Hoe precies komt het zo mooi?
Ik denk een combinatie van factoren, alles gerelateerd aan de voedingsdriehoek die een plant nodig heeft.
Toen de discusvissen nog kleiner waren, merkte ik een zeer sterke reactie op de toevoeging van de macro en micro voedingstoffen voor de planten. Omdat de vissen primair zijn, heb ik toen de hoeveelheid voeding die ik toedien, ongeveer gehalveerd, omdat op dat niveau de vissen geen nadelige reactie gaven.
Verder heb ik mijn PH zeer lange tijd op ongeveer 6,7 gehouden. Conform de dropchecker (mooi groen) zou er op dat moment voldoende CO2 in het water aanwezig moeten zijn. Echter ik had hier een persoonlijke twijfel bij. Maar toen de vissen kleiner waren en veel vaker voer kregen, zag ik ook soms dat ze na een 6de of 7de voeding richting het oppervlakte gingen, wat ik niet wilde. Door de PH dan wat te verhogen naar 6,9 was dit probleem weer opgelost. Dus ik kon in combinatie met het formaat en voerbeleid van de vissen ook niet naar het niveau waarop ik nu zit.
En als laatste heb ik mijn JMB balken die op een ongelukkige plaats hingen vervangen door de Daytime Cluster Control, welke nu mooi centraal hangt met de Easy Led.
Mjin gecalculeerde hoeveelheid lumen zat en zit op 15. Of dit helemaal correct is weet ik niet, maar gewoon op basis van het percentage waarom de lampen branden, en daarvan hetzelfde percentage van het totaal aantal lumen genomen. Of dit trouwens een lineair verloop is weet ik niet, daarom gecalculeerde lumen.
Na de diverse problemen welke ik met wat algen, draadalg, minder fijne groei van mijn Echinio's en mijn braziliaanse klimop heb gehad, heb ik de volgende stappen doorgevoerd, te weten
1 PH in kleine stapjes verlaagd van 6,7 naar nu 6,4. Dropchecker is mooi tegen het gele aan. Vissen kan ik stevig voeren, maar gaan niet aan het oppervlakte hangen, dus CO2 concentratie is niet te hoog, anders zou ik dit zien.
2 Voeding (buiten voeding in de bodem) weer langzaam verhoogd naar de aanbevolen hoeveelheid. Met de huidige afmetingen van de vissen gaat dit prima, ik zie geen enkele invloed van deze hoeveelheid plantenvoeding, en ik zie ook geen algen actief, dus ik verwacht dat dit nu in balans is
3 Verlichtingshoek en straling vooral aangepast door de wijziging die in de verlichting is door gevoerd.
Nu wil ik als dit stabiel is, heel langzaam mijn totaal lumen (gecalculeerd) nog wat verder verhogen, richting de 18 a 20. Ik verwacht hiermee een nog wat sterkere groei te krijgen, maar het mag niet resulteren in een onbalans, dus dat zal ik tzt in kleine stapjes doen.
Voor mij persoonlijk heb ik de "conclusie" getrokken dat de combi discusvissen van 10cm (kop staart) in een "plantenbak" gewoon geen combinatie is. Na de 14cm gaat dit zover ik nu kan beoordelen weer prima. Maar ja, ook ik ben natuurlijk gewoon lekker eigenwijs en eigenzinnig, je weet wel.......