Wat is er nieuw

Bakjes van Deesje.

Ja echt hele leuke slakken en jammer dat ze zo prijzig zijn.

Helaas heb ik gisteren 1 leeg huisje gevonden bij de Blue Berry's.
Ik vermoed dat het toch die ene Helena slak is geweest die ik de 2e dag eruit heb gehaald.
Toch duur voer dus. 😢
De andere 3 grote had ik wel gevonden. 1tje kroop over het raam, en 2 lagen er onder het mos.
Beide met hun dekseltje dicht, dus ik heb ze vooraan het glas gelegd en 1 begon gelijk 'wakker' te worden. De 2e controleer ik vandaag nog even.
Heb ook nog geen idee waarom ze met hun dekseltje dicht gaan liggen.

De Tylo's hebben de ramen volledig schoon gegeten!
Maar ze bewegen niet heel veel. Misschien toch het grind? Of misschien niet de juiste voeding op dit moment?
In hun bak ga ik dus nog wat hout en grote stenen plaatsen. Ook ga ik 'echt' slakkenvoer kopen.
De eerste zwangere citroen is wel gespot. 🥰

20241206_143017.jpg20241211_133958.jpg20241211_134128.jpg20241219_124105.jpg20241219_124119.jpg

Tylo s kruipen graag helemaal of deels in de bodem en dat kan niet echt zie ik.

Tylo s kruipen graag helemaal of deels in de bodem en dat kan niet echt zie ik.
Ik had juist begrepen dat ze niet op een zandbodem konden omdat ze dan niet goed hun zware huisje mee konden slepen... 🤔

Met googelen zie ik dat ook staan bij een zaak maar heb daar twijfels bij want ik heb ze altijd op zand gehouden. Ze deden het prima met veel kleintjes.

Zandbodem, graven zich af en toe ook graag in. Bodem is voor hun huisjes geen probleem.
Meest voorkomende problemen: ze vreten je zachte planten op en hun huisjes kunnen er snel aan gaan.

Ik heb ze hier nog gehad op zandbodem en in tegenstelling tot wat je kunt terug vinden op dokter google had ik op 1 jaar tijd 18 jongen van 1 koppel .

Wellicht dan toch een deel van de bodem voorzien van zand. 🤔
Kunnen ze kiezen. 🤭

Tja dan heb je wel kans dat 2 soorten bodem gaan mengen tenzij je iets van een schotje gaat gebruiken.

Tja dan heb je wel kans dat 2 soorten bodem gaan mengen tenzij je iets van een schotje gaat gebruiken.
Er zitten nu ook 2 soorten bodems in de bak. De oude fijnere grind bodem zit eronder, lichte kleur.
1 van de Tylo's heeft die bodem ook ontdekt. 😆
20241227_214558.jpg

Mijn grote bak heeft het wel wat lastiger.
Heel veel baardalg op de Anubia's en op het hout.
Ik dacht 'ik ga even een paar weken EasyCarbo toevoegen'.
Maar daarvan gaan mijn Cryptocoryne Balansae en Flamingo planten van verslijmen. Heb geen Balansae meer over en de Flamingo zal het ook niet lang meer volhouden.
En er is inmiddels ook wat draadalg ontstaan. 😢

Iemand de ultieme tip hiervoor/hiertegen?

Tja geen planten kan ook maar met planten zie je deze algen vaak met een tekort aan co2 verschijnen of een slechte circulatie.

Nep planten is wel de beste oplossing inderdaad, maar is het voor mij toch nét niet. 😉

Vandeweek zag ik m'n eerste Tylo baby. Zo cute! 😍
Daarom maar weer eventjes wat foto's.
Laatste foto is van vandeweek toen ik hem voor het eerst zag, de andere foto's zijn van vandaag.

20250112_135851.jpg20250112_135239.jpg20250112_135217.jpg20250112_134235.jpg20250109_205229.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan