de hete lucht kachel.
Maar dat is onvoldoende om het koel te houden.
En actief koelen vind ik gewoon zonde van de energie

Geen idee wat je warm vindt in huis maar als echt 30+ wordt dan betwijfel ik of dat stuk slang zal helpen om je bak echt veel koeler te houden. Hoeveelheid warmte is een veelvoud dan wat dat water het koeler maakt.

Bij grotere aquariumzaken verwarmen ze ook veelal de hele ruimte i.p.v. de bakken dit is ook met een bepaalde reden hé.

En waarom speciaal Acrylaat? als ik je kosten en werk ziet heb je daar zo een glas bioloog voor.
 
Laatst bewerkt:
Je wilt in de zomer, je aquarium koelen, omdat hij lang warmte vast houd, maar deze warmte had hij eerste instantie nooit mogen bereiken toch? Dan dient het dus niet zo zeer om de warmte kwijt te raken maar meer om het water van het aquarium op de juiste temperatuur te houden. Want zo gauw het aquarium de gepaste temperatuur heeft bereikt is het niet de bedoeling dat je blijft doorkoelen als het koel genoeg is toch? Ik weet niet over wat voor temperatuur we het hebben? Volgens mij zit ik heel autistisch te denken nu 😂
Nee die warmte bereikt hij nu niet meer door de koeling.
Maar m’n led-verlichting word ook netjes 34 graden, dus vroeg of laat m’n water ook als de ruimte temperatuur niet laag genoeg is.
En door mijn aquarium koeler te houden dan de ruimte kan ik dus warmte afvoeren, ook al is dat buitengewoon weinig.
Geen idee wat je warm vindt in huis maar als echt 30+ wordt dan betwijfel ik of dat stuk slang zal helpen om je bak echt veel koeler te houden. Hoeveelheid warmte is een veelvoud dan wat dat water het koeler maakt.

Bij grotere aquariumzaken verwarmen ze ook veelal de hele ruimte i.p.v. de bakken dit is ook met een bepaalde reden hé.

En waarom speciaal Acrylaat? als ik je kosten en werk ziet heb je daar zo een glas bioloog voor.
Dat stukje slang heeft een grotere impact dan verwacht, en alle beetjes helpen in dat opzicht.

De keuze voor acrylaat was vrij simpel.
In acrylaat kan ik schroefdraad snijden, roosters en ventielen snijden, kammen maken.
Dat is iets wat met glas niet kan.
En dan kan ik met pvc gaan werken, maar dat word vrij snel redelijk lomp en kolossaal.
Buiten dat, als ik met glas met een dubbele bodem wil werken moet ik tijdens het bouwen de doorvoeren er al in zetten.
Als er dan wat mis gaat ben ik de Sjaak en kan ik nooit meer wat doen aan de doorvoeren.
 
Je wilt in de zomer, je aquarium koelen, omdat hij lang warmte vast houd, maar deze warmte had hij eerste instantie nooit mogen bereiken toch? Dan dient het dus niet zo zeer om de warmte kwijt te raken maar meer om het water van het aquarium op de juiste temperatuur te houden. Want zo gauw het aquarium de gepaste temperatuur heeft bereikt is het niet de bedoeling dat je blijft doorkoelen als het koel genoeg is toch? Ik weet niet over wat voor temperatuur we het hebben? Volgens mij zit ik heel autistisch te denken nu 😂

Ach ja, we hebben ook veel aan autisten te danken. Autisten kunnen heel secuur werken, waardoor complexe zaken minder snel mis gaan. Veel grote uitvinders, waaronder ook Albert Einstein, waren autisten. Maar dat even terzijde.

Ik denk dat het met vissen minder zwart-wit is. 50 graden moet het water natuurlijk nooit worden. Maar een vis kan best een paar weken een paar graden hoger zitten en afhankelijk van de soort waarschijnlijk zelfs een week 5-10 graden hoger.
Door in de nacht te koelen geef je overdag meer ruimte voor opwarming. Daarmee voorkom je dat de temperatuur over tijd erg oploopt en dat het langere tijd zo warm blijft.
 
Nee die warmte bereikt hij nu niet meer door de koeling.
Maar m’n led-verlichting word ook netjes 34 graden, dus vroeg of laat m’n water ook als de ruimte temperatuur niet laag genoeg is.
En door mijn aquarium koeler te houden dan de ruimte kan ik dus warmte afvoeren, ook al is dat buitengewoon weinig.

Dat stukje slang heeft een grotere impact dan verwacht, en alle beetjes helpen in dat opzicht.

De keuze voor acrylaat was vrij simpel.
In acrylaat kan ik schroefdraad snijden, roosters en ventielen snijden, kammen maken.
Dat is iets wat met glas niet kan.
En dan kan ik met pvc gaan werken, maar dat word vrij snel redelijk lomp en kolossaal.
Buiten dat, als ik met glas met een dubbele bodem wil werken moet ik tijdens het bouwen de doorvoeren er al in zetten.
Als er dan wat mis gaat ben ik de Sjaak en kan ik nooit meer wat doen aan de doorvoeren.

Maar als ik dan het bedrag zie dat je kwijt bent aan al dat acrylaat. Alles wat je noemt is met glas ook een oplossing voor hoor maar goed er is niks fouts aan wat je doet hoor zou het persoonlijk anders oplossen omdat ik het allemaal maar houtje-touwtje vindt en heel veel tijd vindt kosten e.d. maar goed ieder zijn ding.
 
Maar als ik dan het bedrag zie dat je kwijt bent aan al dat acrylaat. Alles wat je noemt is met glas ook een oplossing voor hoor maar goed er is niks fouts aan wat je doet hoor zou het persoonlijk anders oplossen omdat ik het allemaal maar houtje-touwtje vindt en heel veel tijd vindt kosten e.d. maar goed ieder zijn ding.
Hoe had jij dit dan opgelost met glas?
 
Ach ja, we hebben ook veel aan autisten te danken. Autisten kunnen heel secuur werken, waardoor complexe zaken minder snel mis gaan. Veel grote uitvinders, waaronder ook Albert Einstein, waren autisten. Maar dat even terzijde.

Ik denk dat het met vissen minder zwart-wit is. 50 graden moet het water natuurlijk nooit worden. Maar een vis kan best een paar weken een paar graden hoger zitten en afhankelijk van de soort waarschijnlijk zelfs een week 5-10 graden hoger.
Door in de nacht te koelen geef je overdag meer ruimte voor opwarming. Daarmee voorkom je dat de temperatuur over tijd erg oploopt en dat het langere tijd zo warm blijft.
Ja ik zat volgens mij meer met de verwoordingen te worstelen dan dat de daadwerkelijke betekenis waarde had, alleen merkte ik dat in me bericht pas op het laatst. Ik dacht nja toch maar op plaats reactie neer gezet 😆
 
En door mijn aquarium koeler te houden dan de ruimte kan ik dus warmte afvoeren, ook al is dat buitengewoon weinig.
Ik weet niet of koelen dmv water veel efficienter is dan koelen met lucht. Maar gratiskruipruimtekou is gratis kou dus nooit weg om dat te gebruiken! Niet zo gek iedee opzich ook, ik heb zelf ook zn ruimte onder mn huis misschien kan ik daar ook wat mee 😄 hoewel ik iets minder last heb dan jij hebt volgens mij van de warmte. Maar het is zonde om het niet te gebruiken natuurlijk 😄 slim bedacht is het wel! Ik ben benieuwd hoe het zal werken 😄
 
Hoe had jij dit dan opgelost met glas?

Een airco gekocht en lekker je hele huis koel en geen gekloot e.d. :)

Maar met glas kan je ook doorvoeren maken lijkt mij, kan er in van plastic kan ook etc. etc.....ja het is anders maar uiteindelijk wat je wil kan gewoon.

Op zeefora zie je vaak zat dit soort oplossingen met tuin slang door de kruip kelder.
 
