Wat is er nieuw

Aqualantis Fusion 70 van Jan Fokke

20200616_141124.jpg

Het gaat steeds beter Jan en je zult nu wel weer plezier aan je bak beleven.

Ja klopt gaat steeds beter, wel wat plekjes met alg. Afgelopen week stromings pompje er bij gezet eens zien of dit wat werkt.

Beetje finetunen hoort er bij maar als alles goed draait dan weet je hoe het het beste kan in je bak.

Beetje finetunen hoort er bij maar als alles goed draait dan weet je hoe het het beste kan in je bak.
ja klopt, alleen zit te tweivelen of de tijgerlotus niet te diep staat

Kan het lastig zien maar ongeveer 2/3 van de knol moet boven het grind staan dacht ik.

mooie bakje hoe ben nu van die algen afgekomen ?

mooie bakje hoe ben nu van die algen afgekomen ?
dankje, Ander filter er op gezet had eerst de jbl greenline 701 en nu heb ik er de jbl greenline 902 er op. Dit filter vol met gesinterd glas filter materiaal.
Tegen de waterbloei heb ik uvc ingezet)zit er nu niet meer in).
Tegen de blauw alg heb ik het aquarium verduistert en daarna nog middeltje tegen blauwalg ingezet.
Co2 is nu pH gestuurd en nu hoop ik de laatste draad alg weg te krijgen met extra stromings pompje.

Ik voeg nu alle planten voeding in 1 keer toe. Fosfaat en nitraat dag verschil met planten voeding. Maar is het raadzaam de planten voeding dagelijks te gaan geven en fosfaat en nitraat wekelijks.

Indien mogelijk zou ik dagelijks alles geven.
Week dosis en daarvan 1/7

Ja jammer dat die gaten zo zitten en ik heb dat hier ook en dan kun je lastig tot in de hoek komen dus ik heb de spraybar ook tot waar die gaten beginnen.

Daarom moet je ook niet prutsen om bestaand materiaal te verbouwen. Koop een PVC pijp en maak je eigen spraybar op de gewenste lengte met gaten waar jij ze wilt!

Ik denk dat het vooral voor de sporen van belang kan zijn omdat de chelaten onderhevig zijn aan factoren en dan minder goed of niet opneembaar meer zijn. De nitraat en fosfaat zijn niet gechelateerd dus daar is het niet zo voor van belang.

Nou dat zijn toch prima dingen? Omdat ik het leuk vind heb ik zo'n ding zelf gemaakt, ook weer omdat ik er dan zaken in kon programmeren die ik gemakkelijk vind zoals om de dag of om de twee dagen doseren. (Sssstttt, wat ik trouwens helemaal niet gebruik, ik doseer dagelijks maar ook weer omdat het kon.) Als ik dit niet had gekund of gewild zou ik ook zo'n Jebao DP 4 gekocht hebben.

Nou dat zijn toch prima dingen? Omdat ik het leuk vind heb ik zo'n ding zelf gemaakt, ook weer omdat ik er dan zaken in kon programmeren die ik gemakkelijk vind zoals om de dag of om de twee dagen doseren. (Sssstttt, wat ik trouwens helemaal niet gebruik, ik doseer dagelijks maar ook weer omdat het kon.) Als ik dit niet had gekund of gewild zou ik ook zo'n Jebao DP 4 gekocht hebben.
Achteraf had ik ook voor zelfbouw moeten gaan. Ik heb nu bij @Rebtor gezien wat het voordeel van zelf programmeren is.
Ooit een volgend aquarium doe ik het ook.

Ik gebruik nu ook maar 3 vloeistoffen en dus daarom ook voor de 3 kanaals gegaan.

Netjes Jan en wil je tandarts worden want die tangen vindt ik dan wat grof hoor :DD 😉

Dat ziet er fris uit!

Een veel betere aanblik dan een tijdje geleden Jan:thumbs::thumbs:

Een bak om fier op te zijn
Velen gingen het opgegeven hebben na je lange periode met alg problemen

Ja klopt nog wel wat gebreks verschijnselen denk ik.

Bekijk bijlage 302257

gebrek ja en nee
Links :je afgeknipte onderste delen die je laag boven de bodem afgeknipt zijn ,lijken me wel gezond maar met kleine bladeren.
Rechts :je bovenste deel of opnieuw geplante toppen tonen idd gebrek en zal zelfs de onderste bladeren nog afstoten , vind dit perfect normaal want die plant is haar wortels kwijt die een grote bron van voedingsopname voorzag
De plant zal komende dagen veel energie/voeding nodig om herstellen ,dus blaadjes afstoten maar ook nieuwe aanmaken op dezelfde bladoksel en komt wel goed.

:juggle: kun je dit voorkomen /minder zichtbaar maken denk het wel
- ipv onderste delen zo dicht bij de bodem af te knippen laat die iets langer tot 2de of 3de bladoksel dit zal ervoor zorgen dat de wortels alle energie zal stoppen in 3/4/5 stengels die gezond en sterk in struikvorm gaan groeien

- een straatje maken kan ook maar is iets moeilijker en vraagt wel iets meer werk
dit is een beetje als trappen maken met planten
de hoeveelheid rijen hangt af van beschikbare ruimte maar ook van waterhoogte aquarium en groeisnelheid plant vb
eerste rij 2 planten toppen van 10 cm
tweede rij 3 planten toppen van 15 cm
derde rij 3 planten toppen van 20 cm
vierde rij 4 planten toppen van 25 cm
tijdstip van herplanten is net voor de langste het wateroppervlak bereiken

Of je zet er een voorgrond plantje voor die een 8a 12cm hoog wordt.

Ik heb er geen verstand van Jan maar waarom zou je dat via je filter willen doen?

Als je circulatie goed is dan gaat het ook goed door de bak toch? De meesten werken zonder doseerpomp en daar gaat het ook goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan