Erikdebrabander
Well-known member
- Lid geworden
- 3 maart 2018
- Berichten
- 948
- Leeftijd
- 51
Ja weer een struikelblok naar een sump bouw voor een 500L bak.
De perikelen voor de aanloop van dit draadje:
Isolatie:
De huidige filterbak past precies onder de aquariumtafel en is geen ruimte voor isolatie tussen de bak en vloer.
De isolatie van de bak werkt wel echter bij een temperatuueverschil van woonkamer/aquarium van 12graden toch een totaal verbruik van 6kWh per dag, 0.95 voor de pomp en verlichting, 5kWh voor de verwarming.
Dit lijkt veel maar is echter een gehaalde piek welke dus een gemiddelde van 5000W/24h=208W continu dus een 300W element volstaat ruimschoots.
Zonder isolatie haalde ik vorig jaar 4graden op 300W dus wel een geslaagde isolatie.
Pompvermogen:
De Aquamedic DCrunner9.2 verbruikt 38W/3000lph en een nieuwe 3.3 geeft 28W/2250lph op 1.3m opvoerhoogte. Efficientie ligt beiden op bijna 80l/W echter had ik toch een reserve pomp nodig.
Echter heb ik bij andere merken moeite om duidelijke gegevens over het verbruik te vinden. Bij Eheim viel me op dat het verbruik aanzienlijk meer is.
Filtermateriaal:
Ja weer een topic voor discussie. Ik had eerst Biohome welke minder poreus lijkt dan Siporax en ben daarnaar over gestapt. Echter waren de meningen daarover nogal verdeelt met een sterke voorkeur naar K1, Echter niet echt goed onderbouwd waarom K1 superieur zou zijn. Moving bed vs static bed dus.
En nu kan ik zelf zeggen waarom een static bed filter in het algemeen als knudde bestempeld kan worden:
OP EEN STATIC BED KRIJG JE EEN BEHOORLIJK DIKKE BIOFILM OP JE MEDIA!
Ik kwam hier een maand geleden al achter toen ik de zakken met Siporax uit de filter, in de aquarium deed om de filter in de badkuip te reinigen.
Met terug plaatsen van de zakken eerst even goed geschud in de aquarium en de vlokken maakte de bak enorm troebel.
EN VANDAAG WEER.... binnen 4 weken tijd. En dat heb je dus niet met een moving bed filter daar kan je de bodem van je sump schoon pompen met intervallen, desnoods retour in een fleece filter.
Auto Syphon:
In mijn bak gebouwd omdat ik geen gat in de bodem wil hebben en omdat met name vertikaal lopende open buizen lastiger te dempen zijn in geluid.
Het enigste kritische aan een auto syphon (eentje die dus zelf opstart maar ook stopt met hevelen op een bepaalde hoogte) is dat de luchtbellen langzamer moeten steigen dan het water tijdens de opstart door de buizen valt.
Het water moet dus in de buis naar beneden kletteren en de lucht meevoeren, echter ook weer afgeremd worden naar een normale uitstroomsnelheid. Ook de turbulentie door de regelkraan kan dus niet aan het einde van de uitstroom of hoog onder de syphon geplaatst worden.
Ook een extra overloop (oppevlakte skimmer!!) voor een stabielere sump niveau en makkelijker afregelen van debiet is erg wenselijk gebleken.
Fleece filter:
Ik gebruik nu 2 filterbakken uit een JBL401. De onderste met filterwatten en de bovenste zit grof noppenschuim. Hier wordt het water uit de bak mechanisch voorgefilterd voordat het biologisch gefilterd wordt.
Meer zit er niet in en past bij een 4 daagse waterwissel. Een zak Superfisch filterwatten van 500gr/9euro gaat precies 2 maanden mee dus best budget echter zijn er ook enkele nadelen:
-je bent verplicht om de in ca 4 dagen te vervangen en het schuim te spoelen. geldt ook voor filtersokken maar het reinigen lijkt mij helemaal een drama icm wasmachine+bleekmiddel etc.
-De persing van de filterwatten per zak lijkt redelijk variabel dus soms zit je na 2-3 dagen al met verstopte filterwatten en moet er eigenlijk een overloop naar een extra filter komen.
-Vakantie wordt lastig zo. Maakt persoonlijk nog niet veel uit maar ik ben zo toch wat meer beperkt. Daarom wil een fleece filter NA een voorfilter hebben.
Niet alleen een fleece filter omdat de sluierstaarten best een zooitje achterlaten en de rollen zo wel erg snel op raken verwacht ik.
Ook het fijn filteren met een fleece filter en daardoor het water minder te belasten is ook beter voor de sluiers.
Ik merk ook duidelijk het verschil van aktiviteit voordat ik de Siporax schoon gespoeld heb en erna en met een bodemhevel en WW erbij helemaal.
Daarom wil ik niet alleen de bak maar ook de filters zo schoon mogelijk houden.
Ik heb voor de Magnus Bubble L fleece filter gekozen vanwege de prijs en de kostprijs van de rollen. Die bleken aanzienlijk goedkoper dan de M en S variant en de 200mm breedte en 50m lengte komt voor de sluiers ook niet verkeerd uit.
kwa oppervlak per euro is deze echt aanzienlijk lager geprijst.
En nu de uitdaging:
De Magnus heeft bij een sump hoogte van 40cm een minimum waterhoogte van 26,5cm als de motor net boven de bak steekt en een max overloop bij 35cm.
De 26cm is dus de hoogte voor de moving bed filter en lijkt me erg laag, ook de maximum hoogte bij een test van de auto-Syphon bij een vol aquarium tot de auto stop op 26.5cm gekomen.
De magnus zal dus zo hoog mogelijk geplaatst moeten worden, echter de aanzuig van de pomp moet dan 26cm onder het minimale niveau moeten komen van de Magus on een overstromen van de aquarium te voorkomen.
De Magus kan dan eigenlijk maar 10cm omhoog om op 26+10=36cm waterniveau uit te komen in een 40cm sump en de pomp aanzuig dan 10cm hoog.
Dan komt de noodoverloop dus 5cm boven de bak uit echter de filerrol hoogte wordt erg krap onder mijn tafel.
De Magus lijkt me dan ook meer voor een zoutwater sump dan een zoetwater sump te passen:
Een extra voorfilter er aan knutselen wordt dus best puzzellen...
wordt vervolgd
De perikelen voor de aanloop van dit draadje:
Isolatie:
De huidige filterbak past precies onder de aquariumtafel en is geen ruimte voor isolatie tussen de bak en vloer.
De isolatie van de bak werkt wel echter bij een temperatuueverschil van woonkamer/aquarium van 12graden toch een totaal verbruik van 6kWh per dag, 0.95 voor de pomp en verlichting, 5kWh voor de verwarming.
Dit lijkt veel maar is echter een gehaalde piek welke dus een gemiddelde van 5000W/24h=208W continu dus een 300W element volstaat ruimschoots.
Zonder isolatie haalde ik vorig jaar 4graden op 300W dus wel een geslaagde isolatie.
Isoleren met PS schuim.
Geen intro hier, Ook geen intro voor de zin of onzin van isoleren. Wellicht een handvat voor overwegenden. Wel wat linkjes uit vooronderzoek welke mij om een of andere manier interesseerde maar niet echt werkbaar als een TIJDELIJKE oplossing. Optie dubbelglas...
aquaforum.nl
Pompvermogen:
De Aquamedic DCrunner9.2 verbruikt 38W/3000lph en een nieuwe 3.3 geeft 28W/2250lph op 1.3m opvoerhoogte. Efficientie ligt beiden op bijna 80l/W echter had ik toch een reserve pomp nodig.
Echter heb ik bij andere merken moeite om duidelijke gegevens over het verbruik te vinden. Bij Eheim viel me op dat het verbruik aanzienlijk meer is.
Opvoerpomp wat efficienter?
Ik heb een aquamedic 9.2 zonder Wifi in gebruik: https://www.aqua-medic.de/index.php?r=catalog/product&id=476&cid=2 Op 3000Lph en 1.4M opvoerhoogte (op mijn bak heb ik een nafilter met overloop op 1.4m hoogte) is zijn verbruik 38W en ik dacht dat dit nog best netjes was... Lijkt niet veel maar...
aquaforum.nl
Filtermateriaal:
Ja weer een topic voor discussie. Ik had eerst Biohome welke minder poreus lijkt dan Siporax en ben daarnaar over gestapt. Echter waren de meningen daarover nogal verdeelt met een sterke voorkeur naar K1, Echter niet echt goed onderbouwd waarom K1 superieur zou zijn. Moving bed vs static bed dus.
En nu kan ik zelf zeggen waarom een static bed filter in het algemeen als knudde bestempeld kan worden:
OP EEN STATIC BED KRIJG JE EEN BEHOORLIJK DIKKE BIOFILM OP JE MEDIA!
Ik kwam hier een maand geleden al achter toen ik de zakken met Siporax uit de filter, in de aquarium deed om de filter in de badkuip te reinigen.
Met terug plaatsen van de zakken eerst even goed geschud in de aquarium en de vlokken maakte de bak enorm troebel.
