Aquarium kopen / laten bouwen


Yup, zie mijn handtekening.

Vurenhout skelet met steigerhouten ombouw.
Was een leuk projectje en niet te ingewikkeld :)
En niet heel duur als je het zelf maakt.

ik heb vurenbalken van 44x69mm gebruikt, en die voldoen voor jouw plan (200x70x70) ook prima!
ik heb 1 tussenstaander, zou er voor jou dan wel 2 opperen.

Ik weet niet of Aquajaja Diamond meubels van bijvoorbeeld steigerhout maakt, maar als je de bak bij Van Keulen Cichliden besteld (ook dealer van Aquajaja, die leveren echt top bakken die ik nog niet elders ben tegengekomen) dan bestellen zij alleen een kale bak en maakt hun eigen meubelbouwer het meubel en de kap zelf.
 
Kan je dat in Jip en Janneke taal herhalen?
Ik heb zo'n ding hier staan ik kan indien gewenst wat detail foto's voor je maken zodat je kan checken of het zo is wat je zegt.
wat precies in Jip en Janneke?
Bosch rexroth heeft ooit een keer zo’n heel systeem uit gevonden met aluminium profielen en toebehoren waarmee je allerhande constructies kan bouwen
Anodiseren is een oppervlakte behandeling bedoeld om aluminium niet te laten roesten (corroderen en niet oxideren, foutje van mij)
Maar die laag is slechts een paar micron dik dus daar ben je zo doorheen
 
Met mijn vriendin nog over de grootte van het aquarium gehad en ze was eigenlijk niet zo'n fan van de 70cm diepte omdat die dan flink zal uitsteken vanaf de muur gezien. Dus ben even naar alternatieve aan het kijken:

Aquarium afmetingenInhoud (liter)Bodem oppervlakte (m2)VoordelenNadelen
200x70x709801.4Meeste inhoud en grootste bodem oppervlakteVriendin niet zo happy met de diepte van het aquarium
200x60x708401.2Bodem oppervlakte het minste van alle opties
230x60x709661.38Komt qua inhoud en oppervlakte overeen met de 200x70x70Misschien wat minder handig voor verlichting omdat het geen 'standaard' maat is
230x60x607201.38Misschien wat minder handig voor verlichting omdat het geen 'standaard' maat is
Inhoud veruit het minste van de opties

Ik neig zelf heel erg naar de 230x60x70 variant, waarbij de inhoud en bodem oppervlak ongeveer hetzelfde is als de 200x70x70, terwijl mijn vriendin daar blijer mee is. Zijn er echt nadelen aan deze afmeting waarom ik toch zou moeten proberen voor de 200x70x70 te gaan?
 
Je moet het ook politiek correct spelen.
Wil je 70 :
Hey lief ik wil een bak van 80 diep.
Dan wordt het 70!

Haha werkte het maar zo makkelijk, ben bang dat het er toch echt niet in zit..
 
Yup, zie mijn handtekening.

Vurenhout skelet met steigerhouten ombouw.
Was een leuk projectje en niet te ingewikkeld :)
En niet heel duur als je het zelf maakt.

ik heb vurenbalken van 44x69mm gebruikt, en die voldoen voor jouw plan (200x70x70) ook prima!
ik heb 1 tussenstaander, zou er voor jou dan wel 2 opperen.

Ik weet niet of Aquajaja Diamond meubels van bijvoorbeeld steigerhout maakt, maar als je de bak bij Van Keulen Cichliden besteld (ook dealer van Aquajaja, die leveren echt top bakken die ik nog niet elders ben tegengekomen) dan bestellen zij alleen een kale bak en maakt hun eigen meubelbouwer het meubel en de kap zelf.

Thanks - ziet er goed uit inderdaad!

Paar vraagjes:
  1. Hoe heb je het gedaan met de afdekplaten / bovenkant van je 'deksel'?
  2. Ik zie dat het hout direct contact heeft met de vloer, zou je dit zo weer doen of zou het beter zijn om aparte (stel)poten eronder te zetten?
    1. Deze vraag heb je al eens beantwoord: https://aquaforum.nl/threads/aquarium-kopen-laten-bouwen.163698/page-2#post-2122822 (moet mijn eigen topic maar eens terug lezen...)
Thanks!
 
Haha werkte het maar zo makkelijk, ben bang dat het er toch echt niet in zit..
Ik wilde 200x70x70 dus ben de onderhandelingen begonnen vanuit 300x70x70 als leuke stap voorwaarts vanuit mijn vision 450.
Maar wat betreft je formaat, ik weet niet hoe de woonkamer eruit ziet en waar de bak komt maar gaat het echt hangen om 10cm?
Als ie niet in een pad staat ofzo zou dat niet zo’n probleem moeten zijn toch?
 
Thanks - ziet er goed uit inderdaad!

Paar vraagjes:
  1. Hoe heb je het gedaan met de afdekplaten / bovenkant van je 'deksel'?
  2. Ik zie dat het hout direct contact heeft met de vloer, zou je dit zo weer doen of zou het beter zijn om aparte (stel)poten eronder te zetten?
    1. Deze vraag heb je al eens beantwoord: https://aquaforum.nl/threads/aquarium-kopen-laten-bouwen.163698/page-2#post-2122822 (moet mijn eigen topic maar eens terug lezen...)
Thanks!

In welk opzicht bedoel je nummer 1? waar het van gemaakt is of?

2. Nee dit zou ik niet weer zo doen, waterpas stellen is een hel op deze manier.
in het huis waar die hiervoor stond was de vloer al zo goed als waterpas, in dit huis was dat wat minder en dan is waterpas stellen aardig aan de moeilijke kant zo zonder pootjes.
 
In welk opzicht bedoel je nummer 1? waar het van gemaakt is of?

2. Nee dit zou ik niet weer zo doen, waterpas stellen is een hel op deze manier.
in het huis waar die hiervoor stond was de vloer al zo goed als waterpas, in dit huis was dat wat minder en dan is waterpas stellen aardig aan de moeilijke kant zo zonder pootjes.

Ja precies, in je foto-topic staat er geen foto van. Ben benieuwd hoe je het hebt gemaakt / van welk materiaal.
 
Ik heb een aantal offertes ontvangen voor het nieuwe aquarium (ga vermoedelijk voor 230x60x70), waarbij ik voor externe potfilters ga i.v.m. kostenbesparing. Nu geven sommige aan om toch voor een droogkamer te gaan, zodat de slangen mooi weggewerkt zijn, echter wil ik de achterwand zwart laten maken en zou je die dus alleen vanaf de zijkant zien. Ik verwacht dat ook dat zelfs wel mee zal vallen omdat het aquarium rechts 70 cm over zal hebben tot een ensuite-deur-kast en links ook 70 cm over zal hebben tot de muur.

Ik vind persoonlijk een droogkamer ook niet zo mooi als je deze niet wegwerkt. Zie ik (grote) voordelen over het hoofd is kan ik het beste gewoon gaan voor slangen achter het aquarium langs?
 
Het is je eigen keuze natuurlijk, als het aquarium tegen een muur komt te staan is een droogkamer niet noodzakelijk.

maar als dit jouw “droom aquarium” is zou ik niet nu al beginnen met bezuinigen.
 
In principe is een aquarium van deze grootte volgens mij sowieso al niet bezuinigen, ik wil alleen zeker weten dat ik er geen fout mee maak door het niet te doen. Ik ben eigenlijk tegen een droogkamer omdat:
- Het ruimte kost in mijn aquarium
- Het aangekleed dient te worden, al kun je het zwart maken natuurlijk
- Voor mijn gevoel een zwakker punt in je aquarium is (het gat in de onderkant)
- Ik de slangen ook achter het aquarium door kan laten lopen, met een zwarte achterkant en hij staat tegen de muur zul je dit niet / nauwelijks zien. Zie ook foto hieronder.

Hieronder een simpele schets, rechts de ensuitekast is 40 cm diep, mijn vriendin had liever dus niet een aquarium van 70cm diep omdat die dan teveel zou uitsteken, 60cm was de compromis. De hoogte van het eerste deurtje in de ensuitekast is 70 cm, dus vermoedelijk het mooiste als dat ook de hoogte van het aquariumkastje wordt, of zou dit gek laag zijn? Ik zie dat de juwel kasten standaard 80 cm hoog zijn, dus dat zou betekenen dat de mijne 10cm lager is. In de buurt staat een bank, dus wat dat betreft is het niet zo'n ramp dat het wat lager is, er staat geen eetkamertafel in de buurt o.i.d.

Bekijk media item 1898
 
Mijn meubel is 68cm hoog dacht ik, dus 70cm is niet raar.

dat het een verzwakking is van je bodem is deels wel zo, ieder gat etc is een zwakke plek.
Maar als het goed is gezaagd en voldoende ruimte is gehouden van de randen is dat verwaarloosbaar.
Voordeel aan het ontbreken van een droogkamer is dat je het aquarium van buitenaf “versieren”
 
Als je de slangen achteraan laat lopen bij een bak van 60cm diep, steekt die al weer zo'n 65cm van de muur af... dus in theorie een bak van 65 diep :)

als ik kijk hoe mooi ik het eigenlijk vind dat mijn bak strak tegen de muur staat ipv nog een loze ruimte erachter... zou zeker gezien een huiskamerbak niet meer zonder willen eigenlijk.

besparing door met potfilters te werken ipv bioloog, zie ik niet direct.
Ook potfilters kunnen nog een beste duid kosten, want welke filters zou je onder de bak willen plaatsen?
Een bak van dit formaat (een bak van welk formaat dan ook) met potfilters filteren is overigens goed te doen hoor, maar vaak heb je dan wel meer & grotere jongens nodig.
Kan nog best wel een beetje geluid gaan geven ook... maar zoals ik al zei het kan prima!
 
Ik heb mijn droogkamer toch achterwege gelaten uiteindelijk.
Wel heb ik 2 gaten achterin laten boren waar kabels met stekkers door kunnen.
Uiteindelijk leek het mij niet handig omdat,
mijn overloop rechts zit en daaronder de sump.
Links in het meubel zit de electra.
Als ik in mijn geval dan de droogkamer rechts zou maken zoals het idee was,dan zou ik alle kabels moeten verlengen.
Ze moeten dan eerst naar rechts de droogkamer in en vervolgens weer naar links.
 
Als je de slangen achteraan laat lopen bij een bak van 60cm diep, steekt die al weer zo'n 65cm van de muur af... dus in theorie een bak van 65 diep :)

als ik kijk hoe mooi ik het eigenlijk vind dat mijn bak strak tegen de muur staat ipv nog een loze ruimte erachter... zou zeker gezien een huiskamerbak niet meer zonder willen eigenlijk.

besparing door met potfilters te werken ipv bioloog, zie ik niet direct.
Ook potfilters kunnen nog een beste duid kosten, want welke filters zou je onder de bak willen plaatsen?
Een bak van dit formaat (een bak van welk formaat dan ook) met potfilters filteren is overigens goed te doen hoor, maar vaak heb je dan wel meer & grotere jongens nodig.
Kan nog best wel een beetje geluid gaan geven ook... maar zoals ik al zei het kan prima!

Ik wil eigenlijk voor het volgende gaan:

Pomp / Filter
Ik wil voor het volgende combinatie gaan:
  • JBL e1501 (deze heb ik nog liggen)
  • Fluval FX6
Dan ben ik voor iets meer dan 200 euro klaar (voor de filters), dat is een stuk goedkoper dan een bioloog inclusief pomp en dergelijke.
 
