Wat is er nieuw

Aquatlantis splendid 100 van michael

Mooi dat je alle beplanting georganiseerd en in model blijft houden.

Mooi dat je alle beplanting georganiseerd en in model blijft houden.
Ja ik weet nog van mijn juwel vision 450 die ik zo'n 10 jaar geleden had dat als je het niet op tijd bijhoudt het einde zoek is op een gegeven moment

vandaag weer wekelijks onderhoud gedaan.
Het gras rechts onder heb ik even een x goed kort geknipt deze bleef heel hard groeien.
De lotus blijft goed nieuwe lage bladeren aanmaken dus dat gaat eigenlijk de goede kant op.
De eitjes van het albino ancistrus koppel zijn gisteren uitgekomen en er is vollop beweging in het hol dus dat gaat ook goed.
Alles gaat super goed in het aquarium dus niks te klagen.
Volgende week ga ik waarschijnlijk de Ludwigia Palustris super red ff eruit halen en de mooie toppen terug zetten deze begint lang te worden en onderin wordt deze kaal.
Tot slot nog wat foto's

20250906_093712.jpg
20250906_093645.jpg
Screenshot_20250906_095804_Gallery.jpg

Goedemorgen,

Vandaag weer wekelijks onderhoud.
Papa ancistrus waakt nu nog steeds over zijn baby's dus al 8 dagen.
Vandaag heb ik de Ludwigia Palustris super red eruit gehaald en de mooiste toppen weer terug gezet. Ook de rotala stond op de planning maar ik zag dat er baby guppen in zaten dus deze laat ik nog ff met rust.
Verder heb ik niet veel hoeven te doen als alleen nog de 50% waterwissel en ff de ruiten schoon maken.

Wel twijfel ik nog steeds om er een wave maker bij te plaatsen omdat er hier en daar toch wel wat vuil op de bodem blijft liggen.
Ik vind dit alleen niet zo mooi omdat ik eigenlijk alle techniek zoveel mogelijk buiten de bak wil.
Ik zit te denken om deze eventueel uit het zicht tegen de achterkant te plaatsen en dan onder de javavaren door naar voorkant te laten blazen in de hoop dat er dan genoeg beweging in de bak komt.
Wat zou het vermogen moeten zijn in een 200L bak voor een beetje beweging? (het moet geen storm worden natuurlijk maar het vuil moet wel verplaatsen)
Tot slot nog wat foto's
20250910_205317.jpg
20250913_102024.jpg
20250913_102038.jpg
20250913_102053.jpg
20250913_102100.jpg
20250913_102403.jpg

Wat zou het vermogen moeten zijn in een 200L bak voor een beetje beweging? (het moet geen storm worden natuurlijk maar het vuil moet wel verplaatsen)
Jouw e900 filter zit bruto op 900L/h en waarschijnlijk netto hooguit 500L/h om een vergelijking te maken met de hoeveelheid waterverplaatsing.

De kleinste streamer/wavemaker die ik voor mijzelf kon vinden (en heb) is de Sicco nano 1000 en zit al op 1000L/h en is best veel om continu aan te hebben bij veel planten.
https://www.sicce.com/nl/products/stream-pumps/voyager-nano.html

Ik ben ook benieuwd welke andere kleinere modellen (<1000L/u) er leverbaar zijn en bij voorkeur regelbaar, zoals (maar wel weer fysiek groot is)
500 – 4.000 liter / uur – 15W https://fritskuiper.nl/product/jecod-sow-4-aquarium-stromingspomp/

Laatst bewerkt:
Ik heb er 2 filters op staan.
De 902e en de 702e niet zozeer voor stroming maar vooral voor meer filtervermogen en er is altijd een back-up mocht er wat mis gaan.
Ik zoek eigenlijk een wavemaker om deze 2x daags? Ff een paar minuten de boel lekker in beweging te brengen zonder de bak op zijn kop te zetten.

Vandaag toch nog maar even de rotala eruit gehaald deze werd echt te groot.
Hopelijk hebben de baby guppen die ertussenuit kwamen een andere schuilplaats gevonden.
Ik heb ook wat hulp gekregen van de Garra Flavatra altijd makkelijk wat extra inzicht.
De 1e baby ancistrus is ook uitgezwommen en de kleine maanvissen zijn er wel naar wezen kijken maar laten hem toch wel met rust de ancistrussen zijn al aan de redelijk grote kant (1,5cm)
20250914_110345.jpg
20250914_110443.jpg
20250914_112328.jpg
20250914_112332.jpg
Screenshot_20250914_113943_Gallery.jpg

Vandaag voor 30% van de nieuwprijs een extra co2 set kunnen scoren.
Ik was op zoek naar een extra fles voor de co2 set uiteraard van hetzelfde merk (strideways).
Op marktplaats stond een Bijna nieuwe complete set voor een fractie van de nieuwprijs. Het is ook nog een exact dezelfde set als ik zelf heb dus ik heb nu ook alle onderdelen dubbel mocht er ooit wat kapot gaan.
Screenshot_20250916_172047_Gallery.jpg

Vandaag weer wekelijks onderhoud gedaan.
Ik hen zo'n 65% waterwissel gedaan ik ben er namelijk achter gekomen dat de bak en de vissen het een stuk beter te lijken te doen (al ging het al goed) sinds onze verbouwing van 5 weken geleden toen is er 2 x 80% waterwissel toegepast omdat het aquarium 2x verplaatst moest worden.
Ik heb de javavaren deze x flink gesnoeid al zie je weinig verschil maar er kwam wel een heuse anubias tevoorschijn ik wist dat hij wel gegroeid was maar hij is de echt groot met een groot wortelstelsel.
De kleine ancistrussen doen het ook goed en je ziet ze werkelijk overal tussenuit komen als je met het aquarium bezig bent. Het zijn echt spierwitte visjes met rode oogjes.
Tot slot nog wat foto's.
20250920_084514.jpg
20250920_085721.jpg
20250920_085732.jpg
20250920_093413.jpg
20250920_093453.jpg
20250920_093623.jpg

Hoe heet de plant links achter waar je voorheen de rotala had staan?

Wat een mooie bak is dit zeg. Ik ben mezelf aan het oriënteren en dit is voor mij één van de 2 grote kanshebbers.Nu zie ik op één van je foto's dat een kat hebt. Dan vraag ik me toch één ding af als mede katteneigenaar: Is er wel eens een poging gewaagd om er op te springen en houdt hij dit?

Wat een mooie bak is dit zeg. Ik ben mezelf aan het oriënteren en dit is voor mij één van de 2 grote kanshebbers.Nu zie ik op één van je foto's dat een kat hebt. Dan vraag ik me toch één ding af als mede katteneigenaar: Is er wel eens een poging gewaagd om er op te springen en houdt hij dit?
Dit is geen probleem in de winter ligt de kat lekker op de warme kap.

Vandaag weer onderhoud gedaan dus weer een update.
Ik heb 60% water gewisseld en verder heb ik alleen wat bladeren van de lotus verwijderd en de kleinste filter ( 702e ) schoon gemaakt zodat ik de garnalen eruit kon halen.
De bak draait lekker en er zijn geen problemen.
20250927_121821.jpg

20250927_112222.jpg

Het wekelijks onderhoud is weer gedaan.
Het gras heb ik weer moeten snoeien alleen deze x heb ik het wat natuurlijker proberen te knippen dus niet al te strak.
Een waterwissel van zo'n 65% en hoer en daar wat lelijke bladeren weg gehaald. Helaas krijg ik de Alternanthera reineckii mini niet zo mooi als ik zou willen. De bladeren zien er niet fris uit om het zo maar te zeggen.
Ook heb ik een aantal bladeren weg gehaald van de Nymphoides sp. taiwan deze groeit namelijk als kool. Heeft iemand nog tips kwa snoeien van deze plant. De bladeren 1 voor 1 weghalen valt niet mee omdat ik er moeilijk bij kan. En de stengels uit elkaar houden lukt ook niet je ziet letterlijk door de bomen het bos niet meer.
Ik heb nog wat foto's en een filmpje gemaakt.

20251004_120143.jpg
20251004_115802.jpg
20251004_114443.jpg
20251004_114721.jpg
20251004_113901.jpg

Helaas krijg ik de Alternanthera reineckii mini niet zo mooi als ik zou willen
Op de foto’s zien ze er best wel mooi uit hoor 😉

Ik heb deze vorig jaar ook geprobeerd op 34lm/L echter konden ze daar niet van profiteren omdat ze vaak in de schaduw vielen van mijn overige planten, uiteindelijk heb ik deze verwijderd.
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-4#post-2531300

Op de foto’s zien ze er best wel mooi uit hoor 😉

Ik heb deze vorig jaar ook geprobeerd op 34lm/L echter konden ze daar niet van profiteren omdat ze vaak in de schaduw vielen van mijn overige planten, uiteindelijk heb ik deze verwijderd.
https://aquaforum.nl/threads/aquatlantis-sublime-100-246l-van-tutorial.182847/page-4#post-2531300

Ehm.......zie zojuist dat deze nog wel in mijn bak zit maar verplaatst, naar (meest) linker op foto.
(maar niet zo mooi als ik destijds had verwacht van deze plant met de omstandigheden in mijn bak)
1000023521.jpg

Het gaat om deze
1000023522.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie kleuren in de bak zo ! 👍

Toch prima als je deze zo in model kan houden, het is immers geen groeier zoals enkele andere stengelplanten bij deze lichtintensiteit
Deze groeit toch behoorlijk moet ik zeggen. Sind een aantal weken heb ik ook een extra lamp dus het aantal lumen is wel gestegen.
De nieuwe lamp is 42 w en 2677 lumen.

Net eventjes 2 4voudige stopcontacten in de kast van het aquarium gemaakt.
Ik had er al 1 enkel stopcontact inzitten waar een slimme stekker in zit en daar weer een stekkerslof maar omdat ik extra verlichting boven het aquarium geplaatst had kwam ik nu 1 stopcontact tekort en daardoor had ik al 2 stekkersloffen in de kast liggen.
Het is en een rommeltje en nu werd de ruimte te klein om mijn kist met spullen nog fatsoenlijk in de kast te zetten. Dus nu heb ik het zo opgelost zaterdag tijden het onderhoud ff alle stekkers omwisselen. Orde en netheid zelfs in de kast😅
20251006_164846.jpg
20251006_164851.jpg

Mooie bak hoor, oogt goed 👍.

Vanavond toen ik thuis kwam was ineens de hele grasmat in het aquarium los gekomen.
Deze was blijkbaar niet diep geworteld.
Ik heb het in stukjes gescheurd en weer terug geplant. Hopelijk wordt het weer een mooi groen tapijtje.
Er kwamen honderden garnalen uit ook heel veel kleintjes. Ook kwam er ontzettend veel vuil uit dus ik heb maar meteen een waterwissel van 50% gedaan voor de zekerheid.
20251008_190109.jpg
20251008_190117.jpg
20251008_193728.jpg
20251008_195109.jpg
20251008_195113.jpg

Zojuist een wavemaker besteld.
Er ligt zo nu een dan best wel wat afval op de bodem dus ik wil de wavemaker 2x daags een paar minuten laten draaien geschakeld met een slimme stekker.
Ik wil hem proberen wat uit het zicht te gaan plaatsen.
Hopelijk geeft de wavemaker het gewenste effect. De prijs was €16 inclusief verzendkosten dus het proberen waard dacht ik.
Screenshot_20251010_091745_Samsung Internet.jpg

Zojuist een wavemaker besteld.
Er ligt zo nu een dan best wel wat afval op de bodem dus ik wil de wavemaker 2x daags een paar minuten laten draaien geschakeld met een slimme stekker.
Ik wil hem proberen wat uit het zicht te gaan plaatsen.
Hopelijk geeft de wavemaker het gewenste effect. De prijs was €16 inclusief verzendkosten dus het proberen waard dacht ik.

Wel een hele slechte product video op 2m:15s, hopelijk laat jij straks een betere video zien in jouw bak
https://zeeaquarium-winkel.nl/sobo-mini-wavemaker-2000

Laatst bewerkt:
Ik denk dat door de grote bos Javavaren de stroming flink te lijden heeft en dan merk ik ook al heb ik de bos links in de hoek. Dat gaat ten koste van de circulatie.

Ik denk dat door de grote bos Javavaren de stroming flink te lijden heeft en dan merk ik ook al heb ik de bos links in de hoek. Dat gaat ten koste van de circulatie.
Ik heb misschien het geluk dat ik 2 pompen heb. Dus zowel links als rechts wordt er water aangezogen.
Als het goed is komt de wavemaker morgen binnen ben benieuwd of ik hem verstopt kan krijgen.

Goedemorgen,

Vandaag weer wekelijks onderhoud en het heeft wat maar tijd gekost als gepland.
Vandaag heb ik wederom flink gesnoeid en er is een flinke bak planten uit gekomen.
Er is nu weer iets meer licht in het aquarium.
Ik heb bij de javavaren weer flink wat bladeren verwijderd net zoals bij de lotus en de cryptocoryne.
De Ludwigia Palustris super red heb ik er compleet uitgehaald en de toppen herplant.
De rotala heb ik eigenlijk al 3 weken niks aan hoeven te doen. Sinds ik de nieuwe verlichting erbij heb boven het aquarium groeit deze heel er mooi en compact voorheen moest ik deze elke week snoeien omdat hij recht naar de oppervlakte groeide.
Ook heb ik alle stekkers gewisseld ennin de nieuw geplaatste stopcontact gedaan.
De wavemaker is nog niet binnengekomen maar deze wil ik onder in het aquarium gaan plaatsen zo'n 15cm boven de bodem en dan recht naar voren laten blazen dan zit de wavemaker in het midden tussen de Ludwigia en de javavaren in.
Dan valt deze mooi weg tegen de zwarte achterwand is de bedoeling.
Als de wavemaker erin zit zal ik het resultaat even posten.
20251011_092437.jpg
20251011_102849.jpg
20251011_104852.jpg
20251011_104952.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan