Alles lijkt goed, maar toch alg


Omdat ik bijna dezelfde vraag heb sluit ik hierbij aan, zonde om een nieuwe topic te openen toch?
Maar waar ik van baal, ik blijf last houden van alg en met name baardalg denk ik. Planten groeien als een tierelier,

Hallo Lind,
Je hebt niet dezelfde problemen als ik.

Jij hebt baardalg, ik niet.
Je planten groeien als een tierelier, de mijne niet.

Om dit topic niet te vervuilen stel ik voor dat je zelf een tropic opent, daar heeft niemand iets op tegen hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik voeg elke dag 1 druppel flora ferropol 24 toe en 1x per week easy live profit. Dan ga ik nu proberen 1 per dag 2 druppels ferropol 24 toe te voegen en de temp rond 25 te krijgen.
 

Bijlagen

  • 20200914_200239.jpg
    20200914_200239.jpg
    168.9 KB · Weergaven: 74
Hallo Henko, het is niet de bedoeling om jouw topic over nemen maar dan klopt mijn inziens je titel niet. "Alles lijkt goed" laadt dus niet de lading wat ik overigens vervelend voor je vindt. Maar omdat ik mijn advies al heb gekregen, wens ik je toe dat over een paar dagen/ weken de lading "Alles lijkt goed" wel op gaat. Succes met je bak!
 
Baardalg toch wel door te weinig voedingsstoffen voor planten. Wellicht temperatuur eens terugschroeven. Wel een mooie bak šŸ‘šŸ» Groetjes Edwin Bekijk bijlage 307521
Baardalg is typisch een indicator van CO2-tekort, maar wellicht bedoel je dat ook met 'tekort aan voedingstoffen.'
 
Heel vervelend dat het even niet zo gaat als je zou willen. Wat ik wel heel vreemd vind is dat je eerst een mooie bak had en een paar maanden later niet meer. Wat heb je inmiddels met je licht gedaan? ik lees alleen verlaagd, maar je hebt co2 en plantenvoeding dus die drie kan je prima in balans houden. Ik denk echt dat je wel op de goede weg bent en zou je ook niet precies kunnen vertellen wat je kan doen. Hieronder mijn ervaring met wat planten en een beetje alg. Misschien heb je er wat aan.

Ik heb CO2 en probeer po4=1 en no3=10 aan te houden. Licht brand 8 uur. Doseer twee keer in de week ook CSM-B. Maar geen een voedingstof gelijk. Ik ververs elke week 25-30% met afleveren van vuil op de bodem. Weliswaar met osmose water met mineralen, maar zoals door Anderen al genoemd lijkt me dat niet jouw oplossing. Ik heb een ancistrus, twee otoā€™s en een japonica garnaal. Dus geen grote anti alg squad. Nou niet meteen allemaal over deze aantallen beginnen, ik ga over enige tijd verhuizen en wil deze zolang niet aanvullen.

Ik heb zelf niet het beste licht, Drijvers, een donkere bodem en een hoge bak. De rotalaā€™s gingen bij mij ook niet. Alleen boven, direct onder de lamp, waren ze mooi. Als de andere planten teveel schaduw gaven dan werd de onderkant lelijk. Ik zou die plant er uit halen en kijken of je met beter passende planten de boel weer leuk kan krijgen. Met de hygrophilia had ik eigenlijk hetzelfde probleem. Onderzijde verloor vaak de bladen. sterrenkruid werd bij mij meteen opgevreten door de vissen en was kansloos.

Mag ik je de Braziliaanse klimop adviseren? Leuk plantje, groet hard, makkelijk te snoeien en terug te planten. deze heeft geen ingewikkelde wortels, dus niet elke keer je bodem overhoop. Slechte bladeren kan je er gewoon uithalen. Ik heb ook groene en rode Lotus planten. Beide doen het bij mij goed en de groene pakt minder snel alg aan dan de rode. Ik laat ze wat hoger worden.

Maak je de bodem wel goed schoon en ook onder de stenen? Daar blijft vaak veel vuil liggen. Toen ik alg problemen had heb ik al de stenen eruit gehaald. ik was klaar met het schrobben van de stenen. Nu heb ik hout en daar blijft weer veel vuil onder hangen, dus moet ik het weer afhevelen.

Maar goed ik ben gewoon aan het experimenteren welke planten het bij mij wel leuk doen en ik heb gemerkt dat geduld daar ook een factor in is. Ik had enige tijd gelden Vallisneria gekocht en het duurde enkele weken voordat deze aansloeg. Nu heb ik een heel bos.

Kijk goed welke planten in je set-up passen dan moet het echt wel goed komen.
 
Manueel alle alg verwijderen en de planten een goeie trim geven. Verhogen van de licht duur naar 6-8 uur. Dan start je met het doseren volgens de Ei-methode. Te weinig licht zorgt ervoor dat je rotala het niet goed doet. De wallichi is een erg moeilijke plant. Koop een bos met snelgroeiende planten en plaats deze in je bak zodat die kunnen concurreren met de algen. Zou daarnaast ook wat algen eters in je bak doen om de boel onder controle te houden.
 
Baardalg is typisch een indicator van CO2-tekort, maar wellicht bedoel je dat ook met 'tekort aan voedingstoffen.'
Dit vraag ik me toch nog wel af. Heb ook kleine plukjes baardalg in mijn bak. Zo 2/3 ongeveer, en de co2 is toch echt op orde. Daarnaast zit de baardalg ook precies voor de uitstroom waar mijn lillypipe zit. Daarnaast doet mijn filter 12keer de inhoud van mijn bak p/u.
 
Dit vraag ik me toch nog wel af. Heb ook kleine plukjes baardalg in mijn bak. Zo 2/3 ongeveer, en de co2 is toch echt op orde. Daarnaast zit de baardalg ook precies voor de uitstroom waar mijn lillypipe zit. Daarnaast doet mijn filter 12keer de inhoud van mijn bak p/u.
De uitstroom vĆ³Ć³r de lilypipe is natuurlijk wel de plek waar jouw CO2 concentratie het laagst zal zijn.

Zelf zal ik niet snel zeggen over mijn eigen bak dat de CO2 'op orde' is. Dat is namelijk heel erg lastig omdat er snel een lokaal tekort onstaat. Bij mij heb ik het 'op orde' als de planten nog kort zijn, maar zodat alles een beetje begint te groeien ontstaat er ook bij mij een CO2 tekort door plantenbossen die de doorstroming belemmeren.
 
Omdat ik bijna dezelfde vraag heb sluit ik hierbij aan, zonde om een nieuwe topic te openen toch?
Ik heb een 60 liter bak die nu 3 maanden draait. Er zitten 7 guppen in (alleen mannen), had er 10 maar nu 3 dood in 3 weken tijd, mede door hittegolf denk ik. Maar waar ik van baal, ik blijf last houden van alg en met name baardalg denk ik. Planten groeien als een tierelier, verlichting staat 9 uur aan waterwaardes bij intratuin waren allemaal goed. Ik voeg elke dag 1 ml COĀ² toe. Temp. nu 27.1. Pomp staat op het oppervlakte gericht, dus m.i genoeg zuurstof. Waterwissel elke week 25%. Water is overigens kraakhelder. Wat kan ik doen aan die alg? Of is 3 maanden nog het probleem van alg? Ik overweeg om garnalen in te gaan zetten. Graag jullie advies. Ik probeer een foto toe te voegen van de meest aangetaste planten.

@Lind@ : de meest bealgde plantjes op je foto's zijn de kleine Bucephalandra's op de voorgrond. Enerzijds omdat deze plantjes doorgaans liever wat minder licht krijgen dus ze staan niet op de ideale plaats. Maar daarnaast lijkt het ook alsof je ze in de bodem hebt gedrukt met hun wortelstok. Daar kunnen ze echt niet goed tegen (in de meeste gevallen sterven ze zelfs). Je kan ze beter op een stukje hout of een klein steentje binden en ze op een iets minder fel verlichte plaats zetten.
 
Goedemiddag,

Bij mij komen er een paar tips naar boven.
kleur lampen? Zijn deze niet te wit? Probeer rond de 6200 Calvin te zitten. Meer geel licht en wat RGB kleuren.
Kletskoek. Mijn lamp is 7000K en geen alg te bekennen. Ook genoeg algloze bakken gezien op 10.000K+.
 
Baardalg toch wel door te weinig voedingsstoffen voor planten. Wellicht temperatuur eens terugschroeven. Wel een mooie bak šŸ‘šŸ» Groetjes Edwin Bekijk bijlage 307521
Baardalg kan ontstaan door een tekort of sterk wisselend CO2 level. De temperatuur speelt daarbij geen rol.
 
Omdat ik bijna dezelfde vraag heb sluit ik hierbij aan, zonde om een nieuwe topic te openen toch?
Ik heb een 60 liter bak die nu 3 maanden draait. Er zitten 7 guppen in (alleen mannen), had er 10 maar nu 3 dood in 3 weken tijd, mede door hittegolf denk ik. Maar waar ik van baal, ik blijf last houden van alg en met name baardalg denk ik. Planten groeien als een tierelier, verlichting staat 9 uur aan waterwaardes bij intratuin waren allemaal goed. Ik voeg elke dag 1 ml COĀ² toe. Temp. nu 27.1. Pomp staat op het oppervlakte gericht, dus m.i genoeg zuurstof. Waterwissel elke week 25%. Water is overigens kraakhelder. Wat kan ik doen aan die alg? Of is 3 maanden nog het probleem van alg? Ik overweeg om garnalen in te gaan zetten. Graag jullie advies. Ik probeer een foto toe te voegen van de meest aangetaste planten.
Je voegt geen CO2 toe, begrijp ik maar Carbo. Dat is een vloeibare CO2 vervanger. Je kan dit niet vergelijken met CO2 (gasvorm). Hierbij is het moeilijk meten hoe het werkelijk staat met je CO2 level. Maar dat er sprake is van een CO2 tekort of een sterk wisselend CO2 level is wel de oorzaak van je problemen. Ook een rol speelt denkelijk dat Carbo moeilijk te verdelen is, je bent daarbij zeer sterk afhankelijk van je waterdistributie.
 
Gisteren geen tijd voor de bak ivm het mooie weer, dus vandaag maar even.

Waterwaarden waren weer keurig volgens mij:
PH 6,5
KH 6
NO3 10
PO4 1

Vandaag alle planten die het niet deden er uit gehaald.
  • Rotala wallichii
  • Pogostemon Helferi
  • eustralis stellata
Wat is blijven staan:
  • Sterrenkruit doet het wel goed al wordt deze wel aangevreten door de manen.
  • Echinodorus bleheri krijg er elke week weer een vol blad bij, maar ik moet er ook elke week weer
    een sterk bealgd blad af knippen, kom dus nog niet verder dan een plant met 3 a 4 bladeren.
  • Hygrophila siamensis groeit wel aardig maar ook veel algontwikkeling.
  • Crypto knip ik meer bealgd blad af dan dat er bij komt.

De bak zo als hij nu is:
09-21.jpg


De bak vorige week:
09-13.jpg


Nog steeds veel algontwikkeling, het raam ziet er echt niet meer uit na 1 week
IMG_20200921_181039.jpg



En wat blauwalg hier en daar
IMG_20200921_185815.jpg
 
Gisteren geen tijd voor de bak ivm het mooie weer, dus vandaag maar even.

Waterwaarden waren weer keurig volgens mij:
PH 6,5
KH 6
NO3 10
PO4 1

Vandaag alle planten die het niet deden er uit gehaald.
  • Rotala wallichii
  • Pogostemon Helferi
  • eustralis stellata
Wat is blijven staan:
  • Sterrenkruit doet het wel goed al wordt deze wel aangevreten door de manen.
  • Echinodorus bleheri krijg er elke week weer een vol blad bij, maar ik moet er ook elke week weer
    een sterk bealgd blad af knippen, kom dus nog niet verder dan een plant met 3 a 4 bladeren.
  • Hygrophila siamensis groeit wel aardig maar ook veel algontwikkeling.
  • Crypto knip ik meer bealgd blad af dan dat er bij komt.

De bak zo als hij nu is:
Bekijk bijlage 308007

De bak vorige week:
Bekijk bijlage 308011

Nog steeds veel algontwikkeling, het raam ziet er echt niet meer uit na 1 week
Bekijk bijlage 308015


En wat blauwalg hier en daar
Bekijk bijlage 308016
Gaat weer de goede kant op volgens mij. In ieder geval weer goede plantengroei. Dat nu even 'volhouden'. Die alg verdwijnt dan uiteindelijk wel weer als de oorzaak maar weg is.
 
Vandaag een paar nieuwe plantjes er bij gezet, kijken hoe ze het gaan doen.

Ik lees vaak dat je de planten bij je verlichting moet zoeken.
Maar als ik kijk bij de informatie van planten zie ik nagenoeg altijd het advies: "normaal/veel licht"
Dat is wel een ruim begrip :confused:

IMG_20200923_205331.jpg
IMG_20200923_205324.jpg
IMG_20200923_205337.jpg
 
Vandaag een paar nieuwe plantjes er bij gezet, kijken hoe ze het gaan doen.

Ik lees vaak dat je de planten bij je verlichting moet zoeken.
Maar als ik kijk bij de informatie van planten zie ik nagenoeg altijd het advies: "normaal/veel licht"
Dat is wel een ruim begrip :confused:

Bekijk bijlage 308143 Bekijk bijlage 308144 Bekijk bijlage 308145
Planten hebben vaak een vrij ruime tolerantie vwb de omstandigheden waarin ze kunnen overleven. Een plant die (normal tot) veel licht vraagt, heb je gewoon echt een high-end sterke lamp voor nodig zeg maar, red je niet met een meegeleverd lampje van SuperFish om maar een voorbeeld te geven.
 
We zijn weer een week verder en het gaat niet slechter.

Waterwaarden waren weer keurig, net als vorige week:
PH 6,5
KH 6
NO3 10
PO4 1

De nieuwe plantjes gaat een beetje draadalg op zitten na een dag of vier.
Verder zal de tijd het leren of ze het naar de zin hebben in mijn bak.
Het sterrenkruid snoei ik maar plaats alles terug om een hele dikke bos van deze snelgroeier te krijgen.

Bak deze week:
09-27.jpg


Bak vorige week:
09-21.jpg



Echinodorus bleheri heeft maar 1 blad zonder alg en dat is een blad van een week oud.
Elke week knip ik het oudste blad af.
Zo wordt het nooit een volle bos, maar ik ga er van uit dat dit zal veranderen.
IMG_20200927_125515.jpg


De Hygrophila siamensis lijkt nog steeds een te te hebben.
Ik kijk dit nog een week aan en zal volgende week een foto plaatsen als dit nog niet beter is.
 
We zijn nu ongeveer een week of 7 onderweg en ik denk nu wat verbetering waar te nemen :)

De Echinodorus bleheri en Hygrophila siamensis lijken minder algontwikkeling op de bladeren te krijgen.
Ook zit de groei er goed in.

Nog wel steeds veel groene alg op het raam na een week.

De Hygrophila siamensis heeft nog wel steeds last van kleine ronde gaatjes in het blad maar deze plant begint deze week ook weer beter te groeien.
Dus misschien gaat dat straks ook over.
IMG_20200929_194337.jpg


De nieuwe ludwigia die er nu 2 weken in staat doet het nog niet zo goed en krijgt ook wat last van alg.
IMG_20200930_193152.jpg


Op de kunststof rots had ik in het begin alleen maar groenalg, elke 2 weken weer knal groen.
Nu zie ik naast groenalg ook een zwarte aanslag welke er met een borstel makkelijk af te halen is.
Iemand die weet wat dit kan zijn?
IMG_20201004_145319.jpg
 
Doseer eens enkele weken je kaliumnitraat en kaliumfosfaat op een dubbele dosis
Gebruik een andere soort plantenvoeding voor je sporenelementen en injecteer deze met een spuit bij 1 plant zijn wortels.
 
De bak doet het momenteel wel goed, de groei zit er goed in.
Algaanslag op de ramen is iets minder.
Op de achterwand zit nu geen harige groenalg meer maar een andere variant.
Met een kwast veeg ik het zo af, het lijkt wel stof.

10-18 voor snoeien.jpg



Op de Echinodorus bleheri onstaat toch nog wel alg.
Gelukkig komen er steeds snel nieuwe bladeren en kan ik blad zo als hieronder weg knippen, maar ik zou het liever niet zien.
Wel valt het op dat blad wat minder licht krijgt, hier geen last van heeft.
z.JPG
 
Staat er best netjes bij en die alg lijken me draadalgen toe.
 
wat zijn je huidige waterwaardes
wat/hoeveel plantenvoeding voeg je toe?
verlichting aangepast?
 
Dit is wat ik weekelijks meet VOOR de waterwissel van 50%
PH 6,6
KH 6
NO3 25
PO4 1

Dit voeg ik elke week toe:
KNO3: 15 ppm
KH2PO4: 1ppm
K2SO4: 4 ppm
CSM+B: 10ml

Ik heb de laatste 2 weken iets meer licth gegeven aan de ludwigia en hydrocotyle tripartita.

Om mijn ledbuizen heb ik kapjes gemaakt zodat ik plaatselijk minder licht kan geven.
IMG_20201004_152101.jpg
 
waterwaardes lijken me ok no3 op de max po4 zou nog iets hoger kunnen.
Stop eens wat klei/osmocote bij de wortels van1 of 2 je planten die gemakkelijk bealgen indien je verschil ziet kun je de bodem extra bijvoeden
 
Gebruik je een dropchecker en zo ja welke kleur heeft die en heb je daar een foto van nu?
 
Ben ik ook wel benieuwd naar; met een PH van 6,6 en KH van 6 loopt je co2 uit balans bij mijn weten
In dat geval in elk geval een vrij hoge co2 en dat rijmt niet met de algen die ik zie. Wellicht kloppen de waarden niet of is de distributie in de bak niet goed.
 
Probeer eens om een fosfaat/nitraat verhouding aan te houden van 1/10 ipv 1/25 wat je nu hebt.
Het wekelijks bij doseren is leuk, maar als je iedere week hetzelfde doseert, kun je onbalans krijgen en dat is wel wat je nu in je waarden ziet.
Dus staat je nitraat nog op 15 en je fosfaat op 1, vul je fosfaat aan tot 1,5.
Je planten nemen niet precies evenveel nitraat als fosfaat op, dit verschilt per plant.

Door deze verhouding aan te houden, heb je meer kans op minder algen ;)
Een overload aan nitraat of fosfaat, dus onbalans, zorgt voor algen (dus ook blauwalg).

Uiteraard speelt licht en CO2 daarbij ook een rol. Maar als ik je waarden nu zo zie, zijn ze niet helemaal mooi in balans ;)
 
Die verhouding is helemaal bij zoet niet zo van belang en de RR is meer voor zeewater en dan de Fytoplankton al heeft men nu ook al ondekt dat die waarden in de plankton per regio erg verschillen. Zolang je maar voldoende voeding in de bak hebt is de verhouding minder van belang en in de regel verbruikt een plant gemiddeld 10x zoveel nitraat dan fosfaat. Dus stel je po 4 verbruik is 0,5 dan moet je minimaal 5 mg no3 hebben. Als je naast de 5 mg no3 nog 3 mg fosfaat hebt dan geeft dat geen problemen omdat alles genoeg voorhanden is.

Ook hier staat mooi beschreven dat het meer voor zeewater geldt en dan met name in Fytoplanktons.

 
Bladeren die helemaal onder de kleine groene 'haartjes' zitten zoals ik in je foto's zie komen in mijn bak vooral als mijn co2 even niet zo lekker loopt. Laatst even mijn co2 reactor uit het systeem gehad en alleen met inline diffuser gewerkt en zag dit na 1-2 dagen direct opkomen.

Zoals hierboven al eerder aangeraden zou ik een dropchecker (met 20mg indicator) nemen en de ph in stapjes verlagen net zolang tot de kleur zo licht groen als mogelijk is geworden. (dus dat er nog net niks geligs in zit) Doe dit in kleine stapjes en kijk het altijd een dagje aan omdat de dropchecker tijd nodig heeft om te reageren.
 
Die verhouding is helemaal bij zoet niet zo van belang en de RR is meer voor zeewater en dan de Fytoplankton al heeft men nu ook al ondekt dat die waarden in de plankton per regio erg verschillen. Zolang je maar voldoende voeding in de bak hebt is de verhouding minder van belang en in de regel verbruikt een plant gemiddeld 10x zoveel nitraat dan fosfaat. Dus stel je po 4 verbruik is 0,5 dan moet je minimaal 5 mg no3 hebben. Als je naast de 5 mg no3 nog 3 mg fosfaat hebt dan geeft dat geen problemen omdat alles genoeg voorhanden is.

Ook hier staat mooi beschreven dat het meer voor zeewater geldt en dan met name in Fytoplanktons.


Zelf andere verhouding gehad en daarbij gezemel met algen.
Met het aanhouden van deze verhouding zo goed als geen algen meer en planten die het goed doen.
Ook in de kleine bak hebben we aardig wat algen en daar is de verhouding totaal anders dan in de grote. (Kleine doseren we vrijwel niks)
Dus uit eigen ervaring blijkt het toch wel degelijk uit te maken ;)
Ook op aquariumbemesting staat een verhouding beschreven (weliswaar 1/16, maar alsnog)
 
Ja ervaringen verschillen dus Judith. Ik heb zelfs in mn zeewaterbak een no3 van 5 en een po4 van 0,05 dus verreweg van de 10:1 en toch geen algen.

 
Laatst bewerkt:
Die verhouding is helemaal bij zoet niet zo van belang en de RR is meer voor zeewater en dan de Fytoplankton al heeft men nu ook al ondekt dat die waarden in de plankton per regio erg verschillen. Zolang je maar voldoende voeding in de bak hebt is de verhouding minder van belang en in de regel verbruikt een plant gemiddeld 10x zoveel nitraat dan fosfaat. Dus stel je po 4 verbruik is 0,5 dan moet je minimaal 5 mg no3 hebben. Als je naast de 5 mg no3 nog 3 mg fosfaat hebt dan geeft dat geen problemen omdat alles genoeg voorhanden is.

Ook hier staat mooi beschreven dat het meer voor zeewater geldt en dan met name in Fytoplanktons.


Ik probeer te begrijpen wat je zegt.

Je zegt RR (fosfaat:nitraat 1:10 voor minste kans op alg is niet meer van toepassing, met verwijzing naar een stuk om te lezen, waarna je zegt dat planten ongeveer 10x zoveel nitraat gebruiken als fosfaat, en dat het goed is je fosfaat en nitraat toe te voegen in de verhouding 1:10.

Bedoel je te zeggen dat de theorie van RR achterhaald is, maar dat het effect, het advies dat er uit voort kwam nog steeds geldt?

Of lees ik het niet goed?
 
Ja ervaringen verschillen dus Judith. Ik heb zelfs in mn zeewaterbak een no3 van 5 en een po4 van 0,05 dus verreweg van de 10:1 en toch geen algen.

Hoe meet jij een PO4 van 0,05? Dat is met een Colombo testsetje niet te meten. Moet dat niet 0,5 zijn? En dat zou met de NO3 van 5 een goede verhouding zijn.
 

Terug
Bovenaan