Ik wil eigenlijk voor het volgende gaan:

Pomp / Filter
Ik wil voor het volgende combinatie gaan:
  • JBL e1501 (deze heb ik nog liggen)
  • Fluval FX6
Dan ben ik voor iets meer dan 200 euro klaar (voor de filters), dat is een stuk goedkoper dan een bioloog inclusief pomp en dergelijke.

Dat je er nog 1 hebt liggen scheelt al een boel natuurlijk :)

DIe FX6 is een beest, menig persoon die daar z'n bak prima mee filtert, zou goed kunnen dat je het red met daarnaast nog een e1501.
wat ga je trouwens in de bak houden aan bewoners?
 
Zo het is tijd om de knoop door te gaan hakken. Er zijn eigenlijk 4 opties, ik heb een aantal offertes opgevraagd maar in principe kwamen die allemaal wel ongeveer overeen, waarbij Aqua-life het beste gevoel gaf, ik heb een offerte laten opvragen bij een meubelmaker en dan nog de standaard Aquatlantis bakken.

Type bouwAquariumMeubel + kap+/- Prijs
Zelfbouw laten uitvoeren (230x60x70)€ 800.-€ 1250.-€ 2050.-
Aqua-life (230x60x70)€ 800.-€ 2200€ 3000.-
Aquatlantis 200x60x70--€ 2032,90
Aquatlantis 200x70x75--€ 2774,90

Zelfbouw laten uitvoeren (230x60x70)
De meubelmaker, wiens vader vroeger ook aquariummeubels bouwde, is met een offerte terug gekomen van ongeveer 1250.-, dat is inclusief het volgende:

De glasbak wil ik dan bestellen bij Aqua-life (+/- 800 euro) of bij Heevis die de bak laten maken door Aquaja Diamond.

Voordelen
  • Goedkoopste optie voor het gewenste formaat
  • Naar eigen smaak in te richten

Nadelen
  • Meubelmaker heeft pas in juni tijd, aan de andere kant is de levertijd van de bak vaak ook wel 4 - 6 weken
  • Garantie tot de deur, niet dat hij het erbij zei, maar in feite is dat natuurlijk wel. Hij heeft overigens een ensuite kast en kast deuren voor in de bijkeuken gemaakt en daar zijn we zeker tevreden over.

full


Aqua-life (230x60x70)

Voordelen
  • Erkend aquariumbouwer
  • RVS frame

Nadelen
  • Veruit de duurste optie
  • Waarschijnlijk als je om de tafel gaat komen er nog wel wat dingen bij

Aquatlantis 200x60x70

Voordelen
  • Erkend aquarium / meubel producent
  • Inclusief Easy Led verlichting

Nadelen
  • Maat voldoet niet aan de wensen (het is wat kleiner)
  • Easy Led verlichting voldoet niet voor een planten bak
  • Uiterlijk van de kast is niet helemaal naar wens, maar wel veel keus

Aquatlantis 200x70x75

Voordelen
  • Erkend aquarium / meubel producent
  • Inclusief Easy Led verlichting

Nadelen
  • Qua inhoud is de bak prima, vriendin vind 70 cm echter te diep
  • Prijs is meer dan de zelfbouw optie
  • Easy Led verlichting voldoet niet voor een planten bak
  • Uiterlijk van de kast is niet helemaal naar wens, maar wel veel keus

De meest logische keuze lijkt dus om voor de zelfbouw optie te gaan, dit weekend wil ik de knoop doorhakken. Zie ik nog bepaalde dingen over het hoofd, het echt zelf doen is geen optie omdat ik niet dusdanig handig ben / het vertrouwen heb ik dat ik een degelijk meubel in elkaar kan zetten.
 
Toch even een opmerking mbt je opmerking over de Easyled verlichting dat die niet voldoet voor een plantenbak?

ik heb de Fusion 150 en sinds kort ook plantenbak inrichting, maar ze groeien hier de bak al aardig uit. Ook de rode planten doen het goed. misschien dat een goede plantenvoeding en CO2 hiervoor echt noodzaak is?

dus waar baseer jij je opmerking op als ik vragen mag?
 
Is die 70 cm echt een vereiste voor je?
Ik heb zelf een akvastabil move 200 en ben daar ook erg tevreden over.
 
Aqualife levert standaard op stelpoten dacht ik.

maar bij aqualife gaat er wel wat bij komen, maar dat gebeurd bij alle opties mijn inziens.
Je hebt een aantal stekkers die ergens in moeten, aqualife beid daarvoor een djswitch bijvoorbeeld wat het geheel wat netter maakt.
 
Vergeet niet dat een offerte (totaalprijs) eigenlijk gewoon een vraagprijs is.
Daar is best nog wat mee te doen weet ik uit ervaring.
 
Toch even een opmerking mbt je opmerking over de Easyled verlichting dat die niet voldoet voor een plantenbak?

ik heb de Fusion 150 en sinds kort ook plantenbak inrichting, maar ze groeien hier de bak al aardig uit. Ook de rode planten doen het goed. misschien dat een goede plantenvoeding en CO2 hiervoor echt noodzaak is?

dus waar baseer jij je opmerking op als ik vragen mag?
Ik baseer mij op het aantal lumen dat ze afgeven (is zeker niet heilig, maar geeft een indicatie), maar ook op de ervaring van scchot (https://aquaforum.nl/threads/akvastabil-mark-ii-160-x-55-x-60-sschot.100107/page-34#post-2154705)

Is die 70 cm echt een vereiste voor je?
Ik heb zelf een akvastabil move 200 en ben daar ook erg tevreden over.

Die 70cm is niet per se een eis, maar wil graag wel een aquarium van een dusdanig formaat dat ik niet over 5 jaar het idee heb ik dat ik hem weer wil vervangen. Al kan het best zo zijn dat je dat idee altijd blijft houden. Een vriend van mij heeft de 200x60x60 cm en die zei ook dat hij het liefst een tandje groter had gehad. Daarbij is de prijs niet veel anders dan van de Aquatlantis.

Aqualife levert standaard op stelpoten dacht ik.

maar bij aqualife gaat er wel wat bij komen, maar dat gebeurd bij alle opties mijn inziens.
Je hebt een aantal stekkers die ergens in moeten, aqualife beid daarvoor een djswitch bijvoorbeeld wat het geheel wat netter maakt.

Klopt, de offerte van de Aqua-life daar staat het RVS frame op stelpoten en het RVS frame wordt dan omkleed. Het elektra maken / aansluiten e.d. dat wil ik wel gewoon zelf doen, dat is iets waar we op zouden kunnen 'besparen'. Maar zoals je al aangeeft bij Aqua-life is er grote kans dat er nog wat bij komt. Terwijl het door iemand te laten bouwen het eigenlijk niet zal zijn, tenminste wat hij de vorige keren bij ons heeft gebouwd daar iets niets bijgekomen. Natuurlijk verlichting en een pomp e.d. dat moet er nog allemaal bij, maar dat geldt voor alle opties.

Vergeet niet dat een offerte (totaalprijs) eigenlijk gewoon een vraagprijs is.
Daar is best nog wat mee te doen weet ik uit ervaring.
Dat zal zeker zo zijn, echter denk ik dat er bij Aqua-life uiteindelijk meer bij komt dan dat er af zal gaan in totaal.
 
wat precies in Jip en Janneke?
Bosch rexroth heeft ooit een keer zo’n heel systeem uit gevonden met aluminium profielen en toebehoren waarmee je allerhande constructies kan bouwen
Anodiseren is een oppervlakte behandeling bedoeld om aluminium niet te laten roesten (corroderen en niet oxideren, foutje van mij)
Maar die laag is slechts een paar micron dik dus daar ben je zo doorheen
Geen foutje, Wouter. Corroderen is iets in geoxideerde toestand brengen. Maar dat gebeurd wel op heel verschillende manieren afhankelijk van de metaalsoort.
 
