Ik heb altijd begrepen dat witte waas bacteriebloei is. Een dusdanig snelle vermeerdering van de heterotrofe bacteriën (en dat kunnen ze) dat ze niet direct allemaal een plek hebben.
Die bacteriën groeien zo explosief omdat er voedsel vooradig is, meer dan de normale bacteriepopulatie aankan. Dus meer organisch afval dat omgezet moet worden.
Normaal gesproken zal dat gebeuren in een startend aquarium, omdat de populatie heterotrofe bacteriën nog moet worden opgebouwd, aangepast aan de organische belasting. Na een poos heb je voldoende van die bacteriën, hebben ze een plek gevonden en de bak begint wat stabieler te draaien.
Wanneer dit gebeurt in een regulier draaiend aquarium, dan is er een plotselinge forse toename van organische belasting (kan wanneer je gaat rommelen in een bodem die veel vuil bevat bijvoorbeeld), of de standaard ruimte voor mechanische filtratie is te klein om een kleine schommeling op te vangen.
Ik denk dat beide mogelijkheden in dit geval de moeite van het bekijken waard zijn.
Wanneer de voedingsbodem blijft, en daarmee meer vuil, dan zou ik zelf de filtercapaciteit daar op aanpassen.
Een 1502 op 300ltr vind ik weinig, zeker bij een forse beplanting en een hoge organische belasting. Die 1500 ltr per uur is een puur theoretisch getal. Daar blijft in de praktijk een stuk minder van over.
Er zijn ook andere zaken te bedenken om de organische belasting te verlagen, zoals soort voer voor bewoners en een goede plantengroei voor alle planten. Ook rottend hout kan meer belasting geven.
Sponsen doen het uitstekend als mechanische filtratie, vooral wanneer ze ongeveer middelmatig van dichtheid zijn (meestal de blauwe). De sponsen blijven goed werken zolang je ze vaak genoeg schoonmaakt. Wanneer de zwartbruine drab de laatste spons doordrenkt heb je te lang gewacht. WanneerAllemaa