EN VANDAAG WEER.... binnen 4 weken tijd. En dat heb je dus niet met een moving bed filter daar kan je de bodem van je sump schoon pompen met intervallen, desnoods retour in een fleece filter.
Auto Syphon:
In mijn bak gebouwd omdat ik geen gat in de bodem wil hebben en omdat met name vertikaal lopende open buizen lastiger te dempen zijn in geluid.
Het enigste kritische aan een auto syphon (eentje die dus zelf opstart maar ook stopt met hevelen op een bepaalde hoogte) is dat de luchtbellen langzamer moeten steigen dan het water tijdens de opstart door de buizen valt.
Het water moet dus in de buis naar beneden kletteren en de lucht meevoeren, echter ook weer afgeremd worden naar een normale uitstroomsnelheid. Ook de turbulentie door de regelkraan kan dus niet aan het einde van de uitstroom of hoog onder de syphon geplaatst worden.
Ook een extra overloop (oppevlakte skimmer!!) voor een stabielere sump niveau en makkelijker afregelen van debiet is erg wenselijk gebleken.
Leg deze overflow ff uit :-S
Ja... Werkt super, echter met ondertiteling erbij heb ik net niet door hoe dat slangetje werkt. Vind deze overflow interessant icm een sieve met wet-dry filter voor mijn aquarium te gaan ontwerpen wat eigenlijk meer voor vijvers lijkt. Aangezien mijn sluiers ook karpers zijn lijkt een filtering...
aquaforum.nl
Fleece filter:
Ik gebruik nu 2 filterbakken uit een JBL401. De onderste met filterwatten en de bovenste zit grof noppenschuim. Hier wordt het water uit de bak mechanisch voorgefilterd voordat het biologisch gefilterd wordt.
Meer zit er niet in en past bij een 4 daagse waterwissel. Een zak Superfisch filterwatten van 500gr/9euro gaat precies 2 maanden mee dus best budget echter zijn er ook enkele nadelen:
-je bent verplicht om de in ca 4 dagen te vervangen en het schuim te spoelen. geldt ook voor filtersokken maar het reinigen lijkt mij helemaal een drama icm wasmachine+bleekmiddel etc.
-De persing van de filterwatten per zak lijkt redelijk variabel dus soms zit je na 2-3 dagen al met verstopte filterwatten en moet er eigenlijk een overloop naar een extra filter komen.
-Vakantie wordt lastig zo. Maakt persoonlijk nog niet veel uit maar ik ben zo toch wat meer beperkt. Daarom wil een fleece filter NA een voorfilter hebben.
Niet alleen een fleece filter omdat de sluierstaarten best een zooitje achterlaten en de rollen zo wel erg snel op raken verwacht ik.
Ook het fijn filteren met een fleece filter en daardoor het water minder te belasten is ook beter voor de sluiers.
Ik merk ook duidelijk het verschil van aktiviteit voordat ik de Siporax schoon gespoeld heb en erna en met een bodemhevel en WW erbij helemaal.
Daarom wil ik niet alleen de bak maar ook de filters zo schoon mogelijk houden.
Ik heb voor de Magnus Bubble L fleece filter gekozen vanwege de prijs en de kostprijs van de rollen. Die bleken aanzienlijk goedkoper dan de M en S variant en de 200mm breedte en 50m lengte komt voor de sluiers ook niet verkeerd uit.
kwa oppervlak per euro is deze echt aanzienlijk lager geprijst.
En nu de uitdaging:
De Magnus heeft bij een sump hoogte van 40cm een minimum waterhoogte van 26,5cm als de motor net boven de bak steekt en een max overloop bij 35cm.
De 26cm is dus de hoogte voor de moving bed filter en lijkt me erg laag, ook de maximum hoogte bij een test van de auto-Syphon bij een vol aquarium tot de auto stop op 26.5cm gekomen.
De magnus zal dus zo hoog mogelijk geplaatst moeten worden, echter de aanzuig van de pomp moet dan 26cm onder het minimale niveau moeten komen van de Magus on een overstromen van de aquarium te voorkomen.
De Magus kan dan eigenlijk maar 10cm omhoog om op 26+10=36cm waterniveau uit te komen in een 40cm sump en de pomp aanzuig dan 10cm hoog.
Dan komt de noodoverloop dus 5cm boven de bak uit echter de filerrol hoogte wordt erg krap onder mijn tafel.
De Magus lijkt me dan ook meer voor een zoutwater sump dan een zoetwater sump te passen:
Een extra voorfilter er aan knutselen wordt dus best puzzellen...
wordt vervolgd