Ik denk dat je (net als bij een bedrijf als aqualife) gaandeweg bij diy ook tegen dingen aanloopt/ontdekt die net ff wat mooier zijn of beter werken en dan ook net iets meer kosten.
Wat ik dus probeer te zeggen is dat het niet zo veel uit maakt wat je kiest maar dat er altijd wel meer kosten bij komen zodra je bezig gaat en verder gaat kijken
 
Ik baseer mij op het aantal lumen dat ze afgeven (is zeker niet heilig, maar geeft een indicatie), maar ook op de ervaring van scchot (https://aquaforum.nl/threads/akvastabil-mark-ii-160-x-55-x-60-sschot.100107/page-34#post-2154705)



Die 70cm is niet per se een eis, maar wil graag wel een aquarium van een dusdanig formaat dat ik niet over 5 jaar het idee heb ik dat ik hem weer wil vervangen. Al kan het best zo zijn dat je dat idee altijd blijft houden. Een vriend van mij heeft de 200x60x60 cm en die zei ook dat hij het liefst een tandje groter had gehad. Daarbij is de prijs niet veel anders dan van de Aquatlantis.



Klopt, de offerte van de Aqua-life daar staat het RVS frame op stelpoten en het RVS frame wordt dan omkleed. Het elektra maken / aansluiten e.d. dat wil ik wel gewoon zelf doen, dat is iets waar we op zouden kunnen 'besparen'. Maar zoals je al aangeeft bij Aqua-life is er grote kans dat er nog wat bij komt. Terwijl het door iemand te laten bouwen het eigenlijk niet zal zijn, tenminste wat hij de vorige keren bij ons heeft gebouwd daar iets niets bijgekomen. Natuurlijk verlichting en een pomp e.d. dat moet er nog allemaal bij, maar dat geldt voor alle opties.


Dat zal zeker zo zijn, echter denk ik dat er bij Aqua-life uiteindelijk meer bij komt dan dat er af zal gaan in totaal.

Ik heb destijds meerdere offertes opgevraagd.
Aqualife was idd het duurste. En dat scheelde in mijn geval ruim 1500 euro dan de andere bouwer waar ik mee in zee kon gaan.
Maar ik heb toch een afspraak gemaakt bij de goedkopere bouwer.
Eenmaal daar aan tafel alles besproken en de prijs werd ongeveer 800 hoger.☹️

Daarna heb ik een afspraak gemaakt bij aqualife. Toen alles op papier stond kon er ook nog wel iets met de prijs gedaan worden.
Uiteindelijk was het verschil nog maar 500.
Toen was de keus natuurlijk snel gemaakt want hoe aqualife de boel afwerkt dat kon de andere bouwer niet voor elkaar krijgen.

wat ook wel handig was dat aqualife hem met 2 man kwamen brengen.dat is wel fijn bij een bak van 321x80x70.

staar je niet meteen blind op een offerte en neem de moeite om er persoonlijk langs te gaan om alles op papier te zetten en hun werk te bekijken.
 
Dat is zeker zo, maar een prijs verschil van 1000 euro zal Aqualife niet goed kunnen maken, daarbij komt kijken dat die meubelmaker een 'vage' kennis is (is familie van vrienden van ons) en daar komt niet zomaar een paar honderd euro erbij op de prijs, dat heeft die voor de overige projecten in ons huis ook niet gedaan.
 
Het is maar net wat jezelf wilt. Je kan het het zo duur maken als jezelf wil. Een waterdichte bak kan elke bouwer voor je maken. Wil je meer dan een bak dan betaal je gewoon meer voor een mooiere afwerking.
Sommige kleine dingetjes waar ik mij aan zou irriteren vallen bij andere mensen misschien niet eens op.
 
