Alles over LED verlichting

Meer lumen uit leds die meer licht opbrengen zullen koeling nodig hebben, 5050chip op een simpele strip zal lagere werkspanning krijgen dus lager current op de chip, wanner je ze op een koelstrip of koelplaat zet kan je meer werkspanning geven en hogere current wat resulteerd in meer lummen output.
Maar de 24watt versie is dus voor 120cm bakken en dat ziet er inderdaad krapjes uit op die lengte, de JBM zit dan al op 32Watt en Eheims zitten dan op 28-30Watt om voldoende lumen te halen.
Dus hoeveel output ze dan halen is beetje onduidelijk , ze meten in lux op 20cm afstand en 1lumen =25lux maar zegt niks over de totaal aantal lumen.. na mijn weten wordt opbrengst lumen op 1meter afstand gemeten en met lux heb je 2 manieren , meten op 30cm en 1meter afstand dus hoe Superfish lux meet op 20cm is een rare manier.. en is niet de juiste manier van lux meten.
Vf blijft (nagenoeg) gelijk bij de leds, alleen de drive current veranderd waarmee je de output beïnvloed.
 
Superfish is erg onduidelijk...

Retro LED Bright 85 cm 39 W (T5) 16 Watt
8625 Lux 93,96 Par 8730 Kelvin These measurements are average values for all lengths, at a distance of 20 cm. ???????????????

Retro LED Combi 120 cm 36 W (T8& JT-5) 24Watt
2627 Lux 30,24 Par 5990 Kelvin These measurements are average values for all lengths, at a distance of 20 cm. ????????????????

Retro LED Combi 120 cm 36 W (T8& JT-5) 24 Watt
3787 Lux 41,04 Par 7680 Kelvin These measurements are average values for all lengths, at a distance of 20 cm. ??????????????????

Retro LED Multi 120 cm 36 W (T8& JT-5) 21 Watt
The Retro LED Multi has 8 different colors of light, the brightness of which can be adjusted with the remote control. Because this lighting is only intended for ambience, Lux, Par and Kelvin do not apply. ??? nog gekker... dus hoeveel lumen geeft hij dan met alles op 100% ?


Dus uitgaande van 20cm, terwijl een gemiddeld aquarium 30-40cm diep is kan je deze waarde gerust halveren in lux en de par die hun opgeven, snap totaal niet waarom er voor lux is gekozen als meetwaarde , 25lux=1lumen dus bij 8625lux=345lumen op 20cm lol :D :koffie:
Zou deze soort leds lekker links laten liggen als de fabrikant al sjoemeld met meten op lux op een verkeerde afstand en dan overal maar een gemiddelde neemt op elke lengte ledbuis :(
 
Laatst bewerkt:
Aangezien het gaat om alles over LED verlichting, ik kwam nog een, in mijn ogen, interessante pagina tegen over de lichtsterkte bij LED voor een matige/gemiddelde en sterke verlichting. Ik wil dit graag toevoegen aan dit topic over LED.

 
Ik heb gekleurde leds gebruikt in mijn verlichting die beter dan 130Lm/W doen...
Snap je punt niet echt waarom je denkt dat het niet haalbaar is omdat er gekleurde leds in zitten.

Omdat er vaak vergelijkingen worden gemaakt, ook hier, met leds van bedenkelijke kwaliteit en van veel minder power met kwaliteits leds die meer in zich hebben. Dat kan je gewoon niet over een kam scheren.
 
Superfish is erg onduidelijk...
Ze vermelden in ieder geval nog iets, of je er wat aan hebt is een tweede....
Maar je bent het nu dus wel met me eens dat er geen 1 watt led's inzitten, en dat de 100 Lm/W ook niet gehaald wordt?
 
Ik kan wieinig vertellen over led, zou dan eea navragen bij een engineer van Philips die ik ken.
Maar, het bedrijf superfisch is een onderdeel van aqaudistri...die ken ik wel.
Dat is niks anders dan een dozenschuiver, inkopen in voornamelijk China, en doorschuiven naar de detailhandel.
Althans vroeger was er geen enkel research of technische afdeling, en als ik naar hun website kijk zie ik die nog steeds niet.
Ik verwacht dus ook niet dat je veel aan info mag verwachten, ze spelen de info door van hun toeleverancier meer niet.
 
