Akva 200*60*60 van TonHageraats


Dank allen, en nu ik onlangs 3 maanvissen heb weggedaan is de verhouding beter en zijn er minder strubbelingen in de bak, dus een win situatie.
 
Het stelletje maanvissen wat altijd aan de rechterkant van de bak zit heeft ook regelmatig een blad vol met eitjes, het mannetje wordt dan zo beschermend dat hij voor zichzelf de hele bak wil hebben en jaagt alles tegen de linker kant van de bak aan, ik heb hem er meerdere malen op aangesproken en de eitjes weggehaald, en dat heeft denk ik geholpen (leerschool), nu hebben ze weer eitjes maar nemen genoeg met een klein gebied, waardoor de rust in de bak niet aanzienlijk wordt verstoord.
 
Vanmiddag eerst even de waterwaarden getest op de verhouding NO3 en PO4 maar dat was mooi 20/2 net voor verversen, deze waarden waren een paar weken geleden volledig uit de hand gelopen, misschien wat aan de voeding veranderd, ik zou het niet weten, maar ik voeg nu de helft toe en dat merk ik ook aan een verbeterde plantengroei en het niet meer opkomen van algjes.
Volgende week weer even testen, als dat goed is dan heb ik de juiste verhoudingen weer terug gevonden en zal ik nog even de Fe testen en kijken hoe dat ervoor staat.
 
onlangs 3 maanvissen heb weggedaan is de verhouding beter en zijn er minder strubbelingen in de bak, dus een win situatie.

Less is more!!
Mooie, rustige bak!

waterwaarden getest op de verhouding NO3 en PO4 maar dat was mooi 20/2 net voor verversen

Zijn je waardes zo hoog net voor verversen?
Hoeveel voeg je dan toe op weekbasis om zo hoog te eindigen?
 
Less is more!!
Mooie, rustige bak!



Zijn je waardes zo hoog net voor verversen?
Hoeveel voeg je dan toe op weekbasis om zo hoog te eindigen?
Ik heb de voeding al vanaf het begin op de EI methode gebaseerd, dus ook met 50% waterverversing, en dan zijn deze waarden normaal.
 
Ik heb de voeding al vanaf het begin op de EI methode gebaseerd, dus ook met 50% waterverversing, en dan zijn deze waarden normaal.

Maar als je de EI volgt en 20/2 doseert (op weekbasis) dan eindig je toch met lagere waardes net voor de verversing?
Zeker als er een rustdag wordt ingelast net voor verversen.
Dan doseer jij toch meer dan 20/2 op een week aangezien je met die waardes eindigt?
 
Ter illustratie: stel dat ik een bak heb waar ik 20/2 toevoeg (op weekbasis) dan doe ik dat verspreid over 3 doseringen (bvb 3 x 7/0,7).
Dus als je dan het verbruik ook nog meerekent eindig ik nooit op 20/2 als je begrijpt wat ik bedoel...
 
Dat klopt wel Willem, maar ik heb nog nooit gemeten wat de startwaarde na verversing is, ik meet alleen als ik een verandering in de bak bemerk, dat is ook juist het mooie met de EI methode,
Ik voeg toe, op de 100 Liter.
20 ml. KNO3
40 ml. KH2PO4
8 ml. CSM+B (opgelost in een liter water)
Nu dus de helft van de KNO3 en de KH2PO4.
Waarvan ik alleen de CSM+B dagelijks toedien, de rest direct na de waterverversing.
En zolang dit werkt, en voor die paar centen per jaar aan plantvoeding vind ik het prima.
 
Dat klopt wel Willem, maar ik heb nog nooit gemeten wat de startwaarde na verversing is, ik meet alleen als ik een verandering in de bak bemerk, dat is ook juist het mooie met de EI methode,
Ik voeg toe, op de 100 Liter.
20 ml. KNO3
40 ml. KH2PO4
8 ml. CSM+B
Nu dus de helft van de KNO3 en de KH2PO4.
Waarvan ik alleen de CSM+B dagelijks toedien, de rest direct na de waterverversing.
En zolang dit werkt, en voor die paar centen per jaar aan plantvoeding vind ik het prima.

Het hangt natuurlijk wat af van hoe je de stockoplossing aanmaakt maar als ik bvb kijk naar de verhoudingen zoals aangegeven op aquariumbemesting.nl dan kom ik met jouw toevoeging op het volgende:
-20ml KNO3/100L = 10ppmNO3 (https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/kaliumnitraat-kno3)
-40 ml KH2PO4/100L = 2ppmPO4 (https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/kaliumfosfaat-kh2po4)
Als je dat (10/2) in het begin van de week toedient vind ik het nog steeds raar dat je op 20/2 eindigt eerlijk gezegd. :S
:sorry:
Dus ofwel hanteer je 'sterkere' oplossingen ofwel komt er misschien ook redelijk wat nitraat (en fosfaat) in de bak via het ververswater en door de vervuiling van de vissen ?
Maar zoals je zegt: zolang het werkt is het natuurlijk prima.
Ik vroeg het me gewoon af hoeveel je dan toedient om zo hoog te eindigen.
 
Ton voeg je echt 8 ml csm toe op 100 liter? Dat is heel erg veel en men adviseert dacht ik 2 ml bij een gemiddelde bak en ik doe zelf 3 ml per 100 liter.
 
Ton voeg je echt 8 ml csm toe op 100 liter? Dat is heel erg veel en men adviseert dacht ik 2 ml bij een gemiddelde bak en ik doe zelf 3 ml per 100 liter.
Klopt John 4 op de 100, (typvoutje) maar ik los op met een liter water, dus deze aanpassing zit er al in, en eigenlijk gebruik ik maar 2 om dat ik wat minder erin giet dagelijks ;)
 
Ja ok dan snap ik het. Ik loste het ook op in 1 liter om minder residu te hebben. Ik gebruik deze nog samen met de micromix en bij deze valt het me op dat je totaal geen residu hebt. Maar goed 4 ml klinkt in elk geval heel heel anders Ton ;)
 
Overzichtje, net een paar Echinodorus bleheri eruit gehaald,
2019-06-14 12.45.13.jpg
is er weer wat ruimte voor de vissen.




2019-06-14 14_1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar als je de EI volgt en 20/2 doseert (op weekbasis) dan eindig je toch met lagere waardes net voor de verversing?
Als je 20/2 doseert blijft er altijd wel iets over na de 50% verversing (laten we zeggen 10/1) als je daar dan weer 20/2 aan toevoegt kom je al op 30/3 (aan het begin van de week)
 
Ik vind hem te steriel, alle planten op gepaste afstand en her en der een steen en wat hout,. terwijl dat in de natuur heel anders is, daar is alles veel meer gegroepeerd
 
Ik vind hem te steriel, alle planten op gepaste afstand en her en der een steen en wat hout,. terwijl dat in de natuur heel anders is, daar is alles veel meer gegroepeerd

Ton is uren bezig om er gelijke ruimte tussen te krijgen en dan krijg je zoiets :D :D ;)
 
Ik vind hem te steriel, alle planten op gepaste afstand en her en der een steen en wat hout,. terwijl dat in de natuur heel anders is, daar is alles veel meer gegroepeerd
Die meervallen gebruiken het als aanlegplaats.
En de naaldmeerval hangt aan de stelen.
 

Terug
Bovenaan