Wat is er nieuw

Aqualantis Fusion 70 van Jan Fokke

ja heb het ook meteen gedaan en al het vuil wat er op de bodem lag ook weer weg gezogen
en is het verstandig om er nu ook al wat nieuwe plantjes bij te zetten of daar nog even mee wachten

Zelf zou ik heel even wachten om te zien hoe je andere planten reageren. In een ander topic heb je misschien gelezen dat ik ook wat problemen had met mijn bak. Fosfaat problemen. Misschien heb ik het nu opgelost maar ik ben net zo ongeduldig als jij waarschijnlijk bent en zou het liefst de aangetaste planten verwijderen en vervangen. Maar ik doe het nog niet. Eerst het herstel bezien aan de overige planten. Kopen kan altijd nog. ik wacht dus nog even. Maar dit is een advies, je moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt. Maar het ziet er zeker al beter uit in je bak!

Zelf zou ik heel even wachten om te zien hoe je andere planten reageren. In een ander topic heb je misschien gelezen dat ik ook wat problemen had met mijn bak. Fosfaat problemen. Misschien heb ik het nu opgelost maar ik ben net zo ongeduldig als jij waarschijnlijk bent en zou het liefst de aangetaste planten verwijderen en vervangen. Maar ik doe het nog niet. Eerst het herstel bezien aan de overige planten. Kopen kan altijd nog. ik wacht dus nog even. Maar dit is een advies, je moet natuurlijk doen waar jij je goed bij voelt. Maar het ziet er zeker al beter uit in je bak!
Ja had ik gezien, ja ik zou hem nu gewoon weer vol beplanten ziet er dan wel weer mooier uit 😉 Maar weet dat ik er verstandig aan doe om nog even te wachten en aan te kijken. Moet alleen morgen of over morgen nog wel naar de LFS om co2 te laten vullen dus dan is verleiding ook heel groot om toch nog plantjes mee te nemen.
en even kijken of ik weer door ga met de EI methode of toch iets anders ga proberen en wat meer ga meten en kijken naar verbruik.

Ik snap je denkwijze Jan maar opzich is de EI geen reden voor blauwalg. Neemt niet weg dat het ook best op een andere wijze kan natuurlijk.

Ik zou nu even een maandje niets meer doen dan regulier onderhoud en de bak de kans te geven om zich te herstellen, daarna met tussen posen de nieuwe planten toevoegen.

Ik snap je denkwijze Jan maar opzich is de EI geen reden voor blauwalg. Neemt niet weg dat het ook best op een andere wijze kan natuurlijk.
nee weet ik in mijn vorige bak toen die nog vol planten stond volgde ik ook EI. Maar daar maakte ik ook gebruik van een voedings bodum en nu niet.

Ik denk dat de meeste aquarianen zonder voedingsbodem werken hoor Jan.

Ik denk dat de meeste aquarianen zonder voedingsbodem werken hoor Jan.
nee weet ik en weet ook nog wat voor troep het geeft als je planten wil verplaatsen vooral een amazone zwaartplant met hele lange wortels

Ja dat is denk ik dan een van de nadelen van een voedingsbodem en ik denk dat men daarom ook vaak aangeeft dat je net zo goed met wat plaatselijke voeding in de bodem kan werken.

Waarom geen extra planten toevoegen?
Juist snel groeiers lijkt mij dat die kunnen helpen zodat de algen niet terug de overhand nemen.
Heb bij mijn bak bij het eerste zicht van alg snel groeiers erbij gezet, dit om de balans met de traag groeiers te compenseren.

Als de bacteriecultuur goed op orde is dan lost zich dat wel op omdat dan het organische vuil wel wordt weggewerkt. Mocht de oorzaak nog niet zijn weggenomen dan zullen de nieuwe planten ook snel weer blauwalg krijgen en dat is zonde denk ik.

Als de bacteriecultuur goed op orde is dan lost zich dat wel op omdat dan het organische vuil wel wordt weggewerkt. Mocht de oorzaak nog niet zijn weggenomen dan zullen de nieuwe planten ook snel weer blauwalg krijgen en dat is zonde denk ik.
dus dan zou ik beter wat extra bacterien kunnen toe voegen.

Vaak kan dat in ieder geval geen kwaad. Alle beetjes helpen moet je maar denken.

Ziet er goed uit, zo te zien heeft dat verduisteren goed gewerkt. Goed voorbeeld voor de soms nogal twijfelaars bij deze methode op dit forum 😉

Zoals reeds gezegd kun je best plantjes toevoegen alleen houd er rekening mee dat mocht de blauwalg terug komen de nieuwe plantjes ook weer onder komen te zitten.
Succes er mee, ik hoop voor je dat het nu weg blijft en je kan gaan genieten van je aquarium.

Ziet er goed uit, zo te zien heeft dat verduisteren goed gewerkt. Goed voorbeeld voor de soms nogal twijfelaars bij deze methode op dit forum 😉

Zoals reeds gezegd kun je best plantjes toevoegen alleen houd er rekening mee dat mocht de blauwalg terug komen de nieuwe plantjes ook weer onder komen te zitten.
Succes er mee, ik hoop voor je dat het nu weg blijft en je kan gaan genieten van je aquarium.
ja hoop het ook we gaan het zien

Toch een paar plantjes toe gevoegd
20191228_150429.jpg

Nu goed in de gaten houden en als je nog wat ziet dit gelijk goed weghalen Jan.

Ik zie wellicht aan de twee plantjes rechts voor nog wat zitten. Die zou ik er gewoon uithalen en even goed in een aparte emmer schoonmaken en dan weer terug plaatsen. Waterstofperoxide behandeling (in die aparte emmer) of carbo kan ook helpen.

Ik zie wellicht aan de twee plantjes rechts voor nog wat zitten. Die zou ik er gewoon uithalen en even goed in een aparte emmer schoonmaken en dan weer terug plaatsen. Waterstofperoxide behandeling (in die aparte emmer) of carbo kan ook helpen.
oke zal ik morgen wel even gaan doen. Het is wel een cryptocorine soort dacht dat die niet goed tegen herplanten kunnen.

cryptocorine soort dacht dat die niet goed tegen herplanten kunnen.

Zit wel iets in maar ik vermoed dat de plant toch herplanten verkiest boven blauwalg. 😉
Voor je het weet komt er een velletje blauwalg los en verspreid het zich via de stroming weer in de ganse bak...

Ze kunnen soms slecht tegen veranderingen maar in dezelfde bak kun je die prima verplaatsen en herplanten.

De bak nog steeds blauwalgvrij?

Goed om te horen Jan en nog de beste wensen.

Er was even iets met een code maar dat is weer verholpen.

Ziet er goed uit Jan. Zie rechtsvoor wat bealgde blaadjes en die zou ik dan weer weghalen 😉

Zo ziet er netjes uit Jan,

Nu kan je beginnen met genieten van je bak!

Ziet er stukken beter uit Jan! Wellicht met een ruitenkrabber groen van ruit af krabben?

Dat oogt veel beter jan maar je dropchecker lijkt me nog behoorlijk donker.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan