Akvastabil Mark II 160 x 55 x 60 (sschot)


edit: wel een beetje draaierig van het blazen......

:)

er zijn verhalen met CO2 en algsoorten, met name baardalgen.
Heb zelf 2 maanden het CO2 gehalte zo ver als mogelijk omlaag gebracht......er kwamen geen nieuwe algen bij, maar afsterven deden ze ook niet.
Ze groeiden bij de uitstroom van de CO2 het hardst :(

Wat meer effect kreeg was het gebruik van easy carbo en verlaging van de verlichting.
Mijn GHL verlichting is dezelfde soort als die jij nu hebt, en die zijn heel wat sterker dan de jbl en andere led lampjes.
Nu ik dat verlaagd heb groeien de planten beter, heb veel minder last van baardalgen, en voeg ook minder CO2 toe.
Ik denk dat het nooit 1 iets wat algen veroorzaakt, het is altijd een combinatie van.....
Gezien ik low nitraat hanteer, voeding aan de wortels toevoeg, weinig in de waterkolom, moet de verlichting ook omlaag en kan de CO2 optimaal gehouden worden ipv overdoseren.
Echinodorus prefereren iets heel anders dan de standaard planten in echte plantenbakken.
 
Weer eens actief de NO3 en PO4 gemeten.

NO3 ongeveer op 5
PO4 op 1,5 ofzo

Alle PO4 doseringen nu gestopt (van 20ml per week naar 0ml) om te kijken waar deze uit gaat komen.

Verder toch ook wat gesneden in mijn streef waarde om zo alle doseringen weer wat omlaag te brengen, en om te kijken wat er gaat gebeuren, ik ben benieuwd!

Heb stieken toch een vermoeden dat de hoeveelheid voer en afvalstoffen ook een belangrijke rol speelt in het stukje alg, en dat het wat minder aan alles wat ik aan middelen toevoeg ligt.......
 
Kan idd een belangrijke factor zijn Steven. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Gr. Ed
 
Weer eens actief de NO3 en PO4 gemeten.

NO3 ongeveer op 5
PO4 op 1,5 ofzo

Alle PO4 doseringen nu gestopt (van 20ml per week naar 0ml) om te kijken waar deze uit gaat komen.

Verder toch ook wat gesneden in mijn streef waarde om zo alle doseringen weer wat omlaag te brengen, en om te kijken wat er gaat gebeuren, ik ben benieuwd!

Heb stieken toch een vermoeden dat de hoeveelheid voer en afvalstoffen ook een belangrijke rol speelt in het stukje alg, en dat het wat minder aan alles wat ik aan middelen toevoeg ligt.......
wat voer je dan ?
spoel je diepvriesvoer uit?
Zelf doseer ik 5 ppm nitraat en 0.5 ppm fosfaat en heb bemerkt dat het voor de planten weinig tot niets uitmaakte nadat ik eens een periode hoger was gegaan...15 en 1.
Ik doseer wel https://www.tetra.net/nl-nl/producten/tetra-crypto
 
wat voer je dan ?

Diepvries, mossel, rode mug en artemia op dit moment

spoel je diepvriesvoer uit?

Nee nooit, gaat altijd bevroren de bak in, ze eten het uit de hand op

Vandaag na het stoppen met toevoegen van fosfaat gemeten. PO4 is gezakt naar 1. Nitraat wederom rond de 5. Ga ietsje meer nitraat toevoegen en over een week weer meten.
 
@sschot Staat er nu helemaal rechts in de bak een braziliaanse klimop (Hydrocotyle leucocephala)? Wat een bos is dat, en wat gaaf!
 
Ik geloof dat ik die maar eens moet gaan kortwieken en het snoeisel er naast ga zetten.... zo'n bos wel ik ook ; )
 
Door aanpassing van de doseringen is de verhouding nitraat fosfaat wat verschoven, in goede zin imo

NO3 15 ppm
Fosfaat 0,5 ppm

Ik ben gestopt met het toevoegen van fosfaat. Even kijken hoe het over 1 week is en of deze waarde dan stabiel blijft of niet.
De nitraat dosering had ik iets verhoofd, deze gaat nu weer 1 stapje omlaag. Streven is om nitraat op 10 te krijgen en fosfaat op 0,5 a 1 maximaal.......

Verder alles stabiel en geen bijzonderheden. Te veel reflecties nu voor een leuke plaat, mogelijk einde van de dag, een keer voor het onderhoud ipv erna.....
 
SS__2434_bewerkt_0943.jpg


Als gevolg van de TC420 problemen is mijn Easy LED nagenoeg uitgeschakeld en draait de Daytime CC nu op volle sterkte (90%). Moet zeggen dat ik dat in ieder geval helemaal niet vervelend vind, en zover ik kan overzien zijn de planten hier ook niet ontevreden mee.

Wat ik hou is wat baardalgen, en wat bruinalg, alhoewel de laatste wel aan het afnemen is. Ik merk nu ik wat langer Carbo geef, dat de vissen hieraan "gewend" zijn en hier geen schrik reacties meer op geven.

Verder heb ik mijn Purus F1 aan de bak toegevoegd, om een wat nieuwe dynamiek te krijgen, omdat ik het zo saai vond worden dat het mijn interesse begon te verliezen en dat is natuurlijk niet goed. Daarnaast het koppel Brown-Tefé naar boven geplaatst, eens kijken of het lukt om daar weer een kweek poging mee te doen. Uiteraard moeten ze wennen, dus dat kost weer even tijd.

Verder draait het eigenlijk wel heel stabiel, want ervaar weinig uitdaging op dit moment. Hoop dat er dus wat meer "leven" in de bak gaat komen nu door de toevoeging en aanpassing die is gedaan.

Zonder fosfaat dosering zakte deze uiteindelijk toch weg naar 0. Daarom doseer ik nu 1 x in de week 0,5 ppm en hiermee is het tot aan de waterwissel meetbaar, dus dan zakt het niet naar 0 weg.
Omdat mijn Easy Carbo op was ben ik nu over gestapt op FloraGrow Carbo. Zover ik kan beoordelen, ben ik hier tevreden over.
 
ik snap het niet, wie wel.... ????

Vandaag eens even gedruppeld.....
KH kraan water 4,5
KH aquarium water 3,5 a 4

NO3 is rond de 10, ik vind het waardeloos af te lezen
PO4 zit volgens mij rond de 1,2, volgens mij

Bekijk bijlage 301249 Bekijk bijlage 301250

Mijn PH is 6,35. Mijn dropcheckers zijn gelig. Mijn PH indicatie vloeistof is 20mg/l
Theoretische CO2 waarde is dus ergens rond de 40mg/l wat ik vooral weer niet geloof, want anders zou de boel echt wel bovenin hangen en dat is absoluut niet het geval

Ondanks deze "feiten" heb ik wat last van GDA (groene stof alg) en tegen het oppervlakte op de grote bladeren van de Echino wat draadalg

Bekijk bijlage 301246 Bekijk bijlage 301247 Bekijk bijlage 301248

Qua verlichting zit er maar 15 lumen per liter op de bak, dus zeker niet extreem veel licht.

De Alternanthera cardinalis doet het onder deze verlichting niet slecht, maar groeit wel "langzaam"

Bekijk bijlage 301251 Bekijk bijlage 301252

Waar zit het probleem van een tekort, wat oorzaak is van deze 2 vormen van alg.

Veel genoemd zijn CO2 en PO4, maar die zijn zover ik de feiten mag geloven niet de oorzaak.

Meer makro -> dat geloof ik niet
Meer mikro -> dat weet ik niet ???

Ben heel benieuwd of iemand mij nog een hardreiking kan doen, om hier toch een reden te achterhalen, zodat ik deze kan oplossen. Wie denkt er met mij mee?
Je zou dus wel te weinig licht kunnen hebben of toch te veel? Want dat weet je niet zeker? Daarom het volgende: Mijn idee is altijd dat je eerst moet zoeken naar één vast beginpunt waar je zeker van bent. En dat is altijd gemakkelijk te vinden. Dat moet namelijk de lichtsterkte zijn die jouw plantenkeus vraagt. En dat betekend niet; ik heb een Anubias, als voorbeeld bedoeld, die wil heel weinig licht en mijn Alternanhera wil veel licht dus ik ga er tussenin zitten. Nee, weer als voorbeeld bedoeld, dan zou je de Anubias op een beschaduwde plek moeten zetten en je geeft veel licht voor je Alternanthera. Dus is het zaak om even uit te zoeken welke lichtsterkte je planten keuze vraagt. Voor die maximale lichtsterkte kan je uit gaan van een 8 uur duur. Dus dimsterktes uitgezonderd. Wanneer je dit gedaan hebt gaan je planten groeien en vragen om CO2 én overige bemesting, ook bodembemesting dus. Nu kan je gaan werken vanuit het principe van de tekorten, immers je hebt een vast punt. En je zal merken, dat is veel eenvoudiger!
 
Heb toch een andere ventilator geregeld. Omdat ik niet echt meer direct in Arctic vertrouwde heb ik een Noctua gekocht.

Eerst even gewoon koud op de 12V aangesloten. Wat loopt deze ventilator MOOI! Whouw geweldig.
Vanavond nadat de grootste hitte toch het huis uit is, nog maar een keer "in mijn kastje gedoken" en heb een PWM uitgang op kanaal 5 gesoldeerd. Deze met de PWM signaal kabel van de ventilator verbonden en ik kan nu perfect van 0 tot 100 (misschien is het 80) procent regelen. En fluisterstil..... Alhoewel vanaf 0, onder de 10% gebeurd er niets, dus zeg regelbaar vanaf 10%. Gedurende "low light" laat ik hem op 25% draaien en bij "high light" draait hij dan op 50%.

Morgen even meten hoe het dan zit met de warmte van de trafo's. Vandaag met de fan op 100% bleven ze gewoon "koel".

Bekijk bijlage 305491 Bekijk bijlage 305492

De fan staat op trillingsdempers gewoon op de voedingen, perfecte manier

En precies het moment dat hij naar uit ging....



off topic: ik ga kijken of ik een leuke constructie kan maken boven mijn radiatoren met een aantal van deze fan's......

Dat heb ik gedaan, ook met Noctua's, ze draaien van 0 t/m 100% naar aanleiding van de gemeten temperatuur in mijn bak.
 
avond plaatje na het onderhoud

SS__2504_bewerkt_0951.jpg


Voor het onderhoud en verversen de PO4 gemeten, deze zat tussen de 0,5 en 1,0. Dit is het niveau waar ik hem graag zou willen hebben. Tevreden mee. Volgende week kijken of bij deze dosering dit stabiel blijft.

Verder kwamen vandaag de Purussen voor het eerst eens even eten, maar ze laten zich nu weer lekker niet zien.

Verder eigenlijk weinig bijzonderheden. De bruinalg lijkt weer iets meer vooral op de Echino's. Reden en oorzaak blijft mij hier nog steeds een vraakteken. Baardalg wordt steeds minder. Vandaag voor het eerst met een vernevelaar (Ali) voor het eerst eens lokaal op de alg gesprayd. Afwachten wat dat oplevert. Heb ook helemaal onderwater (zelfs tijdens verversen) links op het hout wat baardalg, ik zal kijken of ik dat "onderwater" kan sprayen, maar de vloeistof gaat zich dan natuurlijk wel bij iedere pomp verdunnen, omdat je daarna water gaat aanzuigen. We zullen zien.
 
Na heel lang de inriching stabiel gehad te hebben, heb ik nu de boel eens omgegooid. Ik heb een aantal stukken hout uit de bak gehaald zodat er meer ruimte is voor de planten en voor de vissen.

Links ben ik op zich wel tevreden over, rechts nog niet. Dus dit gaat nog wijzigen.........

Het is nog niet kraakhelder, maar een idee

PXL_20201218_180400939_bewerkt_0983.jpg
 

Terug
Bovenaan