Aquarium kopen / laten bouwen


De offertes van Aqualife en De Maanvis inmiddels ontvangen en op basis van de offerte en omdat de grens nog niet open is maar ook de goede ervaringen die ik lees over De Maanvis wil ik kijken of ik er dinsdag na het werk langs gaan om de offerte door te spreken en anders komende zaterdag, zodat we het project eindelijk eens kunnen gaan starten.

Heb al verschillende topics doorgelezen over transparante of zwarte kit, maar denk dat ik transparant het mooiste vind en wat ik van iedereen hoor blijft dat na een tijd ook gewoon mooi. Mocht iemand andere ervaringen hebben, dan hoor ik het graag. :)
Mijn bak komt van de Maanvis
 
We zijn een maand verder en het zal jullie niet verbazen met mijn getreuzel dat er nog steeds niets besteld is, maar na lang wikken en wegen hebben we besloten om het als volgt te gaan doen:
- Stalen frame + bak bestellen met een leverancier
- Ombouw door een meubelmaker

De hoofdreden hiervan is dat degene die de meubel maakt die vertrouwen we wel, maar om zekerheid te hebben dat het niet inzakt vinden we een stalen frame wel zo veilig, dan kunnen we ook met een gerust hard weg / de bak neerzetten. De reden dat we de ombouw ook niet door de leverancier laten maken is omdat ze deze vaak in een strakke uitvoering maken en/of van een plastic-achtig materiaal. Wat overigens prima is en we ook best zouden willen, behalve dat een strakke uitvoering niet bij ons interieur past.

Het aquarium wordt dus 230x60x70, nu alleen de vraag of we het meubel 70 of 80 cm hoog gaan doen. Aqualife geeft zelf de voorkeur om de meubel tussen de 80 en 100 cm hoogte te doen. We heb er naast een ensuite kast staan waarbij de eerste plank op 70cm hoogte zit, in die lijn zou het dan mooi doorlopen, ik vraag mij alleen af of er dan voldoende werkruimte in de kast is (bijvoorbeeld voor de slange van de Fluval FX6). Dus misschien verstandiger om voor 80cm te gaan, al heeft tuinkabouter ook een meubel van +/- 70 cm waar zijn ervaringen prima mee zijn, wanneer we hoger gaan dan dat wordt het totaal misschien wel erg hoog.
Mijn allu frame is 77 cm.
Het aquarium met lichtkap 80 cm.
En ik ben maar een kleintje.
En met de juiste gereedschap kom ik gewoon op de bodem.

Die 77 vind ik fijn omdat ik dan lekker in het bioloog kan rommelen
 
Transparant word met verloop van tijd wittig en verliest zijn transparantie.
Dat tegenover zwarte kit die altijd zwart zal blijven.

Je kan wel raden dat ik transparant heb gekozen :p
Heb je spijt van je keuze, m.a.w. zou je achteraf gezien voor zwart kiezen?
 
1 kant wel, andere kant niet.
Mits goed gekit is transparant mooier, met zwart vallen imperfecties als luchtbellen bijna niet op.
 
Heb zelf zwart, en ik wil niet anders!

Heb ook een bak met transparant gehad, met alg ect zag je er snel op en krijg je er lastig vanaf.
Mijn dealer had het ook over het volgende, of het waar is weet ik niet: er zijn medicatie die permanent een kleurafdruk achterlaten op transparante kit, bij zwart heb je hier geen last van.

ook in afwerking vind ik zwart altijd mooier, maar dat is ook persoonlijk natuurlijk :))
 
Hier ook zwarte kit. Vorig jaar bak laten bouwen bij aqualife. Zwarte kit vind ik persoonlijk erg strak staan. Ook doordat ik de zij en achterkant zwart heb laten maken.
Vroeger wel eens bakken gehad met transparante kit maar vond dat altijd na verloop van tijd een beetje smoezelig worden.
 
Ik heb transparante kit. Het is na 3 of 4 jaar nog transparant en je ziet de kit niet maar je ziet de randen van het glas wel en ze zijn fel groen. Ik heb dan ook wel blackwater en misschien valt het in een "normale" bak niet zo op maar in de toekomst zou ik 100% voor zwart gaan tenzij de bak uit Ultra-Clear (low-iron) glas wordt gemaakt.
 
Ik heb transparante kit. Het is na 3 of 4 jaar nog transparant en je ziet de kit niet maar je ziet de randen van het glas wel en ze zijn fel groen. Ik heb dan ook wel blackwater en misschien valt het in een "normale" bak niet zo op maar in de toekomst zou ik 100% voor zwart gaan tenzij de bak uit Ultra-Clear (low-iron) glas wordt gemaakt.
Optic white glas is altijd een goede optie ongeacht welke kit er gebruikt word.
 
Optic white glas is altijd een goede optie ongeacht welke kit er gebruikt word.
Al begrijp ik dat Optic white vooral aan te raden is voor zee aquaria en is dat minder het geval voor zoetwater aquaria. Dit is bijvoorbeeld ook wat ze aanraden bij Aqualife:

Standaard gebruiken we "Float" glas. Dit glas bevat bepaalde metalen, zodra het glas dikker wordt dan 10 mm gaat het "groener" lijken.

Bij zoetwater aquarium is dit mooi aangezien je een groene beplanting maakt in het aquarium.

Bij een zeewater aquarium raden wij aan speciaal helder glas te gebruiken bij de zichtbare kanten, omwille van dat koralen en vissen mooier gaan ogen met dit type glas. Deze optie vernoemen wij "OptiWhite" glas, en kan hieronder geselecteerd worden.

Bron: https://aquariumconfigurator.be/
 
Al begrijp ik dat Optic white vooral aan te raden is voor zee aquaria en is dat minder het geval voor zoetwater aquaria. Dit is bijvoorbeeld ook wat ze aanraden bij Aqualife:

Optic white is veel helderder en word zeker aanbevolen bij zeeaquaria.
Bij grootte zoetwaterbakken heeft het ook een meerwaarde omdat dat glas dikker is.
Hoe dikker het glas hoe groener je erin kijkt.

Bron: https://aquariumconfigurator.be/
 
Optic white is veel helderder en word zeker aanbevolen bij zeeaquaria.
Bij grootte zoetwaterbakken heeft het ook een meerwaarde omdat dat glas dikker is.
Hoe dikker het glas hoe groener je erin kijkt.
 
Als je al voor een maatwerk bak zou gaan zou het onverstandig zijn om geen optic white te nemen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
 
Optic white glas is altijd een goede optie ongeacht welke kit er gebruikt word.
Tja ik vind de (bijna) verdubbeling van de prijs niet waard voor een bak met 8mm glas. Ik kan wel snappen dat het bij 12 of 15mm wél heel fijn is.
 
Tja ik vind de (bijna) verdubbeling van de prijs niet waard voor een bak met 8mm glas. Ik kan wel snappen dat het bij 12 of 15mm wél heel fijn is.
De verdubbeling is wel heel erg overdreven.
De bodem en achterwand hoeven natuurlijk niet.
Mijn bak staat in een nis dus heb alleen de voorkant in optic white. Zoveel duurder was dat niet. Vaak met beetje onderhandelen kan je die misschien nog wel voor niks krijgen.
 
Om welke reden is het zeker aan te bevelen bij zeewater? als zo'n bak 6-10mm glas heeft is dat toch niet nodig?

gewoon interesse hoor :))
 
Om welke reden is het zeker aan te bevelen bij zeewater? als zo'n bak 6-10mm glas heeft is dat toch niet nodig?

gewoon interesse hoor :))
Voor de kleuren van de vissen vooral.je kijkt er veel helderder in juist ook omdat er vaak zeer veel verlichting boven hangt.
 
Het is toch zwarte kit geworden na het lezen van de verschillende comments hier! Gisteren naar De Maanvis geweest en het frame / aquarium zijn besteld!

Dus eindelijk mogen we (weer) een topic aanmaken in het fotoalbum > 230x60x70 van GynnadVis
 
Het is toch zwarte kit geworden na het lezen van de verschillende comments hier! Gisteren naar De Maanvis geweest en het frame / aquarium zijn besteld!

Dus eindelijk mogen we (weer) een topic aanmaken in het fotoalbum > 230x60x70 van GynnadVis
Kwam de bijl toch van pas :DD
 

Terug
Bovenaan