De meubelmaker maakt alleen het meubel, de het glas/bak komt dan nog steeds van Aqualife, dat wil ik sowieso door een erkend bedrijf laten doen.
 
We zijn een maand verder en het zal jullie niet verbazen met mijn getreuzel dat er nog steeds niets besteld is, maar na lang wikken en wegen hebben we besloten om het als volgt te gaan doen:
- Stalen frame + bak bestellen met een leverancier
- Ombouw door een meubelmaker

De hoofdreden hiervan is dat degene die de meubel maakt die vertrouwen we wel, maar om zekerheid te hebben dat het niet inzakt vinden we een stalen frame wel zo veilig, dan kunnen we ook met een gerust hard weg / de bak neerzetten. De reden dat we de ombouw ook niet door de leverancier laten maken is omdat ze deze vaak in een strakke uitvoering maken en/of van een plastic-achtig materiaal. Wat overigens prima is en we ook best zouden willen, behalve dat een strakke uitvoering niet bij ons interieur past.

Het aquarium wordt dus 230x60x70, nu alleen de vraag of we het meubel 70 of 80 cm hoog gaan doen. Aqualife geeft zelf de voorkeur om de meubel tussen de 80 en 100 cm hoogte te doen. We heb er naast een ensuite kast staan waarbij de eerste plank op 70cm hoogte zit, in die lijn zou het dan mooi doorlopen, ik vraag mij alleen af of er dan voldoende werkruimte in de kast is (bijvoorbeeld voor de slange van de Fluval FX6). Dus misschien verstandiger om voor 80cm te gaan, al heeft tuinkabouter ook een meubel van +/- 70 cm waar zijn ervaringen prima mee zijn, wanneer we hoger gaan dan dat wordt het totaal misschien wel erg hoog.
 
Zou niet te hoog gaan zeker geen 80 cm je bak wordt al behoorlijk hoog om dan bij onderhoud op de bodem te komen is niet fijn.
Wat de fx 6 betreft meer de ruimte in de breedte nodig als hoogte uit mijn hooft 40x40x53 cm eheim 1200 xl 33x56.7 cm je ziet de fx is lager als de eheim is natuurlijk wel het filter hoogte zonder slangen.
Maar zelf de fx 6 bij een juwel kast voor een rio 400 gehad zonder problemen in verwerkt in het midden vak
 
Zou niet te hoog gaan zeker geen 80 cm je bak wordt al behoorlijk hoog om dan bij onderhoud op de bodem te komen is niet fijn.
Wat de fx 6 betreft meer de ruimte in de breedte nodig als hoogte uit mijn hooft 40x40x53 cm eheim 1200 xl 33x56.7 cm je ziet de fx is lager als de eheim is natuurlijk wel het filter hoogte zonder slangen.
Maar zelf de fx 6 bij een juwel kast voor een rio 400 gehad zonder problemen in verwerkt in het midden vak
Ah dat van de onderhoud is wel een goed punt! We gaan gewoon voor 70cm hoogte van de kast, dan loopt het ook mooi door. (Het wordt tijd om eens knopen door te hakken :) )
 
De offertes van Aqualife en De Maanvis inmiddels ontvangen en op basis van de offerte en omdat de grens nog niet open is maar ook de goede ervaringen die ik lees over De Maanvis wil ik kijken of ik er dinsdag na het werk langs gaan om de offerte door te spreken en anders komende zaterdag, zodat we het project eindelijk eens kunnen gaan starten.

Heb al verschillende topics doorgelezen over transparante of zwarte kit, maar denk dat ik transparant het mooiste vind en wat ik van iedereen hoor blijft dat na een tijd ook gewoon mooi. Mocht iemand andere ervaringen hebben, dan hoor ik het graag. :)
 
Transparant word met verloop van tijd wittig en verliest zijn transparantie.
Dat tegenover zwarte kit die altijd zwart zal blijven.

Je kan wel raden dat ik transparant heb gekozen :p
 

Terug
Bovenaan