Ja dat klopt, daarom heet het ook wel een chip, en bestaat idd uit 3 (3528) ledjes.
Tegenwoordig heb je ze al met 4, wit of warmwit en daarnaast nog rood groen en blauw, de zogenaamde rgbw
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt, daarom heet het ook wel een chip, en bestaat idd uit 3 (3528) ledjes.
Tegenwoordig heb je ze al met 4, wit of warmwit en daarnaast nog rood groen en blauw, de zogenaamde rgbw
Sharp ging destijds aan de haal met een soortgelijk idee voor hun (led-)TV's. Geen RGB filters tussen hun scherm, nee er werd een kleur toegevoegd; yellow. Dus werd het RGBY. Het zou het kleurengamma flink uitbreiden maar het is nooit een succes geworden voor Sharp.
 
Ze vermelden in ieder geval nog iets, of je er wat aan hebt is een tweede....
Maar je bent het nu dus wel met me eens dat er geen 1 watt led's inzitten, en dat de 100 Lm/W ook niet gehaald wordt?
Zo ik het een beetje heb omgerekend is het gewoon onmogelijk...wat ze beweren Bright led versie 8625lux deel door 25 omdat 25lux=1lumen op 20cm =345lumen , stel 40cm water dus delen door 2 = 172,5lumen op de bodem ?? is dit op een 1 viekante meter? of 30x30centimeter of 1cm opppervlakte ?
Dus je kan helemaal niks met die informatie van Superfish.
Beter een lux meter eronder houden op 1meter dan omreken naar lumen...lijk mij de beste manier om uit te vinden hoevel lumen deze ledbuizen nu wel geven.. maar gezien 24watt 120cm ga ik het gokken op 2000-2200lumen dat ze dan zullen halen en das nog minder dan T8 buizen lol.
 
Ik heb de superfish combi boven mijn 60x30x30 bak hangen. Dus het zou geen 120 cm buis zijn. Er hangt een 45cm, 15W buis boven dus. ;)
 
Check de datasheet maar
Ja zie het nu, die had ik even over het hoofd gezien, maar dat is wel heel iets anders dan de 5050 smd chip die we gewent zijn, maar idd hij is wel 5 x 5 mm
 
Ik heb de superfish combi boven mijn 60x30x30 bak hangen. Dus het zou geen 120 cm buis zijn. Er hangt een 45cm, 15W buis boven dus. ;)
Ja klopt, maar naar verhouding liggen de waardes hetzelfde.
En zo te zien gaat het goed met dat buisje boven jouw bak, dus maak je niet druk over het feit dat dat buisje af wordt gekraakt hier (o.a door mij) :sorry:
 
Dus werd het RGBY
Die kende ik nog niet, geel is ook een lastige kleur voor ledjes schijnt, ze neigen meer naar oranje of amber
 
Wat ik zo knap vind aan dit topic is dat het stikt van de kennis maar dat er toch geen touw aan vast te knopen is zeg maar en dat niemand het met elkaar eens is.
 
Ja klopt, maar naar verhouding liggen de waardes hetzelfde.
En zo te zien gaat het goed met dat buisje boven jouw bak, dus maak je niet druk over het feit dat dat buisje af wordt gekraakt hier (o.a door mij) :sorry:

geen probleem hoor. Zo te horen liggen onze aquariumlamp wensen gewoon anders.
Is geen goed of fout wat dit betreft, gewoon aquariumhouders met andere wensen (en budgetten) x)
 
Ik heb de superfish combi boven mijn 60x30x30 bak hangen. Dus het zou geen 120 cm buis zijn. Er hangt een 45cm, 15W buis boven dus. ;)
Als hij boven jouw aquarium gewoon goede groei geeft is dat alleen maar mooi, het is ook niet de bedoeling om dingen te bashen of af te kraken maar het gewoon zo jammer dat er te weinig of verkeerde informatie/specificatie door zulke fabrikanten wordt gegeven.
Probleem met goedkopere led aanbieders is dat vaak bij diepere aqauriums van 40cm of 50cm water zulke leds vaak niet genoeg zijn om genoeg door te dringen in het water tot de bodem, nu zal een bakje van 30cm hoogte met dus 20cm waterniveau niet snel een probleem zijn met zwakke lampen of leds.. 20cm water diepte kan je zelfs met ledstripje belichten met lowlight plantjes.
Maar zou natuurlijk erg mooi zijn als je een ledbuis koopt van nog geen 60euro en dat zou werken op 40cm diepte, scheeld ons ook bak geld als je nagaat dat ik Eheim powerled hebt en deze balken kosten 169euro per stuk ex trafo en dergelijke dus je bent zo 400euro kwijt, met JBM led balken deze heb ik ook zijn wat goedkoper dach 119euro per balk ex trafo en controller daar benje ook al snel 300euro voor kwijt op een meter bak...
Daarom blijven wij/ik neuzen wat er allemaal op led voor aquaria op de markt komt met prijzen maar ook wat het presteerd op planten, hoe goedkoper het kan des te beter voor onze portomonee.. al hoe ik niks meer aan te schaffen kwa led voor mijn rio 180 maar er staar een rio450 op de planing, dus reken maar weer uit als je daar weer alle extra's moet voor kopen mocht Juwel helialux die er standaard in zit weer niks wezen... dus kassa..gaan we weer :deal::D
 
Wat ik zo knap vind aan dit topic is dat het stikt van de kennis maar dat er toch geen touw aan vast te knopen is zeg maar en dat niemand het met elkaar eens is.
Zoveel mensen met zoveel wensen en meningen.
Licht keuze is persoonlijke keuze maar ik kijk ook graag naar prijs en prestatie verhouding, als je 300euro uitgeeft aan verlichting wil ik er ook wel wat goeds voor terug verwachten dat presteerd en geen chineze tabellen waar geen mens iets van snap wat het nou aan licht opbrengt of welk spectrum.
Kennis is hier wel genoeg maar iedereen heeft een ander doel met zijn licht..of andere ervaringen..daarom blijft het altijd een discussie met verschillende meningen.
Geef niks het waait teminste gesprekstof op zodat er ook op wordt gelet wat je wel en beter niet boven je aquarium kan hangen aan licht..
 
Opvallend, niet eens zover terug ging het over wit licht. Nu hebben we het toch weer over spectrum...
 
Ja zie het nu, die had ik even over het hoofd gezien, maar dat is wel heel iets anders dan de 5050 smd chip die we gewent zijn, maar idd hij is wel 5 x 5 mm
Hetgeen wat men is “gewend” zijn de goedkopere Chinese imitatie leds omdat veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.
Wat ik zo knap vind aan dit topic is dat het stikt van de kennis maar dat er toch geen touw aan vast te knopen is zeg maar en dat niemand het met elkaar eens is.
Welkom in de hobby :p
 
Opvallend, niet eens zover terug ging het over wit licht. Nu hebben we het toch weer over spectrum...
Elke kleur valt onder het zichtbaar licht spectrum. dus ook een witte led :D
 
Hetgeen wat men is “gewend” zijn de goedkopere Chinese imitatie leds
Nee dat bedoel ik niet met gewend, iedereen kent een 5050 smd chip als een chip bestaande uit 3 ledjes, waaronder de RGB.
 
Elke kleur valt onder het zichtbaar licht spectrum. dus ook een witte led :D
Een spectrum is een scala van opeenvolgende kleuren. Zie ook Wikipedia.
Wit licht bestaat uit een spectrum van kleuren. :D:D:D
naamloos.png
 
Haha, oké, behalve jij kent iedereen ze als zijnde de chip met drie Ledjes :D
 
Hoef ook niet, ik ga zelf een expiriment doen boven mijn aquarium..

Omdat ik toch zoveel zooi heb voor Aquariums en ook diverse verlichting doe ik een test.

Maanden heeft er 2x JBM balken 1x wit/rood en warmwit/rood samen (11uur belichten) met T5 boven 1 daylight en nature 45Watt (4uur per dag bij belichten met T5 ) de planten gehangen met goed resultaat, en met name op rode planten.
Nu heb ik T5 eruit gehaald en daar voor in de plaats gehangen, achterin Eheim plants deze heeft witte leds rode en blauwe , voorin Eheim daylight enkel witte leds, JBM balken draaien nu op 20% om zon op/onder te stimuleren omdaty ik dat met de Eheim balken niet kan (ik heb geen controller hiervoor en is oude type powerled dus geen powerled+)
Lumen opbrengst Eheim plants bedraagd 2440lumen daylight 2800lumen , oude situatie 2x jbm beide 2400lumen +2800lumen en 3300 T5 buizen die 4uur per dag branden komen nu te vervalen.

Gisteren gestart met deze belichting en zal het eens een aaltal weken of paar maanden zo laten draaien om te zien of er groei verandering gaat optreden als mede snelheid in de groei en water waardes hoe veel nitraat en fosfaat er nu wordt gebruikt door de planten.
Ik zal nog even foto's maken van met JBM en T5 oude situatie en de planten en daarna maak ik foto's van nieuwe verlichting van Eheim dat ook veel blauwer en witter oogt als JBM, maar das logische de Kelvin is nu veel hoger met meer blauw aandeel als rood.
Lumen per liter zijn c.a 32 en met de oude setup JBM vrijwel het zelfde alleen ik licht nu niet meer bij met t5 waar ik op ruim 45lumen kwam de liter dus plantjes goed assimileerde (dit kan verschil maken voor de test)
Verder injecteer ik gewoon Co2 op 30mg en zelfde dosis planten voeding en ritme van 3x gedeelde dosis voor week.
Gedrag van vissen is al veranderd, kardinaaltjes scholen meer en de platy's verschuilen zich onder de planten , paartje Maanvissen intreseert het niks en doe niet anders dan normaal hangen en jagen op jongbroed tussen de planten, corydoras lijkt wat schisser op dit moment dus lichtkleur veranderingen kunnen wel degelijk invloed hebben op gedrag van vissen.. wat vaak niet beweerd wordt.

Nou de reslutaten na 10dagen belichten met 8000K plants van Eheim en Daylight 7000K die 8uur branden + JBM op
20% die 12uur branden en zonsopgang/ondergang stimuleren net als ik deed met T5 buizen erbij, je ziet dus dat veel blauw aandeel met deze led combinatie algen opleveren terwijl ik Co2 30mg in het water heb en verder geen veranderingen aan water waardes en trouw plantenvoeding toe dient 3x per week.
Crypto's zitten zwarte aanslag op, baardalgen doemen op in de bovenste waterlagen op de valisinera en zwaardpplanten en duidelijk minder groei algemeen !
Dus er zit wel degelijk verschil in combinatie led en kelvin boven een aquarium terwijl achterin de bak een Eheim plants met rode en blauwe + wit heeft gecombineerd maar het levert het niks op aan groei vergleken met mijn oude T5 nature die achterin hangt en de planten de bak uit groeide.
inmiddels ben ik weer terug stapt naar mijn T5 Nature en Daylight in combinatie JBM 20% sterkte.
Dus Eheim powerleds.. nah ben er niet kapot van, kosten duur en je krijgt er weinig extra voor terug in groei en zelfs slechtere groei met teveel blauw spectrum, enigste voordeel is dat ze 24Watt zijn en stroom besparen op T5 maar dat is het ook en meer niet.
De foto's liegen niet.. inmiddels zijn de Eheim balken eruit gehaald..

Dus zo zie je maar weer dat Eheim met de powerled plants beweer dat er goede groei is dankzij rode en blauwe leds die zijn toegevoegt, praktijk echter ze halen het niet eens op groei bij mijn T5 en stimuleren algen in het blauw spectrum wat overduidelijk is en heus ik heb geen tekorten Co2 30mg fosfaat 2mg nitraat 20mg, bodem voeding genoeg + 3x in de week profito en kalium.
Zelfs de JBM balken als die op 100% staan zonder dat ik T5 in gebruik had groeide boel nog beter dan met Eheim dus verschil ? duidelijk.
Wat meteen opviel vandaag, Co2 verbruik is toegenomen met T5 omdat de magneet ventiel vaker open springt om het op peil te houden dus er is meer fotosynthese aanwezig en planten nemen Co2 grettig op, dat zag je dus niet met de Eheim led balken..
Dus test geslaagd.. ja om Eheim powerled te testen wel, duur en waardeloos voor planten groei en plants mag die naam in mijn ogen ook helemaal niet dragen.



71056815_3043852149019485_9067942152574599168_n.jpg
71219798_3043852009019499_5517753500307554304_n.jpg
70827427_3043852305686136_3769211531728781312_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk is die 10 dagen wel wat kort door de bocht, de planten moeten ook wennen aan het ''nieuwe'' licht, dus misschien heb je daarom nu even wat meer algen, en stagneert de boel even?
 
Veel aquarium houders hebben jaren lang de keuze gemaakt voor TL buizen in de nrs 830/840 gemixt met 865. Om zo aan een Kelvinwaarde te komen zo rond de 4500 tot 5000. Met deze kelvinwaarde werk ik met mijn leds nog steeds tot tevredenheid. (Zie mijn planten) Ik geloof dat deze ervaring van velen toch ook op z'n waarde geschat mag worden. Een directe zonnige dag ligt ook rond deze Kelvin waarde (4800) terwijl een bewolkte dag, komt in de tropen wat minder voor, op 5500/6000 ligt.
 
Waarschijnlijk is die 10 dagen wel wat kort door de bocht, de planten moeten ook wennen aan het ''nieuwe'' licht, dus misschien heb je daarom nu even wat meer algen, en stagneert de boel even?

Planten hoeven niet te wennen, of zal het licht in de natuur elke dag het zelfde zijn ? zon,wolken donker dagen met regen dat hebben ze ook hoor in de tropen.
Waarom reageren penceel algen en baardalgen dan ineens explosief ?
Je ziet meteen nadat de T5 weer een na uurtje branden dat Co2 opname is gestegen en het magneet ventiel vaker open gaat en wat langer Co2 moet geven dan met de Eheim leds , ruwe schatting zeker 50% meer Co2 wordt nu toegevoegd.
PAR daar draaid het om, veel blauw en weinig rood stimuleerd niet echt de groei van planten maar wel van veel algen soorten waar ik al bang voor was en beetje voorspelde, Meer rood en aandeel blauw gaat al stukken beter en is op mijn aqaurium in de praktijk meetbaar en zichtbaar.
Nu zal 4500-6500kelvin een mooie sweetpsot zijn voor groei en aangezicht daarom is vroeger en nu nog steeds een warmwit type buis met daglicht buis een goede combinatie dus ook zo Nature en daylight van Juwel gewoon zeer goed resultaat opleverde.

Maar kijk eens naar het spectrum van Eheim plants 24Watt laatse foto en dan die van Juwel T5 nature 45Watt 2e foto. en als 1e foto Juwel T5 daylight Misschien is het PAR verschil nu wel heel duidelijk te zien waar het verschil zit waarom T5 betere groei geeft dan deze
Eheim led. of ben je nu nog niet overtuigt ?
10431_Juwel_Juwel_HiLIte_T5_Day_1.jpg

1337795750_w640_h640_espectro_powerled_plants_eheim.jpg
fg_juwel_aquarium_T5_Nature_spektrum(5)-xs@2x.jpg
 
Planten kennen wel degelijk een gewenningsperiode. Algen passen zich veel sneller aan gewijzigde omstandigheden aan. Dat maakt dat men in een beginnende bak al snel alg ziet terwijl de planten nog aan het acclimaticeren zijn.
 
Planten kennen wel degelijk een gewenningsperiode. Algen passen zich veel sneller aan gewijzigde omstandigheden aan. Dat maakt dat men in een beginnende bak al snel alg ziet terwijl de planten nog aan het acclimaticeren zijn.

Planten wennen niet !!! ze passen zich aan ! , planten passen zich aan het licht wat ze krijgen dus is er ergens een gebrek dan zal je ditr altijd terug vinden in vorm lengte en assimilatie snelheid.
De mynth wennen is onzin, een plant reageert op licht en als dat spectrum niet goed is voor planten kan je dat meteen zien aan de assimilatie , zet maar eens 60PAR blauw op een plant , hij zal groeien maar zeer gedrongen en slecht assimileren omdat zijn blad klein blijft
Geef hem enkel 60PAR rood dan zal hij in de lengte gaan en grote bladeren krijgen en veel assimileren om suikers te maken voor de cellen die gaan rekken.
Dus wennen aan licht.
Nee hij past zich aan in snelheid van groei+vorm en assimilatie daarom heb je meer rood/oranje dan aandeel blauw nodig en elke plant reageert er meteen op omdat fotocellen niks ander kunnen dan licht ontvangen dat ze kunnen gebruiken dus PAR.
 
Gewenningsperiode volgens het Algemeen Nederlands Woordenboek: periode waarin men de kans krijgt een nieuwe toestand gewoon te worden; periode om aan iets nieuws te wennen.
Planten moeten dus ook aan elke nieuwe toestand gewoon worden. En dat klopt ook. Algen doen dit ook maar passen zich veel sneller aan. Dat was wat ik schreef en dat is ook wat Patrick bedoelde, denk ik.
 
Terug
Bovenaan