Een airco gekocht en lekker je hele huis koel en geen gekloot e.d. :)

Maar met glas kan je ook doorvoeren maken lijkt mij, kan er in van plastic kan ook etc. etc.....ja het is anders maar uiteindelijk wat je wil kan gewoon.

Op zeefora zie je vaak zat dit soort oplossingen met tuin slang door de kruip kelder.
Airco vind ik niet nodig voor die 2 weken dat het echt heet is in Nederland, met de zomernachtventilatie is het goed te doen.
Alleen als je aquarium 34 graden is heeft dat weinig nut.

Maar als je voorbeelden hebt hoe je in glas maakt wat ik aan het maken ben in plexiglas ben ik er erg benieuwd naar.
Als je wilt kan ik je de CAD tekeningen sturen.
maar het geen wat ik aan het bouwen ben heb ik niet in glas kunnen vinden, anders had ik daar waarschijnlijk wel voor gekozen
 
Een airco gekocht en lekker je hele huis koel en geen gekloot e.d. :)

Maar met glas kan je ook doorvoeren maken lijkt mij, kan er in van plastic kan ook etc. etc.....ja het is anders maar uiteindelijk wat je wil kan gewoon.

Op zeefora zie je vaak zat dit soort oplossingen met tuin slang door de kruip kelder.
Kan ook gewoon 20 emmers kopen en die met water vullen en zelf van beneden naar boven tillen als je het echt heel budget wilt houden natuurlijk. Van boven naar beneden kan dan weer met een hevel 😆. Gratis sportschool ook weer gehad. Maarja als je huis 30 graden is in de zomer is dat niet iets waar je op zit te wachten.
Plus iets wat gratis is, is de druk van leidingwater. Niet dat dat constant gedaan kan worden omdat je het water natuurlijk niet weg wilt gooien... Zou wel grappig zijn, als je met de druk van leidingwater tegenwoordig meer energie op kan wekken dan dat je aan water kosten maakt in tegenstelling tot de stroom uit je stopcontact 😆
 
  • Leuk
Waarderingen: CVS
Airco vind ik niet nodig voor die 2 weken dat het echt heet is in Nederland, met de zomernachtventilatie is het goed te doen.
Alleen als je aquarium 34 graden is heeft dat weinig nut.

Maar als je voorbeelden hebt hoe je in glas maakt wat ik aan het maken ben in plexiglas ben ik er erg benieuwd naar.
Als je wilt kan ik je de CAD tekeningen sturen.
maar het geen wat ik aan het bouwen ben heb ik niet in glas kunnen vinden, anders had ik daar waarschijnlijk wel voor gekozen
Mja als je echt alles perfect zou willen doen zou je op de juiste plekken het meest isolerende materiaal willen gebruiken en op andere juist weer goed warmte doorlatende materialen. Maar ook weer met kosten op het oog omdat dat ook weer tegen het gemak en genot moet afwegen.

Het is niet perse simpel gedaan en je kan het net zo moeilijk maken als je wilt natuurlijk. Wat ik vooral zo leuk vind is dat je lekker zelf aan het knutselen en uitproberen bent. Het is goed om te zien dat niet iedereen van die luie saaie schaapjes zijn en er ook mensen zijn die lekker creatief bezig kunnen zijn en dingen ontdekken en zelf puzzelen. ik vind het een super interessant iedee, en ben ook erg benieuwd naar de uitkomst er van! Ik leer lekker mee met dit soort dingen 😄

