Aqualantis Fusion 70 van Jan Fokke


20190714_111514.jpg


50% gewisseld met 20 liter osmose water rest kraanwater.
 
Hevel je gelijk met het toevoegen af want dan zuig je ook weer een deel van het nieuwe water af natuurlijk.
 
nee eerst er uit gehaald toen kraan aangezet en osmose water er bij gemengt in aquarium. Volgende keren ga ik eerst voormengen in emmer denk ik.
 
Ok dat is duidelijk Jan. Ik ververs ook met half osmose en meng dat niet. Ik mik er eerst de osmose bij en dan vul ik aan met kraanwater. Door de circulatie in de bak gaat dat snel mengen.
 
Leuk! Wat betreft de CO2 toevoegen kan je flink overdoseren als je er nog geen vissen in hebt zitten, en dan langzaam afbouwen naar het gewenste niveau. Denk persoonlijk dat dit beter is dan andersom, voorkomt ook eventuele alg op basis van CO2 te korten. Kost wel wat meer CO2 uiteraard. Succes met je mooie bak!
 
Net even een standaard gemonteerd voor mijn co2 fles.
20190714_155352.jpg


De stroom moet ik nog even beter ordenen en zo dat dat ook netjes is. Maar dat doe ik pas als tc420 binnen is
 
Mooie nieuwe bak Jan :thumbs:
Toch kan zoetwater ook heel mooi zijn.
 
Trichopsis pumila
trigonostigma espei
dario dario
Neocaridina cf. davidi `Blue Dream`

Dit had ik een beetje als visbestandje in gedachten. Mochten er betere sugesties zijn hoor ik het wel.
 
Trichopsis pumila
trigonostigma espei
dario dario
Neocaridina cf. davidi `Blue Dream`

Dit had ik een beetje als visbestandje in gedachten. Mochten er betere sugesties zijn hoor ik het wel.

Dario dario zijn wel echt jagers, ben benieuwd of je garnalen dat overleven zeker de jonkies.
 
Ik heb de Espei ook en dat is een leuk scholenvisje die ook vrij rustig is.
 
dan voor die een ander leuk visje. Heb je sugesties

Het kan wel mits je voldoende schuilplaatsen hebt, je zal je garnalen wel weinig zien.
Neem aan dat je nog een "showpiece" in je aquarium wilt hebben.
Vaak zijn de showpiece vissen juist de vissen die garnalen eten, je zal ook merken dat je de garnalen weinig ziet als je deze erin stopt.
In mijn 55l zitten garnalen met de shidthimunki's en nannostomus marginatus en dat gaat heel goed, de garnalen laten zich veel zien.
Echter in mijn 60l zitten de garnalen met een koppeltje ramirezi's en daar zie je ze zelden tot nooit. De japonica's die erin zitten zie je wel maar de neocaridinia var. red niet.

Zelf zou ik dan voor het volgende bestand gaan op basis van wat je verder wilt:
- Trichopsis pumila 2x.
- trigonostigma espei 10-15x
- Neocaridina cf. davidi `Blue Dream` 10x
Met:
- Epiplatys annulatus 2x.

Dan zou ik nog 1 van deze 2 bodembewoners erbij doen, denk dat je dan een mooi bestand hebt.

- Botia shidthimunki's 6x (kunnen iets verlegen zijn, meer is beter)
Of
- Corydoras julii 6x. (of een andere soort)

Als het goed is zitten al deze vissen ook op de zelfde temperatuur tussen de 23-26gr en zijn de waterwaardes redelijk gelijk.
Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!
 
Het kan wel mits je voldoende schuilplaatsen hebt, je zal je garnalen wel weinig zien.
Neem aan dat je nog een "showpiece" in je aquarium wilt hebben.
Vaak zijn de showpiece vissen juist de vissen die garnalen eten, je zal ook merken dat je de garnalen weinig ziet als je deze erin stopt.
In mijn 55l zitten garnalen met de shidthimunki's en nannostomus marginatus en dat gaat heel goed, de garnalen laten zich veel zien.
Echter in mijn 60l zitten de garnalen met een koppeltje ramirezi's en daar zie je ze zelden tot nooit. De japonica's die erin zitten zie je wel maar de neocaridinia var. red niet.

Zelf zou ik dan voor het volgende bestand gaan op basis van wat je verder wilt:
- Trichopsis pumila 2x.
- trigonostigma espei 10-15x
- Neocaridina cf. davidi `Blue Dream` 10x
Met:
- Epiplatys annulatus 2x.

Dan zou ik nog 1 van deze 2 bodembewoners erbij doen, denk dat je dan een mooi bestand hebt.

- Botia shidthimunki's 6x (kunnen iets verlegen zijn, meer is beter)
Of
- Corydoras julii 6x. (of een andere soort)

Als het goed is zitten al deze vissen ook op de zelfde temperatuur tussen de 23-26gr en zijn de waterwaardes redelijk gelijk.
Ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden!
ja dat is ook leuk bestandje.
 
Lekker vol plantenbakje belooft dat te worden, ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien straks
 
Lekker vol plantenbakje belooft dat te worden, ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien straks
Ja ik ook zal vast wel mooi worden, begin nu al groei te zien in sommige planten
 
Er is zoveel keuze jan dat het altijd lastig is om een keuze te maken.
 
20190715_182803.jpg


wat is dit is het blauw alg of schimmel of zo.
 
Dat is schimmel wat je vaak bij de opstart of nieuw hout ziet en dat trekt wel weg tzt. Kan geen enkele kwaad in ieder geval.
 
Dat is schimmel wat je vaak bij de opstart of nieuw hout ziet en dat trekt wel weg tzt. Kan geen enkele kwaad in ieder geval.
aanvulling hierop: je kan het eventueel wegzuigen met een slangetje, maar het kan inderdaad weinig tot geen kwaad.
 
Laat het gewoon zitten en mischien als het er zondag nog zit dat ik het dan weg zuig
 
Vaak komt het dan toch weer hoor maar je zou het kunnen weghalen.
 
Laat het gewoon zitten en mischien als het er zondag nog zit dat ik het dan weg zuig
Gewoon tijdens elke waterwissel het wegzuigen als je toch bezig bent, verder zou ik er niet extra aanzitten het kan namelijk echt geen kwaad.
De enige keren dat het kwaad kan is als je heel veel hout hebt (exorbitant veel). dan kan het voornamelijk kwaad voor bijvoorbeeld je mosjes etc.
 
oke dan doe ik er niks extra aan
 
e. annulatus zijn ook scholenvisjes dus met 2 ga je daar geen plezier aan beleven. Wel een heel leuk visje voor aan het oppervlak, al pikt hij af en toe wel een jong garnaaltje weg. Met de volwassen garnalen ging het hier op zich prima
 
e. annulatus zijn ook scholenvisjes dus met 2 ga je daar geen plezier aan beleven. Wel een heel leuk visje voor aan het oppervlak, al pikt hij af en toe wel een jong garnaaltje weg. Met de volwassen garnalen ging het hier op zich prima
oke maar lss ook dat je hem het beste niet met mede oppervlak bewoners kan hebben. Dus dan zou ik een keuze moeten maken tussen de pumila.
 
Ging hier prima met de pumila. Vooral omdat de laatste eigenlijk nauwelijks aan het oppervlak te vinden waren en meer in de middenlaag. Hier beide scholen in een 80cm aquarium
 
oke dan zou het bij mij ook wel goed moeten gaan.
 
20190717_183351.jpg


groeit al lekker en ook beetje last van draad alg
 
Gaat lekker inderdaad en wellicht heb je wat draadalg door de opstartfase en dus door de nh3/4.
 
Hoi Jan,

Interessant topic. Ik ben verhuisd en ga ook een kleiner aquarium opstarten. Ik zit te denken aan jouw formaat.

Inrichting is alvast veelbelovend.

Ik zou voor kleine vissen gaan en ook per continent. Bijv boraras maculatus bij de knorretjes. Eventueel bij de bodem kuhli's of een Dario-soortje. Espei is leuk maar ongeveer even groot als de Pumila's. Een kleinere medebewoner is dan leuker.
Of een kleinblijvend cichlidesoortje met klein zalmpje uit Z-am met corydoras
 
Hoi Jan,

Interessant topic. Ik ben verhuisd en ga ook een kleiner aquarium opstarten. Ik zit te denken aan jouw formaat.

Inrichting is alvast veelbelovend.

Ik zou voor kleine vissen gaan en ook per continent. Bijv boraras maculatus bij de knorretjes. Eventueel bij de bodem kuhli's of een Dario-soortje. Espei is leuk maar ongeveer even groot als de Pumila's. Een kleinere medebewoner is dan leuker.
Of een kleinblijvend cichlidesoortje met klein zalmpje uit Z-am met corydoras
Ja boraras maculatus ziet er ook leuk uit. Nee ga niet zuid amerika doen wil nu aziatisch. PLanten zijn ook voornamelijk aziatisch.
 

Terug
Bovenaan