Aquatlantis volga 450 van amanda27


Iemand enig idee wat ik kan doen aan de bruinalg? Of moet ik gewoon geduld hebben 🙈? Het lijkt alsof er veel "stof" op de bladeren van de planten ligt, als ook op het hout. Ook de ramen zijn dan stoffig. Ik veeg het iedere keer weg, maar komt net zo hard weer terug 😅. Ik heb het licht al met 5% verhoogd (intensiteit).
 
Geduld hebben en wat je kan opzuigen met een waterwissel meenemen. Bv van je ramen schoonmaken of wapperen met je hand over de bladeren. Het gaat verder vanzelf weg.
 
Dit is momenteel hoe de bak erbij staat. De bruinalg trekt niet weg, sterker nog het wordt alleen maar erger. En als klap op de vuurpijl heb ik nu sinds 2 dagen, ik denk bacteriebloei, erbij. Gisteren 40% water gewisseld, en weer plantenvoeding toegevoegd. Ik kom er niet achter wat hier nu mis gaat. Zou dit dan echt nog bij de opstart horen? Hij staat nu 2 maanden.
 

Bijlagen

  • 20240229_153956.jpg
    20240229_153956.jpg
    2.2 MB · Weergaven: 46
Ja dat kan best nog na 2 mnd en bruinalg kan soms best lang aanhouden. Je bak moet in balans komen zodat alles goed wordt verwerkt. Momenteel heb je denk ik nog teveel organische belasting.
 
Ja dat kan best nog na 2 mnd en bruinalg kan soms best lang aanhouden. Je bak moet in balans komen zodat alles goed wordt verwerkt. Momenteel heb je denk ik nog teveel organische belasting.
Ja vreselijk om naar te kijken 🙈. Beste maar even om niks te doen denk ik? Dit is vanaf de zijkant
 

Bijlagen

  • 20240229_160243.jpg
    20240229_160243.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 27
Ja daar doe je weinig aan. Heb je sinds 2 dagen geleden bewoners toegevoegd of ben je meer gaan voeren?
 
Tja het kan zijn dat je daardoor net wat meer organische belasting hebt. In de regel verdwijnt die waas snel als de organische belasting weg is of als de bacteriecultuur is aangepast en op orde is. Het kan geen kwaad in elk geval.
 
Alle respect voor je geduld👍
Tegen alle “regels” in zou ik na zo’n periode de bezem er doorheen halen. Met schoonmaken, waterverversen of bodem afzuigen zal het wel langer duren maar het/mijn oog wil ook wat. Er zitten inmiddels genoeg goede bacteriën in je filter als ik zo je planten zie.
Maar ja, hier spreekt/schrijft een ongeduldige…
Sterkte, geduld en wijsheid toegewenst 💐
 
Alle respect voor je geduld👍
Tegen alle “regels” in zou ik na zo’n periode de bezem er doorheen halen. Met schoonmaken, waterverversen of bodem afzuigen zal het wel langer duren maar het/mijn oog wil ook wat. Er zitten inmiddels genoeg goede bacteriën in je filter als ik zo je planten zie.
Maar ja, hier spreekt/schrijft een ongeduldige…
Sterkte, geduld en wijsheid toegewenst 💐
Bedankt voor je reactie, mijn geduld begint ondertussen ook op te raken hoor, vindt dit echt vreselijk. Ik ben iemand die al jaren aquaria heeft, maar dit nog nooit mee gemaakt zo erg 🙈. Er zit genoeg plantenvoeding in, lichtintensiteit staat op 70% van 11.00 uur tot 20.00 uur. Planten groeien inderdaad prima. Het water zelf is wel doorzichtig, dus niet groen. Geen idee waar dit aan ligt, het wordt met de dag erger
 
Je kan altijd een extra ww doen, dat is geen probleem. Het oog wil idd ook wat 😉.
Dat weet ik, het heeft alleen weinig zin. Gisteren 40% gewisseld, vandaag is het nog erger geworden. Het water zelf is helder, dus niet groen of zo, er zit wel veel groene alg op de ruiten
 

Bijlagen

  • 20240229_195017.jpg
    20240229_195017.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 25
Dus na 1 dag heb je weer groene aanslag op je ruiten? Alle waterwaardes op orde verder?
 
Gister niet weg gehaald? 😉. Zou ik wel gedaan hebben namelijk.
Zou de lichtintensiteit dan nog te sterk zijn? Is de 1e weken wel goed gegaan. Weet ook niet of dit helpt tegen de groene algen. Er valt geen zonlicht in/op
 
Zou de lichtintensiteit dan nog te sterk zijn? Is de 1e weken wel goed gegaan. Weet ook niet of dit helpt tegen de groene algen. Er valt geen zonlicht in/op
70% is volgens mij niet te sterk. Op het moment maak je een bacteriebloei mee. En blijkbaar snelle algengroei op je ramen.

In dit geval zou ik toch even terug grijpen naar om de 2 dgn water wisselen. Goed met je handen tussen je planten wapperen en eventueel vuil mee opzuigen. Ik vermoed ook dat je aardig wat organische belasting hebt in je bak.
 
Dus na 1 dag heb je weer groene aanslag op je ruiten? Alle waterwaardes op orde verder?
Yep, van de week waren ze in orde, maar nu net nog even extra getest:

Waterwaardes zijn:
Ph 7,5
No3 20
Po4 1,5
No2 0.0
Nh3 0.0
Gh 4
Kh 3

Gisteren na de ww 100 ml AIO van plantedbox toegevoegd
 
Yep, van de week waren ze in orde, maar nu net nog even extra getest:

Waterwaardes zijn:
Ph 7,5
No3 20
Po4 1,5
No2 0.0
Nh3 0.0
Gh 4
Kh 3

Gisteren na de ww 100 ml AIO van plantedbox toegevoegd
Nu ik wat zit te kijken, zijn mijn gh en kh wat aan de lage kant of niet? Ik heb geen ph verlagende bodem
 
Jemig dat is wel intens als je ramen binnen 24 uur zo beslaan! 😦 Zou willen dat ik je kon vertellen wat te doen, maar zou het ook niet durven zeggen.
 
6 a 7 uur 70% is volgens mij niet te sterk. Op het moment maak je een bacteriebloei mee. En blijkbaar snelle algengroei op je ramen.

In dit geval zou ik toch even terug grijpen naar om de 2 dgn water wisselen. Goed met je handen tussen je planten wapperen en eventueel vuil mee opzuigen. Ik vermoed ook dat je aardig wat organische belasting hebt in je bak.
70% licht is nog best veel. M.i. verder terug naar 50% en idd max 6 a 7 uur per dag. Het moet wel leuk blijven daarom ook je eigen ervaring en gevoel volgen. Gaat het niet zoals het moet dan…. De goede raad van Ed komt eigenlijk overeen met mijn idee. De 🧹 er door. In lang vervlogen tijden 😉 waren er geen test druppels of strips.
Als aquariaan heb je al ervaring dus vertrouw op jezelf. Gemeten waarden hoeven niet 100% langs de lineaal….
 
70% licht is nog best veel. M.i. verder terug naar 50% en idd max 6 a 7 uur per dag. Het moet wel leuk blijven daarom ook je eigen ervaring en gevoel volgen. Gaat het niet zoals het moet dan…. De goede raad van Ed komt eigenlijk overeen met mijn idee. De 🧹 er door. In lang vervlogen tijden 😉 waren er geen test druppels of strips.
Als aquariaan heb je al ervaring dus vertrouw op jezelf. Gemeten waarden hoeven niet 100% langs de lineaal….
Dat weet ik, ik test ook eigenlijk alleen bij problemen, om te kijken of ik daar iets over het hoofd zie. Ik ga zo de intensiteit terugzetten naar 50% en straks goed boenen. Daarna een ww om de sporen er zoveel mogelijk uit te halen. Misschien verstandig om de bovenste spons licht uit te knijpen of zal ik deze laten zitten?
 
Ik zou ook even de bezem erdoor halen zoals je zegt. De bovenste spons checken en schoonmaken zou ik ook doen, want als je teveel organische belasting hebt, zit dat daar ook in.
Ik hoop dat het snel stabiliseert.
Ja ik ook. Ik zit eraan te denken om er een 2e extern filter op te zetten, misschien is de capaciteit niet voldoende. Er staat nu een eheim professional 5e 600t op.
 
Dat dacht ik ook, maar kan nooit kwaad denk ik, denk er nog even over na 😊

Met 2 heb je meer filterruimte, meer flow in je aquarium dus minder dode hoeken, en je zit niet meteen met een probleem wanneer je filter stuk gaat. En nadelen heeft het eigenlijk niet,
behalve dat ze niet gratis zijn 🙈
 
Met 2 heb je meer filterruimte, meer flow in je aquarium dus minder dode hoeken, en je zit niet meteen met een probleem wanneer je filter stuk gaat. En nadelen heeft het eigenlijk niet,
behalve dat ze niet gratis zijn 🙈
Dat zeker 😅, dit filter was ook een rib uit mijn lijf 🙈
 

Terug
Bovenaan