Als je dit soort dingen "puzzelen" enzo interessant vind en je spelletjes misschien leuk vind weet ik wel iets voor je trouwens! Beetje offtopic maby maar er is een computer spel die heet oxygen not included. Ikzelf ben er heel erg van van. Het is en 2D platform spel waar je een kolonie moet opbouwen in de ruimte op een vreemde planeet. Dan moet je met allerlei materialen en cijfertjes en pijpleidingen dingen maken om te overleven, als een soort vrije wereld waar je net zoals dit project eigenlijk, stap voor stap dingen opbouwt en uit probeert enzo. Net zoals een puzzel waar je zelf mag kiezen hoe je de stukjes neer legt. Als je van computerspelletjes kan houden is het de moeite waard het is op te zoeken 😄
Ik dacht bij mezelf misschien past dat wel bij jou anders had ik het niet benoemd hoor 😆
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf veel plezier met pvc onderdelen en bakken om iets te maken. Vooral dat de pvc delen letterlijk overal tot laat in de avond te verkrijgen zijn. en het is makkelijk te bewerken.
Acryl is ook mooi meteriaal en goed te bewerken, glas vereist wat diamant gereedschappen en kwa vormgeving meer beperkingen.

Ieder zijn eigen ding. De een knutselt graag, de ander zet liever een 3D printer aan, of knutselt met een laser printer en verrijkt zijn capaciteiten. En er zijn er ook die graag de pinpas gebruiken . Ook best..
 
Kan ook gewoon 20 emmers kopen en die met water vullen en zelf van beneden naar boven tillen als je het echt heel budget wilt houden natuurlijk. Van boven naar beneden kan dan weer met een hevel 😆. Gratis sportschool ook weer gehad. Maarja als je huis 30 graden is in de zomer is dat niet iets waar je op zit te wachten.
Plus iets wat gratis is, is de druk van leidingwater. Niet dat dat constant gedaan kan worden omdat je het water natuurlijk niet weg wilt gooien... Zou wel grappig zijn, als je met de druk van leidingwater tegenwoordig meer energie op kan wekken dan dat je aan water kosten maakt in tegenstelling tot de stroom uit je stopcontact 😆

Dat kan ook :) Maar goed ieder zijn hobby ik vind het een erg omslachtige oplossing voor iets waar je 2 weken per jaar last van hebt volgens zeggen maar goed ieder zijn ding zeg maar :)

Ben zelf niet zo van het thuis gehobby resultaat is visueel vaak stuk minder dan je de pro het laat doen en ja die prijs ligt ook een stuk hoger dat klopt.

Succes ermee!
 
Grappig is dat eigenlijk. Pro wordt vaak synoniem gesteld aan iemand die goed werk levert. Terwijl pro eigenlijk alleen maar betekent dat iemand het voor zijn vak doet. Dat zouden dus ervaren mensen moeten zijn. Maar of ze ook altijd goed werk leveren? Mijn ervaring is dat die beroeps ook weleens geneigd zijn om dingen af te raffelen. Tijd is geld, weet je? Terwijl de hobbyist het met meer geduld en liefde doet, en het zich kan veroorloven om veel kritischer te zijn.
Tja, de ene vakman is de andere niet natuurlijk. Er zijn altijd een paar steengoede bij.
 
De ene pro is de andere pro niet hé :) Vaak hebben ze er ervaring mee en sowieso het juiste gereedschap. Dat scheelt al een hele berg. In ieder geval moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

Wat betreft aquarium bouw heb je wel wat mindere er in zitten maar zoals de betere hem bouwen kom je als doe-het-zelfer niet in de buurt is mijn mening.
 
Maar goed ieder zijn hobby ik vind het een erg omslachtige oplossing voor iets waar je 2 weken per jaar last van hebt volgens zeggen maar goed ieder zijn ding zeg maar
Je zegt het precies zoals het is. Het draait niet alleen om het resultaat in deze maan om het hele project, het uitzoeken, klussen, knutselen, berekenen, fouten maken, oplossen. En zn doel is klein, als hij 2 weken verbetering ziet is ts al blij! Beter project kan ik me niet bedenken.

Het was erger geweest als je al deze moeite zou doen om het een heel jaar te laten draaien, het na een half jaar kapot gaat en je denkt al die moeite voor niets 😂 dr zit gewoon veel meer in dan alleen het doel denk ik 😄


Pro wordt vaak synoniem gesteld aan iemand die goed werk levert
In theorie heb je het dan over een "pro." Wat de afkorting is voor professional. Maar de betekenis van pro is voor en contra is tegen. Als een soort goed en fout. Iemand die pro het werk doet, doet zn werk niet alleen maar, maar doet het werk ook daadwerkelijk "goed" en loopt voor op andere. 😄
 
Je zegt het precies zoals het is. Het draait niet alleen om het resultaat in deze maan om het hele project, het uitzoeken, klussen, knutselen, berekenen, fouten maken, oplossen. En zn doel is klein, als hij 2 weken verbetering ziet is ts al blij! Beter project kan ik me niet bedenken.
Je moest eens weten bij mij , dagen bezig zijn met iets en uiteindelijk niks mee gaan doen 😊
Al vaak voorgekomen hoor , maar wel lekker bezig geweest .
 
Grappig is dat eigenlijk. Pro wordt vaak synoniem gesteld aan iemand die goed werk levert. Terwijl pro eigenlijk alleen maar betekent dat iemand het voor zijn vak doet. Dat zouden dus ervaren mensen moeten zijn. Maar of ze ook altijd goed werk leveren? Mijn ervaring is dat die beroeps ook weleens geneigd zijn om dingen af te raffelen. Tijd is geld, weet je? Terwijl de hobbyist het met meer geduld en liefde doet, en het zich kan veroorloven om veel kritischer te zijn.
Tja, de ene vakman is de andere niet natuurlijk. Er zijn altijd een paar steengoede bij.
Dat vind ik heel goed omschreven door je.
 
Prachtig project ik ben benieuwd naar het eind resultaat .
 
Je moest eens weten bij mij , dagen bezig zijn met iets en uiteindelijk niks mee gaan doen 😊
Al vaak voorgekomen hoor , maar wel lekker bezig geweest .
Zo vaak gebeurd…
Maar de koeling heb ik inmiddels 4 jaar en heeft die €50 materiaal en 2 uur tijgeren ruimschoots terug verdient.

Maar @CVS als je niet met voorbeelden komt hoe ik het had moeten bouwen met glas en pvc, wil je dan stoppen met commentaar geven op andermans vrijetijd besteding?
 
Ik heb in al mijn hobby's zo vaak gehoord " dat kan ik niet" zonder ook de moeite te nemen om een begin te maken. Die lui zijn bang om fouten te maken, evalueren en verbeteren.
Echt vreemd te zien hoe ambachten verruild zijn vor keyboard warriors.

En wees maar gerust, een pro bouwt met vuistregels voor een breed publiek. En daar licht voor mij een groot probleem, zeker voor sluierstaarten waar geen standaard filter goed genoeg is en vijverfiltratie in huis ook niet toepasbaar is.

Een pro staat niet voor innovatie. Dat kost te veel tijd en geld en besteedt zeker niet veel tijd op een forum. Het weglaten wat er niet toe doet is innoveren.

Zelf ben ik er meer zeker van dat een auto syphon en eenkamer sump meer als voldoende is maar ben altijd benieuwd hoe anderen ze zin of onzin in hun projecten uitvouwen zonder daar direct een oordeel over te geven voordat er een begin is.

En ook van de goede en mindere acties valt te leren/evalueren/discussiëren.

En daar is een forum voor waar niet iedereen op ingedaald is... ook reden om soms een tijdje helemaal niks met een forum te doen en niet alles meer te verdedigen.
 
Laatst bewerkt:
Zo vaak gebeurd…
Maar de koeling heb ik inmiddels 4 jaar en heeft die €50 materiaal en 2 uur tijgeren ruimschoots terug verdient.

Maar @CVS als je niet met voorbeelden komt hoe ik het had moeten bouwen met glas en pvc, wil je dan stoppen met commentaar geven op andermans vrijetijd besteding?

Ja dat valt nog mee , dat gat van mijn koeling heb ik niet op 2 uur gegraven(4mx3mx1,1m)😊 en daarna moest ik het ook nog eens dichtgooien
 

Terug
Bovenaan