Aqualantis Fusion 70 van Jan Fokke


Ik zou eens wat minder volgens het boekje gaan werken. En meer naar de indicatoren kijken.

En als je de EI volgt en je hebt een bak vol algen. Dan is EI ook geen oplossing. EI kan alleen werken als alles goed is.

Voor nu. Aquarium proper houden en minder fosfaat en organisch vuil.
En CO2 omhoog en constant houden. Die indicator loopt 2-4 uur achter.

Dat denk ik ook, ik heb het gevoel dat alles net even te ingewikkeld gemaakt wordt. Opruimen en schoonmaken. Blauwalg is ondermeer ook een sterke vervuilingsindicator.
 
Vorige week ramen schoongemaakt en nu zit er weer een beetje aanslag op. Blauwalg zit nog op een aantal planten maar bodem is ander verhaal daar zit het best veel op.
Planten zie ik wel weer goed aanslaan en nieuwe bladjes maken.
Verder geen zweef vuil te bekennen in de bak en alle andere grote vervuiling die aanwezig was heb ik allemaal weg gezogen zodat alles weer mooi schoon lijkt.
 
20191221_154040.jpg
20191221_154050.jpg
20191221_154054.jpg
 
Dat is flink wat blauwalg op de bodem en is dat van 1 dag want je moet echt wel dagelijks afhevelen om het de baas te worden.
 
Haal het blauwalg, zodra je het ook maar ziet, weg! Dat is belangrijk want blauwalg is, zoals je denk ik wel weet, geen alg maar een bacterie en vermeerderd zich razendsnel. Dus zo snel mogelijk en voortdurend verwijderen. Ook vervuiling zoals op planten en decoratie, in je bodem of tussen bodem en glas draagt bij aan blauwalg groei! Blauwalg is dol op vuil! Snel en goed schoonmaken is hier het motto. Ik ben het eens met John hierboven, wees flink fanatiek op de bestrijding anders gaat je bak er gegarandeerd aan!
 
Nee dat is niet van een dag op de bodem, Probeer wel zo veel mogelijk weg te krijgen maar kom er soms niet dagelijks aan toe om het te doen en daarnaast moet ik ook nog genoeg osmose water op voorraad hebben om het weer aan te kunnen vullen.
 
Ja dat is lastig Jan maar mijn ervaring is dat je het wel dagelijks het beste kan afhevelen hoor. Verduisteren is ook nog een optie als je te weinig tijd hebt misschien.
 
Ja dat is lastig Jan maar mijn ervaring is dat je het wel dagelijks het beste kan afhevelen hoor. Verduisteren is ook nog een optie als je te weinig tijd hebt misschien.
Ja zal vanaag zowiezo meeste weer weg halen, maar krijgen de planten met verduisteren niet ook weer een klap. En moet dan even zien hoe ik hem het beste kan verduisteren.
 
Ik denk dat je even je planten moet vergeten en eerst zorgen dat de blauwalg weg is.
Dat je daar eerder je druk om moet maken.
 
Nee dat is niet van een dag op de bodem, Probeer wel zo veel mogelijk weg te krijgen maar kom er soms niet dagelijks aan toe om het te doen en daarnaast moet ik ook nog genoeg osmose water op voorraad hebben om het weer aan te kunnen vullen.
Waterverversen kan ook zonder Osmose. Zelf gebruik ik ook gewoon leidingwater maar ik snap dat dit niet overal even eenvoudig is. Maar in ieder geval verversen met gewoon kraanwater, in dit geval, beter als niet verversen. Enne... blauwalg dagelijks weghalen en reinigen? Het moet gewoon anders kom je er beslist niet vanaf. Echt waar, ik zou graag wat anders vertellen maar dat zou niet eerlijk zijn en dus zou je daar niets aan hebben. Wat dat verduisteren betreft; dat doe je met vuilniszakken en duct tape. Als je daaraan begint krijgen je planten een klap maar gaan echt niet dood. Daar is de verduistering tijdsspanne te kort voor. Je moet echt voor donkerte zorgen, er mag geen streepje licht doordringen anders wordt het een zinloze actie. Kijk ook goed of de zakken geen licht doorlaten, zoja, moet je de laag verdubbelen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik dit zo zie zou ik ook voor verduisteren gaan hier is bijna niet meer tegenop te werken.

Hieronder een artikel waar die methode goed beschreven wordt.
 
Waterverversen kan ook zonder Osmose. Zelf gebruik ik ook gewoon leidingwater maar ik snap dat dit niet overal even eenvoudig is. Maar in ieder geval verversen met gewoon kraanwater, in dit geval, beter als niet verversen. Enne... blauwalg dagelijks weghalen en reinigen? Het moet gewoon anders kom je er beslist niet vanaf. Echt waar, ik zou graag wat anders vertellen maar dat zou niet eerlijk zijn en dus zou je daar niets aan hebben. Wat dat verduisteren betreft; dat doe je met vuilniszakken en duct tape. Als je daaraan begint krijgen je planten een klap maar gaan echt niet dood. Daar is de verduistering tijdsspanne te kort voor. Je moet echt voor donkerte zorgen, er mag geen streepje licht doordringen anders wordt het een zinloze actie. Kijk ook goed of de zakken geen licht doorlaten, zoja, moet je de laag verdubbelen.
Ik heb 2 verduisterende gordijnen gevonden en die ga ik er overheen leggen. Dezen laten echt geen licht door
 
Als je de bak vooraf niet spik en span proper hebt gemaakt, kun je verduisteren tot alles dood is.

Maar die blauwalg komt gelijk weer terug.
 
Het verduisteren is dus eigenlijk om nog eventuele sporen te doden, maar grote plekken overleven?
Nee, maar als je al dat vuil laat zitten komt de alg (bacterien) gelijk weer terug.

Je kunt die bacterien niet dood krijgen. En al helemaal niet weg krijgen. Blauwalg sluimert altijd en overal in alle bakken. In elke sloot, in elk kanaal.
En zodra de omstandigheden weer gunstig zijn, komt het gelijk terrug.

Daarom geloof ik ook niet in verduisteren. Blauwalg is een indicator.
Die laat zien dat er iets echt niet goed is.
En zodra alles in orde is, gaat ze vanzelf weg. Lees ze openbaart zich dan niet.
 
Als je de bak vooraf niet spik en span proper hebt gemaakt, kun je verduisteren tot alles dood is.

Maar die blauwalg komt gelijk weer terug.
Daar ben ik het niet mee eens.
Zelfs als je alles spic en span maakt, die sporen blijven er. Het is door de verduistering dat alles dood gaat, en daarna moet je natuurlijk zorgen voor de juiste omstandigheden zodat het niet terug komt.
 
Ik denk dat Marcel dit ook bedoeld Tommie en zoals al is gezegd heeft elke bak deze bacterie en is het zaak om een uitbraak te voorkomen.
 
Maar @sschot heeft helemaal gelijk wanneer hij zegt dat alles goed schoongemaakt moet worden vóór de verduistering! Beluchting is ook prima, dit omdat ook de planten weinig zuurstof produceren gedurende de verduistering. Zorg voor je levende have! Zorg er echt voor dat er ook geen streepje licht doorkomt! Dit soort acties, ik zeg dit met nadruk, hebben alleen zin wanneer er zeer precies gewerkt wordt!!
 
Netjes en ik zou ook de voorste rand van het zand eruit zuigen en even wassen of vernieuwen en het raam daar goed poetsen.
 
Netjes en ik zou ook de voorste rand van het zand eruit zuigen en even wassen of vernieuwen en het raam daar goed poetsen.
oke ja dat is ook goed idee

Jan, met alle respect, dat is niet alleen een goed idee maar een must. Je moet nu even extreem precies zijn, John heeft hier beslist een punt en zegt dat niet voor niets. Wanneer je, en dat gaat lukken, straks de winnaar bent ben je blij dat je e.e.a. zo gedaan hebt!
 
Jan, met alle respect, dat is niet alleen een goed idee maar een must. Je moet nu even extreem precies zijn, John heeft hier beslist een punt en zegt dat niet voor niets. Wanneer je, en dat gaat lukken, straks de winnaar bent ben je blij dat je e.e.a. zo gedaan hebt!
ja heb het ook meteen gedaan en al het vuil wat er op de bodem lag ook weer weg gezogen
en is het verstandig om er nu ook al wat nieuwe plantjes bij te zetten of daar nog even mee wachten
 

Terug
Bovenaan