Aquatlantis volga 450 van amanda27


Dat weet ik, ik test ook eigenlijk alleen bij problemen, om te kijken of ik daar iets over het hoofd zie. Ik ga zo de intensiteit terugzetten naar 50% en straks goed boenen. Daarna een ww om de sporen er zoveel mogelijk uit te halen. Misschien verstandig om de bovenste spons licht uit te knijpen of zal ik deze laten zitten?
Goed plan daarvoor zit er een voorfilter op. Er is voldoende aanwezig in je filter dus knijp je teleurstelling eruit👍😉. En over twee dagen gewoon weer 50% waterwissel.
Je pomp is super maar heel duur dus misschien is er iets te vinden op MP. Voor de helft van wat je hebt uitgegeven is er best wat te vinden.
 
Even ter vergelijking, bovenste foto is van gisteren, onderste van vanmorgen. Verder nog niks aan gedaan
 

Bijlagen

  • 20240301_112822.jpg
    20240301_112822.jpg
    503.9 KB · Weergaven: 54
Om dat de beste stuurlui aan wal staan….
Laat de AIO ook even achterwege. Er is een teveel aan iets dus doe alleen waterwissels.
De AIO kan je weer oppakken als het rustiger is en gestabiliseerd.
 
Zat te kijken naar de superfish x pro

Durf ik weinig over te zeggen, gevoelsmatig ben ik geen fan van superfish maar dat is puur gevoel. Als je voornamelijk naar prijs kijkt is een JBL ook niet zo heel prijzig, of een eheim classic of zo.
 
Waterbloei zit hem vaak in teveel organische belasting en ik dacht met name in de koolstof. Daarom zie je het ook bij teveel carbo toedienen. Zover ik weet zit het niet in de AIO.
 
Heb je een UV filter?
Overweeg met de aanschaf van een tweede filter om te kiezen voor eentje met een voorfilter. Makkelijker voor nu maar ook voor later.
 
Waterbloei zit hem vaak in teveel organische belasting en ik dacht met name in de koolstof. Daarom zie je het ook bij teveel carbo toedienen. Zover ik weet zit het niet in de AIO.
Zou dat het zijn? Ik voeg wel dagelijks floragrow carbo toe dagelijks. Ik zal voorlopig dit en de AIO niet toevoegen
 
Je kan ook op MP kijken voor bv een Eheim of JBL want die zijn goed en onderdelen zijn eigenlijk overal te verkrijgen.
Na het topic over het filter wat zoveel geluid maakt ben ik klaar met tweedehandsfilters. Dan zou ik liever een eheim classic kopen. Niet te duur en lekker stil.
 
Een nieuwe pomp hakt er ook gelijk zo in en omdat het momenteel raden is naar de oorzaak kan je een UV filter overwegen. De Eheim Reeflex UV 500 is te vinden voor rond de € 125,00. Helpt ook in de toekomst voor een heldere bak en werkt zeker preventief.
 
Ik vraag me af wat de meerwaarde van een UV filter is. Een UV lamp bestrijdt toch alleen groene zweefalg?
 
Een nieuwe pomp hakt er ook gelijk zo in en omdat het momenteel raden is naar de oorzaak kan je een UV filter overwegen. De Eheim Reeflex UV 500 is te vinden voor rond de € 125,00. Helpt ook in de toekomst voor een heldere bak en werkt zeker preventief.
Misschien een rare vraag, maar zet je die tussen de pomp of hang je die apart erin? Hier nog nooit mee gewerkt namelijk
 
Misschien een rare vraag, maar zet je die tussen de pomp of hang je die apart erin? Hier nog nooit mee gewerkt namelijk
Afhankelijk van eventueel bijgevoegd montage materiaal (sommige “hangen” los) plaats je deze in de kast eronder.
Plaatsing is ergens tussen de uitgaande slang en de uitstroombuis.
Als je het overweegt adviseer ik in het begin gewoon 24/7 aan te laten en als het de oorzaak verhelpt dan overschakelen (met een tijdklok) naar 12 uur per dag.
 
Oke vandaag gaat de grote schoonmaak beginnen!

Echter, ik blijf het rijtje afgaan van wat ik nu anders heb gedaan dan alle andere keren dat ik een aquarium heb opgestart. En ineens kwam het welbekende Willie Wortel lampje!

Ik heb dit keer, nooit eerder gedaan ook, een dun laagje nutribase onder het zand gedaan. Zou dat het getriggerd kunnen icm teveel plantenvoeding via de waterkolom? Maar dan zou het nitraat en fosfaat toch skyhigh moeten zijn?
 
Als ik zo naar de foto’s kijk is dit volgens mij een waterbloei.

Ik weet niet hoe jij kunt zeggen dat je water helder is, want dat is het duidelijk niet. Je ziet de lichtbundels door het water schijnen.
Bij helder water zie je geen lichtbundels.

Waterbloei is heel vervelend maar niet schadelijk. Het zijn enorm veel bacterien, die jou aquarium aan het opruimen zijn.
Dit moet vanzelf in balans komen. Het zal eerst heel erg worden. En dan opeens slaat het om naar helder.

Deze bloei zorgt ervoor dat alles omgezet wordt.

Wat je wel kunt doen, is de verlichting war zwakker houden, en even geen toevoegingen doseren.
Pas als de bak helder is, kun je voorzichtig beginnen met voeding en verlichting.

Alle verversingen verstoren het natuurlijk proces. Laat de bacterien hun werk doen.
Je moet geduld hebben en dat is heel moeilijk.
 
Als ik zo naar de foto’s kijk is dit volgens mij een waterbloei.

Ik weet niet hoe jij kunt zeggen dat je water helder is, want dat is het duidelijk niet. Je ziet de lichtbundels door het water schijnen.
Bij helder water zie je geen lichtbundels.

Waterbloei is heel vervelend maar niet schadelijk. Het zijn enorm veel bacterien, die jou aquarium aan het opruimen zijn.
Dit moet vanzelf in balans komen. Het zal eerst heel erg worden. En dan opeens slaat het om naar helder.

Deze bloei zorgt ervoor dat alles omgezet wordt.

Wat je wel kunt doen, is de verlichting war zwakker houden, en even geen toevoegingen doseren.
Pas als de bak helder is, kun je voorzichtig beginnen met voeding en verlichting.

Alle verversingen verstoren het natuurlijk proces. Laat de bacterien hun werk doen.
Je moet geduld hebben en dat is heel moeilijk.
De reden dat ik zeg dat het helder is, is als ik wat water eruit haal, ik er dwars doorheen kan kijken. Ik bedoelde ermee te zeggen dat het water zelf dus niet groen is
 
De reden dat ik zeg dat het helder is, is als ik wat water eruit haal, ik er dwars doorheen kan kijken. Ik bedoelde ermee te zeggen dat het water zelf dus niet groen is
Ja, maar bloei is ook niet groen.

En met de weglengte van een glas water, kun je niet zien of het echt kraakhelder is.
Dat zie je pas in het aquarium.
 
Oke, wat heb ik nu gedaan zaterdag?

- ruiten schoongemaakt
- wit filtervlies schoongemaakt, deze was bijna aan het dichtslibben
- stromingspomp gekocht, omdat ik het idee had dat er niet voldoende stroming was tot aan het einde vd bak
- 50% water gewisseld om een deel vd voedingsstoffen eruit te halen

En nu komt het moeilijkste: op mijn handen gaan zitten en geduld hebben, hopen dat het zichzelf nu op gaat lossen. Vissen lijken er geen last van te hebben. 1 positief aspect: de ramen blijven tot nu algvrij.
 
Oke, wat heb ik nu gedaan zaterdag?

- ruiten schoongemaakt
- wit filtervlies schoongemaakt, deze was bijna aan het dichtslibben
- stromingspomp gekocht, omdat ik het idee had dat er niet voldoende stroming was tot aan het einde vd bak
- 50% water gewisseld om een deel vd voedingsstoffen eruit te halen

En nu komt het moeilijkste: op mijn handen gaan zitten en geduld hebben, hopen dat het zichzelf nu op gaat lossen. Vissen lijken er geen last van te hebben. 1 positief aspect: de ramen blijven tot nu algvrij.
ik zit momenteel in de bruinalg fase. mn handen jeuken.. dus ik snap je gevoel. gewoon rustig blijven zitten..........................
 
ik zit momenteel in de bruinalg fase. mn handen jeuken.. dus ik snap je gevoel. gewoon rustig blijven zitten..........................
Zo moeilijk he 🙈🙈. Maar we doen ons best. Ben blij dat ik iig 32 uur in de week werk 🤣🤣. Daarnaast heb ik nog een aquarium waar ik dan maar na ga kijken om van te genieten, want bij deze zie ik nog niet veel 😅
 
je zou wat munt plant stekjes in het water kunnen hangen kan nie zonder hier of krijg ook algen en dergelijke
 
Dit is hoe het aquarium er nu bij staat, vindt het moeilijk om te zien. Mijn handen jeuken om er wat aan te gaan doen (misschien een zeer grote ww van 75%?). A.s. zondag had ik de afspraak staan om, na lang wachten, mijn corydorassen en maanvissen op te halen, maar die moet ik gaan verzetten ben ik bang 😔
 

Bijlagen

  • 20240304_163557.jpg
    20240304_163557.jpg
    2.3 MB · Weergaven: 36
Ik heb nogmaals even gekeken, het water is troebel als ik het eruit haal in een bak maar niet groen

Ik heb even overlegd met een kennis die ook al vele jaren aquaria heeft, en hij denkt voor 95% procent zeker te weten dat het toch zweef alg is. Zijn advies is om 2 dagen de verlichting uit te laten.

Ik denk dat de oorzaak is dat er teveel plantenvoeding is het water heeft gezeten.

Ik heb een dun laagje nutri base van colombo onder het zand zitten, maar heb daarnaast teveel plantenvoeding van Plantedbox toegevoegd denk ik ☹️. Ik zou het anders niet weten.

- het filter zou voldoende moeten zijn
- geen ammoniak piek gehad
- bodem regelmatig afgezogen (1x per week), uiteraard niet omgewoeld
- temp staat op 24 graden
- verlichting brandde op 70% gedurende 9 uur (exclusief 2x over dimtijden van een uur)
- geen direct zonlicht in de bak
 
zal waarschijnlijk alleen maar erger woorden want de planten krijgen steeds minder licht als die blek out nie werkt
hier in het kanaal ook groen water maar in de haven niet veel oever en water planten

 
Laatst bewerkt:
zal waarschijnlijk alleen maar erger woorden want de planten krijgen steeds minder licht als die blek out nie werkt
hier in het kanaal ook groen water maar in de haven niet veel oever en water planten


Ik weet het maar moet toch wat proberen. Lastige is, is dat ik niet weet of het nou zweefalg of bacteriebloei is, en waar je nou goed aan doet. In dit aquarium staan best veel planten
 

Terug
Bovenaan